Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fianna

Fianna

11-10-2010 om 10:30

Slapeloosheid, slaapmiddelen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Saskia

Saskia

16-10-2010 om 13:23

Langere tijd temazepam

Al ongeveer een jaar of 5 gebruik ik temazepam 20 mg, omdat ik ook doorslaapproblemen heb. De huisarts geeft ze niet zomaar, laatst moest ik nog voor een herhalingsrecept eerst even langskomen om er over te praten. Ik gebruik ze om bij te slapen als ik echt heel erg moe ben en kom dan uit op 2-3 per maand. Alleen al het idee dat ik ze in huis heb, werkt al om weer in slaap te vallen.

Fianna

Fianna

18-10-2010 om 21:32

Update

Na die ene nacht redelijk doorslapen lijkt het nu wel te gaan. Ik lig niet uren wakker. Echt heel fijn!
Ik laat het even hier bij.

Puck

Puck

19-10-2010 om 09:06

Fijn fianna

Misschien waren die paar pilletjes net voldoende om je uit die vizueuze cirkel te trekken. Fijn dat het nu redelijk goed gaat.

Lekkerrrr fianna

Ik heb een vergelijkbaar slaapprobleemdraadje gehad in juni en ik kijk daar nu met verbazing op terug, ik heb toen korte tijd (een paar nachten) heel slecht geslapen. Had ook veel familiestress en ik heb dat van me af kunnen zetten door tijd voor mezelf te nemen.

Bij mij lag de oplossing voor de nacht dus echt in de dag. Dat is altijd mijn mantra bij kinderslaapproblemen

En als je nou nog een keer piekert, lekker door je benen en armen weg laten stromen.

en wat ik nog zeggen wou, bij mij hielden ze zich toch net iets meer aan het onderwerp. Die forummers toch...

Welterusten verder, en veel succes overdag!

Fianna

Fianna

19-10-2010 om 10:46

Ik leer het nooit!

Ik moet het afleren om het te melden als het goed gaat! Heb ik toch nog vanaf 4 uur wakker gelegen én ik had moeite om in slaap te komen. Nou ja goed, ik heb het over mezelf afgeroepen door te zeggen dat het beter gaat
De 'door mijn armen en benen laten stromen' techniek (ofwel ontspanningsoefeningen) heb ik nog niet echt onder de knie, maar ik blijf oefenen hoor.
En tja die forummers, volledig losgeslagen zijn ze

Puck

Puck

19-10-2010 om 10:55

Ontspanningsoefeningen

Behalve dat lekker laten stromen zijn er nog wel meer ontspanningsoefeningen. (misschien eens een paar lesjes yoga doen om wat te leren?) Allereerst moet je er natuurlijk voor zorgen dat je lekker ligt.
Dan begin je om per stukje van je lijf met daadwerkelijk je spieren aanspannen en met uitademen weer te ontspannen. Achtereenvolgens: voeten, kuiten, bovenbenen, billen, rug, buik, borst, armen, gezicht (ben jij even blij dat je in een donker bed ligt . Daarna adem je diep in en tijdens het inademen span je al je spieren in diezelfde volgorde aan en houdt even vast. Bij het uitademen laat je dan alles rustig los.
Zo'n zelfde oefening kun je doen maar dan niet met spieren aanspannen, maar met lichaamsdelen iets op te tillen: linkerbeen, rechterbeen, rug, linkerarm, rechterarm.
Als je kunt visualiseren dan kun je die oefening met laten stromen doen. Open denkbeeldig je hoofd en laat er warm water instromen, dat neemt je gedachten mee en verlaat je lichaam via je armen en je benen.
En een vrij simpele: lig ontspannen en probeer jezelf bij het uitademen iedere keer wat zwaarder voor te stellen, net alsof je door je matras heen wilt zakken.

joep

joep

19-10-2010 om 13:20

Ga bv. eens 1x naar haptonomie

Hoi Fianna. Het is al een aantal keer voorbij gekomen, maar ik denk het steeds weer: haptonomie is echt iets voor jou. Kijk het punt met ontspanning is dat als je het niet voelt, dan voel je het niet. Je gaat dan b.v. snachts liggen denken hoe je te ontspannen, terwijl het een gevoel is, waar je dus niet over hoeft te denken.
Ook wat rode beuk zegt, rust snachts bereik je met rust overdag, is waar. Je moet dan wel het gevoel hebben overdag om op te merken wat jou uit balans brengt.
Ook met je 5-jarige, het maakt niet eens zo heel veel uit of hij nou adhd, ass of wat dan ook heeft als je zelf bekend bent met de haptonomische principes kan je ze in het contact met hem ook toepassen, waardoor het altijd rustiger wordt.

Fianna

Fianna

19-10-2010 om 15:13

Joep

Ja klopt, dat heb ik ook nog steeds in mijn achterhoofd. Er is alleen geen goeie haptonoom waar ik woon, wel verder weg, alleen is dat weer een beetje lastig om te komen. Maar ik moet het inderdaad echt doen.
En wat je als laatste zegt is wrs helemaal waar!

Intussen ga ik wel iets doen met ontspanningsoefeningen. Heb ooit eens een aantal yoga lessen gehad, even kijken hoe het ook al weer ging.

Fianna

Fianna

19-10-2010 om 15:35

Onzin

Ik praat dus onzin. Heb net nog een gekeken wat er aan haptonomen hier zit, en dat is meer dan ik dacht. Bij sommige praktijken kun je zelfs 's avonds terecht. Ideaal. Nu nog een keuze maken.

Oefeningen

voor vannacht:

je kunt ook stap voor stap ontspannen, begin bijv. bij je voeten, door met je aandacht daar naartoe te gaan, aanspannen en loslaten, dan langzaam omhoog, probeer ook te voelen met hoe weinig lichaamsdelen je eigenlijk op de matras rust (verbaasde me zeer)

Als je dat niet lukt, dan kun je ook puur op je ademhaling concentreren, nergens anders aan denken, puur ademen, heel langzaam in (niet snuiven ) en heel traag uit, dan even een pauze en dan weer inademen, zo diep mogelijk de lucht in je longen..

Ik word er al moe van

Succes, het lukt je vast!

Fianna

Fianna

19-10-2010 om 19:50

Mien en pelle

Mine bedankt voor de oefeningen. Ik zal ze proberen.

Pelle, ik heb het in dit draadje al meerdere malen gezegd: ik lig me niet druk te maken dat ik niet slaap. Maar toch zou ik wel willen dat ik slaap. Geloof me, het is erg zwaar om voor 4 kinderen te zorgen als je je zo verrot voelt (en nee, ik wil aub geen discussie of ik op dit moment wel of niet voor 4 kinderen zou moeten zorgen en of ik wel of niet mijn best doe om opvang te regelen enz enz enz). Ik heb het geprobeerd, iets anders doen. Bij mij werkt het niet zo goed, ondanks dat ik wakker lig, ben ik te moe om te lezen, gaat langs me heen, idem met een programma kijken. Overdag slapen lukt me sowieso bijna niet.

En, niet rot bedoelt hoor, maar ik wil verder alleen tips voor ontspanningsoefeningen en slaapmiddelen.

Fianna

Ik ga meteen me lekker ff niet aan je vraag houden. Althans.. een ontspanningsoefening voor overdag. mag dat?

Kennis van mij zit in een scheiding en heeft nu de tip gekregen om vijf minuten per dag niets te doen. Liefst overdag, ik weet niet of je dochter haar snater houdt als jongste slaapt, anders moet het als alles in bed ligt (nog of al).

Vijf minuten rustig gaan zitten en alleen maar voelen wat je voelt.. mjaa... nu ik er over nadenk, dat vind ik wel onder ontspanningsoefening vallen. Volgens het credo de oplossing voor de nacht zit in de dag ..

Lamaarweten of ik binnen de regels ben gebleven.. en of het je wat lijkt. Het schijnt heel moeilijk te realiseren te zijn.

Fianna

Fianna

19-10-2010 om 20:32

Rodebeuk

nou vooruit dan maar hè, net geen rode kaart
Nee, grinnik, mijn dochter houd overdag niet 5 minuten haar snater (dat heeft ze inderdaad, een snater).
Voelen wat je voelt, hmm interessant. Wil ik wel proberen. Lijkt me heel moeilijk, ik weet nu al dat mijn gedachten enorm zullen afdwalen. Net als nergens aan proberen te denken. Dat is natuurlijk onmogelijk, of voor leeghoofden
Straks dus, nu alles op bed ligt (behalve dochter, die was zo moe van drzelf geworden dat ze op de bank in slaap is gevallen).

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-10-2010 om 23:38

Fianna

Het is allemaal zoveel makkelijker gezegd dan gedaan... Ik ken zat ontspanningsoefeningen, heb speciale CD's, heb een paar jaar haptotherapie gedaan en slik nu zelf ook melatonine en toch lukt het me niet na 10 jaar slecht slapen die knop om te zetten.
Ik heb vandaag mijn eerste sessie met nieuwe therapeute gehad en waar het om gaat is idd dat je het allemaal wel kan weten maar als je het niet voelt, werkt niets. Bovendien is een groot deel van het probleem waarschijnlijk voornamelijk onbewust/zit in het onderbewustzijn en daar kan je zelf praktisch gezien heel weinig aan doen. Om daarin veranderingen aan te brengen heb je hulp nodig van iemand die er verstand van heeft. Haptotherapie is en blijft heel goed. Net zoals hypnotherapie met zelfhypnose ("meditatie") maar dat kost tijd en oefening. We zijn niet allemaal geboren als Zen-boeddhisten=P Mindfullnes ligt in het verlengde hiervan; het komt allemaal op hetzelfde neer: leren accepteren en loslaten. Niet door wilskracht of door inspanning; juist door ontspanning en "go with the flow". Maar dat is een lastig iets voor de moderne Westerse mens.
Ik heb helaas verder ook geen tips; de meeste zijn hier al gegeven. En tja, ik hou me maar voor dat ook dit allemaal voorbij gaat en beter wordt. Is het niet linksom, dan maar rechtsom. Het werkt wel: dat zie ik aan zoonlief die dankzij een paar sessies met deze therapeut voor het eerst in bijna 10 jaar heerlijk in slaap valt en doorslaapt zonder enig probleem. Kinderen zijn wat dat betreft toch veel ontvankelijker dan volwassenen; we kunnen er nog wat van leren

Fianna

Fianna

20-10-2010 om 16:41

Elisa

Weet je wat het ook is. Als er te veel keuzes zijn, zie ik door de bomen het bos niet mee. En je moet iets een tijdje volhouden voordat je weet of het werkt of niet, dus wat kies je, haptonomie, meditatie, yoga, andere therapie. Dat soort dingen, ik word er zo moe van, alleen la van het bedenken wat ik zou moeten kiezen, proberen. En ik ben al een behoorlijk gespannen persoon van mezelf. Ik heb besloten dat ik me ga laten testen op ADD. Ik word af en toe gek van die storm in mijn hoofd. Misschien dat dat wel de sleutel is tot mijn perioden van slapeloosheid. Die enorme onrust en dat geknetter in mijn hoofd.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-10-2010 om 16:49

Ad(h)d

Dat zou heel goed kunnen natuurlijk aangezien ADHD/ADD erfelijk bepaald is
Alhoewel stress ook niet bevorderlijk is voor de rust in je kop... Al die therapieen zijn gericht op het creeren van rust in jezelf; welke het beste voor jou is weet je alleen na iets geprobeerd te hebben en dan nog is eea sterk afhankelijk van een "klik" met je therapeut. Maar zeker als je AD(H)D hebt kan een van die therapieen absoluut helpen. Ik zie dat bij zoonlief. De zelfhypnose werkt bij hem als een trein; hij is er erg ontvankelijk voor gelukkig.
Succes!!

Fianna

simpel..

er is niet één de beste. Zet dat nou in je hoofd. Doe maar wat, probeer het uit, maak het niet te zwaar.

Ze putten allemaal uit dezelfde bron. Zoveel wijsheid is er helemaal niet op de wereld, dat ze allemaal een radicaal andere aanpak zouden kunnen hebben

(en de groeten van RB die ook behoorlijk ADD ziet als ze in de spiegel kijkt)

Fianna

Fianna

20-10-2010 om 20:12

Oke

ik doe moeilijk. Ik probeer wel wat uit.

Nee joh, rodebeuk jij hebt geen ADD, jij bent gewoon puntjepuntje

fianna

fianna

20-10-2010 om 20:34

Ik zat ook weer eens aan jou te denken

Ik heb hetzelfde een beetje met b.v. werk. Op bepaalde momenten vind ik mijn werk niet meer zo leuk. Dan zou ik allerlei aanverwant dingen kunnen doen. Daar is ook zat mogelijkheid voor, maar als het er op aankomt raak ik ervan in paniek. Je moet allerlein stappen nemen, enz. Zo is dat bij jou ook een beetje, je hebt het gevoel dat je iets moet doen en dat is geen prettig gevoel voor de gestresste mens. Ik denk dat het een goed idee is om er op korte termijn niks mee te doen en als je eens wat tegenkomt waarvan je zegt: Nou dat lijkt mij echt iets voor mij, leuk! Dan is dat vroeg genoeg en dan maakt het inderdaad ook niet zoveel uit wat.

joep

joep

20-10-2010 om 21:20

Fianna, je wordt niet gek hoor

Afzender van bovenstaand bericht is natuurlijk Joep, voordat je denkt dat je berichten aan jezelf gaat sturen. (Dan zou ik wel hulp zoeken!)

Fianna

Fianna

20-10-2010 om 21:42

Haha

Even dacht ik het
Maar ik had snel door dat jij het was (vraag me niet waarom, herkenbaar taalgebruik?).
Maar goed, ja daar breng je nog wat ter sprake wat ik momenteel probeer te verdringen: mijn contract loopt af in februari. Dé kans om te iets gaan doen wat ik eigenlijk wil doen. Alleen, wat vind ik leuk? of hoe pak ik het aan? kan ik het wel? enz enz enz. Al die stappen inderdaad.
Maar het klopt, die druk, dat is geen prettig gevoel.
Soms denk ik wel eens, ik ga naar het platteland, een paar kippen houden, maar daar zit natuurlijk geen brood in en mijn eigen ik neem ik natuurlijk gewoon mee

Wel ja fianna (beetje o.t.)

Een diagnose via het forum.
Kan je me dan ook nog uitleggen waarom ik zoveel moeite heb met concentratie op mijn werk? Ga me nu weer storten op de pomodoro-methode, dat is een manier van klussen doen door je tijd in te delen.
Maar je hebt me weer 100-en euro's bespaard, ik hoef niet meer getest te worden, dus ik kan nu rijk naar bed

PS Ik kan maar niet kiezen of ik nog even weg ga, weekendje bungalow of misschien nachtje hotel in grote stad. Kan je dat ook ff voor me regelen/uitkiezen? Of moet ik thuisblijven en doorgaan met koken?

Oh ja, ik ben off topic, hopeloos, maar ik weet nu waar het van komt... als ik jou niet had!

Fianna

Fianna

20-10-2010 om 22:20

Heel simpel

Met die honderden euro's die ik je bespaard heb, kun je fijn 2 nachtjes hotel doen in een grote stad. Ik wil het best regelen hoor, maar daar zit wel een honorarium aan vast

Klussen doen door je tijd in te delen? Klinkt bijna eng!

joep

joep

21-10-2010 om 10:18

Fianna

Ik dacht ook platteland en kippen: nou als je ergens niet van tot rust komt. Ik denk weleens van zo, even zitten (of even een dutje), schieten mij opeens die kippen te binnen. Kan je weer naar buiten om ze te voeren. Ze worden ook nog eens best wel oud. Verder zal je man de hele dag bezig zijn met het gras kort te houden en de heggen te snoeien en kan daardoor niets meer in het huishouden, of met je kinderen doen. Zo gaat het hier.
Eventueel kun je dat dus van je lijstje afstrepen.

Fianna

Fianna

21-10-2010 om 11:48

Fijn joep

Dat gaat van mijn lijstje. Hoef ik daar in elk geval niet meer wakker van te liggen.
Maar toch, ben ik wel een beetje afgunstig hoor dat je op het platteland woont.

Klopt

Mijn schoonvader heeft prachtige, goed vruchtdragende fruitbomen gekapt omdat hij na 20 ziek werd van het eromheen maaien.

Jaja, dat platteland...

En de valse adoptiehond ging tot twee keer toe achter de kippen en ganzen aan, toen moesten ze hem laten afmaken.

Fianna

Fianna

21-10-2010 om 20:03

Nou bedankt maar weer

Daar gaat mijn droom. In diggelen...
Hoef ik niet meer te fantaseren over blij kinderen, slootje springend, spelend in de modder, kippen opjagen terwijl ze met blozende wangen een appel eten zelf geplukt uit de boomgaard, geitjes die door de weide dartelen. Kruidentuintje, moestuin en een stoere man in houthakkersshirt.

Zeker weten dat je niet beter slaapt op het platteland?
Dat gaat nog steeds niet optimaal. Ik doe mijn best hoor met die ontspanningsoefeningen, ik span me er echt voor in

rb, heb je al een hotel geboekt?

Fianna (o.t.)

Besloten thuis te blijven. Drukte van de stad leek me te veel, wilde wel op de Veluwe om even in het bos te zijn maar er was zoveel om voor thuis te blijven dat we nu een auto huren en een dagje naar de Veluwe gaan. Heel toffe vriendin met weinig tijd en tweeling (ok weinig tijd wegens tweeling) komt langs op zondag.

En ik heb 90 euro laten liggen bij de AH.. we gaan lekker verder met koken... kon er wel vanaf want hoeven geen huisje te huren.

Door stofallergie is huisje of hotel altijd veel gedoe.

Joh, ik heb wel zes uur gegoogled voor niets.

Nou ja. Verder beloof ik wel altijd naar je adviezen te luisteren!

Fianna

Fianna

22-10-2010 om 09:12

Veluwe

Ook mooi, ben ik echt in geen jaaaaaren geweest.
Hm, ik ga het ook zo bekijken, wij hebben ook geen huisje gehuurd deze vakantie dus dan kunnen we ook wel voor 90 euro lekkere dingen halen bij AH. Goed idee.
Uren voor niks googlen, waar ken ik het van. Ik doe 't zo vaak. Dan heb ik weer een of ander plan bedacht (zoals emigreren naar Canada) en dan kan ik uren kwijt zijn aan googelen, vervolgens gebeurt er helemaal niks

Mijn advies: heel fijn weekend en veel plezier op de Veluwe. Ik kruip mijn bed in want het is vrijdag en weer een slechte nacht gehad.

Hier ging het zo

2 kinderen, 2 ouders. Kinderen willen in een vaste orde bij een bepaalde ouder slapen als er twee kamers zijn die niet met elkaar verbonden zijn. Ouders willen bijelkaar. Dus moet het een familiekamer zijn. Anders wordt het voskoolgeit. Ze zijn alle 4 allergisch maar niet voor precies hetzelfde. Dus moet het een een relatief nieuw hotel of huisje zijn. Met gladde vloer. Kinderen worden misselijk in de bus en in mindere mate in de auto. En nee, daar rijden wij niet doorheen. Dus moet het in de buurt van station zijn of goed te bereiken met de auto. Als het een stad is dan wil ik een handige ligging tov binnenstad. Maar wel rustig slapen en een schone kamer.

Nou ja. Ik denk dat ik eigenlijk gewoon niet weg wilde.

Er moet een bord voor die computer met WAT WIL JE NOU EIGENLIJK???

Wilfen wordt het ook wel genoemd (what was I looking for). Na drie uur de comp uitzetten en dan bedenken waarvoor je hem aangezet had.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.