Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vaccinatiegroep 1961-1971 wie al uitnodiging ontvangen?

Ik ben uit 1967, en zit met smart te wachten op de uitnodiging voor mijn vaccinatie tegen Covid. 

Ben benieuwd naar hoe snel de jaartallen worden uitgenodigd! Heb jij hem al ontvangen, in welke regio woon je en uit welk jaar stam je?

Ben benieuwd!


Gek he dat er zoveel verschil in zit hoe snel dat je kunt komen om te prikken. Ik moet meer dan 3 weken wachten, mijn man 2 weken, collega 4 weken  en de locaties waren niet echt in de buurt. Ik had beter kunnen bellen denk ik.

Knutselkei, kun je niet alsnog bellen, en zeggen dat de datum toch niet past? En dan proberen of het elders/eerder kan.

Knutselkei schreef op 31-05-2021 om 14:01:

Gek he dat er zoveel verschil in zit hoe snel dat je kunt komen om te prikken. Ik moet meer dan 3 weken wachten, mijn man 2 weken, collega 4 weken en de locaties waren niet echt in de buurt. Ik had beter kunnen bellen denk ik.

je kunt het it systeem voor je aan het werk zetten omdat je niet automatisch het beste plekje krijgt aangeboden. Als je  niet weet hoe te spelen met pijltje terug, iets met cookies etc (hetgeen logisch is) dan profiteer je daar niet van. En als je belt en je gaat akkoord met iets dan zoekt men daar wellicht ook niet de allerbeste optie. Misschien hebben zij namelijk datzelfde lijstje suboptimale opties als je zelf krijgt te zien?

gr Angela

Ik heb vanmorgen mijn eerste phizer gehad, en nu vreselijke last van bijwerkingen: heb het warm, behoefte aan ijs, last van mijn ogen, geen zin om te werken, en die blaadjes die uit de boom vallen helpen ook niet mee als ik een brief naar een klant moet tikken. 

Owwww, komt dat allemaal niet door die prik maar omdat ik vanmiddag mijn kantoor naar mijn tuin heb verhuisd......... 

Behalve een beurs gevoel omdat iemand zo fijn mij een klap tegen mijn schouder moest geven en dacht mijn goede arm te pakken te hebben ipv mijn geprikte arm heb ik tot nog toe nergens last van.

Maar ik heb van andere vaccinaties voor verre reizen ook nooit heel veel last. Ik wacht vannacht en morgen maar af.

zie volkskrant:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/wie-online-een-afspraak-maakt-voor-vaccinatie-raakt-vaak-verder-van-huis-hoe-kan-dat~b7697d51/

Een belletje naar het callcenter van de GGD levert vaker een vaccinatieafspraak dichtbij op dan een afspraak maken online. Hoe kan dat?

Charlotte Huisman31 mei 2021, 13:09

Het klinkt zo logisch: vaccinneer inwoners van Utrecht in de XXL-vaccinatielocatie in de Utrechtse Jaarbeurs. Maar Utrechters die online een afspraak maken, krijgen soms alleen maar tijdslots voor inentingen aangeboden in Amsterdam, Hilversum, Naarden, Amersfoort, Driebergen en zelfs Bergambacht. Wie daarentegen belt, kan gewoon een prikafspraak in de Jaarbeurs maken, vaak ook nog dagen eerder. Dit logistieke probleem speelt landelijk.

De oorzaak? Een woordvoerder van GGD-koepel GHOR wijt het aan de ‘topdrukte in het systeem op piekmomenten’. Nu ook steeds jongere leeftijdsgroepen worden uitgenodigd, wordt inmiddels de helft van alle prikafspraken via het digitale afsprakensysteem gemaakt. Bovendien volgen de geboortejaren die zich mogen melden elkaar steeds sneller op: van de bouwjaren 1969 en 1970 afgelopen dinsdag, tot 1979 en 1980 deze maandag.

Overbelast

Het onlinesysteem raakt door die drukte soms overbelast. Volgens de GGD-woordvoerder waren vorige week op die piekmomenten bijna 200 duizend personen tegelijkertijd bezig om een prikafspraak te maken. ‘Zolang zij bezig zijn, zijn er voor ieder drie tijdslots gereserveerd in het systeem, en die kunnen dan niet aan anderen worden aangeboden. Als er dan geen mogelijkheden over zijn in de dichtstbijzijnde priklocatie, wordt uitgeweken naar tijdslots elders.’

Waar dat toe leidt: op Twitter regent het voorbeelden. Iemand uit de omgeving van Eindhoven kreeg online alleen Helmond als optie aangereikt, op een uur rijden. Een andere Brabander werd zelfs verwezen naar Rotterdam en Goes. Met een belletje naar het callcenter was een prikafspraak dichter bij huis zo geregeld.

Winkelmandjeseffect

Volgens de GGD treedt dit ‘winkelmandjeseffect’ online alleen op op drukke momenten. ‘Het merendeel van de online gemaakte afspraken gaat wel goed. De meeste mensen hebben dan vrede met de aangeboden locatie en prikdatum.’

Maar duidelijk is wel dat de medewerkers van het callcenter meer toegespitst kunnen zoeken in het systeem. Zij kunnen breder kijken waar nog tijdslots vrij zijn.

Toch wil de woordvoerder van de GGD-koepel niet hardop zeggen dat bellen voor een afspraak beter is. ‘Het zou fijn zijn als de verdeling tussen online en het callcenter fifty-fifty blijft. Je wil niet dat het callcenter weer overbelast raakt en er wachtrijen ontstaan. Maar als iemand bijvoorbeeld geen auto heeft of om andere redenen niet in staat is de aangeboden vaccinatielocaties te bereiken, kan die persoon wel beter bellen voor op hem toegespitste opties. Iedereen die uitgenodigd is, kan hoe dan ook tussen nu en drie weken terecht.’

Poezie schreef op 31-05-2021 om 12:27:

Ik ben zo superblij dat mensen zich niet laten weerhouden door irreële angsten en zich gewoon laten inenten! Alleen op deze manier kunnen we snel weer op een veilige manier de dingen doen waar we hiervoor zo van konden genieten🤗

Nou! Ik was ook blij dikke lange rijen te zien bij de priklocatie waar ik was. Tot mijn stomme verbazing heeft mijn heel intelligente, verstandige vriendin ineens twijfels over de vaccinatie door haar broer die in de zorg werkt, vanwege het mrna-verhaal. Dat je lichaam getraind wordt om het coronavirus te weerstaan (duh) maar dat je lichaam dan slechter in staat is om andere virussen te herkennen en te overwinnen. Voorlopig laat ze zich niet prikken, ook al erkent ze dat dit op basis van de vermeende autoriteit van haar broer is en omdat het over corona gaat, terwijl haar inmiddels volwassen dochter de hpv-prik al jaren geleden heeft gehad die ook mrna-gebaseerd is. Lastig.

Poezie

Poezie

31-05-2021 om 19:30 Topicstarter

Angst is nou eenmaal niet de beste raadgever. "Iemand die in de zorg werkt " is zelden een expert. Die heeft meestal via via halve berichten ontvangen die ook weer op een eigen manier zijn geïnterpreteerd. 

Ik heb getwijfeld hoor om nog te bellen,maar dacht toen. Ze hebben t allemaal druk,iedereen wil. Ik heb een datum,toe maar.

Poezie

Poezie

01-06-2021 om 12:15 Topicstarter

1981 kan vanaf nu ook een afspraak inplannen 😀

Ik heb wel gebeld, met de vraag of ik een eerdere afspraak kon krijgen dan degene die ik online had ingepland. Met de insteek dat ik dan misschien 2 vaccinaties zou hebben voordat we op vakantie gaan. Dat ging dus niet lukken. Ik heb de eerste afspraak kunnen vervroegen van 16 naar 12 juni, maar de tweede staat nog op dezelfde dag na onze vakantie. Blijkbaar is het dus nu echt wel heel druk in de prikstraten. 

Tango schreef op 01-06-2021 om 16:33: 
 Blijkbaar is het dus nu echt wel heel druk in de prikstraten.

Vorige week ruim 100.000 coronaprikken minder gezet dan verwacht - https://nos.nl/l/2383115#UPDATE-container-53511432

als ze er meer hadden verwacht zou er nu toch genoeg ruimte moeten zijn om gevaccineerd te worden lijkt mij.


Fourtyfour schreef op 01-06-2021 om 18:07:

[..]

Vorige week ruim 100.000 coronaprikken minder gezet dan verwacht - https://nos.nl/l/2383115#UPDATE-container-53511432

als ze er meer hadden verwacht zou er nu toch genoeg ruimte moeten zijn om gevaccineerd te worden lijkt mij.


wat je nu afspreekt is pas voor over een week of later. Afgelopen week zijn de prikken gezet die werden gepland toen het minder snel ging.

Ik kwam vanmorgen nog een twijfelende ouder tegen, gealarmeerd door berichten op internet. Een paar maanden geleden had het gezin inmiddels allemaal corona gehad, ook de kinderen hadden het snotterend weliswaar, niet ernstiger, doorgemaakt. Ouders waren er nogal ziek van geweest en nog niet helemaal hersteld. Dat zou voor vader en moeder 1 prik betekenen. Hopelijk heb ik hem kunnen overtuigen, wel iemand die mogelijk gevoelig is voor argumenten anders begin ik er niet eens aan.

Hij maakte zich wel snel uit de voeten.

Fantastisch initiatief in Rotterdam. Een huisarts gaat op de markt staan en informeert mensen en als ze een vaccinatie willen krijgen ze die direct.

Er rijdt ook een zorgbus naar bepaalde wijken, met informatie en hopelijk vaccinatie.

Mensen laten zich informeren en overtuigen. Het werkt blijkbaar.

Waar is dat, AnneJ, dan stuur ik mijn 18-jarige daar langs...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.