Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fianna

Fianna

11-10-2010 om 10:30

Slapeloosheid, slaapmiddelen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
oregano

oregano

22-10-2010 om 12:15

Fianna,

heb net het hele draadje gelezen. Heb ook geen kant en klare oplossing jammer genoeg...Ik heb zelf geen slaapproblemen maar herken wel het denken in kringetjes bij tijd en wijle en dan niet een oplossing kunnen vinden. Misschien een tip,ik heb via mijn werk wel goede ervaringen gehoord met medicatie,remeron (mirtazapine) . Dit is een anti depressivum maar in lage dosering werkt het goed bij slaapproblemen. Voordeel is dat het geen benzodizapine is (geen pammetje en je piekert er allicht ook iets minder door ook al is het de lage dosering. Zo heb ik baat gehad bij een lage dosering amitryptyline (10mg) toen ik nekklachten had en men dacht aan een nekhernia, 2 weken na het slikken waren de klachten verdwenen.
Sterkte!

oregano

oregano

22-10-2010 om 12:23

Even meelifiten in het off-topic verhaal van de computer )

Wat is dit herkenbaar!!!! Hoeveel uur ik wel niet surfend doorbreng omdat ik weer een leuk idee of impuls heb....Zo kan ik weken zoeken naar de ideale perfecte camping (en dan valt het altijd tegen, zoals dit jaar, veel te hoge verwachtingen, teveel geinvesteerd).
Wisselen van baan, het ideale huis zoeken wat we samen willen kopen als we gaan samenwonen na het latten, alles over pubers, alles over voorstellingen, muziek cd's maken. Ik val van het een in het ander. Zo ook nu, mijn vrije dag, moet de was opvouwen, kast opruimen die uitpuilt bij puberdochter, stofzuigen, boodschappen doen (balen van die 90 euro!). En ik zit nu alweer een uur achter de compuer en 'moet'zo nog alle nieuw ontdekte duincampings (beter dan Italie, was te warm, maar is hier geen regen in de zomervakantie, twijfel, twijfel) in Denemarken bekijken ))
Zo'n bord voor de computer zou voor mij helemaal op gaan. heb denk ik een soort midlife crisis want twijfel over alles momenteel.
Maar dit is helemaal off-topic

Fianna

Fianna

22-10-2010 om 12:48

Surfen

Nou oregano, jij bent dus net als ik! Vermoeiend is dat hè Ik kan er soms helemaal in opgaan. Waar gaat het over??
Bedankt voor de tip trouwens. Ik moet as maandag toch naar de ha, ik zal dat spul ter sprake brengen...

Knurf, wat jij zegt is ook heel herkenbaar hoor. Ik zit vooral veel te surfen als ik inderdaad niet helemaal lekker in mijn vel zit. Dan voel ik een soort onvrede, verlangen en ga ik op zoek naar iets anders, beters, mooie plannen, ander leven, noem maar op. En hup daar ga ik weer, uren op Funda doorbrengen op zoek naar het perfecte woonboerderijtje in Drenthe wat binnen ons budget past

rodebeuk, tja zo is het vrijwel onmogelijk om iets te vinden, maar ik snap nu wel waarom je dan uren aan het surfen bent. Het is niet zo hopeloos zoals bij mij trouwens ha dik het nou verkeerd begrepen. Had je nou 90 euro verloren in AH, of had je gewoon 90 euro uitgegeven. Ik dacht het laatste...

oregano

oregano

22-10-2010 om 12:55

Fianna, de tijd vliegt door mijn vingers

Zoals nu weer. Wat een mooie duincampings in Denemarken. Maar het is heel goed mogelijk dat we toch weer naar Griekenland gaan, even kijken op die site van elizewashere.nl, wat een mooie plekjes daar, ach die goedkopere is nu al weer vol voor aug 2011, en wat zijn de nieuwe huizen vandaag van funda, ach dat is leuk, maar niet handig voor nu want puberdochter moet veilig naar huis kunnen fietsen,o ja , ze gaat vanavond naar de opposites (muziek), moet nog even bellen hoe dat zit met die kaartjes, betaald via internet (NATUURLIJK))) maar niet uitgeprint. Wat is er nog meer te doen qua voorstellingen...zucht ik wordt moe van mezelf als ik dit typ, dus ik ga NU de was opvouwen. Maar mijn negatieve gedachtes zijn wel een stuk minder als ik zo zit te surfen, zal dan toch wel een vlucht zijn denk ik. O jee, dat is weer fout, niet goed.Zo gaan die gedachtes dan weer.
Ik dacht dat Rodebeuk die 90 euro daar was vergeten, uitgegeven zou inderdaad beter zijn. Horen we vast nog

Figuurlijk gesproken

...uitgegeven dus.

2 pakken biologische kippedijen voor de coq au riesling (dubbele portie maar nog altijd slechts de helft van wat Nigella voorschrijft) - 12 euro Kaching.
2x melk en 2 x puur voorraadje chocola Tony Chocolonely (kilo) 10 euro.

Verder geen rare dingen.. geloof ik. Ja Riesling voor die coq. Koekkruiden voor de kruidnoten.

Normaal geef ik daar max. 60 euro uit.

Shifra

Shifra

24-10-2010 om 12:51

Eigen ervaring

ik heb vanwege bijzonder stresvolle omstandigheden een paar weken slaappillen gebruikt, om op de been te kunnen blijven.Als je lang niet goed en erg slecht slaapt kan je enorm veel problemen krijgen, ook qua stemmingsproblemen. En je concentratie dendert ook achteruit. Slecht slapen wordt vaak onderschat in hoe erg dit kan uitpakken voor mensen.
Ik ben toen, omdat ik merkte dat ik aan die slaappillen begon te wennen(en dat natuurlijk niet goed is),begonnen met melatonine.In een sterkere dosering dan je koopt bij het kruidvat e.d., en voorgeschreven door de huisarts. En het helpt! Ik zou je aanraden daar dus mee te beginnen.
sterkte,shifra

Fianna

Fianna

24-10-2010 om 19:50

Shifra

Melatonine heb ik al geprobeerd, inderdaad in de sterkere dosering dan van de drogist. Helpt dus niet )-:
Ik moet morgen bij de ha zijn en dan leg ik het probleem nogmaals voor, want ik merk inderdaad dat het een slechte invloed heeft op me. Ga me inderdaad oa erg somber voelen. Da's niet de bedoeling.

Shifra

Shifra

24-10-2010 om 20:36

Fianna

Het kan ook zo zijn, dat je slecht slaapt juist door een onderliggende depressie. In dat geval kan een goed gekozen anti-depressivum echt uitkomst bieden hoor.
Ik zou in dat geval een bezoek aan een psychiater overwegen, juist om goed een diagnose te laten stellen en ook te overleggen over de juiste medicatie.
De huisarts heeft vaak een netwerk met mensen waar hij/zij goeie ervaringen mee heeft.
Trouwens, wat ik ook doe is voor ik ga slapen sávonds 'afkicken'van de dag, dat helpt om te ontspannen. Op bed een heel saai boek lezen bijvoorbeeld.En dan gaan voelen dat je moe bent. Eigenlijk moet je dan s'avonds ook niet meer achter internet zitten, dat zijn allemaal vermoeiende prikkels als je zo moe bent en zo slecht slaapt.
Dus helemaal niksen, tuttelen enzo na het avondeten.
En wat ik gisteren hen gedaan: een kopje slaapthee maken, met 2 zakjes slaapmix ipv een.
sterkte hoor, ik weet goed hoe ellendig dit is.
groet van shifra

Fianna

Fianna

24-10-2010 om 20:49

Shifra

Dat is ook waarom ik morgen naar de ha ga. Ik vermoed dat er meer speelt.
Ik zie er wel tegen op zeg, want mijn ha is echt een ongeinteresseerde l*l, maar we zien wel.

Je hebt gelijk. Ik doe de computer nu uit en ga een lekker kopje kruidenthee zetten

Hoe slaap jij nu?

Shifra

Shifra

25-10-2010 om 19:44

Fianna

...hoe was het bij de h.a.? Jammer dat hij ongeinteresseerd is.
Soms hebben h.a. trouwens spv'ers in dienst, waar je op korte termijn wat gesprekken mee kunt hebben.
Anders kun je misschien zelf ook om een doorverwijzing vragen naar een vrijgevestigde hulpverlener.Dan kan je daarmee bekijken of je medicijnen nodig hebt?

Ik heb nu, door die melatonine, een paar nachten goed geslapen. Ik neem ook een lekker kopje slaapthee erbij voor ik ga slapen. En geen internet oid, ik merkte meteen dat dat veel rustiger is.
Die melatonine slaat iig aan, en dat is erg fijn.
Ik heb dit weekend gewoon goed geslapen,behalve vannacht. Maar gisteravond was ik nog erg druk met van alles bezig, ook op de comp.... En de nacht ervoor had ik 10(!) uur heerlijk geslapen( was lekker inhalen), dus dan is het niet erg.
groet van shifra

Fianna

Fianna

25-10-2010 om 20:57

Shifra

Moet ik vaker doen, negatief over mijn huisarts schrijven. Vandaag was hij redelijk geinteresseerd namelijk Een spv-er heeft deze praktijk niet.
Hij denkt dat ik in ieder geval overbelast ben en daardoor niet goed slaap, en denkt dat ik op een randje van een depressie zit (afgevallen, leef op in de avonden), maar hij vindt me niet echt depressief overkomen. Hoe zie je dat na 3 minuten? Maakt verder allemaal niet uit, ik heb een doorverwijzing voor de GGZ (wil oa laten onderzoeken of ik ADD heb, wat klachten kan verklaren) en hopelijk kunnen zij mij verder helpen met oa de slaapproblemen.
Als ik verder veel afval moet ik terugkomen want dan wil hij eventueel antidepressiva voorschrijven.
Verder heb ik nog wat Temazepam voorgeschreven gekregen zodat ik een paar nachten kan bijtanken.

10 uur geslapen, wat lijkt me dat heerlijk! Ik geloof dat ik de nachten dat ik 8 uur heb geslapen de afgelopen 7 jaar op 1 hand kan tellen, oke op 2 handen, ik overdrijf.
Ik doe de computer weer uit en ga weer aan de kruidenthee. Het klopt wel wat je zegt hoe drukker de avonden hoe slechter je slaapt. Daarom doe ik ook nooit administratiefachtige dingen 's avonds.
Bedankt voor het meedenken/leven.

Shifra

Shifra

28-10-2010 om 11:14

Huisarts

...wat een onzin,je kunt helemaal niet in 3 tellen 'zien' of iemand depressief is! Bovendien kunnen mensen zich groot houden tov de buitenwereld en hun werkelijke gevoelens weghouden uit directe contacten met anderen.
Dat opleven in de avonden,afvallen, somberheid kan trouwens wijzen op een vitale depressie, en dat is echt ellendig hoor.Ik hoop voor jou dat je daar geen last van hebt.Vaak kan dan een antidepressivum of goeie psychotherapie wel uitkomst geven.
Zijn er geen vrijgevestigde hulpverleners die je kan benaderen in jouw regio? Ik merk dat in instellingen de ggz hulp vaak erg kortdurend is en in de vrijgevestigdenwereld is dat niet zo. Informeer daar goed naar als je verder gaat bij een instellingen: dat je niet na 5 of 10 gesprekken wordt gezien als úitbehandeld' .Dat heeft nl allemaal te maken met de bezuinigingen, en niet met wat mensen werkelijk nodig hebben.
Ik doe het op dit moment goed op melatonine, 2 mg. Daarop heb ik althans vannacht 8 uur geslapen! Ik ben daar héél erg blij mee.
Maar doe ook s'avonds bijna niks meer,vooral wat luieren en geen spannende boeken oid lezen.Meer saaie niemandalletjes, bij mij helpt dat om moe te worden.
sterkte weer
shifra

Fianna

Fianna

28-10-2010 om 12:31

Shifra

Tja, ik herken wel heel veel in de symptomen van depressiviteit. Het enige wat ik niet heb is denken aan zelfdoding. Ik kan overigens nog wel van een paar dingen genieten hoor, vooral van knuffelen met mijn kinderen. Maar ik heb wel meerdere huilbuien per dag, kan ook door uitputting komen. En voel me wanhopig en waardeloos. Maar wat was er eerst, de slapeloosheid of de depressieve klachten.
Ik vermoed dat als ik normaal slaap ik me meteen een stuk beter voel.
Wat je zegt klopt bij mij. Ik kom in real life vaak over als een redelijk sterke vrouw die het allemaal wel even doet. Ik kan me goed groot houden.
Ik heb weer Temazepam geprobeerd gisterenavond. Merk nou niet dat ik echt beter slaap. Zak wel weg, maar ben nu nog net zo moe en ik voel me een zombie. Wel handig voor de mri scan straks...
Dank voor de tip mbt vrijgevestigde hulpverleners ed. Ik zal een rondkijken

Fianna

Fianna

28-10-2010 om 16:57

Ha ik ben beroemd

Tja herkenbaar. Ik denk dat een slaapstoornis echt onderschat wordt door mensen die het zelf nog nooit gehad hebben. Ja, vervelend zeg als je moe bent, hoor je dan. Moe??? Ik weet af en toe niet meer hoe ik heet. Was net in het ziekenhuis voor een mri scan, loop de hal van het ziekenhuis binnen en moest even blijven staan om na te denken wat ik ook al weer kwam doen. Ik merk dat mijn geheugen er echt onder aan het lijden is en dat ik er niet meer bij ben. Levert ook wel eens komische taferelen op: vanmorgen spoot ik bijna haarlak onder mijn oksels ipv deodorant... En inkoppertje: nee, ik heb geen bos haar daar wat gestyled moet worden...

Guinevere

Guinevere

28-10-2010 om 21:18

Ik weet het nog

Ja, ik weet nog een beetje wat chronisch slaapgebrek met je kan doen. Pfoeh, dat was in de tijd dat we beestjes zagen, weet je nog??? Ik begrijp nog steeds niet hoe ik indertijd meer dan een jaar op 3 a 4 uur slaap per nacht heb kunnen doorkomen. Bij elke nacht dat ik nu slecht slaap, denk ik daar weer aan. Dat relativeert zó enorm, ik kan nu wel een dagje overleven na een spooknacht van een paar uur slaap. Gelukkig is de tijd van de spokende kleine kinderen hier nu voorbij.
Ik heb bij mindfulness trouwens een simpel trucje geleerd dat hier goed blijkt te werken. Je kweekt er instant ontspanning mee, geen idee hoe het werkt maar ik ga al een paar weken als een blok onder zeil. Veel van de spanning die je overdag opbouwt, vertaalt zich naar spanning rond je kaken. Het is dus zaak om, als je in bed ligt en wilt gaan slapen, even die kaken los te maken. Gewoon even die mond half open doen en bewegen met de onderkaak. De spanning in je kaak verdwijnt en dat scheelt zó veel voor de spanning over je hele lijf! Voor het elegante effect: doe dit in het donker of als je man niet kijkt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.