Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Slecht slapen - op het randje - hoe kom ik daar vanaf?

Het zit even tegen.

Heel soms slaap ik een nacht slecht. Dat herinnert me dan aan die moeilijke tijd na de geboorte van oudste, toen ik maandenlang niet kon slapen.

Nu is er wat veel aan de hand. Moeder ziek, jongste bleek Lyme's disease te hebben (hoorde ik op het werk), en op het werk loopt het ook niet zo lekker.

Nu ben ik al een paar nachten vanaf 4 uur wakker. Overdag lukt het niet om dat bij te slapen, ik ben lucide, of hoe je dat noemt. Een vervelende vorm van helder en duf tegelijk. Ik kan absoluut niet slapen overdag. Maar ik heb ook totaal geen initiatief.

Hoe doen jullie dat, om dan weer weg te komen van die rand? Ik heb het gevoel dat ik alle zeilen bij moet zetten, voor mezelf moet zorgen enz... maar hoe doe je dat?

Ben ff het script kwijt. Bewegen, gezond eten, afleiding, dagboek, piekeren, niet piekeren, ontspannen... ik weet het niet meer.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Precies hetzelfde

Dus ik hou me ook aanbevolen voor tips. Wij gaan zondag op vakantie dus mijn hoofd zit vol met wat er nog moet gebeuren op het werk en wat er thuis nog gewassen, gestreken en ingepakt moet worden (en dat moet uiterlijk morgenochtend klaar zijn want dan gaat mijn man de vouwwagen inpakken). Ik gebruik mijn vroege ochtenden dus om te strijken (lekker met dat warme weer), lijstjes te maken en af te vinken. Lijstjes geven mij rust.
Verder heb ik de neiging om later dan normaal naar bed te gaan met het idee dat ik dan ook later wakker word. Gisteravond was ik zo moe dat ik om negen uur in bed ben geploft en vanochtend was ik pas om half zeven wakker. Misschien werkt dat bij jou ook?

Lou

Lou

23-07-2010 om 11:45

Ontspannen

Als ik lees wat er allemaal aan de hand is zou ik in jouw geval zwaar inzetten op ontspannen. Zoals je tegen kinderen zegt die niet kunnen slapen: lig dan maar gewoon rustig te liggen, dan rust je ook uit. Dat geldt ook voor grote mensen, nietwaar?

Wat doe je als je 's ochtends zo vroeg wakker wordt? Ga je liggen woelen en balen dat je niet slaapt, ga je in bad, ga je huishouden? Bedenk waar je het meeste baat bij hebt in die tijd. Niets moet! Lijstjes maken ken ik overigens ook als zeer ontspannend. Maar wie weet, wil jij liever een boek lezen, of hardlopen. In elk geval: accepteer dat je wakker bent. De rest van de dag is moeilijk door te komen, dus doe iets in die extra uren wat je goed doet.

En wat doe je 's avonds? Heb je de tijd aan jezelf, zou je eens vroeg in slaap kunnen vallen? Elk uurtje is meegenomen natuurlijk.

Ontspannen kan op vele manieren, zowel 's ochtends als 's avonds. Ben je bekend met yoga-oefeningen waarbij je in je hoofd tegen jezelf praat? Het vereist wel concentratie maar levert ook heel veel rust op in je hoofd. Wellicht ben je bij zoiets wel gebaat. En als je het kunt, zou mediteren ook iets voor je kunnen zijn. Maar als je er geen ervaring mee hebt, zou ik er niet op dit moment mee gaan beginnen. Dan lukt het niet en voel je je toch weer gefrustreerd in plaats van fijn leeg.

Sterkte met alles!

rodebeuk

rodebeuk

23-07-2010 om 12:56 Topicstarter

Bedankt en laat vooral komen

..jullie suggesties helpen me!

Ik sneak iedere keer even weg bij de kinderen om te kijken of er reacties zijn.

De afgelopen maanden zat ik óf op mijn nieuwe werk, óf bij mijn ouders (moeder gaat dood dus vader blijft achter en vraagt zo mogelijk nog meer aandacht), óf bij de kinderen.

Ademhalingsoefeningen tijdens het reizen (ligt telkens zo'n 30 km tussen woon, werk en ouders), dat was het wel zo'n beetje kwa ontspanning.

Ieder uur tien minuten pauze

Dat is mijn remedie - voorzover mogelijk. Dat is soms heel moeilijk, want ik heb zo'n drive om maar door te gaan (er is altijd wat te doen niet waar), maar dat is precies het moment om rust te nemen. Anders ga je maar door. Heb je haast, neem een stoel en ga zitten zei mijn oma altijd . Want dan kun je weer relativeren.

En raar maar waar: je slaapt dan ook beter. Je hersenen moeten af en toe overdag in de ruststand, om te oefenen voor 's nachts. Want we worden allemaal 's nachts min of meer wakker maar als het goed is slapen we meteen weer in. Die rustmomenten overdag is oefening voor 's nachts. Mijn ervaring is wel dat je dan in de loop van de dag heel moe wordt, alle moeheid komt dan los...

Goed, de kinderen slapen, ik ga even pauzeren!

Yta Chalne

Yta Chalne

23-07-2010 om 14:06

Of niks

Wat ik momenteel zelf doe is me er bij neerleggen. Dat scheelt al de stress van ergernis (dat je niet slaapt, of dat je nergens toe komt). Je hebt goede redenen om niet makkelijk te kunnen slapen. Je hebt het zwaar, je maakt een ongelofelijke rotperiode door, er gebeurt van alles waar je het terecht druk en moeilijk mee hebt en daarom ontspan je slecht en slaap je waardeloos. Zo zijn de feiten. Daar helpt geen warme melk tegen ;_) Wij noemen het hier het 'oud en nieuwe gevoel', dat gevoel wat je op nieuwjaarsdag hebt en dan weken achter elkaar.

Yta Chalne

Yta Chalne

23-07-2010 om 14:28

Echt

Nu ik er nog eens over denk, het helpt echt, je erbij neerleggen dat je heel moe bent en teveel op je bord hebt. Ik doe het vandaag voor het eerst, en ik heb eigenlijk een opperbeste dag. Terwijl net weet dat ik maandag met spoed geopereerd wordt aan wéér een kwaadaardige tumor aan m'n been, daar nog niets voor geregeld heb, onmisbaar ben op m'n werk, nog van alles moet qua kinderen en er nog een rechtszaak loopt over iets vervelends. En ik zit rustig op de bank met laptop Slapen is echt teveel gevraagd nu, dus ik zie gewoon wel. Die vermoeidheid toen de kinderen er net waren ging ook ooit voorbij...

Yta Chalne

Yta Chalne

23-07-2010 om 14:31

En, geheel ot

Vorige week was ik met vakantie toen ik een gemaal tegenkwam met jouw naam! Hoe koel is dat!

rodebeuk

rodebeuk

23-07-2010 om 16:01 Topicstarter

Wel #$%^@& yta

..van je been.

Om dan op de rest te reageren klinkt te triviaal.

Maar vooruit. Hoe trivialer hoe beter. Grappig van dat gemaal! Er is in Utrecht ook een straat met die naam, die loopt rond het Fort waarvan ik de naam niet weet bij het verlengde van de Biltstraat. Die voorouder van mij was ingenieur en heeft waterdingen aangelegd.

Verder, toen ik jouw blog las (leuke foto's!) vroeg ik me af of je al bij de nieuwe Jumbo was geweest? Ik vind het heerlijk. Maar alweer, lekker belangrijk.

En dat me erbij neerleggen: dat doe ik ook, maar ik heb er overdag last van en ik heb het idee dat ik dingen moet laten liggen, ik weet alleen niet zo goed welke. Heb ook al zorgverlof op mijn werk genomen, daardoor gaat het inwerken slecht. Loop al twee dagen de kinderen te zombieopvoeden.

Toch heel gezellig om langs deze weg met je bij te kletsen. Welk ziekenhuis wordt het? Hier om de hoek of net ff wat verder?

Bastet

Bastet

23-07-2010 om 16:22

Yta(ot)

Dat is zwaar kl*te....sterkte de komende tijd!!!
Lieve groeten,Bastet

rodebeuk

rodebeuk

23-07-2010 om 17:10 Topicstarter

Gezellig moet zijn "vertrouwd"

..woordkeuzeprobleempje

Yta Chalne

Yta Chalne

23-07-2010 om 19:18

Last van

Tja, ik ga met Didi mee; natúúrlijk heb je er last van. Je hebt geen protocol beschikbaar hoe je met dit soort stapelellende om moet gaan, dus je doet het allemaal zo goed als je kunt zolang je het kunt. Meer kun je niet doen. Dus je doet het fantastisch. En moe en zombie en slecht inwerken, dat zijn de dingen waar je je bij moet neerleggen. Niet om het op te geven maar omdat er geen betere optie is. Tenminste, niet een die je in de hand hebt.
Die naamgenoot, dat was in dit geval dus een geheelonthouder/ dominee die roeping had voor het waterschap. Een illustere voorouder, niet? Als hij dat allemaal tegelijk kon, dan zit dat vast nog ergens in jouw genen. Dat komt nu mooi van pas

Ik heb intussen een mooi plan rondom kinderen uitbesteden, boodschappen doen, het huis schoonmaken en heel veel bibliotheekboeken halen. Wat dat betreft is het een soort van mazzel dat ik het allemaal al eerder heb meegemaakt, ik weet nu precies wat me te wachten staat. Maar dingen gaan toch altijd anders. Daar leg ik me dan ook maar bij neer...dank voor alle goede wensen in elk geval!

rodebeuk

rodebeuk

23-07-2010 om 19:38 Topicstarter

Jullie hebben gelijk hoor

..het zijn gewoon zulke moeilijke keuzes. Als ik mijn moeder minder dan 1-2 keer per week zie dan voel ik dat ik het contact verlies. We kunnen niet meer bellen, sinds een paar weken is de spraak vrijwel weg, en ze heeft nog maar een paar wakkere uren per dag dus mailen zit er niet in. Bovendien gaat mijn vader dan vaker bellen en dat is een crime. Dat probeer ik voor het slapengaan ook zoveel mogelijk te vermijden.

Als ik minder bij de kinderen ben raak ik de regie over sommige dingen kwijt. Jongste krijgt dus nu zware lange AB-kuren maar hij is ook heel allergisch. Je moet dus weer in de gaten houden of zijn eczeem normaal eczeem is of dat het een allergie is en dat er weer van kuur gewisseld moet worden.

De plek van de tekenbeet was ook al zo groot als een theeschoteltje voordat ik het doorhad, de dag dat het zo groeide zat hij op de bso zodat ik kon werken en naar mijn moeder toe kon. De dag ervoor leek het nog een blauwe plek van bescheiden omvang.

Nou ja en als je maar 2 dagen in de week werkt raak je niet ingewerkt... beetje logisch wel als ik het zo opschrijf.

Met die 'last' bedoel ik vooral dat ik me zo beroerd voel overdag, niet dat ik pieker. Maar je hebt gewoon gelijk hoor Didi. Tis een signaal. En ik was er van doordrongen dat we deze toestanden alleen tot een goed einde kunnen brengen als we ieder voor zich goed op onze energievoorraad letten. Practice what you preach dus.

Yta (o.t.)
Ik heb het even nagekeken.. het is een andere voorvader dan van die weg bij de Biltstraat. Nooit geweten dat ik uit zo'n waterige familie kwam!

Pff... aan mijn woordkeuze zie je al dat ik wel wat pep kan gebruiken. 'waterig' ... niet echt een goeie term natuurlijk.

Wel fijn dat je alweer een basisplan hebt liggen. Er is zo'n raar evenwicht. Praktische problemen geven ritme en focus, tegelijkertijd kunnen ze ook de Beer In De Hoek Van De Kamer gaan vervangen. Dat mensen zich druk gaan maken over praktische sores en daardoor hun verdriet vervangen door gezeik over details... dat doet mijn vader. Als ik er niets van zeg.

Dat waren weer mijn beslommeringen voor het moment.. ik houd het er ff bij. Te lang is niet handig.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-07-2010 om 20:24

Dames toch!

He meiden toch, dat klinkt allemaal niet zo gezellig! Tips heb ik niet, maar ik wil jullie beiden veel sterkte wensen! (En rodebeuk, you've got mail).

rodebeuk

rodebeuk

23-07-2010 om 21:59 Topicstarter

Universum helpt een handje mee

.. zowel de afspraak in de ochtend als in de middag zijn verschoven/afgezegd. Blijven de twee agendapunten ertussenin staan..

Dus ik heb morgen weer meer lucht!

Ik ga in ieder geval wandelen, dat doet me goed.

Op schoenen waarop Yta niet gezien wil worden.. hou je haaks he Yta.

Vera*

Vera*

24-07-2010 om 08:30

Rodebeuk en yta

Ik wil jullie veel sterkte wensen met jullie beslommeringen en aandachtspunten plus slapeloze nachten.

Vera

rodebeuk

rodebeuk

24-07-2010 om 09:26 Topicstarter

Beter geslapen

..lege dag voor me.

En de spreuk van vandaag op de kalender:

Vervolg je weg mijn vriend,
want je bent iemand
en soms is de weg lang,
maar soms is die kort;
wie zal het weten? Niemand!

rodebeuk

rodebeuk

24-07-2010 om 09:29 Topicstarter

Rectificatie

Eigenlijk had ik die spreuk er niet op moeten zetten.

Jammer dat je bij dit forum niets kunt wijzigen.

Sorry mensen!

Zelfde tip als pytsje

Elke dag 2 x 15 minuten stilzitten en nietsdoen, die tip kreeg ik van een neuroloog. In hectische tijden verleer je om niets te doen en kom je geestelijk dus meteen in actie als je snachts wakker wordt. Viel me trouwens niet mee, dat niets doen, want er "moet nog zoveel"...... tja, daar komt het juist door, bij mij.
Het helpt wel.
Verder geen slaapmutsje (alcohol)nemen savonds, want dat kan het doorslapen ook erg verstoren.

Inbraakje

om jullie beiden, Rodebeuk en Yta veel sterkte te wensen!

(En het is misschien inderdaad zo, dat de 'natuur' je een beetje afschermt, ik heb dat zelf wel zo ervaren..)

Veel sterkte en kracht gewenst!

rodebeuk

rodebeuk

24-07-2010 om 22:13 Topicstarter

Iedereen

bedankt voor het meedenken.. ik neem het mee. Denk er niet over na ...

En nu weer naar bed!

ayla

ayla

25-07-2010 om 07:29

Herken het zo

Ik ben al weken zo, slaap slecht, heb niet de rust om overdg even te gaan liggen want dan denk ik meteen aan alles wat ik nog moet doen. Ik kan niet echt helder meer nadenken heb ik het gevoel. het is alsof alles in me duf is.
Ik zou grag eens weer aandacht aan mezelf willen besteden maar weet niet hoe. Droom wel eens van een sabbatical van een jaar maar ik denk niet dat dat helpt. Misschien eerder een sabbatical van thuis
Ik heb ook moeite dingen van me af te zetten, de zorgen om oudste van afgelopen half jaar blijven in me zitten. Alsof ik moet afkicken. Straks drie weken vakantie en ik hoop eigenlijk dat dat een wondermiddel is.

Yta Chalne

Yta Chalne

25-07-2010 om 09:17

Rote buche

RB, laat het in elk geval geen schuldgevoel zijn, of een gevoel van tekort schieten, wat je 's nachts wakker houdt. Weg ermee. Er zijn talloze mensen in de wereld waar het heel wat beter terecht komt
Dank allemaal voor de goede wensen, ik heb vannacht zowaar heerlijk geslapen. Kort maar lekker. Morgen zien we wel weer

rodebeuk

rodebeuk

25-07-2010 om 10:07 Topicstarter

Yta

Het is niks, wat me 's nachts wakker houdt. Ik denk niet na en er zijn ook geen brandende onderwerpen. Dat is het nu juist. Behalve dan die nacht dat ik me realiseerde dat zoon Lyme had. Ik ben gewoon alleen maar wakker. Ging weer redelijk vannacht, wel hadden buren verderop een feestje tot half een helaas.

Opkomende schuldgevoelens zal ik inderdaad met verwijzing naar jouw woorden over de schutting gooien. Het is natuurlijk wel zo dat ik nu tegen mijn eigen grenzen en dus ook tegen mijn eigen zwakheden aanloop. En om die altijd te accepteren kan lastig zijn. Maar voor mijn gevoel speelt dat niet zozeer in de nacht.

Nou ja.

Was je nou nog bij die Jumbo geweest? Ik ben er helemaal blij mee.

Sterkte he, morgen. Wachten op zulke operaties is bizar.

Yta Chalne

Yta Chalne

25-07-2010 om 11:17

Rote buche

Ik ving een paar ik-had-moeten zien-dat-kind-echt-wat-had (en: als-ik-er-was-geweest-was-het-nooit-gebeurd..) signalen op Overigens hoef je niet persé je zwakheden te omarmen, je kunt ze altijd constateren, wegzetten en later in een rustige periode weer eens van stal halen en er aan werken. Als je je verveelt ofzo.
Ja, die Jumbo, ik stond er de eerste dag al op de stoep uiteraard Hoef ik niet helemaal naar Overvecht. Ik vind alleen de verlichting binnen nog een beetje raar. Unheimisch. Met een paar weken ga ik de rolstoeltoegankelijkheid testen
En die kapper ernaast (wassen knippen föhnen voor 14 euro)(14!) is al door mijn oudste én jongste bezocht, die heel enthousiast waren, dus dat is ook een aanwinst.
De operatie op zich vind ik nog wel aardig (ik mag meekijken), maar de periode erna (met zwellingen en koorts enzo) vind ik minder. Maar ik heb 20 boeken gehaald om me er doorheen te slepen. En ik word niet in het zh maar in een superluxe kliniek geopereerd, want daar hoef ik niet een nacht te blijven! Als je dat in het zh probeert wordt het altijd een hoop gezeur met handtekeningen enzo, maar ik ga er echt niet blijven. Kun je wel ziek van worden...

rodebeuk

rodebeuk

25-07-2010 om 15:59 Topicstarter

Achtste zintuig yta?

Hoeveel heb jij er eigenlijk?
Tvalt wel mee hoor, het was eigenlijk alleen maar dat ik die vlek heb gemist door een dag bso - dat is nog tot daaraan toe - maar vooral dat ik mijn man echt heb moeten overtuigen dat hij ermee naar de huisarts moest gaan. RBman houdt niet van verrassingen, die had al zijn plannetjes voor die dag gemaakt zonder HA. En hij heeft een broertje dood aan wachten bij de apotheek. Dat duurt algauw een half uur hier ten Zuiden van de Spoorbaan.

En in mijn werk zit ik vooral mezelf dwars, da's een beetje een ongoing ding. Wegzetten is lastig want die beer blijft staan in de hoek van de kamer.

Die kapper vind ik eng, naast de Jumbo. De naam, de lage prijzen... alsof ze de methode Sweeney Todd toepassen ofzo. Ze werven ook altijd voor meer personeel. Of dat ze voor die prijs maar de helft van je hoofd knippen ofzo.

Heb je twee biebkaarten of hoe doe je dat, 20 boeken? Misschien geven ze daar wel een recept voor bij zo'n luxe kliniek.

PS Die enge verlichting in combinatie met zwart en geel, is dat niet standaard? Zo zijn ze in Brabant ook, en in Noord-Groningen. Maar kennelijk in Overvecht niet.

rodebeuk

rodebeuk

25-07-2010 om 19:56 Topicstarter

Ja pelle...

maar zuinig als ik ben op mijn persoonlijke data (en dat geldt dan ook meteen voor Yta) ben ik zeer vertrouwd met de voorwaarden van de bieb van Yta.

Ik houd het erop dat ze een puberellapasje meegenomen heeft. Want "hierzo bij ons" is 10 toch echt de max.

Heb je al eens geïnformeerd of je gemeente je misschien wil vergoeden voor al jouw positieve opmerkingen? Ik kom binnenkort door jouw woonplaats op mijn fietsvakantie en als ik jou zo hoor zou ik maar gewoon moeten blijven, denk ik weleens...

rodebeuk

rodebeuk

25-07-2010 om 21:36 Topicstarter

Jaaa pelle

Jullie hebben prettige, functionele, ook op de lange termijn een goede oplossing vormende huurhuizen.
Ook kwa koopprijs is het een gunstige gemeente, goeie verbindingen met grotere plaatsen in de omgeving.

De ligging van winkels, woonwijken en scholen is zodanig dat je heerlijk alles met kinderen op eigen fietsen kunt doen.

Even denken... of ik nog een stokpaardje kan bedenken... nee, dat was het zo'n beetje. Als ik op 'verzenden' druk komen er vast nog meer boven.

In ieder geval dat je VIJFENTWINTIG boeken tegelijk kunt lenen. Man man.

Of het is gewoon dat je sowieso erg positief ingesteld bent.. maar toch, als jij over je woonplaats vertelt is het altijd nog net wat positiever.. zo komt het over..

rodebeuk

rodebeuk

26-07-2010 om 09:08 Topicstarter

Yta

Beste been voor vandaag he.
Sterkte!

Yta Chalne

Yta Chalne

26-07-2010 om 10:44

Alweer maandag

Ja, tien is hier het maximum (voor 40 euro per jaar), maar Rote Buche had mijn oplossing al geraden En als ze uit zijn stuur ik een puberella om ze om te ruilen. Of ik kijk welk filiaal per auto en met rolstoel toegankelijk is, en dan ga ik zelf. Ik ben toch zo tevreden met het koele, regenachtige weer vandaag! En misschien ga ik tijdens de operatie wel niet meekijken maar bijslapen.

rodebeuk

rodebeuk

26-07-2010 om 10:53 Topicstarter

Rote bücher

...worden het dan.

Ons filiaal komt wel in aanmerking. Grote parkeerplaats ernaast, en goeie lift naar de bieb. Verder alles gelijkvloers. Niet op dinsdag want dan is er markt op het Smaragdplein. Nou ja, dan is de bieb juist lang open maar parkeren valt ff af.

Ik vind dat bijslapen wel een goed idee Yta. Het is me altijd opgevallen hoe scheutig ze zijn met kalmeringsmiddelen in ziekenhuizen. Terwijl een goed gesprek of Beethoven strijkkwartetten op de mp3-speler bij mij eigenlijk veel beter werken. Ik weiger ze tegenwoordig standaard, vooral ook omdat ze vaak erg hoog gedoseerd worden. Ik bedoel dan vooraf natuurlijk, niet tijdens de ingreep... dan mogen ze kwistig spuiten.
Eigenlijk is jouw hele checklist ook een eigen kalmeringsmiddel. Je regelt wat er te regelen valt, en dan kan je weer wat dingen loslaten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.