Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

succes met hielen

Hallo forum, 
ik heb veel staand gewerkt en ook soms gerend/gejogd ( bij wijze van sport) en nu heb ik sinds een paar maanden veel pijn onder mijn hielen..vooral als ik een tijdje heb gezeten en net opsta of als ik uit bed kom. Ikheb er wel wat dingen over gelezen en krijg dan heel veel reclame achtige boodschappen over zooltjes en schoenen. Wie heeft hier ervaring mee, wat helpt er nou echt? Ik heb gelezen dat het self ending is, maar toch behoorlijk lang kan duren. Ik ren nu niet meer, maar wilde wel graag wandelen. Dat lukt ook wel, maar de volgende dag is echt heel pijnlijk;/ 
Ik heb vandaag een fysio afspraak gemaakt maar ben ook benieuwd naar ervaringen. Ook qua pijnbestrijding.

dank! Wolk 

Dat hangt toch af van wat de oorzaak is. Wacht eerst de afspraak bij de fysio af, of ga naar de huisarts. (Bij die laatste zou ik begonnen zijn)

Klinkt als hielspoor. Erg pijnlijk. Zooltjes, met een zacht gedeelte in de hak , kunnen dan helpen. Zou dat via een podotherapeut/podoloog doen. Grote kans dat de fysio je doorverwijst.

Klinkt als hielspoor. Het lijkt of de pijn in je hielen zit, maar de oorzaak zit in je kuiten. Wat bij mij erg goed hielp was een oefening om je kuitspieren te rekken. Je gaat met je voorvoeten op een traptrede staan, alsof je de trap op gaat lopen, en dan laat je je hielen naar onderen zakken, richting de trede eronder. Dat houd je 10 seconden vast en vervolgens ga je even op je tenen staan. Dan laat je je hielen weer zakken, enzovoort. Ik liep al weken met die pijn en was er met deze oefening heel snel vanaf.

Klinkt idd als hielspoor - of een 'voorstadium' van hielspoor (fasciitis plantaris).
Zorg dat je een goede fysio e/o podotherapeut hebt: een podo voor de inlegzolen en een fysio die goede oefeningen geeft en zelf aanvullende behandelingen geeft óf je hiernaar doorverwijst!
In ieder geval zo weinig mogelijk belasten! (Dus NIET wandelen!) Het gaat niet 'vanzelf' over.

Ik ben nog onder behandeling (klachten sinds juni 2021), maar merk nu dat het eindelijk iets beter gaat.
Krijg nu goede oefeningen en shock wave therapie.
Goede oefeningen: rekken van kuiten en voetzolen èn kuitspier-versterkende oefeningen! ik heb aan twee kanten last en dat kost mij 5 kwartier per dag om ze uit te voeren. De podotherapeut en vorige fysio hadden vaag iets van 'goed rekken' maar waren niet zo concreet hiermee.

wolkje

wolkje

01-02-2022 om 13:31 Topicstarter

wauw ja ik heb inderdaad het gevoel dat het 'kort' is onder mijn voet! 
Ik ben naar de huisarts geweest en die verwees me naar fysio. Maar ik heb ook andere pijnklachten die ik min of meer manage dus dit was niet hoofd onderwerp. Maar nu valt t me heel erg op omdat het ook niet minder wordt door pijnstillers, en soms echt intens is. Ik ga die stretch proberen Dymo. Dank! 
Ik had ook vermoeden dat t hielspoor was, toen er een keer röntgen werd gedaan van mijn voet zei die persoon al dat verkalking zichtbaar was, maar de huisarts zei dat dat niet noodzakelijk verband heeft. 

dank!
Wolk

wolkje schreef op 01-02-2022 om 13:31:

wauw ja ik heb inderdaad het gevoel dat het 'kort' is onder mijn voet!
Ik ben naar de huisarts geweest en die verwees me naar fysio. Maar ik heb ook andere pijnklachten die ik min of meer manage dus dit was niet hoofd onderwerp. Maar nu valt t me heel erg op omdat het ook niet minder wordt door pijnstillers, en soms echt intens is. Ik ga die stretch proberen Dymo. Dank!
Ik had ook vermoeden dat t hielspoor was, toen er een keer röntgen werd gedaan van mijn voet zei die persoon al dat verkalking zichtbaar was, maar de huisarts zei dat dat niet noodzakelijk verband heeft.

dank!
Wolk

Pas op dat je niet overbelast. De oefening van Dymo is idd een 'standaard' oefening bij hielspoor, maar ik moet die gewoon op de grond doen, omdat het anders te zwaar is voor mijn voeten.

Bijtje82

Bijtje82

02-02-2022 om 22:04

Annelies58 schreef op 01-02-2022 om 12:15:

Klinkt als hielspoor. Erg pijnlijk. Zooltjes, met een zacht gedeelte in de hak , kunnen dan helpen. Zou dat via een podotherapeut/podoloog doen. Grote kans dat de fysio je doorverwijst.

Dit idd! Heb er ook een poos enorm.last van gehad. Uiteindelijk wel mee door blijven lopen en toen was het ook na weken ineens weg. Geen aanrader trouwens, ik ben alleen niet zo'n dokter bezoeker. 

wolkje

wolkje

18-02-2022 om 21:06 Topicstarter

hallo forummensen, 
ik ben nu twee kee bij de fysio geweest, moet inderdaad stretchen en met een bal onder mijn voet aan de gang. Moet ook relatieve rust houden, niet veel lopen en staan. Veel fietsen dan maar. En grondoefeningen anders beweeg ik wel erg weinig. 
Alleen heb ik nu ook pijn op de wreef, misschien doordat ik anders loop, beetje scheef misschien, en sinds vandaag een hele dikke voet vol vocht. Ik hoop maar dat dit bij herstel hoort. Het ziet er raar uit, met soort worst teentjes. 
ik besef nu hoe goed ik het had met pijnloze voeten...wat een gedoe! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.