Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Triva

Triva

05-01-2021 om 06:14

Vaccinatievolgorde

https://www.nu.nl/coronavirus/6100176/mensen-met-medische-indicatie-worden-vanaf-medio-februari-ingeent.html

Mijn zoon opperde om de leerkrachten na de 18-60 mét medische indicatie te doen. Goed idee of niet?


Dochter had al oproep

kon er steeds neit doorheen komen met de wachtrij en nu mag ze in februari 50 kilometer verder. 1,5 uur met de trein. Alle prikpunten dichterbij waren vol. Advies...bel over 2 weken nog maar eens als je dichterbij wil. Ja... zo krijg je dus reisbewegingen die de regering niet wil!

Emmawee

Emmawee

08-01-2021 om 18:54

Jep!

De koek is alweer op. We zullen nog heel veel geduld moeten hebben met ons allen.

Guera

Guera

08-01-2021 om 18:57

Snap leraren niet

Waarom wordt hiervoor niet gelobbyd. Als scholen open moeten blijven dan moeten leraren vooraan. Aan die vakbond heb je ook niks. Die schreeuwen alleen maar school dicht en komen niet met oplossingen.....

Nou ben benieuwd inderdaad hoe dit verder gaat nu alle prikpunten vol zitten

Piep

Piep

08-01-2021 om 19:04

Ingewikkeld

Het wordt veel te ingewikkeld als veel groepen voorrang krijgen. Leraren, medewerkers kinderopvang, politiemensen, boa's, marechaussee, personeel op Schiphol en in de vliegtuigen, enzv.

Het moet massaal en snel en de kwetsbaren moeten eerst. Dat zijn de mensen die vooral in het ziekenhuis komen. De druk moet van de zorg af. Zoals het er nu uitziet wordt met de kwetsbaren buiten de verpleeghuizen half februari begonnen.

Tegelijkertijd wil ik ook heel graag dat het onderwijs fysiek plaatsvindt. Dat zeker. Ik denk ook wel dat dat weer kan, als de besmettingen nog wat verder dalen en er weer wat meer lucht is. En er wat meer bekend is over de Engelse variant, want volgens mij zijn de Nederlandse wetenschappers er nog niet uit of deze variant nu echt zoveel besmettelijker is voor kinderen.

Guera

Guera

08-01-2021 om 19:12

Mmm

Nou na de zorg lijkt het toch dat de druk van onderwijs af moet. Daar is zoveel gedoe over. Vliegtuigen, Schiphol, marechaussee lijkt me niet echt relevant eerlijk gezegd...
Maar goed het loopt alweer spaak dus we wachten geduldig af

Leraren

Ik vind het ook raar dat leraren geen voorrangsgroep zijn. Op mijn school heeft inmiddels 24% van de medewerkers corona of corona gehad. Ook toen de school open was was dagelijks een substantieel deel van de docenten afwezig wegens quarantaine in afwachting van een test of uitslag. Aangezien de overheid de scholen zo graag open wil lijkt me het opportuun om de docenten direct na zorgpersoneel te vaccineren. Overigens vind ik het voor mezelf (geen docent, wel dagelijks op school aan het werk) helemaal prima om als laatste aan de beurt te zijn.

skik

Logistiek

Het is allemaal lood om oud ijzer, maakt een beetje uit, vooral symbolisch.
Het is ook vooral afhankelijk van de logistiek.

Echter het principe zou moeten zijn: eerst kwetsbare ouderen in instellingen maar ook thuis vaccineren. Dat is blijkbaar de laatste groep.

Bovendien moeten ze dan ook nog op eigen gelegenheid naar een centraal punt.

Vanmorgen op de radio dat een van de eilanden op het eiland met iedereen tegelijk gevaccineerd wil worden. Lijkt me prima.

Nu staan ze divers gepland en moeten ze allemaal naar Leeuwarden voor de vaccinatie.

Zo krijg je alleen nog maar meer spreaderevents. Allemaal op de boot? En dan in de bus?

AnneJ

"Bovendien moeten ze (thuiswonende ouderen) dan ook nog op eigen gelegenheid naar een centraal punt."

Welnee joh, die kunnen hem bij de huisarts halen of krijgen hem thuis.
https://www.nu.nl/coronavirus/6100329/routekaart-voor-vaccinaties-in-nederland-wie-is-wanneer-aan-de-beurt.html

skik

Thuiswonenden 60-75 jaar

Je schema is wat onleesbaar maar elders zie ik deze: thuiswonende oudere van 60-75 gaan naar de GGD en die zit centraal.

Nou ik niet. Maar dan moet ik wachten tot ik opgeroepen wordt, dan weiger ik omdat het te ver weg is en ik wil geen risico lopen in het openbaar vervoer, 2x.

Dus dan zien we het wel, als ik mijn oproep krijg meldt ik me bij de huisarts en dan wordt ik hopelijk aangesloten bij de groep van Thuiswonenden ouder dan 75 jaar en niet mobiele thuiswonenden van 60-75 jaar.

Hoe weet de huisarts vooraf dat je 'niet mobiel' bent en wat betekent dat eigenlijk?

En dan is het al eind maart, begin april.

Ik hoor net niet meer bij de mensen van 18-60 jaar met een medische indicatie.
Die nog in februari beginnen met vaccinatie.

Nou ja, we hopen er maar het beste van, maar 'mijn' groep zit er dus niet bij

Begin 60 met een medische onderliggende aandoening.
Dat wordt 2e kwartaal tot de zomer.

We blijven voorzichtig, toch wel.

Piep

Piep

09-01-2021 om 00:43

Locaties

Er komen nog heel veel ggd- locaties bij hoor. Het streven is een priklocatie in elke gemeente.

Precies.

Als we straks met grote groepen tegelijk gaan zijn er meer priklocaties. En je bent immobiel als je afhankelijk bent van rolstoel of bed. Dus wees maar blij dat je wel mobiel bent.

En als het ov eng is dan rijd je met iemand mee. Geen beren op de weg zien die er nu niet zijn. Waar een wil is, is een weg.

Liever blijf ik gezond dan op het laatste moment nog even besmet te raken.
Dus dan wacht ik liever even tot ik wel bij de huisarts mag.

Er wordt al veel teveel gebagatelliseerd.

Je kunt beter goed op jezelf passen, de overheid doet het niet, helaas.

Ondertussen in de UK

https://nos.nl/artikel/2363592-recordaantal-doden-in-vk-londen-roept-noodtoestand-uit.html

"Khan: "Londenaren blijven grote offers brengen en ik wil nog eens benadrukken dat ze thuis moeten blijven tenzij het absoluut noodzakelijk is om de deur uit te gaan. Blijf thuis om jezelf te beschermen, je familie, je vrienden en andere Londenaren en om onze gezondheidszorg te beschermen."

Dan ga je toch niet hutjemutje in het OV zitten.

Laura

Laura

09-01-2021 om 09:02

Geen zorgen

het OV is niet hutjemutje op het moment. Het hangt een beetje van de vervoerssoort af. In de stadsbussen in mijn eigen stad valt goed afstand te houden. In andere steden ben ik wel vollere bussen tegengekomen, maar zeker niet afgeladen. Mensen verdelen zich over het algemeen heurig over de beschikbare ruimte en blijven liever staan dan naast iemand te gaan zitten. De treinen zijn rustig.

Tineke

Tineke

09-01-2021 om 09:21

Voorrang

De regering heeft een routekaart bedacht voor vaccinatie-volgorde. Die kan onderweg veranderen, is al gebleken. Medewerkers eerder dan bewoners, omdat het eerste vaccin niet goed geschikt is voor kleinschalig vaccineren.

Waar ik benieuwd naar ben, is of de mensen die roepen een andere volgorde te willen, zoals leraren vooraan, dan ook een plan hebben over welke groep dan later moet. Want voorrang voor de een betekent wachten voor de ander. Misschien is het idee, om bij een roep om voorrang, gelijk even te melden ten koste van wie je dat had gedacht?

Serieus bedoeld hoor, ik zei al dat de routekaart kan veranderen. Maar een roep om voorrang is maar de helft van het verhaal. Dan mag er ook nagedacht worden over de rest.

Zonnehoed

Zonnehoed

09-01-2021 om 10:51

Voortschrijdend inzicht

Ik verwacht dat de volgorde steeds wordt aangepast aan de omstandigheden en voortschrijdend inzicht. En dat degenen met het hoogste risico eerder aan de beurt komen.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-01-2021 om 11:41

AnneJ

"Vanmorgen op de radio dat een van de eilanden op het eiland met iedereen tegelijk gevaccineerd wil worden. Lijkt me prima."

Zeker, al was het maar als experiment. Wat gebeurt er in een gemeenschap als iedereen gevaccineerd is. Zijn we er dan echt vanaf?

"Je kunt beter goed op jezelf passen, de overheid doet het niet, helaas."

Laten we hopen dat het vaccineren na een periode opstartproblemen goed op stoom zal raken, dat is met het testen uiteindelijk ook gelukt.

Je vraagt je wel eens af waar al die Agile en LEAN trainingen goed voor zijn geweest.

Chrono

Chrono

09-01-2021 om 12:02

Toch

Toch vraag ik me af of er nou niet ergens in een verborgen plan wordt gedacht over mobiele vaccinatieteams. Die kunnen dan met een bus op extreme uitbraken af. Het is dan wel handig als je met 1 prik klaar bent.

@Emma

@Emma

09-01-2021 om 12:05

Chrono

"Die kunnen dan met een bus op extreme uitbraken af"

Als er een extreme uitbraak is ben je al te laat met je mobiele vaccinatieteam.

Een vraag

Fijn voor iedereen die al een oproep heeft gekregen. Ik kan niet wachten tot ik aan de beurt ben.
Mijn schoondochter kreeg ook informatie over vaccinatie (werkt in de thuiszorg), maar zij schrok van de hoeveelheid berichten (ik dacht 5 emails) en de lappen tekst die in elk geval aan het eerste bericht waren toegevoegd. Ik heb het niet allemaal bekeken, maar herkennen jullie dat? Is de berichtgeving kort en helder, of uitvoerig met alle mogelijke toegevoegde informatie?
Voor de griepprik kreeg ik een eenvoudige, heldere brief, 1 A4-tje met heldere informatie.
Ik vraag het ook, omdat ik werk met mensen die de Nederlandse taal niet zo goed machtig zijn; en in de zorg werken ook mensen die geen plezier hebben in het leven van uitvoerige teksten. Begrijpend lezen is 1 probleem; begrijpend lezen van overheidsteksten is een probleem in het kwadraat.

Tsjor

Chrono

Chrono

09-01-2021 om 12:42

@Emma

Nuet te laat. In een instelling kun je zo de anderen snel beschermen.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-01-2021 om 12:57

Chrono

Het duurt wel 2 weken voordat het een beetje begint te werken. Beetje langzaam. Dan weet ik wel iets beters

Chrono

Chrono

09-01-2021 om 13:00

Dat is zo, maar ja, daar wil "men" niet aan. Net als vitD advies, ook niet nodig...

Emmawee

Emmawee

09-01-2021 om 13:20

Iets beters

Ad, Chrono, jullie hebben het over een medicijn / behandeling tegen COVID? Ik zag laatst de naam v voorbij komen op dit forum, maar hebben verder nog weinig over gehoord. Kunnen jullie er iets meer over zeggen?

Chrono

Chrono

09-01-2021 om 13:33

Zeker Emmawee

Interferon maar dan als neusspray...
Google maar eens, is al getest in china tijdens de 1e golf. Al tientallen jaren in gebruik, dus niet eens nieuw of eng..

MoederVan3

MoederVan3

09-01-2021 om 14:13

Triva

Triva

09-01-2021 om 14:42

Chrono

"Die kunnen dan met een bus op extreme uitbraken af. "

Dat is wel het laatste wat je moet doen. Die bus kan beter de andere kant op rijden. Daar prikken heeft juist geen zin.

Chrono

Chrono

09-01-2021 om 15:33

Nou

Dan snap ik er zeker niks van? Met enkele vaccins heb je na een dikke week al weerstand.

Piep

Piep

09-01-2021 om 16:12

Huisarts

Wat ik me afvraag: hier vaccineren de huisartsen alle mensen voor de griepprik op twee avonden. Nu met corona twee dagen. Het lijkt me een heel gedoe om telkens weer alles op te tuigen voor een deel daarvan.

Zullen de huisartsen in heel Nederland allemaal tegelijk telkens een gelijk deel van de vaccins krijgen? Of zullen ze per gemeente in 1 keer de hele bubs doen van de lijst? En dan is dus gemeente a eerder aan de beurt dan gemeente b.

Wat denken jullie?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-01-2021 om 16:37

Paar jaar geleden

Ik kan me herinneren dat een paar jaar geleden ineens alle kinderen een inhaalvaccinatie kregen of zo, of Mexicaanse griep zoiets? Toen ging dat per geboortejaar in een sportzaal in de buurt. Ik denk dat het voor deze vaccinatie ook eerder zoiets wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.