Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tips en ervaringen gevraagd, tijdelijk zonder tanden


Bijtje82

Bijtje82

10-05-2022 om 23:03

Of een lekkere quiche. 

Poezekat

Poezekat

11-05-2022 om 09:43 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 10-05-2022 om 23:03:

Of een lekkere quiche.

Ja, een quiche lukt wel en vind ik lekker. 

Poezekat

Poezekat

11-05-2022 om 09:50 Topicstarter

Eppos schreef op 10-05-2022 om 20:41:

Fijn te horen! Het is goed dat hun de juiste aandacht en prioriteit nu inzetten.
Oh wat zal de eerste pizza straks lekker worden. Is een bolletje mozzarella met een fijngesneden tomaat misschien substitutioneel tot die tijd? Of tomatensaus.

Ook dat is een goede tip. 

Poezekat

Poezekat

12-05-2022 om 22:10 Topicstarter

Ik had eerst een afspraak gepland staan na werktijd maar kan nu al eerder in de ochtend terecht, dat heeft de spreekuurassistente toch nog kunnen regelen. Ze vond het zo sneu voor me en wilde me niet al te lang laten aanmodderen dus dat gebaar waardeer ik natuurlijk heel erg. Ze stuurde me een smsje zojuist, de kaakchirurg en tandarts hadden al wat kunnen overleggen met elkaar dus dat maakt het wel iets makkelijker. 

Poezekat

Poezekat

13-05-2022 om 12:09 Topicstarter

Ze kunnen wel iets voor me betekenen maar het moet eerst aangevraagd worden bij de zorgverzekering (die kunnen soms wat lastig doen). Boven zouden er op den duur 5 implantaten komen en onder 2. Maar aan de rechter bovenkaak is het nog wat ontstoken, dat moet eerst wat verder genezen. Botopbouw zou niet nodig zijn, aan de rechterkant verwacht de kaakchirurg dat het bot weer wat zal groeien. Dus ik loop nog wel een poosje zonder tanden maar ik weet in elk geval dat eraan gewerkt wordt en dat ze hun best gaan doen de meest geschikte oplossing voor me te vinden. Ik voel me ook op mijn gemak bij deze artsen, dat had ik minder bij die andere tandarts. 

Fijn dat er tandartsen en kaakchirurgen met je begaan zijn en zich voor jou inzetten. Maar als ik mij niet vergis moeten implantaten eerst vastgroeien in het bot toch? Krijg je dan in die tijd wel een noodprothese of wordt het dan nog maanden zonder tanden?
Ik vind jou echt heel moedig en geduldig hierin, daar kan menig mens nog een hoop van leren. 

Poezekat

Poezekat

13-05-2022 om 12:38 Topicstarter

MamaE schreef op 13-05-2022 om 12:28:

Fijn dat er tandartsen en kaakchirurgen met je begaan zijn en zich voor jou inzetten. Maar als ik mij niet vergis moeten implantaten eerst vastgroeien in het bot toch? Krijg je dan in die tijd wel een noodprothese of wordt het dan nog maanden zonder tanden?
Ik vind jou echt heel moedig en geduldig hierin, daar kan menig mens nog een hoop van leren.

Er komt toch erg veel op me af momenteel dus kan best zijn dat ik nog dingen verkeerd begrepen heb of door elkaar haal. Het is wel de bedoeling dat er een noodgebit gemaakt wordt, in het begin misschien niet volledig maar dat er steeds stukjes bij geplaatst worden en dat ik wel kan eten. Het is voor hen ook een heel gepuzzel want het is nogal gecompliceerd allemaal. Zoals ik het begrepen heb is het nu eerst wachten op de toestemming van de zorgverzekeraar en daarna kan de tandarts beginnen met het vervaardigen van een noodgebit maar ook daar zal wel wat tijd overheen gaan. 

Soms zakt de moed me ook wel eens in de schoenen hoor, ik word toch wat raar aangekeken met óf mondkapje of sjaaltje over mijn mond, vind ik niet fijn maar het alternatief, zichtbaar zonder tanden, spreekt me nóg minder aan. 

Fijn dat er een noodgebit gaat komen, al is het gedeeltelijk. Dat scheelt al veel in de sociale omgang/communicatie en met eten.
En dat het soms even moeilijk is begrijp ik heel goed. Maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die al een complete tandartspraktijk verbouwd hadden in jouw situatie.
Ik hoop dat die toestemming van de verzekering niet te lang gaat duren. Als het goed is weten ze dat je een aangeboren afwijking hebt toch?

Poezekat

Poezekat

13-05-2022 om 13:54 Topicstarter

MamaE schreef op 13-05-2022 om 12:54:

Fijn dat er een noodgebit gaat komen, al is het gedeeltelijk. Dat scheelt al veel in de sociale omgang/communicatie en met eten.
En dat het soms even moeilijk is begrijp ik heel goed. Maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die al een complete tandartspraktijk verbouwd hadden in jouw situatie.
Ik hoop dat die toestemming van de verzekering niet te lang gaat duren. Als het goed is weten ze dat je een aangeboren afwijking hebt toch?

Duurt meestal zo'n 2 weken met die toestemming. Ze zullen natuurlijk wel begrijpen dat ik niet de rest van mijn leven zonder tanden wil lopen maar het kan altijd zijn dat zij een ander behandelplan voor ogen hebben. Het scheelt wel dat de zorgverzekeraar een contract heeft afgesloten met deze artsen. 

Nou, ik kan behoorlijk snibbig zijn hoor maar probeer het altijd nog netjes te houden. Dus hun praktijk is veilig

Poezekat schreef op 13-05-2022 om 13:54:

[..]

Duurt meestal zo'n 2 weken met die toestemming. Ze zullen natuurlijk wel begrijpen dat ik niet de rest van mijn leven zonder tanden wil lopen maar het kan altijd zijn dat zij een ander behandelplan voor ogen hebben. Het scheelt wel dat de zorgverzekeraar een contract heeft afgesloten met deze artsen.

Nou, ik kan behoorlijk snibbig zijn hoor maar probeer het altijd nog netjes te houden. Dus hun praktijk is veilig

Heel begrijpelijk dat je wat snibbig kan zijn. Mijn zegen heb je. Ik hoop echt dat het allemaal snel opgelost gaat worden.

Poezekat

Poezekat

14-05-2022 om 09:32 Topicstarter

MamaE schreef op 13-05-2022 om 15:35:

[..]

Heel begrijpelijk dat je wat snibbig kan zijn. Mijn zegen heb je. Ik hoop echt dat het allemaal snel opgelost gaat worden.

Dat snibbige zit wat in mijn karakter. Meestal ben ik aardig tegen andere mensen maar sommige mensen (bepaalde collega's vooral)  kunnen nogal op mijn zenuwen werken en dan durf ik wel snibbig te doen. 

Er zal wel een tijd overheen gaan voordat het allemaal in orde zal zijn met mijn gebit, is lastig, maar ik begrijp heel goed dat dit ook nodig is. Ik heb wel de indruk dat ze hun best voor me doen en ik waardeer het enorm dat de assistentes/secretaresses zich inzetten om me zo snel mogelijk aan een plekje te helpen. 

Poezekat

Poezekat

15-05-2022 om 09:14 Topicstarter

Het gaat wel steeds beter met eten, gisteren toch een hamburger kunnen eten van de bbq en de zelfgemaakte aardappelsalade ging ook prima. Tijdens de bbq van een aantal weken geleden lukte dat nog niet. 

Poezekat

Poezekat

16-05-2022 om 15:10 Topicstarter

Vandaag had ik als lunch erg veel zin in de pizza die al weken in de vriezer zat. Op een paar hardere stukjes van de bodem na, kon ik hem wel opeten. Het heeft me echt gesmaakt 

Poezekat schreef op 16-05-2022 om 15:10:

Vandaag had ik als lunch erg veel zin in de pizza die al weken in de vriezer zat. Op een paar hardere stukjes van de bodem na, kon ik hem wel opeten. Het heeft me echt gesmaakt

Super! Zo zonde om in de blender te doen voor puur de smaak 😂 heerlijk

MamaE schreef op 13-05-2022 om 12:28:

Fijn dat er tandartsen en kaakchirurgen met je begaan zijn en zich voor jou inzetten. Maar als ik mij niet vergis moeten implantaten eerst vastgroeien in het bot toch? Krijg je dan in die tijd wel een noodprothese of wordt het dan nog maanden zonder tanden?
Ik vind jou echt heel moedig en geduldig hierin, daar kan menig mens nog een hoop van leren.

Ik sluit me vooral bij de laatste zin aan. Je moet echt wel geduld kunnen opbrengen en jee probeer ook af en toe boos te mogen zijn. Dat mag, het vreet energie joh als je nog moet zien hoe en wat precies. Goed te horen dat er wat perspectief zit in de zorgstructuur 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.