Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tango

Tango

20-01-2014 om 21:47

Spin/hyrax beugel-vraag

Dochter heeft vandaag een beugel gekregen. Het zal echt wel ergens goed voor zijn maar tjonge wat een gedoe. Ze heeft zo'n spin/hyrax beugel die we zelf moeten aandraaien. Dit doen ze dan 1 keertje voor in de praktijk en hup je moet het dan maar kunnen. Ging dus helemaal fout. Haakje erin, draai gemaakt maar haakje ging er met geen mogelijkheid meer uit. Geen idee wat er fout ging maar het was een groot drama. Uiteindelijk heb ik hem teruggedraaid en eruit gehaald. Morgen laat ik mijn man de orthodontie-praktijk bellen (ben zelf de hele dag aan het werk) en mag hij het nog een keer gaan bekijken als ze tijd hebben tenminste. En anders wachten we maar tot we donderdag weer terug moeten komen.
Ik vind het ook zo sneu voor dochter, ze kan bijna niets eten, alles blijft tussen die beugel zitten en praten gaat ook al niet erg lekker. Ze zingt bij een groepje, dat wordt ook niets de komende tijd volgens mij. Of gaat dat snel beter?
Wie heeft tips en ervaringen? Ik had even geen zin om in het archief te zoeken.


bertje1

bertje1

21-01-2014 om 15:33

hiero

ja, zoon hier gehad, och ik vond het zo erg ... vooral de eerste 3 dagen zeg maar. Het deed pijn en ik gaf mijn zoon min. 15 min. vantevoren 2 sinaasprilletjes. Dan aandraaien. Hij kreeg een enorme spleet. Maar het is het wel waard!
Wat je moet doen is: laten liggen, mond goed open/naar achteren en goed in het gaatje stoppen en goed naar 'binnen' (naar keel toe zeg maar) 1 slag draaien, anders krijg je hem er inderdaad lastiger uit, dan zit ie half.
succes..
na een dag of 3 doet het geen pijn meer.

Katniss

Katniss

21-01-2014 om 20:19

Dat klinkt eng

Kan zo je kaak niet breken?

Wat

Wat

21-01-2014 om 20:59

ja je breekt

je verhemelte. Zie dat als ineen gevlochten vingers, alsof je bidt.
Dat wordt uit elkaar gedrukt en je kunt zelfs letterlijk een knap horen. Vanaf dat moment (of ervoor als de ortho zegt dat het genoeg is) groeit er weer nieuw kraakbeen tussen en is je kaak blijvend verbreedt.
Mijn dochters hebben m allebei gehad. Het is lastig je kind pijn te doen, maar het heeft hier goed geholpen.

Katniss

Katniss

21-01-2014 om 21:06

Oh echt!

Dat klinkt echt heel eng. Dan is dus je gehemelte een tijd 'open' en zacht? Zitten daar geen risico's aan? En doet het niet heel verschrikkelijk pijn?

Tango

Tango

21-01-2014 om 21:09

Reactie

Vanmiddag heeft mijn man zich er maar aan gewaagd na eerst op youtube wat filmpjes te hebben bekeken. Hij had het dus zo voor elkaar en mag het dus de komende keren ook doen. Mannen zijn vast handiger met dit soort dingen We moeten eigenlijk 2 keer per dag aandraaien maar nu dus maar 1 keer gedaan. Ik hoop niet dat het erg is.
Tjee, zeg, verhemelte breken? Daar heeft de ortho niets over gezegd! Ik hoop maar niet dat we daadwerkelijk die knap gaan horen. Brrr.
Het ging gelukkig verder vandaag alweer iets beter. Wat minder pijn en al iets meer kunnen eten. Maar sneu is het wel. Gaat het praten en eten ook makkelijker na enige tijd?

Wat

Wat

22-01-2014 om 15:01

zo had

de ortho het uitgelegd. Dochter 2 hoefde niet zover te worden verbreed als dochter 1. Dochter 1 had een A-vormige bovenkaak, dus echt in een punt. Bij haar is het gebroken, de knap is gehoord.
Beiden vonden het eten wel last.

Vreselijk

Hier was het een drama, of zoon maakte er een drama van, dat laatste zal het misschien zijn. Ik hoefde niet iedere dag aan de beugel te draaien, dan gaat het toch veel te snel? Rustig aan, dan duurt het maar wat langer. Hier hebben we de handdoek in de ring gegooid, we waren beide blijkbaar geen doorzetters. Zoon deed geen oog dicht met dat apparaat in de mond en raakte oververmoeid door slapeloze nachten. Slecht eten, onverstaanbaar praten en kwijlen. Hier zijn we niet aan jullie "breekverhaal" toegekomen, ik zou me een bult schrikken als ik iets hoorde kraken. Als dat nodig zou zijn dan moet de afwijking enorm zijn en moet het maar onder narcose door een plastisch chirurg. Ja ja, ik ben een watje Zoon had op papier ook een enorme overbeet, in de praktijk zie je daar niets meer van. De pubertijd heeft zelf zijn werk gedaan.

Tango

Tango

24-01-2014 om 15:06

Draaien

Wij draaien ook maar 1 keer per dag i.p.v. 2 keer. Inderdaad, dan maar wat langzamer hoor.
Wat zei de orthodontist bij jullie, toen jullie stopten, Wil? Heeft hij toen nog een andere beugel gekregen of helemaal niets meer?
Ik overweeg dit nog niet hoor maar heb echt wel getwijfeld afgelopen dagen. Het lijkt nu wat beter te gaan. Ze slaapt in ieder geval niet slecht, eet al iets meer en het praten gaat ook wat beter. Maar leuk is het niet natuurlijk. Ik ben ook zo'n watje hoor en vind het zo zielig.

Tango

De ortho zei er weinig over. Heeft wel geprobeerd om zoon te motiveren, maar zonder succes. Voorlopig ook geen andere beugel, misschien in de toekomst, dat moet hij zelf weten. Eigenlijk zie ik weinig bijzonders aan zijn gebit, geen overdreven overbeet of scheefstand.

Anke

Anke

27-01-2014 om 14:17

Dochter

Mijn dochter heeft half december ook een hyrax gekregen en het was ook 2x per dag aandraaien. Ik had bij de ortho heel goed meegekeken en als wij het deden was het een heel ritueel.
Dochter op de bank, zaklamp erbij (hihi) en aandraaien maar.... Ja, 2x per dag..... En nee, het was geen lolletje... Ze heeft wel een paar dagen flinke pijn gehad, maar na een week was ze er aan gewend. Eten is geen probleem meer, en het aandraaien moest op een bepaald moment ook worden gestopt.
Op dit moment draagt ze 'm om het goed zo te laten groeien, maar de ortho is bijzonder tevreden.
Het komt allemaal echt heftig over, vond ik ook, maar het valt echt mee na een paar dagen en het wordt ook beter. Sterkte er mee !!!

bertje1

bertje1

30-01-2014 om 18:20

inderdaad eerste dagen

later hier echt geen problemen meer. ja, draaien maar dat deed na een paar dagen geen pijn meer. En natuurlijk een driedubbele rob de nijs na een paar weken die ook weer snel weg is

hoe eten met spin?

Vandaag werd bij onze dochter de spinbeugel gezet. Ik heb bij de orthodontist al eens mogen draaien met het staafje en dat ging heelgemakkelijk! Hij zei wel dat je echt volledig moet doordraaien en zoals hierboven al gezegd naar de keel toe. Hij draaide de eerste keer en ik de tweede keer. En deze avond mogen we nog eens draaien als ze geen pijn heeft en dat heeft ze TOTAAL niet! Oef! We gaan dus nog eens draaien en moet zeggen dat mij dit helemaal niet afschrikt.
Maarrrr het eten gaat niet echt vlot: geen pijn maar ze verdraagt absoluut niet dat er allerlei stukjes tussen zitten en krijgt die zelf niet echt weg met drinken, tong, soort van blazen/zuigen. Ze heeft nu al 2 keer gegeten en dat duurde heel lang en ze at maar de helft van wat ze normaal eet. Hebben jullie tips? Ze wil na elka hap dat alles weg is terwijl ik haar al heb vertelt dat ze gewoon moet door eten en dat we na het eten dan alle resten wel weghalen met spoelen en dat miniborsteltje dat we kregen.

bedankt en hopelijk kunnen wij snel ook wat tips mee geven

Melissa

Melissa

24-06-2014 om 21:34

Mee vallen

Wij waren ook op het ergste voorbereid. Zelfs erg getwijfeld of we dit wel wilden. Was enkel puur cosmetisch. Uiteindelijk heeft dochter zelf besloten dat ze het proberen wilde met zo'n spin.
En het was voor haar een makkie!
Het aandraaien vond ik ook een gepruts. Werden we wel handiger in. Ze heeft er geen pijn aangehad. Heeft 'm anderhalf jaar gehad denk ik. En echt geen enkel probleem.Het was een paar dagen wennen met eten. Maar dat had ze later met slotjes nog meer.

Het kan dus ook nog meevallen.

Tango

Tango

24-06-2014 om 23:10

Hier is hij er alweer uit

De hyrax heeft er een kleine 5 maanden ingezeten bij dochter en is toen vervangen door een ander type met alleen een draadje. Daarnaast heeft ze nu ook slotjes.
Het is ons uiteindelijk aardig meegevallen. Het draaien heb ik verder aan mijn man overgelaten en dat ging goed. Na ongeveer 3 weken mochten we ermee stoppen. Het deed steeds minder pijn gelukkig.
Het eten ging ook al snel beter. Na 2 dagen vloeibaar at ze al gauw weer van alles. Zelfs pizza e.d. Ook nu met de slotjesbeugel is dit geen probleem. Daar wende ze helemaal snel aan overigens.
Ik merk nu nauwelijks nog dat ze een beugel heeft moet ik zeggen.

Vandaag met kind 2 naar de orthodontist geweest trouwens. Dat was volgens de ortho een zeer bijzonder geval, had hij nog nooit gezien. Tanden die achter elkaar en overdwars doorkomen en dan ook nog relatief grote tanden in een kleine mond etc. Zoon is pas 9 maar had een tijdje echt pijn aan zijn tanden hierdoor. Inmiddels niet meer. Orthodontist heeft ons voorlopig 2 jaar uitstel gegeven, dan worden we weer opgeroepen. Alleen eerder bellen als er pijnklachten zijn. Ik was blij toe. Maar dat gaat dus in de toekomst een nog heftiger traject worden met (volwassen) tanden trekken waar geen ruimte voor is. Brrrr.

bertje1

bertje1

24-06-2014 om 23:13

moh. misschien wel 2e keer

1e draaiing (en misschien 2e ) doet niet zeer.. maar daarna wel even! Ik gaf 20-30 min. van te voren 2 sinaaspril, dat hielp wel iets. Na die 3 dagen, is het echt minder.
Mijn dochter heeft trouwens vreselijke pijn van die elastiekjes tussen de tanden..pfff (zoon klaagde nul, dus weet niet of ze zich aanstelt...).

Hanne.

Hanne.

25-06-2014 om 10:54

elastiekjes

Die pijn bij de elastiekjes kan heel erg zijn.

Ik heb het diverse malen gehad en de eerste keer had ik er geen centje pijn bij. De laatste keer heb ik 's nachts wakker gelegen van de pijn.

Ilva

Ilva

25-06-2014 om 16:53

Hier geen probleem

Mijn zoon heeft ook zo'n beugel, maar het verzetten iedere dag is geen probleem. De eerste 5 minuten heeft hij een beetje problemen met praten maar dan is het weer normaal. Hij heeft nu zijn tweede, naar de eerste 28 keer draaien was zijn kaak nog niet breed genoeg. Nu dus weer 28 keer (of minder als de ortho het zegt).

Thursday Next

Thursday Next

25-06-2014 om 19:56

hier

heeft dochter van 12 gister een spin gekregen. Tot nu toe valt het alles mee. Eten is wat lastig, inderdaad van alles ertussen en eronder. Naar school nam ze vandaag pannekoekjes mee en zo'n pakje slurpyoghurt. Verder eet ze wel gewoon mee, wat langzamer en minder maar dat komt ook wel goed.
Wij moeten 3x per dag aandraaien. Dat doet ze zelf! Ik vind het superstoer van haar. Het doet wel pijn, zegt ze, maar niet genoeg voor een pijnstiller.
Ze bespeelt een blaasinstrument, moest vanavond eigenlijk naar orkest maar dat doet ze nog even niet.
De eerste keer elastiekjes had ze inderdaad ook wel last van.

na 5 dagen

we zijn ondertussen 5 dagen verder en het eten gaat elke dag beter! Onze dochter heeft eindelijk aanvaard dat haar spinbeugel niet persé na elke hap eten helemaal proper moet zijn! Ze eet nu dus flink door en de meeste brokken vallen er dan van zelf wel uit en diegenen die blijven zitten, halen we met zo'n fijn borsteltje helemaal op het einde eruit! Een tip misschien: we hebben haar geleerd eerst te bijten met haar voorste tanden en dan de hap naar de zijkant van haar mond te brengen om nog wat te malen en dan zo in te slikken. Zonder dus langs haar gehemelte te gaan, en dat werkt veel beter!

Onze dochter is wel nog heel jong, ze moet eind volgende maand nog 10 jaar worden! We zijn er vroeg bij omdat het bij haar echt een structureel probleem is! Haar bovenkaak is zodanig klein dat ze 4 definitieve tanden heeft die gewoon niet doorkomen omdat er geen plaats is. Op de radiografieën is te zien dat die in haar kaak al helemaal scheef groeien op zoek naar een plek om door te kunnen. En we willen dus niet dat ze bvb in het gehemelte of horizontaal uit komen! Dit komt wel degelijk voor en dan is de ingreep nog drastischer!

Bij het opendraaien denk ik dus altijd dat het beter zo is dan bvb een chirurgische ingreep te moeten ondergaan! De eerste keren deed het haar geen pijn. Ondertussen soms wel en soms niet maar het gaat altijd over na een aantal minuutjes!

En het leukste: het resultaat begint zich nu al te tonen: haar 2 voorste tanden staan al niet meer over elkaar! Er zit zelfs al 1 mm opening tussen! Ongelofelijk!

Wij zullen 2 tot 3 weken moeten draaien en daarna zal die er nog moeten in blijven voor 5 à 6 maanden. Die tijd is nodig om nieuw kraakbeen te laten aanmaken zodat het allemaal fixeert.

Vanaf september zal ze ook blokjes krijgen met elastiekjes om de tanden op de goede plak te krijgen. En dan wordt het ook afwachten hoe die ontbrekende defintieve tanden er gaan uitkomen...

Thursday Next

Thursday Next

28-06-2014 om 22:29

mooi, Assi!

Hier (dinsdag de spin gekregen) zegt dochter nu ook dat het aandraaien minder pijnlijk is. Dag 3 en 4 waren het ergst volgens haar. En hier inderdaad ook al een prachtige spleet tussen de tanden, wat gaat dat snel he!
Ik heb haar aangeraden wel even wat foto's er van te maken, die mag niemand natuurlijk zien... maar het is wel leuk voor later.

Hyrax

Beste mensen,

Ik ben 14 en ik heb het laatst een hyrax gehad,
door deze reacties van de ''pijn'' schrok ik een beetje en dacht bij mezelf, balen dat ik er toevallig een nodig heb :s
maar nu heb ik er eentje, en ik wil toelichten dat het héél erg meevalt.
de pijn valt best mee, alleen het aandraaien voel je druk maar het is niet zo pijnlijk, en die knak klonk heel dramatisch maar ik voelde er niet veel van. En wat het eten en praten betreft..... nog al lastig maar na 2 dagen ging het heel goed.
kortom.. een hyrax valt reuze mee, het ziet er spectaculair uit maar pijnlijk is ie nauwelijks.

Mvg, MTMBVD

schroef draaien

Mijn zoon kreeg de dag voor kerst zijn hyrax beugel. Eén keer schroef aangedraaid bij de ortho en daarna succes. De eerste keer ging moeizaam, de tweede keer iets beter. Nu heb ik hem waarschijnlijk te ver, of juist niet ver genoeg, doorgedraaid zodat ik de naald niet meer in het halve gaatje kan krijgen. De beugel is pijnlijk dus ik durf ook niet teveel kracht zetten. Bang ook dat ik uit schiet in zijn gehemelte. De komende drie dagen kan ik niet terecht bij de ortho (kerst en weekend) en dus niet draaien. Zou dit een probleem zijn?

Thursday Next

Thursday Next

25-12-2014 om 23:38

geen probleem denk ik

hij zal dan een paar dagen langer moeten zitten.

love is in the air

love is in the air

05-05-2015 om 22:58

heb ik ook gehad toen ik klein was

Had ik ook en het deed pijn vooral toen de spleet kwam voelde je de pijn omdat daar het meeste druk op zat het kan soms ook aan je neus pijn doen en zelfs het neusbot tussen net onder je ogen want daar zal je de druk voelen wat je wel kan eten zkjn bananen die gaan vanzelf weg uit de beugel want het blijft niet plakken en als het vloeibaar genoeg is kan het makkelijk glijden.ik wil ouders alleen maar zeggen als het kind zegt dat hey pijn heeft geloof het dan ook ik spreek uit ervaring en steun het kind zo voelt het zich ook veel beter.

Fabje84

Fabje84

24-09-2015 om 16:36

valt wel mee

Hier hebben mijn beide kinderen de hyrax gehad en het viel echt wel mee.
De eerste 2-3dagen was het wennen met eten en praten, en de 3e x aandraaien deed bij hun beide echt wel pijn. Maar na een paar uur nam de pijn af en de dagen erna kon ik gewoon aandraaien zonder dat het pijn deed. Ze voelde heel af en toe wat druk op de bovenkaak maar dat was met een paar minuten weer weg. Mocht je kindje echt veel pijn hebben met aandraaien mogen ze gerust een sinaapril heeft de ortho mij gezegd.
Mijn zoontje was 8 toen hij de hyrax kreeg, dit omdat hij veel te weinig ruimte had en zsm een kaakverbreding moest. We hebben in totaal 50 keer moeten aandraaien voordat het goed was en echt, het is een wereld van verschil. Hij praat duidelijker en zijn kaak staat mooi recht. Met slapen snurkt hij zelfs niet meer.
Mijn dochter moest 34 keer aandraaien dus wel aanzienlijk minder dan mijn zoontje. Maar dat is ook ontzettend mooi geworden.
Het is vervelend dat etensresten achter de beugel blijven hangen, maar op gegeven moment went dat wel.
We zijn blij dat we dit gedaan hebben, het is echt aan te raden.

Tango

Tango

27-09-2015 om 15:46

8 jaar?

Bijzonder dat jouw zoon met 8 jaar al een hyrax heeft gekregen, Fabje84. Zoon hier heeft ook veel te weinig ruimte, tanden staan achter elkaar i.p.v. naast elkaar. Ben 1 keer bij de ortho geweest met hem maar die wilde echt nog wachten tot hij 12 is. Mogelijk groeit zijn kaak nog als hij in de puberteit komt.
Zoon hier is nogal overgevoelig en het zou volgens mij echt een drama zijn geworden met zo'n beugel en zoveel keer aandraaien.

Tango

Tango

27-09-2015 om 15:50

En nog een vraagje

Fabje84 hoefde jouw zoon alleen maar een hyrax of ook nog een andere beugel?

BeugelBekkie

BeugelBekkie

30-12-2015 om 22:57

het valt reuze mee

Ik heb de spin zelf ook gehad. Vetrouw mij nou maar hij valt reuze mee! Ik was de avond voordat ik mijn beugel kreeg aan het zoeken op Google over de Hydrax. Ik kwam op dit forum terecht en ik las de websitenaam niet.
Ik las al deze reacties en schrok hier echt supererg van! Ik was gelijk echt superbang voor de beugel! De volgende dag kreeg ik mijn beugel en het viel reuze mee! Ik moet toegeven het er in zetten deed eventjes 5 seconden pijn maar daar bleef het ook bij. De eerste dag had ik eigenlijk helemaal geen last van mijn beugel. Het enige is wel dat je mond de eerste paar dagen heel veel slijm aan gaat maken omdat die denkt dat het iets is wat weg moet. Ook de eerste dag zelf aandraaien ging gewoon goed. Mijn moeder mocht het zelf ook proberen bij de Orthodontist daar maakte ze ook wel gelijk de eerste fout maar ja die fout maakte ze nooit meer! We hebben daar zoiezo eigenlijk nooit problemen mee gehad. De tweede dag was het (gelukkig) weekend en kon ik dus wennen aan mijn beugel. Dit was eigenlijk de eerste dag dat ik pijn had van mijn beugel. Op een rare manier had ik na het aandraaien geen last meer van mijn beugel. De derde dag had ik nergens meer last van tot de laatste dag dat ik de beugel heb gedragen! Het enige nare is de eerste paar dagen dat al het eten tussen je beugel blijft zitten. Vertrouw me na een paar dagen is dat weg want dan is het gat boven in je mond al groter geworden! Na het aandraaien had ik eigenlijk het gevoel dat ik beugelloos was! Dus jongens en meisjes deze beugel valt super erg mee! Hij is er bij mij nu uit! Wat ik ook las is over die grote spleet. Dat klopt je krijgt er een spleet van. Bij mij trok die na het aandraaien weer weg. Dat komt omdat je tanden weer terug willen naar hun oude positie. Het hoogtepunt van mijn spleet was 5 mm maar bij mijn vriendin maar 2 mm dus dat verschilt echt per persoon. Maak je geen zorgen!!

Groetjes BeugelBekkie

BeugelBekkie

BeugelBekkie

30-12-2015 om 22:57

het valt reuze mee

Ik heb de spin zelf ook gehad. Vetrouw mij nou maar hij valt reuze mee! Ik was de avond voordat ik mijn beugel kreeg aan het zoeken op Google over de Hydrax. Ik kwam op dit forum terecht en ik las de websitenaam niet.
Ik las al deze reacties en schrok hier echt supererg van! Ik was gelijk echt superbang voor de beugel! De volgende dag kreeg ik mijn beugel en het viel reuze mee! Ik moet toegeven het er in zetten deed eventjes 5 seconden pijn maar daar bleef het ook bij. De eerste dag had ik eigenlijk helemaal geen last van mijn beugel. Het enige is wel dat je mond de eerste paar dagen heel veel slijm aan gaat maken omdat die denkt dat het iets is wat weg moet. Ook de eerste dag zelf aandraaien ging gewoon goed. Mijn moeder mocht het zelf ook proberen bij de Orthodontist daar maakte ze ook wel gelijk de eerste fout maar ja die fout maakte ze nooit meer! We hebben daar zoiezo eigenlijk nooit problemen mee gehad. De tweede dag was het (gelukkig) weekend en kon ik dus wennen aan mijn beugel. Dit was eigenlijk de eerste dag dat ik pijn had van mijn beugel. Op een rare manier had ik na het aandraaien geen last meer van mijn beugel. De derde dag had ik nergens meer last van tot de laatste dag dat ik de beugel heb gedragen! Het enige nare is de eerste paar dagen dat al het eten tussen je beugel blijft zitten. Vertrouw me na een paar dagen is dat weg want dan is het gat boven in je mond al groter geworden! Na het aandraaien had ik eigenlijk het gevoel dat ik beugelloos was! Dus jongens en meisjes deze beugel valt super erg mee! Hij is er bij mij nu uit! Wat ik ook las is over die grote spleet. Dat klopt je krijgt er een spleet van. Bij mij trok die na het aandraaien weer weg. Dat komt omdat je tanden weer terug willen naar hun oude positie. Het hoogtepunt van mijn spleet was 5 mm maar bij mijn vriendin maar 2 mm dus dat verschilt echt per persoon. Maak je geen zorgen!!

Groetjes BeugelBekkie

BeugelBekkie

BeugelBekkie

30-12-2015 om 23:06

Knak

trouwens wat ik was vergeten te zeggen in mijn andere reactie. Ik heb zelf geen knak gehad. Ik denk dat dat ook per kind verschilt

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.