Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tips voor het innemen van Macrogol

Helaas het is momenteel echt nodig momenteel dat er van die zakjes Macorgol naar binnen gaan. Hoe krijg ik die naar binnen? Iemand tips?


Hoe bedoel je je vraag? Moet je het zelf gebruiken? Of is het voor een van je kinderen? 

Zelf vond ik het eerlijk gezegd best smerig. MIjn ervaring met n keer voorbereiding voor een colonscopie (daar ging het om veel vloeistof met vieze smaak wegwerken) is dat het beter gaat als de vloeistof koud is (niet lauw) en met een beetje citroensap door het water. Aan de andere kant werkt macrogol bij mij ook al prima als ik maar een half zakje gebruik. 

Maar als je het dus bij een van je kinderen naar binnen moet zien te krijgen - misschien dan wat limonadesiroop erdoor? Of mag dat niet?

Mijn moeder gebruikt dit dagelijks, zij roert het door een smoothie. Ziet er weerzinwekkend uit trouwens, want dan worden het klontjes. Maar als je zelf een smoothie maakt kan je het meeblenderen, dan wordt het vast glad.

Je hebt ze ook in chocoladesigaar, misschien minder vies?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

01-04-2021 om 07:59 Topicstarter

De apotheek was nogal stellig dat het alleen met water ingenomen mocht worden, heel misschien een scheutje siroop. Het gaat gewoon nu al lastig, en we zijn nog maar net begonnen. Maar wellicht gaat de smaak nog wennen, en anders wellicht vragen naar een andere smaak.

Hahaha, sigaar moet smaak zijn 

De kinderen hier vonden de chocolade smaak heel vies. Het smaakte heel erg in de verte naar chocola maar je proefde de macrogol smaak er gewoon doorheen vinden zij. Dan liever nog wat ranja erdoorheen en van onze apotheek mocht dat gewoon. 

Nodig is de vraag. Iets voor de stoelgang kan wel nodig zijn.

Zou altijd even kijken naar ingrediënten. Kunstmatige zoetstof niet zo gunstig voor je gezondheid. Zijn ook kunstmatige vezels. 

Oplosbare vezels werken als prebiotica voor een gezondere darmflora. Denk aan psyllium, eventueel in combinatie met andere vezels. Denk ook aan appelvezels. Gebruik zelf colon clean. Is combinatie van psyllium en inuline. Psyllium of Colon Clean wel heel goed mengen met water. Lijkt me wat makkelijker weg te krijgen dat dat kunstmatige spul. Verder zou je geweekt lijnzaad of het water ervan kunnen gebruiken.

Bij ernstige verstopping kan je korte tijd een middel als oxy powder gebruiken. Bruist als het ware de darmen een beetje schoon. Zou dat niet aan hele jonge kinderen geven.

Verstopping kan ook te maken hebben met tekorten aan stoffen als magnesium en vitamine B.

Over oplosbare vezels. In het bijzonder over psyllium.                          https://www.orthokennis.nl/artikelen/psyllium-voor-stoelgang-en-stofwisseling

Daglichtlamp

Daglichtlamp

02-04-2021 om 09:33 Topicstarter

Ik ben niet zo van de alternatieve geneeskunde, maar ik vind vezels in capsules wel interessant. Ik dacht dat die ook altijd in zakjes kwamen zodat het inname probleem daarmee niet opgelost zou zijn. Ik ga dat spoor nog even verder onderzoeken. Gelukkig is pillen slikken geen probleem meer. Dat lukt inmiddels prima.

Daglichtlamp,

Ik heb physsiliumvezels een poos gewoon door wat gele vla gedaan en dan een glas water erachter aan. Gebroken lijnzaad werkt ook goed en nam ik ook zo in. Is dat een oplossing? Wel echt veel drinken bij allebei.Geweekt lijnzaad deed mijn oma vroeger, dat weet ik nog wel. En met dat water en t restant zaadjes,dat wat gelachtig aanvoelde werden dan de handen ingesmeerd. Dat hielp tegen droge handen. ( ik vond vnml het gevoel grappig met die zaadjes tussen mn handen die zo glibberig waren.)

Ik heb net een proefverpakking gekregen van Gloup. Dat is een slikgel. Op hun site kun je een proefverpakking  aanvragen. 

Ik weet niet of je slikgel ook voor iets vloeibaars kunt gebruiken maar het valt te proberen. 

Succes 

Probeer magnesium hydroxide; tabletten vrij verkrijgbaar bij de apotheek. Het middel werd oorspronkelijk alleen gebruikt voor maagzuur maar is ook laxerend. Je mag er 0 tot 12 per dag. Geeft meestal geen bijwerkingen en werkt prima. Heel wat handiger!!

Je hebt pure Macrogol (dus niet die zakje Movicolon waar allerlei vieze toevoegingen inzitten). Dit is bij de apotheek te bestellen onder de naam Macrogol4000. Dat is (zowat) smaakloos. Het zijn potten met wit poeder met maatschep. Met goed roeren lost het ook helemaal op in water. Is niet echt anders dan een glas water drinken.

Tot voor kort bestond er ook Movicon Naturel, zat ook weinig smaak aan (tikje zoutig), helaas is dat een paar maanden geleden uit de handel genomen. 

Pippeltje hoe kan je nou plompverloren adviseren om magnesiumhydroxide te gaan slikken ipv macrogol?

Macrogol laxeert en bevordert een normale stoelgang doordat het vezels zijn.  Magnesiumhydroxide laxeert alleen. We weten toch niet waarvoor to de macrogol moet nemen? 

Ja het is niet lekker maar dat zijn medicijnen meestal. Als medicijnen lekker zouden zijn kan het zijn dat je er nog een neemt om sneller te genezen en dat is niet wenselijk. 

Hier de macrogol voor dochter (toen 16) aangemaakt met zo min mogelijk water, 3 vieze slokken en meteen daarachteraan en groot glas limonade.

Ik ben vrijwilliger van de PDSB en weet wel waar ik het over heb. Macrogol is een middel wat veel voor geschreven wordt maar wat behalve lastig in te nemen, ook nog bijwerkingen geeft zoals krampt. Met magnesiumhydroxide is dat niet zo. Het trekt vocht aan waardoor de ontlasting zachter en groter van omvang wordt waardoor de darmwerking gestimuleerd wordt.

Het middel wordt steeds vaker gebruikt en voorgeschreven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.