Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Triva

Triva

05-01-2021 om 06:14

Vaccinatievolgorde

https://www.nu.nl/coronavirus/6100176/mensen-met-medische-indicatie-worden-vanaf-medio-februari-ingeent.html

Mijn zoon opperde om de leerkrachten na de 18-60 mét medische indicatie te doen. Goed idee of niet?


Tineke en Phryne

Tineke:
Ik vind jouw vraag een goede. Als er een groep eerder moet, wie moet er dan later? In het geval van de leraren: zij zouden dan voor het "overige zorgpersoneel" moeten komen. Zorgpersoneel dat veel contact heeft met de kwetsbare doelgroep, en zorgpersoneel dat zelf veel risico loopt om besmet te raken, is dan al geweest.
Overig zorgpersoneel loopt minder risico dan een leraar VO die elke dag met 200 pubers in aanraking komt. Ik heb hier al eerder gezegd: twee psychologen in mijn familie die dagelijks een keer 15 mensen zien, zijn eerder aan de beurt dan ik met mijn 250 contacten (ik heb ook veel collega's), die allemaal ook weer contacten hebben.
De WHO adviseert dit ook: na kwetsbare groepen en zorgpersoneel dat hier direct mee in aanraking komt: leraren, zodat onderwijs weer gewoon doorgang kan vinden.

Phryne, volgens mij was dat een Meningokokkenvaccin, zoals ik me herinner. Maar kan ook wat anders zijn. Mexicaanse griep was het niet, dat is er nooit van gekomen. Mijn dochter van toen 11 heeft dat gehad trouwens. Ongelooflijk wat was die ziek, die heeft 14 dagen met hoge koorts in bed gelegen en is in die tijd 8 kilo afgevallen. Nog maanden slapjes geweest. Die wilde je ook niet krijgen, maar die is redelijk uit zichzelf ondergedoken bij de rest van de seizoensvirussen.

Mexicaanse griep

Er is wel degelijk een massavaccinatie van kinderen geweest tegen Mexicaanse griep, in november of december 2009.

Ik zie mezelf nog staan in de RAI, met een baby, en een vierjarige die ik net een paar maanden eerder had beloofd (na de laatste dktp-prik) dat hij voorlopig jarenlang niet meer geprikt hoefde te worden... Ik heb hem destijds gepaaid met een keer extra schoen zetten, daarom weet ik ook in welke periode het geweest moet zijn.

Ik weet nou niet meer of toen alleen kinderen zijn gevaccineerd of ook volwassenen (en zo nee, waarom dan niet).

Wat de boel nu (onder andere) compliceert is de anderhalvemeterregel lijkt me, daar hadden we toen geen last van.

Groeten,

Temet

Laura

Laura

09-01-2021 om 17:13

@Temet

Net zo! Hier ook een 4-jarige die dacht pas weer met 9 te hoeven. Toen zijn alleen kinderen gevaccineerd. Vermoedelijk liepen vooral die risico.

Jesse_1

Jesse_1

09-01-2021 om 17:15

? Zeker niet overal Temet

Wij hebben in huis allemaal de Mexicaanse Griep gehad in december (dat moet dan 2009 geweest zijn). Onze kinderen zijn allemaal niet ingeënt en we hebben daar ook geen oproep voor ontvangen. De oudste had het als eerste en omdat hij astmatisch was heeft hij speciale medicatie gehad, waardoor hij er weer snel bovenop was en in de halflege klas op school kon . De rest van het gezin heeft het allemaal gewoon uitgeziekt.
Dat was geen fijne griep trouwens (voor zover een griep fijn kan zijn).

Ad Hombre

Ad Hombre

09-01-2021 om 17:16

MoederVan3

"Het blijft lastig met medicijnen."

Klopt. De experimenten met geïnjecteerde hoge doses interferon in ziekenhuispatiënten zijn mislukt, maar dat is niet het hele verhaal.

Deze video (eerste 5 minuten vanaf de link zijn genoeg) legt de rol van interferon in de beginstadia van de infectie uit. Tenoever is een hoogleraar microbiologie bij het Mount Sinai ziekenhuis in New York. Niet zomaar een Rob Elens in ieder geval.


https://youtu.be/IxhpQZXxmbU?list=PLP5dXwEZgu53zASlH6_ACtveVKcR25AkM&t=1734

Ik woonde dat webinar bij (een van de vragen aan het einde is van mij) en dat stuk over die neusdruppels/spray vond ik nogal spectaculair. Toen ik dat hoorde ben ik verder gaan zoeken.

Dit is het artikel over het originele onderzoek in Wuhan waar hij aan refereert:

https://www.researchgate.net/publication/340722472_An_experimental_trial_of_recombinant_human_interferon_alpha_nasal_drops_to_prevent_coronavirus_disease_2019_in_medical_staff_in_an_epidemic_area

Nog een nieuwsartikel:

https://www.uwa.edu.au/news/Article/2020/June/Daily-drops-may-have-potential-to-guard-against-COVID-19

En een mooi filmpje van onze eigen Uni Delft dat laat zien hoe goed het werkt (met en zonder interferon voorbewerking):

https://nos.nl/video/2356457-verspreiding-virus-in-lichaamscel-voor-het-eerst-gefilmd.html

De neusspray werkt waarschijnlijk omdat het de cellen activeert op de juiste plek, nl. in je neus en op het juiste moment, nl. als het virus zich er nog niet heeft genesteld. Hetzelfde geldt voor een onderzoek met geïnhaleerde interferon door het bedrijf Synairgen. Die is ook niet opgenomen in die WHO study. Dat onderzoek speelt in het beginstadium van de ziekte, niet als profylaxe. De medische molens draaien traag, wat lastig is in een pandemie.

http://www.pharmatimes.com/news/synairgens_sng001_shows_strong_promise_in_covid-19_trial_1345119

Voor de Cuba fans (hoor ik normaal gesproken niet bij): Daar hebben ze het sinds kort ook opgepikt:

https://oncubanews.com/en/cuba/two-municipalities-of-havana-will-apply-nasalferon-to-travelers-and-cohabitants/?amp=1

Ik gebruik het sinds een maand of twee en tot nu toe met succes (fingers crossed) en zonder bijverschijnselen.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-01-2021 om 17:18

Correctie

Dat filmpje was niet van de Uni van Delft, maar de universiteit van Utrecht.

Jesse_1

Jesse_1

09-01-2021 om 17:25

Nagezocht

In eerste instantie zouden gezonde kinderen niet gevaccineerd worden. Daarna is dat aangepast en zijn kinderen t/m 4 jaar opgeroepen voor vaccinatie.
Onze jongste was toen 5

Zonnehoed

Zonnehoed

09-01-2021 om 18:20

Mexicaanse griep

Mijn oudste moest toen gevaccineerd worden omdat jongste nog een baby was en die niet gevaccineerd kon worden maar wel in de risicogroep zal. Dat was een mega operatie hoor.

Mijn kinderen ook geen oproep

... die heb ik dan echt finaal gemist! I stand corrected. Mijn kinderen waren toen 11 en 6. Die van Men-C weet ik nog wel. Bewijst overigens wel dat er toen een heel akelig virus rond kon waren zonder dat je de hele dag niks anders hoorde en zonder dat de talkshows vol zaten met virologen.

Andere fase Allison

Men verweet de virologen destijds te voorbarig te reageren met grootschalig vaccineren. De Mexicaanse griep bleek itt het Coronavirus wel te zorgen voor een 'griepje' en niet voor een ernstige golf van ziekte en dood.

16 jaar

Interessante vraag bij een Q&A in het AD. Moeder meldt dat dochter die 3x per week in een verpleeghuis werkt een oproep gekregen heeft van het verpleeghuis voor vaccinatie, maar dat ze zich toen meldde bij de GGD en daar afgewezen werd op grond van de richtlijn van het RIVM en het ministerie.

Nagebeld door de programmamakers bleef men daar bij deze richtlijn.

Dat is toch niet in orde zoiets. Daar zou per direct een uitzondering op geregeld moeten worden tot in de hoogste regionen. Er zijn er ook vast meer, op stage, in opleiding in de zorg van die leeftijd.

Het vaccin waar het om gaat is overigens ook getest op jongeren miv 16 jaar werd gemeld.

Mexicaanse griep een griepje?

AnneJ, als je even terugzoekt belandden in het heftige griepseizoen van 2016 enorm veel mensen op de IC’s, ook jonge mensen die al jaren niet meer ziek waren geweest, met kapotte longen. Ook toen lagen d ziekenhuizen en de IC’s vol. Mijn schoonzus werkte toen nog op een IC, vandaar dat ik het nog weet.
Reden: de veel gevaarlijkere Mexicaanse griep, die er nog steeds is en dat jaar de overhand had. Ik zou wat mijn kerngezonde dochter in 2010 twee weken met bijna 40 graden koorts in bed hield ook niet direct een griepje noemen.
Het is makkelijk om een vaccinatiecampagne achteraf overbodig of voorbarig te noemen, alleen omdat het virus grotendeels onder controle is gekomen. Als (grote als....) over drie maanden COVID grotendeels onder controle is terwijl nog lang niet iedereen is gevaccineerd, was de campagne dan overbodig? Of heeft hij gewoon gewerkt, door in ieder geval de groep te beschermen die er in groten getale ziek van wordt?
Sowieso is “een griepje” de term die door veel mensen gebruikt wordt voor een stevige verkoudheid. Echte flinke griep heb ik geloof ik een keer gehad en toen was ik ook echt ziek.

@Emma

@Emma

10-01-2021 om 12:07

Mexicaanse griep

Dat vaccin is toen massaal geproduceerd en uiteindelijk weer afgeblazen omdat het niet nodig bleek. Er is toen wereldwijd minder geīnvesteerd in het bestrijden van pandemieën, onderzoek, logistiek, en daar plukken we nu de vruchten van

Griepje ja

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mexicaanse_griep#Preventie_en_behandeling

"Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) adviseerde op 25 april mensen die binnen zeven dagen na terugkomst uit Mexico hoge koorts krijgen zich te melden bij de huisarts.[69] Direct meldden zich mensen bij het RIVM die terugkwamen uit Mexico met koorts en griepachtige verschijnselen, maar uit onderzoek bleek dat deze mensen het virus niet hadden."

"In veel gevallen verloopt de infectie vrij mild en veel patiënten melden zich daarom niet. Er zijn in totaal 17.483 wereldwijd bevestigde sterfgevallen geweest in 2009.[10] In Nederland waren dit er 60.[11] Bij de 'gewone' Nederlandse seizoensgriep ligt dit tussen de 250 en de 2000."

"Op 24 december meldde het Nederlands Instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL) dat de epidemie van de Mexicaanse griep voorbij was. Het aantal mensen met griep daalde tot onder de 51 per 100.000 inwoners.[85]

Achteraf gezien was het ondanks de aanwezigheid van het Mexicaansegriepvirus een zeer mild griepseizoen met het laagste aantal griepdoden in jaren."

Triva

Triva

10-01-2021 om 12:15

chrono

"Hoe werken de vaccins tegen het coronavirus?
De vaccins tegen het coronavirus zorgen ervoor dat het lichaam antistoffen maakt en afweer opbouwt. Als je gevaccineerd bent en je komt in aanraking met het coronavirus, dan herkent je lichaam dit virus. Hierdoor word je niet of veel minder ziek. Het vaccin werkt pas echt goed als je twee prikken hebt gekregen (de tweede enkele weken na de eerste prik). En na de tweede prik duurt het nog een paar weken voordat je goed beschermd bent. Dus je kunt direct na een prik niet zomaar weer alles doen. En let op: het is ook niet zo dat je anderen niet meer kunt besmetten. Jij wordt niet meer ziek, maar we weten nog niet of het vaccin voorkomt dat je anderen besmet. Daarom blijft het voorlopig belangrijk om allerlei regels te blijven volgen die de verspreiding van het virus moeten voorkomen."

https://www.nji.nl/nl/coronavirus/Professionals/Contact-bezoek-en-omgang/Vaccineren-tegen-corona#Ik_heb_coronagerelateerde_klachten_Mag_ik_mij_laten_vaccineren

Dus met een bus naar een uitbraakgebied, ik zie het voordeel niet. Gewoon de volgorde aanhouden, meer niet. En wat is een uitbraakgebied? Een groot bedrijf? Een dorp? Kijk eens naar Londen...

Evelien

Evelien

10-01-2021 om 12:39

Hopelijk niet op alfabet

Ik woon in gemeente Z en achternaam is T.
Verwacht niet dat de verspreiding naar gemeentes op alfabet is. Maar ben wel benieuwd wat de volgorde in de laatste groep (gezonde mensen tussen de 18 en 60 jaar) is. Eerst de 59 jarigen, dan de 58 jarigen enz. ?

2016/2017

https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland

Inderdaad een heftig griepseizoen met overvolle IC's. Veel oversterfte maar die betrof alleen de periode van 15 weken.

Er werden geen maatregelen genomen.

De huidige 'griep' verloopt veel steiler. Doe je niets, dan is de griep van 2016/2017 peanuts vergeleken bij de ernst van deze pandemie.

Er zijn, met maatregelen waardoor de cijfers dalen, al meer doden dan in het griepseizoen van 2016/2017

Maar inderdaad. Veel zieke mensen en overvolle IC's.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat je wederom de zaak aan het bagatelliseren bent.
Zo van: toen was het ook erg maar we deden niets en het ging voorbij.

Dat 'we deden niets' zou nu dramatisch ernstiger uitpakken en dat sla je maar even over in je betoog. Een verraderlijke manier van redeneren.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-01-2021 om 12:59

Voorrangsgroepen

Ik word een beetje moe van al die groepen die maar roepen dat ze voorrang willen en vermeende onlogica in de huidige volgorde zien. Kennelijk heb je pech als je boven de 60 bent met gezondheidsproblemen. Dan val je in de groep 60-75 met of zonder extra risico. Tja, jammer dan, voor het gros zal het goed uitpakken en soms heb je pech. En dan moet je dus langer extra voorzichtig zijn. Net als iedereen tussen de 18 en 60 zonder gezondheidsproblemen. Je kunt net pech hebben met een ziekteverloop dat zich niet aan de statistieken houdt.

Chrono

Chrono

10-01-2021 om 13:03

Triva

Ja, dat weet ik. En? Is het dan niet zinvol? Sommige vaccins (nee, die hebben we nu nog niet) werken na 1 dosis. Pfizer na 1 dosis voor 40% (ja, na dikke week). Dus na een dikke week heb je meer controle in zo'n gebied.
Wat een grote uitbraak is mag de GGD bepalen.

Vicky

Vicky

10-01-2021 om 13:11

Triva

'Dus met een bus naar een uitbraakgebied, ik zie het voordeel niet. '

Ik wel. Zelfs in een uitbraakgebied is bijvoorbeeld maar 20 % van de bevolking besmet. 80 % dus (nog) niet, maar die mensen hebben wel veel meer kans om ook besmet te raken dan mensen in een regio waar geen uitbraak is. Dus natuurlijk ga je met spoed die groep mensen vaccineren, en niet wachten tot het virus daar uitgewoed is. Je stuurt de brandweer toch ook niet naar een straat waar geen huizen in brand staan? Je laat de brandweer (ook) de huizen naast het afbrandende pand nat houden om verspreiding van de brand te voorkomen.

AnneJ

Je legt me allerlei woorden in de mond die ik niet zeg. Ik bagatelliseer dit virus niet. Het is een ellendig rotvirus, waarvan ik heel blij ben dat het vaccinatieprogramma op stoom begint te komen.
Als er al iemand bagatelliseert, dan bagatelliseer jij de Mexicaanse griep, die jij " een griepje" noemt. Daar reageer ik heftig op, omdat het net zo min waar is, en natuurlijk omdat ik me ongelooflijk zorgen heb gemaakt over mijn dochter, die er zo vreselijk ziek van was, en ik nog steeds mijn schoonzus uitgeput over de situatie op de IC's hoor praten.
Verder zeg ik nergens dat Covid zeker ook vanzelf over zal gaan. Er is een mogelijkheid, waarop ik hoop, dat het vaccineren van de kwetsbare groepen voldoende zal zijn om Covid onder controle te krijgen.
Dit is overigens het laatste wat ik hierover ga zeggen, want soms ben je het gewoon niet eens. Dat mag.

Triva

Triva

10-01-2021 om 17:20

Vicky

" Dus natuurlijk ga je met spoed die groep mensen vaccineren, en niet wachten tot het virus daar uitgewoed is"

Nee je houdt je gewoon aan de volgorde, gewoon omdat we niet met z'n allen op een eilandje wonen. Daarnaast moet je dus eerst een vaccin hebben wat in 1x werkt, dat hebben we nu nog niet. En: straks maak je allemaal een afspraak dus wil je niet dat die niet doorgaan omdat er elders een 'uitbraak' is. Tenslotte: over wat voor soort uitbraak hebben we het nu? Als iedereen zich gewoon aan de huidige regels houdt zie je helemaal geen uitbraak meer. Het zit in het hele land namelijk. Nee in de hele wereld.

Vicky

Vicky

10-01-2021 om 17:40

Triva

'Tenslotte: over wat voor soort uitbraak hebben we het nu? Als iedereen zich gewoon aan de huidige regels houdt zie je helemaal geen uitbraak meer.'

Je verzet de doelpalen. Alweer.

Chrono

Chrono

10-01-2021 om 18:50

Jemig triva

Waar lees jij dat andere afspraken verzet worden als er een mobiel team op pad gaat? Ik heb het over aparte teams, niet over mensen van de priklocatie halen. Anyway misschien is er wel/niet* over zo'n aanpak nagedacht. Als een *expert* het me goed uitlegt vind ik het prima.
En inderdaad, doelpalen laten staan.

Tineke

Tineke

10-01-2021 om 21:39

Mobiel team

Het gaat niet om de mensen, maar om het vaccin wat ze meenemen. Dat zou dan moeten worden weggehaald van een plek waar al prikafspraken staan, en die moeten dan worden afgezegd.

Tineke

Tineke

10-01-2021 om 21:48

Uitbraak

Als er ergens een uitbraak is, dan worden de zieken geisoleerd, de risicocontacten in quarantaine geplaatst, en de omgeving meteen getest. Dat heb je in een dag voor elkaar en dat is op dat moment veel effectiever om verspreiding te voorkomen dan daar gaan vaccineren.

Triva

Triva

10-01-2021 om 21:51

dank je wel

Tineke....

geneuzel over doelpalen terwijl de voetballers hier niet eens weten wat buitenspel is.

Chrono

Chrono

10-01-2021 om 22:15

Alweer, Triva

Aandacht afleiden. Tineke geeft tenminste argumenten, daar kan ik iets mee. Met jouw opmerkingen, niets. We zullen zien of er nog eens zo iets als een mobiel team wordt opgezet, of niet. Het is een overweging in de strijd tegen corona die je al dan niet kunt inzetten in bepaalde omstandigheden.
Goed, Triva, ga maar fijn zo door met niet constructief reageren, als je dat leuk vindt. Ik heb mijn overwegingen al lang gedeeld, dus ik ben klaar.

Emmawee

Emmawee

10-01-2021 om 22:17

Tineke

Dat is in theorie waar, al zijn lang niet alle mensen eenvoudig te isoleren of in quarantaine te plaatsen. Soms is dat gewoon onmogelijk en wordt ervoor gekozen om de mensen in de omgeving aan het risico op besmetting bloot te stellen. Dit leidt in de verpleeghuiszorg en de gehandicaptenzorg tot grote ethische dilemma's.

In die situaties zou zo'n mobiel prikteam echt wel uitkomst kunnen bieden. De vraag is wel hoe je zoiets praktisch organiseert en of het überhaupt mogelijk is om in tijden van schaarste flexibel om te gaan met de beperkt beschikbare middelen. Ik zie het niet zo snel gebeuren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.