Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tips en ervaringen gevraagd, tijdelijk zonder tanden


Hoi,
Ik hebverleden week mijn boventanden laten trekken🙈

Poezekat

Poezekat

18-01-2023 om 15:00 Topicstarter

Strong schreef op 18-01-2023 om 13:34:

Hoi,
Ik hebverleden week mijn boventanden laten trekken🙈

Is alles goed verlopen? En wat komt er in de plaats daarvan, een kunstgebit of implantaten met een klikgebit?

Een kunstgebit,ik had boven mijn implantaten op mijn tandvlees ontstekingen.’’ Al mijn implantaten eruit en financieel een zware domper.
komt wel goed zeker?

Poezekat

Poezekat

18-01-2023 om 17:14 Topicstarter

Strong schreef op 18-01-2023 om 15:28:

Een kunstgebit,ik had boven mijn implantaten op mijn tandvlees ontstekingen.’’ Al mijn implantaten eruit en financieel een zware domper.
komt wel goed zeker?

Dat klinkt niet best, sterkte!

Poezekat

Poezekat

01-02-2023 om 13:59 Topicstarter

Strong schreef op 18-01-2023 om 15:28:

Een kunstgebit,ik had boven mijn implantaten op mijn tandvlees ontstekingen.’’ Al mijn implantaten eruit en financieel een zware domper.
komt wel goed zeker?

Je hoort inderdaad wel dat er ontstekingen kunnen zijn bij implantaten dus het is zeker van belang je mond goed te blijven onderhouden. Ik zal binnenkort wel horen wat de bedoeling is als mijn klikgebit erin zit, voor mijn part ga ik een aantal keer per jaar naar de mondhygiëniste als dat zinvol is. 

Morgen heb ik weer een afspraak staan om mijn gebit te passen en ik ga er vanuit dat dit aan het eind van de maand of iets eerder klaar zal zijn. Ik hou jullie op de hoogte. 

Poezekat

Poezekat

10-03-2023 om 13:05 Topicstarter

Even een update voor degenen die hier mee gelezen en ook gereageerd hebben. 

Mijn klikgebit is inmiddels geplaatst, ik moet er nog erg aan wennen natuurlijk want ik heb toch zo'n 11 maanden zonder tanden gelopen. Ook nog oefenen met het in- en uitnemen ervan om het te reinigen en ook de dopjes van de implantaten. 
Het is wel erg mooi geworden, het ziet er natuurlijk uit, mooie kleur maar niet spierwit want dat zou niet passend zijn. 

Wat fijn poezekat! Ik heb toch regelmatig aan je gedacht afgelopen jaar. Natuurlijk is het even wennen om weer tanden te hebben, dingen te kunnen bijten en kauwen, weerstand te hebben met praten etc. Maar dat komt vast wel goed.
Ik hoop dat je ondanks alles er uiteindelijk blij mee gaat zijn en denkt 'het was al het wachten en alle frustratie waard'.

Ik sluit me aan bij MamaE, fijn dat het inmiddels allemaal achter de rug is!

Poezekat

Poezekat

10-03-2023 om 15:21 Topicstarter

MamaE schreef op 10-03-2023 om 14:05:

Wat fijn poezekat! Ik heb toch regelmatig aan je gedacht afgelopen jaar. Natuurlijk is het even wennen om weer tanden te hebben, dingen te kunnen bijten en kauwen, weerstand te hebben met praten etc. Maar dat komt vast wel goed.
Ik hoop dat je ondanks alles er uiteindelijk blij mee gaat zijn en denkt 'het was al het wachten en alle frustratie waard'.

Ja, dat is inderdaad zo want het wennen duurt waarschijnlijk niet zolang en daarna zal het vast voelen alsof ik het gebit al altijd had. Het was het wachten en alle frustraties zeker waard. 

Fijn dat aan alle beslommeringen rondom het gebit een einde is gekomen en dat het nu prettig eet en je goed staat.
Wees wel zuinig op dit gebit; op vaste plek leggen en niet laten vallen tijdens schoonmaken. 
Zo kan een  kaak veranderen, tijdens een tijdelijke niet dragen. Niet binnen enkele dagen. Maar als je je gebit enkele weken zoek bent geweest of voor reparatie is afgegeven, kan het daarna anders passen.
Het gebit is meer dan alleen een hulpmiddel om te kunnen kauwen; het is een essentiële onderdeel van jou.

Poezekat

Poezekat

12-03-2023 om 18:28 Topicstarter

Flanagan schreef op 12-03-2023 om 13:03:

Fijn dat aan alle beslommeringen rondom het gebit een einde is gekomen en dat het nu prettig eet en je goed staat.
Wees wel zuinig op dit gebit; op vaste plek leggen en niet laten vallen tijdens schoonmaken.
Zo kan een kaak veranderen, tijdens een tijdelijke niet dragen. Niet binnen enkele dagen. Maar als je je gebit enkele weken zoek bent geweest of voor reparatie is afgegeven, kan het daarna anders passen.
Het gebit is meer dan alleen een hulpmiddel om te kunnen kauwen; het is een essentiële onderdeel van jou.

Ik ben echt voorzichtig tijdens het poetsen om beschadiging en erger te voorkomen want moet er inderdaad niet aan denken het weer een poosje kwijt te zijn voor reparatie. 

Poezekat schreef op 10-03-2023 om 13:05:

Even een update voor degenen die hier mee gelezen en ook gereageerd hebben.

Mijn klikgebit is inmiddels geplaatst, ik moet er nog erg aan wennen natuurlijk want ik heb toch zo'n 11 maanden zonder tanden gelopen. Ook nog oefenen met het in- en uitnemen ervan om het te reinigen en ook de dopjes van de implantaten.
Het is wel erg mooi geworden, het ziet er natuurlijk uit, mooie kleur maar niet spierwit want dat zou niet passend zijn.

Kijk nu weet je waarvoor je het hebt gedaan. Een jaar verder bijna. Echt lang 

Hieraan wennen gaat vast snel lukken. Wennen aan wat je deze 11 maanden had is in geen geval fijn. Dat was afzien zeg. Ik ben heel blij voor jou. Dat je ook nu in de spiegel mag kijken en breed kunt lachen. Het is een gebruiksvoorwerp maar toch echt ook onderdeel dat je graag laat zien en je kunt laten zien. Weg met de mondkapjes en sjaaltjes waarbij je liever achter wilde verschuilen. 

En, lekker eten natuurlijk! Geniet van alles wat je nu zo lang aangepast moest doorkomen met deze nieuwe situatie. 
Als ik de volgende keer in de tandartsstoel zit denk ik zeker weten aan jou😉

Poezekat schreef op 12-03-2023 om 18:28:

[..]

Ik ben echt voorzichtig tijdens het poetsen om beschadiging en erger te voorkomen want moet er inderdaad niet aan denken het weer een poosje kwijt te zijn voor reparatie.

Leg bij het schoonmaken een gastenndoekje in bv de wastafel. Als ie dan onverhoopt valt dan breekt er niets, omdat het op de gastendoek valt.

Poezekat

Poezekat

13-03-2023 om 11:50 Topicstarter

Max88 schreef op 12-03-2023 om 20:27:

[..]

Leg bij het schoonmaken een gastenndoekje in bv de wastafel. Als ie dan onverhoopt valt dan breekt er niets, omdat het op de gastendoek valt.

Zoiets doe ik inderdaad al. 

Poezekat

Poezekat

13-03-2023 om 11:53 Topicstarter

Eppos schreef op 12-03-2023 om 20:15:

[..]

Kijk nu weet je waarvoor je het hebt gedaan. Een jaar verder bijna. Echt lang

Hieraan wennen gaat vast snel lukken. Wennen aan wat je deze 11 maanden had is in geen geval fijn. Dat was afzien zeg. Ik ben heel blij voor jou. Dat je ook nu in de spiegel mag kijken en breed kunt lachen. Het is een gebruiksvoorwerp maar toch echt ook onderdeel dat je graag laat zien en je kunt laten zien. Weg met de mondkapjes en sjaaltjes waarbij je liever achter wilde verschuilen.

En, lekker eten natuurlijk! Geniet van alles wat je nu zo lang aangepast moest doorkomen met deze nieuwe situatie.
Als ik de volgende keer in de tandartsstoel zit denk ik zeker weten aan jou😉

Het was zeker een lange tijd en ook erg spannend want het duurde toch wel wat langer dan verwacht. Was soms bang dat het alsnog niet zou lukken of dat het gebit niet fijn zou zitten. Het voelt nog wat onwennig maar niet onaangenaam en dat zal natuurlijk nog verbeteren naarmate ik het langer draag. 

Gelukkig ben ik wel iemand bij wie het glas eerder halfvol is dan halfleeg dus heb er al die tijd het beste van proberen maken. Lukte het niet om een hoorntje met ijs te eten, dan vroeg ik of het in een bakje kon met een lepeltje, dat soort dingen. Als het moet, dan kan er vaak meer dan je denkt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.