Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Scholen weer 'normaal' open? Morgen extra regeringsoverleg


AnneJ schreef op 23-05-2021 om 09:45:

Het is geen angstepidemie, dat is wappietaal, het is een virusfeit.

Nee, echt niet. Na inenting is corona niet meer en waarschijnlijk juist minder gevaarlijk dan de griep. Dat zegt zelfs het rivm, geloof je die wel? Aan de griep gaan ook jaarlijks veel mensen dood hé? En de griepprik werkt veel minder goed,  dus je kunt verwachten dat de sterfte aan griep de sterfte aan corona komende winter flink overtreft.

Leen13

Leen13

23-05-2021 om 10:01 Topicstarter

Uit de link op Joop.

"Als leden van de Lancet COVID-19 Commission Taskforce on Public Health roepen we op tot noodzakelijke maatregelen in reactie op de nieuwe mutaties. Deze nieuwe mutaties betekenen dat we niet alleen op vaccins kunnen vertrouwen om bescherming te bieden maar dat krachtige maatregelen ter bescherming van de volksgezondheid gehandhaafd blijven om het risico van deze nieuwe varianten te beperken. Tegelijkertijd moet het vaccinatieprogramma in alle landen op een billijke manier opgevoerd worden. Samen zullen deze strategieën tot een “maximale onderdrukking” van het virus leiden."

Leen13

Leen13

23-05-2021 om 10:02 Topicstarter

Mensen willen er zo graag vanaf dat er gewoon 'te vroeg' gejuicht wordt en dat is onverstandig.

AnneJ schreef op 23-05-2021 om 09:53:

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/volledig-gevaccineerde-personen-toch-besmet-experts-willen-behoud-maatregelen

Nog een risico. Zolang het virus rondgaat onder groepen jongeren en kinderen kunnen er zich nieuwe varianten ontwikkelen waartegen de huidige vaccins niet beschermen.

Dat kan en daarom heeft Nederland voor de komende jaren een enorme hoeveelheid Pfizer ingekocht. Vaccin aanpassen,  aan de risicogroepen geven en klaar. Wederom,  net als de griepprik, die wordt ook jaarlijks aangepast. Met als verschil dat de gemiddelde griepprik maar voor zestig procent effectief is en Pfizer voor meer dan 90 procent.  Echt hoor,  corona gaat niet weg,  maar het is wel gedaan met de impact op ons leven. Gelukkig!

Moderna vraagt EU toestemming voor toediening vaccin aan jongeren - https://nos.nl/l/2381945#UPDATE-container-53309622

En: jongeren kunnen toch ook behoorlijk of langdurig ziek worden (ookal is het risico veel kleiner)? Mutaties waartegen de vaccins minder werkzaam zijn wil je toch ook niet? Ik zie niet in waarom je jongeren niet zou vaccineren. 

Het CDC doet al onderzoek naar een ernstige bijwerking bij kinderen en pubers. Het zou mij verbazen als Nederland er voor kiest om kinderen onder de zestien te vaccineren. Ik denk dat ze eerst willen kijken hoe het nu gaat. 

En nee,  kinderen worden niet ernstig ziek van corona,  tenzij ze zeer ernstige andere ziekten hebben. Voor hen zou je een uitzondering kunnen maken. 

Leen13

Leen13

23-05-2021 om 10:54 Topicstarter

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2369942-meer-kinderen-met-zeldzame-ontstekingsziekte-na-corona-infectie

Helaas valt die groep niet te definiëren Pief, hier een bericht over een van de ziekten die zich bij coronabesmetting bij kinderen kunnen ontwikkelen namens de MIS-C.

Op het moment dat je nu, terwijl de pandemie nog onder groepen heerst, en overigens ook in de rest van de wereld waardoor reizen nog een zeker risico inhoudt, als je de maatregelen nu loslaat dan krijg je een ophoping van de voorheen gangbare infecties die nu ook onderdrukt worden door de maatregelen en daarboven de nog ernstige consequenties van de coronapandemie.

Ik heb die podcast geluisterd en die ziekte komt bij kinderen zo weinig voor dat ze nog moeten kijken of er wel een verband is met corona. Vaccineren is ook niet zonder (ook zeldzaam) risico.

Ik ben niet tegen het vaccineren van kinderen. Mijn 18- jarige heeft de eerste prik al binnen. Ik denk echter dat het niet gaat gebeuren. En dat we toch terug gaan naar normaal. Heel snel al. En ik ben daar erg blij mee. En het kabinet zet nu grote stappen,  gelukkig. 

Leen13

Leen13

23-05-2021 om 11:13 Topicstarter

Een deel van de mensen zal er erg blij mee zijn en een deel is nog liever wat voorzichtig. Ik lees dat driekwart van de leerkrachten niet blij is met de openstelling van de scholen.

AnneJ schreef op 23-05-2021 om 11:13:

Een deel van de mensen zal er erg blij mee zijn en een deel is nog liever wat voorzichtig. Ik lees dat driekwart van de leerkrachten niet blij is met de openstelling van de scholen.

Nee,  driekwart van de leerkrachten die lid zijn van cnv en hun enquete hebben ingevuld. Er zijn ook nog andere bonden van leerkrachten en de grootste is in ieder geval voor de opening van de scholen. Ik snap trouwens wel dat het een heel gedoe is weer voor de scholen. 

AnneJ schreef op 23-05-2021 om 10:01:

Uit de link op Joop.

"Als leden van de Lancet COVID-19 Commission Taskforce on Public Health roepen we op tot noodzakelijke maatregelen in reactie op de nieuwe mutaties. Deze nieuwe mutaties betekenen dat we niet alleen op vaccins kunnen vertrouwen om bescherming te bieden maar dat krachtige maatregelen ter bescherming van de volksgezondheid gehandhaafd blijven om het risico van deze nieuwe varianten te beperken. Tegelijkertijd moet het vaccinatieprogramma in alle landen op een billijke manier opgevoerd worden. Samen zullen deze strategieën tot een “maximale onderdrukking” van het virus leiden."

Tot nu toe blijken de vaccins het ook uitstekend te doen tegen mutaties. Bovendien muteren virussen voornamelijk zwakker. Ze hebben er namelijk niks aan als hun gastheer doodgaat of weken op bed ligt, dan kan het namelijk niet vermenigvuldigen.

Leen13

Leen13

23-05-2021 om 11:36 Topicstarter

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2381624-meerderheid-docenten-ziet-opening-scholen-nog-niet-zitten-zegt-cnv

"Vorige week werd bekend dat het kabinet volgens ingewijden mikt op een heropening van de scholen in de week van 31 mei. Bij de heropening is het de bedoeling dat de basismaatregelen tegen het coronavirus niet meer hoeven te worden gehandhaafd, aangezien die in een vol schoolgebouw niet uitvoerbaar zijn."

"Een meerderheid van de respondenten, namelijk 72 procent, zegt op dit moment nog niet te zijn gevaccineerd. Slechts een minderheid van 15 procent is echt enthousiast over de heropening."

"Hexspoor snapt dat docenten het eng te vinden. "Ik heb zelf corona gehad en ik ben er behoorlijk ziek van geweest. Maar ik denk echt dat als je je aan de regels houdt, je die kans heel erg kunt verkleinen."

Het is het CNV maar ik verwacht dat andere docenten er niet veel anders over zullen denken. Zij zijn degenen die in de frontlinie staan. En ja, als je daar zelf weinig mee hebt, als ouder of bureaucraat van het VO of als jongere van het LAKS, dan is het lastig om in de schoenen te gaan staan van degenen die dit niet zien zitten.

Mijnheer Hexspoor is al ziek geweest en heeft het overleefd en bovendien dus afweerstoffen. Dan 'leeft' het niet meer zo. Zo graag gunnen we kinderen ook weer hun school en de andere mensen een 'normaal' leven.

Natuurlijk zullen veel docenten het ook flauwekul vinden om voor de laatste weken nog de hele zaak op de schop te doen, maar dat driekwart niet gevaccineerd voor de klas moet staan in een potentiele brandhaard die kinderen kunnen zijn, valt niet te negeren.

Pief, het idee dat zo ongeveer alle kinderen / jongeren  fluitend de coronabesmetting doormaken, is inmiddels achterhaald. Ik heb een aantal leerlingen die hun examen niet op de “normale” manier kunnen maken, omdat ze nog zoveel last hebben van restverschijnselen. Dezelfde berichten hoor ik van collega’s van andere scholen. En nee hoor, ze vallen niet dood neer en ze hebben ook niet in het ziekenhuis gelegen. Maar hemel, wat vind ik de worsteling van deze tieners schrijnend. En toch wel weer van een andere orde dan de narigheid die de gemiddelde leeftijdsgenoot het afgelopen jaar heeft meegemaakt. Deze leerlingen zijn het schooljaar kerngezond begonnen met een wereld die aan hun voeten lag, en nu moeten ze het beklimmen van een trap zo ongeveer inplannen. Ik moet zeggen dat ik de opening van de scholen als docent die lesgeeft helemaal prima vind: alle leerlingen in de klas en een einde van het hybride onderwijs zorgen voor een lagere werkdruk en o, wat zal het fijn zijn ze weer als groep in levende lijve voor me te zien!  Maar ik geef niet alleen les, ik kijk ook naar het welbevinden van mijn leerlingen. We hebben nu een modus te pakken die prima vol te houden is tot de zomervakantie. Ik zou het vreselijk vinden als nog een aantal leerlingen, met het einde in zicht, onnodig hun toekomstplannen moeten gaan bijstellen, omdat ze een stom virus doorgemaakt hebben. En die kans is aanzienlijk: de examenleerlingen waar ik mijn verhaal mee begon, zijn besmet geraakt in de eerste weken van de zware lockdown. Ook toen werd het een goed idee gevonden oudere tieners met z’n dertigen in een klaslokaal te zetten. Daar is natuurlijk op teruggekomen, maar voor deze leerlingen te laat...

Pief, dit lijkt mij iets te stellig: 'De kans op ernstig ziek worden is voor hen (ons) minimaal, ook zonder vaccin. Zo minimaal dat de gezondheidsraad concludeerde dat het vaccin az voor jonge vrouwen gevaarlijker is dan corona, terwijl die bijwerking zeer, zeer zeldzaam is. Zo weinig komt ernstige corona bij die groep voor. '

Op de site van Lareb worden tot nu toe 320 overlijdens vermeld na vaccinatie: ' Het gaat hierbij om 230 personen van 80 jaar of ouder, 66 personen tussen de 65 en 79 jaar en 23 personen onder de 65 jaar. Van één persoon is de precieze leeftijd niet bekend.' De meeste meldingen blijken te gaan over Pfizer, logisch, want de oudere groep kreeg dat vaccin.

Hier kun je de overlijdens vinden die gerelateerd zijn aan corona:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken. Ik schrik dan toch altijd: 2 kinderen tussen 15 en 19, jongens. Dat aantal loopt op, ook voor meisjes. Vanaf 50 jaar is de toename duidelijk: 88 mannen, 52 vrouwen. Het totaal is veel meer dan de gemelde overlijdens na vaccinatie (niet zeker of dat door vaccinatie komt).

Maar ik ben het wel met je eens over angst: op een gegeven moment moet je de knop omzetten: een bepaald risico, daar leven we eigenlijk altijd mee, dat kunnen we ook. Ook bij een griepepidemie komen mensen te overlijden. Of na het eten van pinda's, een bijensteek, paracetamol. Hoe doe je dat, zo'n knop omzetten? Meestal is het een afweging. Sommige mensen willen zo graag op vakantie, dat ze de knop nu al omzetten: gaan alsof er geen corona is. Ik denk dat het belangrijk is dat je je afvraagt of je angst nog te relateren is aan reële risico's, wat de prijs is als je wil leven alsof je al die risico's kunt vermijden, is dat realistisch, wat vraagt het en wat kost het. Die afweging zal iedereen zelf maken, maar op een gegeven moment zal er ook groepsdruk ontstaan: doe niet zo gek....

Tsjor

Leen13

Leen13

23-05-2021 om 12:00 Topicstarter

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1060109-middelbare-scholen-weer-open-alle-partijen-zijn-er-blij-mee-mits-het-veilig-kan

Een typisch onderwijsdingetje, Hugo de Jonge kan er ook wat van. Iets heel stellig beweren dat gewoon pijn aan je ogen doet om dat het niet klopt en duidelijk om manipulatie gaat.

"We zijn er erg bij mee, de leerlingen, de leraren en de ouders. Alle partijen zijn er blij mee, mits het veilig kan", zegt bestuurder Hans Wildeboer van het Bornego College in Heerenveen. "Bijna alle leerlingen en leraren geven aan dat ze het liefst zo snel mogelijk weer naar school willen."

Met andere woorden: waag het eens om er anders over te denken!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.