Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Triva

Triva

05-01-2021 om 06:14

Vaccinatievolgorde

https://www.nu.nl/coronavirus/6100176/mensen-met-medische-indicatie-worden-vanaf-medio-februari-ingeent.html

Mijn zoon opperde om de leerkrachten na de 18-60 mét medische indicatie te doen. Goed idee of niet?


Ad Hombre

Ad Hombre

06-01-2021 om 11:33

Wilgenkatje

Gefeliciteerd!

Lou

Lou

06-01-2021 om 14:22

Foutje

Ik heb de huisarts gebeld omdat mijn man (hartpatiënt) geen uitnodiging had gekregen voor de griepprik. Blijkt een foutje te zijn. Goed dat ik had gebeld, nu weet ik zeker dat hij voor de coronavaccinatie op de juiste lijst staat, namelijk die met medische indicatie. En dus ook meteen op de lijst voor de griepprik voor volgend jaar.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

06-01-2021 om 14:43

@Ad - en verder

ik weet niet zeker of je het ironisch bedoelde maar het voelde wel een beetje als 'gefeliciteerd' toen ik die enveloppe opende. Tja, waarom, puur gevoelsmatig. Ik weet dat een vaccin niet meer dan een beginnetje van verbetering betekent, maar elk stapje de goede kant op is prettig - helemaal op grijze koude vervelende januaridagen waarop ik collega's hoor over het thuis lesgeven dat vast nog een tijd gaat duren en helemaal niet zo lekker lukt als ze wensen. Gelukkig mogen zij naar hun werk (anders hoorde ik hen niet) maar het is slechts één van de vele ongemakken in de richting van verbetering. Hopen we. De lockdown zal vast wat langer gaan duren - geduld, geduld.

Op naar de lente. Een nieuwe lente, een nieuw geluid. Ik vrees dat heel wat winkels en horecagelegenheden nooit meer open gaan.

Emmawee

Emmawee

06-01-2021 om 14:46

Wilgenkatje

Word jij nou OO's Sanna el Kadiri?

Gefeliciteerd in elk geval.

Emmawee

Emmawee

06-01-2021 om 14:51

Ironisch?

Nee joh! Waarom zou dat? Super fijn toch?
Mijn hart zou echt een vreugdesprongetje maken als ik zo'n brief zou krijgen. Alleen krijg ik hem niet, omdat ik niet in de uitvoering werk. Terecht hoor, vind ik. Maar ik zou er wel oprecht blij mee zijn als ik m wel kreeg.

Wilgenkatje

Fijn! (Niet ironisch, echt blij voor je)
De vaccinatievolgorde ziet er prima uit, het enige wat ik wel opmerkelijk vind is dat "overige zorgmedewerkers". voorrang krijgen op onder andere politieagenten, leraren en andere mensen met veel contacten. In de eerste zorg-ronde heb je volgens mij iedereen met veel direct patiëntencontact, ook met kwetsbare groepen, wel gehad. Mijn zus en haar dochter zijn allebei psycholoog met BIG-registratie, allebei tussen de 18 en de 60, allebei gezond. Zien gemiddeld minder dan 15 mensen op een dag. Zij komen dus eerder aan de beurt dan mijn collega's die ook in tegen de zestig lopen en op een dag zo'n 200 verschillende pubers voor hun neus hebben, plus dat er nog een goede 150 collega's rondlopen. Dit is het enige waar ik denk ik anders zou hebben beslist, niet zozeer voor mezelf maar vooral omdat een besmette leraar weer een heleboel leerlingen kan besmetten, die op hun beurt weer hun ouders kunnen besmetten, enfin, precies de reden waarom de scholen dicht zijn.
Nou ja, je kunt het toch niet voor iedereen goed doen.

Yura

Yura

06-01-2021 om 16:17

Voor Lou

Ah wat goed dat je er achteraan gebeld hebt en het nu rechtgezet is. Ik had al zo'n vermoeden dat het een foutje was. Heel fijn.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

06-01-2021 om 21:38

Hier

In mijn instelling is vanmiddag begonnen met vaccineren. Hoewel mijn naaste collega’s en ik ook op covidafdelingen werken, zijn wij helaas (maar vast terecht) nog niet uitgenodigd. Maar dat komt vast wel. Ik kan niet wachten tot ik gevaccineerd word. Voor mezelf, mijn gezin en de kwetsbare mensen met wie ik werk.

Er hing een hoopvolle sfeer in ons gebouw.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-01-2021 om 08:48

Wilgenkatje

Natuurlijk niet ironisch, ik kan zelf niet wachten tot ik aan de beurt ben. (en mijn gezinsleden natuurlijk)

Wilgenkatje

Wilgenkatje

07-01-2021 om 15:43

eind januari

en dan drie weken erna opnieuw, op Valentijnsdag. Een Sanna ben ik dus niet, maar het is best snel.

Nu nog even achter de antwoorden aan op een paar vragen die gesteld worden in het medische formulier uit de link die toegestuurd is.
'Gewoon zomaar wat mensen gaan prikken omdat er nog virus over is' - zoals de spreekwoordelijke pizzabezorger die al vaker ter sprake kwam - dat is niet aan de orde. Al gunnen we iedereen snel een vaccinatie!

Ontmoeten jullie trouwens vaak mensen die geen vaccinatie willen?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-01-2021 om 15:55

Wilgenkatje

Fijn dat je zo snel aan de beurt bent.

‘Ontmoeten jullie trouwens vaak mensen die geen vaccinatie willen?’ Nee ik niet. Op mijn werk waar toch best veel mensen sceptisch staan tov griepvaccinatie, hoor ik vooral mensen die niet kunnen wachten tot ze deze vaccinatie krijgen. En in mijn sociale omgeving ook.

Zorgen

Ik sprak iemand die zich zorgen maakte omdat ze zelf allergisch is voor veel zaken en hooikoorts aanleg heeft.

Ze werkt in de zorg en wilde de vaccinatie uitstellen.

Hopelijk heb ik haar gerust kunnen stellen. In elk geval geprobeerd.

Je kunt voor je gaat je antihistaminica nemen en als er toch een reactie volgt, zoals shock in de inmiddels bekende gevallen dan is dat per direct te behandelen door het personeel. En deze allergische mensen hebben er niets aan over gehouden.

Niet willen.

Er zijn wat jonge vrouwen, met kinderwens, in mijn omgeving die liever zouden wachten met de vaccinatie. Wat oudere twijfelaars, maar dat worden er steeds minder, ze gaan ervoor. Als er één schaap over de dam is....

Lou

Lou

07-01-2021 om 16:13

Eentje en zelfs die twijfelt

Ik heb één antivaxer in mijn vriendenkring, die al dertig jaar praktiserend antroposoof en niet-prikker is en zelfs zij twijfelt nu. Heel hoopgevend!

Maar ik hoor van een goede vriendin van mij dat haar zus (die ik persoonlijk niet ken) sinds kort helemaal complotdenker is geworden. Dat lijkt me echt heel lastig.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-01-2021 om 16:22

Jawel hoor

Gek genoeg zijn het in mijn omgeving vooral (laag opgeleide) mensen met een zwakke gezondheid die hem niet willen. Die willen zich niet ‘laten gebruiken als proefkonijn’.

Vicky

Vicky

07-01-2021 om 16:30

Hier veel twijfelaars

Ik ken veel mensen die twijfelen, van heel jong en gezond tot 80+ met zwakke gezondheid. Zelf ben ik, na het overlijden van Rosie, klaar met twijfelen.

vlinder72

vlinder72

07-01-2021 om 16:32

ik ken er een

En dat is iemand die bij de thuiszorg werkt en studeert om verpleegkundige te worden en steeds negatiever wordt over het beleid. Ze is ook heel actief op Facebook en reageert daar ook alleen maar negatief.

- gezichtsmaskers zijn nutteloos
- overheid doet niks, kan niks etc
- vaccinatie is zinloos want daarna kan je nog steeds mensen besmetten, je weet niet hoe lang het blijft werken etc.

Een en al negativiteit en het wordt ook steeds erger. Ik denk dat dat ook komt omdat als je eenmaal in zo;n bubbel zit je ook alleen maar negatieve berichten ziet en denkt dat dat de norm is. Of zo. Ze is in real life namelijk heel aardig. Ik heb haar alleen alweer tijden niet gezien (onze kinderen zaten bij elkaar in de klas en ik zag haar altijd op de sportschool).

Emmawee

Emmawee

07-01-2021 om 19:47

Onderwerp van discussie

Mijn functie blijkt zowaar onderwerp van discussie in onze organisatie. En het lijkt erop dat ik toch voor de eerste ronde wordt uitgenodigd.

Ik ben echt superblij. Of in elk geval: zeer hoopvol!

Pennestreek

Pennestreek

07-01-2021 om 20:09

Emmawee

Ik heb net een afspraak gemaakt! Ik dacht zelf dat ik nog niet zou mogen maar alle secretaresses mogen hier dus ook mee in de eerste ronde. Ik ben ook heel erg blij! Ik belde rond 19 uur, hoefde niet te wachten (wel het hele menu door...) en heb een afspraak voor 23 januari (en een tweede half februari). Dus ook best snel. Mijn collega’s zijn pas in februari aan de beurt, maar ik woon in een andere regio waar pas later gestart wordt met prikken.

@Emma

@Emma

08-01-2021 om 00:10

Phryne

"Gek genoeg zijn het in mijn omgeving vooral (laag opgeleide) mensen met een zwakke gezondheid die hem niet willen. Die willen zich niet ‘laten gebruiken als proefkonijn’."

Hier ook. Het zijn dezelfde mensen die afgelopen voorjaar hun kind thuishielden toen de basisscholen weer opengingen (mijn kind is geen proefkonijn, alle andere kinderen wel natuurlijk he?)
Het heeft ook helemaal geen zin om uit te leggen dat het vaccin al getest is omdat het anders ook nooit op de markt kan komen. Proefkonijn is proefkonijn, daar valt niet over te praten.
Veel mensen in de omgeving van mijn dochter: "ik wil geen vaccin want je weet niet wat er in zit" (dat je dat kunt opzoeken hoef je ook niet te vertellen want dat is toch allemaal nepnieuws, ook artsen zijn ineens allemaal onderdeel van het complot). Maar de pandemie gaat wel nog zeker 5 jaar duren. Dat het één met het ander te maken heeft gaat er maar niet in.
😕
Maar het aantal mensen dat een vaccin wil neemt al weer toe, dus het is maar net hoe de wind waait 🙃

Watervrouw

Watervrouw

08-01-2021 om 00:30

Afspraak staat

Gisteren waren alle telefoonlijnen bezet maar vandaag heb ik afspraken kunnen maken voor februari. Voelt bijna feestelijk. Wij werken in een team en maar 20% wil nu gevaccineerd worden, dat vind ik wel zorgelijk. Ze zijn niet faliekant tegen maar willen eerst een tijdje afwachten. Merk wel dat men verwacht last te krijgen direct na de vaccinatie en verwachten dat collega's die wel gaan de volgende dag ziek zijn.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-01-2021 om 07:54

Watervrouw

"Merk wel dat men verwacht last te krijgen direct na de vaccinatie en verwachten dat collega's die wel gaan de volgende dag ziek zijn."

Dat is best mogelijk. Zo voel je dat 'het werkt'.

klaar

Ik merk dat ik wel beetje klaar ben met de anti-vaxxers of twijfelaars. Ik denk nu: prima dat jullie niet willen, des te eerder ben ik aan de beurt. Maar ja dat is in het grotere plaatje natuurlijk niet de juiste gedachte. Ik weet het.

Guera

Guera

08-01-2021 om 08:17

Leraren?

Ik kan nergens terugvinden wanneer leraren aan de beurt zijn ? Waarom zeggen de onderwijsvakbonden daar niks over of zijn zij wel snel aan de beurt?

Emmawee.

Emmawee.

08-01-2021 om 08:18

Leraren

Hebben geen voorrang en gaan dus gewoon per leeftijdsgroep.

Vicky

Vicky

08-01-2021 om 08:20

Ach

Voorlopig is er, op de eerste lading na, helemaal niemand aan de beurt.

'Maar de tegenvallers rond de levering van de vaccins van Curevac, Pfizer en Sanofi waren al bekend toen de minister zijn brief schreef.'
https://nos.nl/artikel/2363486-de-jonge-te-optimistisch-ten-minste-een-miljoen-vaccins-komen-later.html

Kan die man niet weg?

Emmawee

Emmawee

08-01-2021 om 11:29

Niet

Helaas is anders besloten en val ik niet in de eerste vaccinatiegroep. Mijn zoon wel.

Maar nu word ik toch opeens ernstig aan het twijfelen gebracht door immunoloog Schetters. En zeker voor mijn zoon, bepaald niet in de risicogroep, zie ik het nut niet zo. Tenminste, niet zolang vaccinatie geen voorwaarde is voor toegang tot een normaal leven. En zeker niet zolang niet is aangetoond dat je na vaccinatie het virus niet kunt doorgeven.

Gedver, ik wil helemaal niet twijfelen! Ik heb in het koers-draadje gevraagd om mij te overtuigen van het ongelijk van deze man.

Moedervan3

Moedervan3

08-01-2021 om 12:00

Vaccin

Ik laat me zeker inenten, ik ben net 60, dus zit in de Pfizer groep. Ik zie ons niet als proefkonijn, men is al jaren bezig met mRNA-vaccins te ontwikkelen, maar denk wel dat er meer onzekerheden omtrent het vaccin zijn dan normaal. Ik vind dat niet erg. Als de mRNA-vaccins zo effectief zijn als men nu claimt en er op termijn geen ernstige bijwerkingen blijken op te treden, is dit een fantastische ontwikkeling waardoor bij een volgende pandemie nog veel sneller een vaccin ontwikkelt kan worden.
Dus wat mij betreft is het het waard om het risico te nemen.
Het alternatief is het steeds weer terugkeren van lock-downs te accepteren of de boel de boel te laten, waardoor er mensen komen te overlijden in gangen van ziekenhuizen of in de haast klaargemaakte sporthallen.
Kortom, het 'risico' van het vaccin is wat mij betreft veel aantrekkelijker dan de andere scenario's.

Leraren

Leraren helemaal niet onduidelijk, gewoon in de laatste groep, mits onder de 60 en verder gezond. Het stuk in de Volkskrant is een opiniestuk en wie weet verandert het nog, op dit moment is er geen voorrang voor leraren en mogen we dus ofwel eindeloos vanuit huis lesgeven, of risico lopen tussen klassen vol leerlingen. Als je eindexamenklassen hebt loop je dat risico nu al.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.