Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Scholen weer 'normaal' open? Morgen extra regeringsoverleg


Overigens blijft anderhalve meter afstand tot docenten verplicht, net als mondkapjes in de gangen. Op de school van mijn oudste zijn er ook spatschermen. En er past ongeveer een schoolklas in een bus. Buschauffeur had in maart 2020 (!) geteld: 198 mensen tijdens de dienst. Toen waren de bussen zo goed als leeg. Daling aantal reizigers met 90%, nu zit het weer op 30-40%.

Leen13

Leen13

22-05-2021 om 18:44 Topicstarter

Ik zou beste wel eens een vergelijking per beroepsgroep willen zien van het aantal en het percentage besmettingen, ziekte, long covid en overlijden.

Want nu sla je er maar een slag naar.

Overigens kan een buschauffeur behalve afstand ook een raampje open doen opzijn en evenluchten bij de halte met de deur. De mogelijkheden voor leerkrachten om zichzelf te beschermen lijkt me veel geringer. En zeker in de zorg is het uiteraard helemaal moeilijk om jezelf te beschermen als het gebouw niet voldoende ventileert of er verder te moeilijk aan de beschermende middelen gewerkt word.

De ramen in de lokalen zijn open. Net als de deur naar de gang.

Ik begrijp echt niet waarom ze niet wachten tot na de zomervakantie. Dan zijn in ieder geval de meeste docenten gevaccineerd. Nu vallen jonge docenten nog buiten de boot en lopen risico. 
Ik weet ook dat ze hier op de PRO school waar zoon nog ingeschreven staat hier niet blij mee zijn. Steeds weer de veranderingen, nieuwe maatregelen en afspraken werken niet bij deze groep kinderen.

Tango schreef op 22-05-2021 om 19:51:

Ik begrijp echt niet waarom ze niet wachten tot na de zomervakantie. Dan zijn in ieder geval de meeste docenten gevaccineerd. Nu vallen jonge docenten nog buiten de boot en lopen risico.
Ik weet ook dat ze hier op de PRO school waar zoon nog ingeschreven staat hier niet blij mee zijn. Steeds weer de veranderingen, nieuwe maatregelen en afspraken werken niet bij deze groep kinderen.

Die PRO school werd al geacht aan al hun leerlingen les te geven toch? Dus voor hun verandert er helemaal niets.

Leen13

Leen13

22-05-2021 om 20:28 Topicstarter

Het is het oude liedje. Het belang van het kind en daar moet alles voor wijken. Zelfs de gezondheid van de docenten of eventueel ook jongeren, want niet alleen ouderen kunnen ziek worden en overlijden aan Covid, er zijn ook toenemend jongeren het slachtoffer. Dat komt omdat we de zogenaamde kinderbeschermers veel meer macht hebben gegeven en die hoeven maar een half woord te zeggen en niemand wil als kindermishandelaar te boek staan.

Ik denk dat het anders is. Juist omdat kinderen en jongeren zoveel mogelijk 'ontzien' zijn en niet wezenlijk konden bijdragen met maatregelen aan het voorkomen van besmetting zijn ze hulpeloos en machteloos. Dat had niet gehoeven.

In een pandemie.

Wederom, ik zou goed op mijn gezondheid passen als ik leerkracht was. Het zou te tragisch zijn om nu nog even besmet te raken en (ernstig) ziek te worden, want je weet het niet, het kan ook jou treffen en dan heeft de school echt geen boodschap aan jou. Je raakt je diensverband kwijt en je moet het maar zien.

En je hebt je nog wel zo opgeofferd voor het 'welzijn' van de kinderen.

Pief schreef op 22-05-2021 om 17:03:

Ik snap dat nooit zo goed, dat leerkrachten op het vo vinden dat zij een uitzondering mogen zijn. Wat als zorgmedewerkers of politieagenten of buschauffeurs of brandweerlui of supermarktmedewerkers enz ook zouden vinden dat zij niet zouden hoeven doorwerken. Leerkrachten op de basisschool en medewerkers van bso's werken ook gewoon. Ik vind dat heel apart.

Scholen weer open, eindelijk weer meer dan een paar uur les. Met zelftesten prima te doen. Ik ben blij!

Docenten vinden niet dat zij niet hoeven door te werken, maar er zijn er een paar die met reden bang zijn voor hun gezondheid of die van hun huisgenoten waardoor zij graag vanuit huis lesgeven. Verschil met po is dat hoe ouder de leerling, hoe meer kans dat die corona doorgeeft. Onze vo-school is gezegend met een dubbele bovenbouw, 60% van onze leerlingen is 16 plus. Misschien dat we daarom zoveel besmette collega's hebben. 

skik schreef op 22-05-2021 om 20:57:

[..]

Docenten vinden niet dat zij niet hoeven door te werken, maar er zijn er een paar die met reden bang zijn voor hun gezondheid of die van hun huisgenoten waardoor zij graag vanuit huis lesgeven. Verschil met po is dat hoe ouder de leerling, hoe meer kans dat die corona doorgeeft. Onze vo-school is gezegend met een dubbele bovenbouw, 60% van onze leerlingen is 16 plus. Misschien dat we daarom zoveel besmette collega's hebben.

Leerkrachten die extra kwetsbaar zijn of extra kwetsbare mensen om zich heen hebben moeten uiteraard in staat zijn thuis te blijven. Maar dat zijn er maar heel weinig want alle risicogroepen hebben nu bijna geheel de eerste prik gehad. Zelfs de helft van de vijftigers is al aan de beurt geweest en over een week zitten we al in de veertig. Er zijn nog maar weinig mensen die substantieel risico lopen. Gelukkig. 

Ik geloof best dat jongeren een enorm besmettelijke groep vormen,  maar dat blijft zo voorlopig. Ook in het najaar.  Het risico om besmet te raken is nu al echt klein. Iets van 20 op de 100.000 mensen test positief.

Leen13

Leen13

23-05-2021 om 06:49 Topicstarter

Zelfs gevaccineerd kun je nog een probleem hebben. Ik ben gevaccineerd terwijl ik weerstandonderdrukkende medicatie gebruik, het was niet anders. Dan heb je kans dat het vaccin minder goed werkt. Ik ga het dan ook wel aankijken. Na de tweede vvaccinatie ga ik dan wel weer IRL? of wacht ik even af wat er na de zomer nog''piekt''?

Gevaccineerd kun je nog steeds ziek worden al is de kans dat je minder ernstig ziek wordt groter, maar wil je dat?

En zo zijn er vast meer mensen.


Gevaccineerd kun je nog steeds ziek worden al is de kans dat je minder ernstig ziek wordt groter, maar wil je dat?

Maar dat houdt zo iemand dan toch de rest van z'n leven, met alle dingen die voorbij komen? Wat deed zo iemand dan tussen al die gevaarljke leerlingen voor deze tijd, en wat is die van plan ná deze tijd te doen?

Degenen die objectief gezien het meeste risico lopen zijn toch al ingeënt? Dan hou je alleen degenen over die zelf vinden dat ze risico lopen, maar is dat ook zo, en over hoeveel mensen hebben we het dan? Op een gegeven moment is de kans groter dat je een ongeluk krijgt; ook maar online les blijven geven om dat risico niet te lopen?

Leen13

Leen13

23-05-2021 om 08:44 Topicstarter

Uiteindelijk gaat het virus naar de achtergrond en het wordt -hopelijk- minder gevaarlijk omdat het ook onder jongeren gaat uitsterven, ondanks dat deze niet gevaccineerd zijn. Maar nu gaat er nog teveel virus rond met name onder jongeren en uiteindelijk ook onder kinderen, dus de kans om ziek te worden is in deze periode groter dan later. En dan heb je nog de kritieke periode na de zomer als mensen weer terugkomen van vakantie en er weer een opleving kan ontstaan.

Daarom zou het goed zijn om ook, in deze ronde, jongeren en zelfs kinderen te vaccineren. Des te eerder heb je het virus er onder. Want nu blijft het nog langer circuleren onder niet of niet voldoende afweer gerealiseerde gevaccineerden.

In deze ronde? Ik ben nog niet eens aan de beurt; wanneer zou een 13-jarige dan zijn, eind augustus?

AnneJ als je je nu na twee inentingen nog niet in het leven durft te begeven dan ben je wel heel bang gemaakt voor dit virus. Want na inenting is het minder gevaarlijk dan de griep. Was je daar ook altijd zo bang voor? De griepprik beschermt veel minder goed tegen de griepprik dan deze vaccins tegen corona. Je hebt ook een grotere kans om onder de bus te komen dan om ziek te worden van corona,  of om van de trap te vallen. En als je bang blijft kun je een antistoffentest doen,  dan weet je of het vaccin bij jou voldoende heeft gewerkt. 

De mensen die na vaccinatie nog zo bang zijn voor corona zijn slachtoffer van een angstepidemie, niet van een pandemie. En dan geldt ook voor gezonde mensen onder de vijftig. De kans op ernstig ziek worden is voor hen (ons) minimaal,  ook zonder vaccin. Zo minimaal dat de gezondheidsraad concludeerde dat het vaccin az voor jonge vrouwen gevaarlijker is dan corona,  terwijl die bijwerking zeer, zeer zeldzaam is. Zo weinig komt ernstige corona bij die groep voor. 

Het is belangrijk om dingen in perspectief te blijven zien. De focus op corona kan (en moet) er weer af. Dat is even lastig na al die angstcommunicatie.

Leen13

Leen13

23-05-2021 om 09:45 Topicstarter

Het is geen angstepidemie, dat is wappietaal, het is een virusfeit.

Leen13

Leen13

23-05-2021 om 09:53 Topicstarter

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/volledig-gevaccineerde-personen-toch-besmet-experts-willen-behoud-maatregelen

Nog een risico. Zolang het virus rondgaat onder groepen jongeren en kinderen kunnen er zich nieuwe varianten ontwikkelen waartegen de huidige vaccins niet beschermen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.