Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Staand of liggend luier verschonen

Hallo, 
Ik heb een kind van 14 jaar
Graag zou ik willen weten hoe jullie een persoon met een beperking verzorgen.

Ik verschoon de luier momenteel staand maar ik merk dat hij dat niet zo prettig vind.
Is het nuttig om een verzorgings tafel aan te schaffen voor verschonen en douchen

Kan dat niet terwijl hij op bed/ bank ligt? Het verschonen bedoel ik. En in de douche een stoel/krukje waar hij op kan zitten?

Daanvh

Daanvh

25-11-2021 om 20:26 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 25-11-2021 om 18:59:

Kan dat niet terwijl hij op bed/ bank ligt? Het verschonen bedoel ik. En in de douche een stoel/krukje waar hij op kan zitten?

Slim ideë ga er achter aan

In de zorg voor kinderen met een beperking wordt iedereen zo veel mogelijk staande verschoond. Tenzij er duidelijk aangegeven wordt dat ze dat zelf anders willen.

Daanvh

Daanvh

26-11-2021 om 18:02 Topicstarter

Pippeltje schreef op 26-11-2021 om 15:26:

In de zorg voor kinderen met een beperking wordt iedereen zo veel mogelijk staande verschoond. Tenzij er duidelijk aangegeven wordt dat ze dat zelf anders willen.

Ah ok, maar wat is slimmer? Op bed verschonen of op een verzorgingstafel daarnaast zit ik al een tijdje te twijfelen om handschoentjes te dragen weet niet of jij daar advies in hebt.


Het is voor je rug over het algemeen lichter om iemand staande te helpen. Daarnaast kun je gemakkelijker verschonen als je ergens anders bent. Want als je het bijv. hebt over iemand met autisme erbij -maar sowieso bij mensen met beperking- kan het behoorlijk lastig zijn om iemand ineens staande te moeten verschonen als hij/zij liggend gewend is. 
Helemaal fijn is het als je een soort rolkrukje hebt of zoiets als de kapper gebruikt; als je dan schuin naast iemand zit kun je er goed bij: zittend en zonder je rug te belasten.
Het kan wel soms gebeuren dat er wat inhoud van de luier uitvalt en daarom is het handig om op een tegelvloer te werken, zonder badmat of zo.

Over het gebruik van handschoenen zijn de meningen verdeeld. Zelf ben ik meer van het milieu dus ik ben ertegen. Maar ik heb in de zorg gezien dat er een tendens is ontstaan om bij het wassen sowieso handschoenen te dragen. Ik vind dat overdreven. Anderzijds kan ontlasting best sterk geuren en als je het via de washand aan je handen krijgt kan de geur blijven hangen. Dat wil je natuurlijk niet!
Maar dat kun je dus weer voorkomen door je handen van te voren wat in te vetten; je wast het er dan makkelijker af. Daarnaast zijn er ook trucjes tegen de geur: bijv. je handen insmeren met tandpasta, even trekken en wegwassen of je handen schuren met gebruikte koffieprut.

Vraagjes. Is jullie kind altijd thuis? Jullie hebben verder geen hulp? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.