Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Scholen weer 'normaal' open? Morgen extra regeringsoverleg


'Nou niet in mijn wereld hoor. Hooguit als aanvulling bij fysiek afspreken, maar in de verste verte geen vervanging.' Wondere wereld heb je Piek. Maar fysiek afspreken kon al een behoorlijke tijd.

Ondertussen vraag ik me af hoe het dan toch komt, dat zoveel mensen via online een relatie zijn begonnen.

De creativiteit van therapeuten waar AnneJ het over heeft is natuurlijk prima, dat is wat je wil horen: ja, er zijn meer kinderen met problemen, maar hé, wij kunnen het aan! wij hebben de therapieën, wij kunnen ons aanpassen, wij kunnen er wat aan doen. En we zetten natuurlijk een tandje bij.

Of, als je nog verder wil gaan: wij laten de administratie voorlopig even voor wat die is en besteden de tijd aan wat echt belangrijk is. Zoals Marcel Levi blijkbaar heeft gezegd tegen zijn medewerkers in het begin van de pandemie: don't ask permission, act now.

Zo'n mentaliteit. Maar ja, dan komt de rekenkamer en dan wordt je duur afgerekend op ontbrekende pakbonnen.

Tsjor

'Nou niet in mijn wereld hoor. Hooguit als aanvulling bij fysiek afspreken, maar in de verste verte geen vervanging.' Wondere wereld heb je Piek. Maar fysiek afspreken kon al een behoorlijke tijd.

Ondertussen vraag ik me af hoe het dan toch komt, dat zoveel mensen via online een relatie zijn begonnen."

Tsjor, je hebt niet eens pubers. Hoe kun je dan concluderen dat fysiek wel erg mooie vervanging is voor hen voor online. Hier veel jongeren om me heen. Geen eentje die met zo lief online afspreekt. 

En wie begint er nu dan online een relatie? Een relatie begin je natuurlijk pas als je elkaar echt hebt ontmoet meerdere keren. Ook hier is online hooguit een aanvulling,  maar geen vervanging voor fysiek afspreken.

Je bagatelliseert de boel ontzettend. Er zijn vast uitzonderingen, maar de meeste mensen hebben écht contact nodig. 

Het is lastig natuurijk.

Allereerst is het niet zo dat de huidige jongeren al hun sociale contacten digitaal opdoen onderhouden. Dat is ook niet wenselijk; je blijft in hetzelfde kringetje hangen. Ik gun de jeugd hun sociale ontwikkeling. Die ligt al best wel lang stil en dat is voor hun leeftijd een flinke hap uit die periode.

Het 'naar school gaan' klinkt leuk, maar in de praktijk valt dat erg tegen. Op de school van onze kinderen zijn normaal lessen van 70 minuten. Dit is vanaf december ingekort naar 50 min. Daarnaast maken ze gebruik van keuzelessen, die altijd voor een deel verplicht waren, maar sinds december loopt ook dat allemaal anders. Daarbij zijn er divese docenten die alleen online les geven. Sinds de leerlingen een dag in de week naar school mogen heeft ons middelste dus nog maar enkele lessen gevolgd. Vaak voor 1 les van 50 minuten naar school. Toetsperiode - dus lessen vielen uit etc. Goed nieuws, want sinds afgelopen week mogen ze om de dag naar school. Dat is al wel echt winst; hij heeft algelopen week al 4 lessen gehad (waaronder gym). Maar je zit met de halve klas, dus de helft van je klasgenoten zie je nog steeds nooit.

Het blijft dus behelpen. Ik gun ze een onbezorgde schooltijd, maar of fulltime naar school voor de laatste maand gaat helpen (zie berichten quarantaine) weet ik niet.

Mijn man hoopt dat de scholen weer open mogen omdat hij graag zijn leerlingen weer in het echt wil zien en het schooljaar graag 'normaal' zou willen afsluiten. Hier begint de vakantie pas 23 juli.  Tegelijkertijd krijg je dan wel een risico op grote groepen in quarantaine, met name in de bovenbouw waar je met allerlei clustergroepen en vakkenpakketten zit. 
Veel leerlingen zijn er ook wel echt aan toe om weer gewoon elke dag naar school te kunnen (en veel ouders ook). Maar het laatste wat je wil is dat de scholen open gaan en na een maand weer dicht moeten omdat er teveel besmettingen en quarantaines zijn. 

Leen13

Leen13

22-05-2021 om 16:56 Topicstarter

https://nos.nl/artikel/2381865-middelbare-scholen-vanaf-31-mei-weer-volledig-open

We gaan nu weer de andere kant op dwingen. Wat een mentaliteit. Krijgen we weer een hysterische OSB op tv die geen weet heeft van bezorgde leerkrachten. Of die directeur onlangs die het 'goede gesprek' dan aangaat als men niet fysiek wil verschijnen en wijst op 'testen' waar geen verplichting achter zit.

Ik hoop dat de leerkrachten om hun gezondheid denken. Het zou te schrijnend zijn om nu in het licht van de haven nog een ernstige ziekte op te lopen omdat je verplicht wordt je voor kinderen op te offeren. Met je leven? Wat is dat voor mentaliteit?

" De middelbare scholen mogen per 31 mei weer volledig open voor alle scholieren. Vanaf 7 juni geldt er een verplichting voor het hele voortgezet onderwijs. De leerlingen hoeven geen anderhalve meter afstand meer van elkaar te houden. Het Outbreak Management Team (OMT) heeft het kabinet groen licht gegeven voor dit besluit.

Niet alle scholen zullen op maandag over een week de deuren openen. Sommige hebben meer voorbereidingstijd nodig, zei minister Slob voor Voortgezet Onderwijs na een Catshuisoverleg tussen de meest betrokken kabinetsleden en deskundigen.

Maar een week daarna moet het hele voorgezet onderwijs weer volledig open zijn."

Haagse bubbel weet niet dat het Noorden bestaat. Het is voor het Noorden toch echt minimaal 5 weken ( en feitelijk 3 dus).

Ik snap dat nooit zo goed, dat leerkrachten op het vo vinden dat zij een uitzondering mogen zijn. Wat als zorgmedewerkers of politieagenten of buschauffeurs of brandweerlui of supermarktmedewerkers enz ook zouden vinden dat zij niet zouden hoeven doorwerken. Leerkrachten op de basisschool en medewerkers van bso's werken ook gewoon. Ik vind dat heel apart. 

Scholen weer open, eindelijk weer meer dan een paar uur les. Met zelftesten prima te doen.  Ik ben blij!

Leen13

Leen13

22-05-2021 om 17:07 Topicstarter

Ja, dat weet ik wel PIef. Ten eerste zijn daar maatregelen aan de orde. Minder mensen, meer afstand tot de chauffeur, spatschermen en verplichte mondkapjes. En geen brandhaard van kinderen in de bus of de supermarkt.

Leen13

Leen13

22-05-2021 om 17:09 Topicstarter

Voor de basisscholen vind ik het ook nog steeds volstrekt onbegrijpelijk dat er zo makkelijk over mensen heen gewalst is en kinderen niet mee hoefden te doen aan beschermende maatregelen zoals in andere landen.

Overigens vind ik het ook nog steeds bijzonder tragisch en ongelooflijk dat er aanvankelijk geen beschermende kleding en maatregelen golden in de thuiszorg en de verpleeghuiszorg. On-be-grij-pe-lijk.

AnneJ schreef op 22-05-2021 om 17:07:

Ja, dat weet ik wel PIef. Ten eerste zijn daar maatregelen aan de orde. Minder mensen, meer afstand tot de chauffeur, spatschermen en verplichte mondkapjes. En geen brandhaard van kinderen in de bus of de supermarkt.

op het vo zijn ook al tijden spatschermen en mondkapjes. Die zie ik niet op de basisschool hoor. Afstand houden op basisscholen en bso is een utopie. Bussen zijn regelmatig stampvol.  En politiemensen kunnen heel vaak helemaal geen afstand houden. Dus ik zie het verschil met leerkrachten op het vo echt niet.

AnneJ schreef op 22-05-2021 om 16:56:

We gaan nu weer de andere kant op dwingen.


Eerdere ervaringen hebben geleerd dat dwang blijkbaar nodig is om te zorgen dat leerlingen weer volledig onderwijs krijgen. Mooi dat de scholen weer open gaan. De besmettingen zijn inmiddels ook zo laag dat de kans dat er voortdurend hele klassen naar huis moeten ook niet zo groot is.

Leen13

Leen13

22-05-2021 om 17:17 Topicstarter

Hoezo Daglichtlamp? Deze pandemie is een unicum in het leven van veel mensen. Ik heb nergens gelezen dat leerkrachten gedwongen werden naar hun werk te gaan als ze zich te kwetsbaar achten. En ik hoop dat dat ook niet aan de orde is geweest.

AnneJ schreef op 22-05-2021 om 17:17:

Hoezo Daglichtlamp? Deze pandemie is een unicum in het leven van veel mensen. Ik heb nergens gelezen dat leerkrachten gedwongen werden naar hun werk te gaan als ze zich te kwetsbaar achten. En ik hoop dat dat ook niet aan de orde is geweest.

Geen probleem om voor individuele leerkrachten waar nodig uitzonderingen te maken. Dat gebeurt ook in andere beroepen met kwetsbare mensen. Maar scholen mogen niet zelf besluiten om maar half open te blijven. Als het niet verplicht wordt, zijn er altijd scholen die vinden dat het voor die laatste paar weken niet meer zinvol is.  (bovendien begon jij over dwang, dat was alleen mijn reactie daarop).

Leen13

Leen13

22-05-2021 om 17:25 Topicstarter

We zijn net als Zweden eigenwijs en arrogant geweest en zullen daar nog lang de vruchten van plukken. Italië en Duitsland hebben aanvankelijk een 'big scare' gehad maar, misschien wel daardoor, zich verder voorbeeldig gehouden.

Als mensen zich zelf niet willen beschermen is het tragisch maar hun zaak, maar teveel is de gemeenschap niet beschermd en dat gaat maar door.

Ik verwacht eigenlijk wel wat van dat kenniscentrum van Marion Koopmans. Hopelijk komt er geen volgende keer maar als dat wel zo is, dat we dan dit soort archaisch gedrag niet meer zien.

Inderdaad, een paar weken voor de zomervakantie nog even iedereen op stang jagen. Geen mentaliteit.

AnneJ schreef op 22-05-2021 om 17:25:

We zijn net als Zweden eigenwijs en arrogant geweest en zullen daar nog lang de vruchten van plukken. Italië en Duitsland hebben aanvankelijk een 'big scare' gehad maar, misschien wel daardoor, zich verder voorbeeldig gehouden


Dat waag ik te betwijfelen. Het is lastig om cijfers te vergelijken, zeker qua testen. Maar als je kijkt naar de (totale) coronasterfte in aantal per miljoen inwoners - ook niet geheel betrouwbaar want verschillende meetmanieren - dan doet Nederland het volgens mij aanzienlijk beter dan Italië (en Zweden), en sinds kort ook beter dan Duitsland. In Duitsland sterven nog zo'n 200 mensen per dag, 10x meer dan bij ons, terwijl de bevolking "maar" 5x zo groot is.

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.