Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Marelien

Marelien

20-10-2017 om 11:40

Willen sporten maar drempel te hoog

Voor mijn lijf en gezondheid zou het goed zijn om te gaan sporten/bewegen. De drempel vind ik echter wat te hoog. Ik vind het best lastig om ergens binnen te stappen waar ik niemand ken. Ik zou het liefst met iemand mee gaan die ik ken, maar dat lukt op dit moment niet. Mijn conditie is dramatisch slecht door ziekte dus ik moet echt heel rustig ergens mee beginnen. Dingen die ik alleen kan doen zoals wandelen werken niet. Ik heb dus mensen nodig, maar heb dus ook wat drempelvrees.... raar ben ik.
Daarbij mogen de kosten niet te hoog zijn en weet ik ook niet zo goed wat ik wil. Alleen maar aan apparaten hangen vind ik niet leuk. Buiten zijn vind ik wel leuk, maar binnen is het ook fijn zeker in de maanden die er nu aan komen.
Wie heeft een goed idee voor mij? Omgeving Leiden zou prettig zijn. En wie weet hoe ik mijn drempelvrees kan aanpakken? Alvast bedankt.


Angela67

Angela67

20-10-2017 om 11:49

spinfiets

ik heb voor 100 euro op marktplaats een degelijke spinfiets gekocht van een goed merk. Ik doe geen heftige spinoefeningen , je kunt er gewoon op fietsen en de weerstand van het fietsen instellen met een draaiknop. Timer erbij en ik probeer elke dag een half uur te fietsen zodat ik echt zweet.

Staat in de (fiets/klus)berging en hoef ik alleen een beetje te verschuiven als ik wil fietsen. Verder heb ik er een stapel bakken/dozen voorstaan waar mijn notebookje op kan en zo kan ik Netflix kijken .

Ideaal!
Het is best wel een lelijk onding dus in de woonkamer zou ik 'm niet willen. Maar als je bijvoorbeeld boven in de gang of op zolder ruimte hebt zou het ook prima kunnen.

gr Angela

Angela67

Angela67

20-10-2017 om 11:50

ik heb me wel voorgenomen een keer echte 'spinoefeningen' op te zoeken en te kijken of ik toch een schemaatje kan gaan volgen. Dan heb ik iets meer een 'doel' want soms is de verleiding groot om na 20 minuten te stoppen.
gr Angela

Jesse_1

Jesse_1

20-10-2017 om 11:51

Tafeltennis?

Tafeltennis kun je al naar gelang conditie doen. Als er een club in de buurt die ook training geeft aan volwassenen (doet niet iedere club), dan kom je op die manier makkelijk 'ertussen'. Zo gaat het hier in ieder geval (bij de recreanten training). Kosten zijn relatief laag, je moet alleen (als je het wat vindt) een batje aanschaffen. Kosten daarvan zijn bij een standaard batje ca € 25.

Triva

Triva

20-10-2017 om 11:56

wat wil je nu precies

Er zijn vaak wel wandelverenigingen die in kleine groepjes lopen, ook kleine afstanden. Wil je echt een sport (zoals het voorbeeld tafeltennis) en dat ook leren? Wil je alleen wat aan je conditie doen in een sportschool? Die laatste heeft soms ook vrouwentijdstippen, misschien is dat makkelijker.

Probeer dus eerst te bedenken wat je precies wel en niet wil en ga dan eens googlen op je woonplaats. Als je vooraf belt word je vaak wel verwelkomt en geïntroduceerd al naar gelang wat je kiest.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-10-2017 om 12:35

Marelien

Jammer dat je in Leiden woont, want ik zit met precies hetzelfde. Ik woon op een steenworp afstand van een fitnesscentrum, niet duur ook, maar ik wil niet alleen. Als ik de vraag aan iemand stel, lijk ik een onzedelijk voorstel te doen. "Ja, ik zal er gek zijn!" Maar ondertussen wil ik wel wat aan die ballon onder mijn 'voorgevel' doen. Ik vind het op zich ook best leuk om met apparaten te trainen.

Ik ben in het voorjaar wel bij een wandelgroep gegaan. Geen grote afstand per wandeling, maar het heeft kennelijk toch effect. Ik ben zonder dat ik het door had zo'n 7 kilo afgevallen van het begin naar deze maand. Zonder echt te diëten.

Yaron

Yaron

20-10-2017 om 13:22

Zwemmen

Ik heb hetzelfde als jou, ik wil niet naar fitness, lijkt me vreselijk. Wandelen heb ik geprobeerd, maar vond ik alleen niet leuk en voor een wandelgroep is er niet in de buurt. Zwemmen vond ik altijd al leuk, maar alleen leek me niet leuk. Uiteindelijk ben ik toch naar zwem uurtje gegaan en ik vind het heerlijk, twee en soms drie keer in de week drie kwartier tot een uur redelijk voor doorzwemmen in mijn eigen tempo. Mijn conditie is er behoorlijk op vooruit gegaan, ik ben een paar kilo afgevallen en ik voel me veel fitter dan voor het zwemmen.

Om u tegen te zeggen

Zou je tevreden zijn met 3 km per week hardlopen? Zou je je dan een sporter voelen?

Bereik hetzelfde maar dan zonder drempel: doe je boodschappen inefficiënt en te voet.
Dus niet met de auto, niet met de fiets en niet alles in een keer, maar elke dag en elke keer een beetje en elke keer terug als er weer wat nieuws moet.

hoe ver is het naar de supermarkt?
Die van mij is 500 mtr
6 dagen in de week 1 x per dag heen en weer maakt een wandeling van 3 km per week.
In calorieënverbruik levert dat dezelfde prestatie op als in één keer 3 km hardlopen.

In de praktijk gaan we veel vaker naar de supermarkt en we lopen bovendien alles. Dat is makkelijk gedaan want een auto hebben we niet meer. Een heen en weertje naar onze zoon is 5 km, minstens 2 x per week. Heen en weer naar het station is 2 km, minstens 2 x per week.

Al bij al leveren we een sportprestatie om u tegen te zeggen: toch zo'n 15 km in de week. Stel je voor. Dat is hetzelfde als die sportievelingen die 3 keer in de week een rondje van 5 km hollen.
En dan heb ik de extra's nog niet eens geteld, de uitstapjes, het familiebezoek etc. Alles te voet.

Dit geheel en drempelloos toegankelijk, nou ja vergeet het opstapje bij je voordeur niet.

Als dat nou lekker gaat, dat gewandel, dan voel je je op enig moment wellicht fit genoeg om wel naar een sportschool te durven. Hoewel ik denk dat je er beter aan doet om dat geld in je zak te houden en je wandeltempo iets te verhogen. Dat is ook sport.

Nou ja, doe wat je prettig vindt en maak het jezelf niet onnodig moeilijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-10-2017 om 14:52

Miriam

Ik ben vorige week vrijdag met dochter naar Den Haag geweest voor een afspraak en vervolgens naar Amsterdam. Ik was er al heel lang niet geweest, dus nieuwe winkels bekeken, trap op trap af. Thuis aangekomen keek ik op de stappenteller en tot mijn verrassing had ik die dag meer dan 10 kilometer afgelegd. Je verzint het niet!

Woef

Woef

20-10-2017 om 14:57

Hond

Ik heb een hond genomen, want na 3 mnd wandelen voor mijn conditie, bloedwaardes, afhakende kennissen voor de fitness, had ik het wel gezien.
Nu loop ik 5 a 6 keer met de hond op de dag, opbouwend want hij is jong, en kom toch rond de 5 a 6 km per dag alleen al aan wandelingen. Ik ben in betere conditie, 4 kg afgevallen in 4 mnd zonder te dieten en ben een stuk vrolijker, plus mijn net diabetes is naar een goede waarde gegaan.
Lopen is nu een must de komende jaren, je komt mensen tegen, maakt een praatje, conditie gaat vooruit, je gezondheid gaat vooruit, en het belangrijkste: ik ben gelukkiger dan ooit.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-10-2017 om 15:37

Woef

Wij zijn weer aan een hond begonnen nadat man arbeidsongeschikt raakte. Zodat hij weer aan de wandel 'moest'. Man loopt grotere afstanden, ik vind dat wat teveel van het goede. Die grote afstanden zijn waardevol voor de hond en voor man is het ook gezond natuurlijk. Door met de hond op een hondenveldje te komen, heeft hij nieuwe kennissen gekregen. Daar heb ik ook leuk contact mee als we daar zijn of via Facebook. Dus wat mij betreft is een hond ook heel erg 'nuttig', maar voor alles heel erg gezellig .

Revalidatie-artsen en -verpleegkundigen

hebben zo doorgaans wel hun adresjes, waar ze u kunnen naar doorverwijzen. Hier toch. Misschien eens met hen praten?

40er

40er

20-10-2017 om 16:06

YouTube

Hier volg ik filmpjes via YouTube (van Marloes van optimavita) beginners filmpjes tot gevorderden, met of zonder gewichtjes oid. Werkte voor mij goed om op te beginnen. Inmiddels ben ik ook aan het kijken voor een hometrainer oid, om wat meer conditie opbouw te gaan doen, van de crosstrainer krijg ik last van mijn knieën.

Emmawee

Emmawee

20-10-2017 om 18:50

Apenkooien

Ik kwam dit toevallig tegen. Misschien vind Je het wat? Ik wil best een keer met je mee, voor de drempelvrees, het lijkt mij best lollig. Maar misschien vind je dat nog enger, met iemand van OO.
http://www.funfunctionalfit.nl/apenkooien-voor-volwassenen/

Ook leuk, maar wel helemaal in Noordwijk:
https://www.debeweegschool.nl/

Zelf heb ik heel lang de Mirjam-methode gedaan. Geen auto, veel lopen en fietsen. Maar op een gegeven moment merkte ik dat mijn conditie en met name mijn kracht minder werd. Ik ben toen Fit20 gaan doen. 20 minuten per week, 6 oefeningen met een personal trainer. Ik geloofde er totaal niet in, maar het leek me ideaal. Ik houd nl niet van sporten, wordt er niet blij van. Van Fit20 wel, want het is snel voorbij en ik werd er echt sterker en fitter van. Ik heb (na 8 maanden ziekte) de draad weer opgepakt en hoop op dezelfde verbetering in mijn conditie als in de eerste periode. Het is wel belachelijk duur. € 65,90 per maand.
Maar tot nu toe red ik het en levert het me voldoende op.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-10-2017 om 19:31

Yvan

Een revalidatiearts komt pas in beeld als er iets te revalideren valt toch? Bij ons wel in ieder geval. Advies aan een fysiotherapeut vragen, vind ik logischer, zeker als de slechtere conditie een gevolg is van ziekte.

Npo3

Elke ochtend even tijd maken voor Nederland beweegt om weer een betje conditie te bereiken. Daarna naar een gemeentelijke sportieve ochtend voor de vrouwen in de wijk, lekker goedkoop en minder hoog drempelig dan en fitnessschool.
Alhoewel, sinds ik revalideer in de sportschool, kijk ik minder op tegen die spierballen. Ik ben echt wel trots op mijzelf als ik merk dat ik verbeter.
Favoriete bezigheid is roeien. Maar dat laatste kan je ook thuis, desnoods huur je zo'n ding bij fitrent.

Pirata

Pirata

20-10-2017 om 20:38

Gymvereniging

Ik heb een paar jaar meegedaan bij de (oudere) dames bij de gymnastiekvereniging. Echt geschikt en gez3llig als je weer iets wilt gaan doen.
Inmiddels heb ik mijn eigen fitness"zaal" ingericht waar ik soms alleen, soms met een vriendin of mijn man train. En mijn puber gebruikt het ook. Kosten 200,- op marktplaats.
En ik fiets op het werk. Bureaufiets!

Bellefleur

Bellefleur

20-10-2017 om 21:12

Marelien,

Je zegt dat je sporten/bewegen nodig hebt voor je gezondheid. En je zegt dat wandelen niks voor je is. Hoe belangrijk is je gezondheid dan voor je? Geef jezelf een schop onder je kont. Stel jezelf een doel: bijvoorbeeld 3x per week een half uur wandelen om mee te beginnen. En wat is er mis mee om een in je eentje een sportschool binnen te stappen? De eerste keer is de drempel hoog. De tweede keer al ietsje minder. Geen excuses bedenken. Gewoon doen. Gun het jezelf.

Ely

Ely

20-10-2017 om 22:52

Net als bellefleur

Vind ik het lastig om mee te gaan in je ‘ik wil niet’ en ‘t liefst zou ik’. Waarom doe je het jezelf aan om daar zoveel aan op te hangen? Je gezondheid kan beter, je leest hierboven dat je humeur er ook beter van kan worden. Ontzeg jezelf dat nou niet door hersenspinsels, gedachtes die je hebt. Je hebt dit soort gedachtes maar je bent ze niet! Geef jezelf en je toekomstige zelf (want die wil graag dat je nu goed voor jezelf zorgt) dat nou: ga iets doen, maakt niet uit wat want zodra je met iets begint wordt de drempel lager voor andere dingen. Je hoeft geen zin erin te hebben om het te doen, je hoeft het alleen maar te doen, die zin komt later wel

Fitness

Het verbaast me altijd wat een gemeleerd gezelschap er rondloopt bij mijn fitness. Mannen met enorme spierballen die 50 kg wegdrukken, oudere mensen die onzeker lopen en onder leiding van de fysiotherapeute oefeningen doen. Een hele groep kletsende dames, fanatieke meiden, hele dikke mensen, mensen die een hele tijd in een rustig tempo voor een tvscherm naar hun lievelingsserie kijken (denk ik tenminste, want ik zou dat tempo na een half uur echt volkomen zat zijn), "onzekere?" jongens (die zie je dan met een schuin oog naar de spierballen kijken). Maar ook de niet-fanatiekelingen, ik kom ze toch elke week weer tegen.

Ik train met tips van een personal trainer. Niet dat die de hele tijd meeloopt, maar eens in de maand maken we een trainingsschema, met tips en tijd voor vragen over de oefening. Ook kan je altijd hulp vragen. Dus een goede fitness kan heel prettig zijn. Maar natuurlijk is een buddy fijn om samen mee te gaan om te helpen het vol te houden.

saar

saar

20-10-2017 om 23:39

Sportschool

heeft vaak van die groepslessen, waar je heel laagdrempelig aan mee kunt doen.
Ik zou gewoon eens wat sportscholen aflopen en overal een proefabbonnement nemen en hier en daar wat lessen volgen, kijken wat je al dan niet aanstaat.
De enige manier om over je vrees heen te komen is toch...het gewoon doen. Oefening baart kunst, het wordt echt steeds makkelijker.

saar

saar

20-10-2017 om 23:41

Rustig aan

Nog rustiger aan zijn allerlei groepslessen in het zwembad. Dat is minder belastend en je kunt wat makkelijker foetelen met oefeningen in het water.

Wat er al is

https://www.npo.nl/nederland-in-beweging/20-10-2017/POW_03406575

Inderdaad Nederland in Beweging. Ik doe vaak mee maar vanuit mijn stoel kan het ook. Pas ik me iets aan. Elke dag een kwartier. Hier ook te lui want eigenlijk zou ik wel elke dag Tai Chi willen doen. Dat is niet belastend en dat heb ik vroeger met veel plezier gedaan.
Maar dan moet ik eerst wat programma s zien te regelen want tot nu toe zie ik het nog niemand hier in het park doen.
En verder doe ik in de buurt alles op de fiets. Zelfs in de regen vind ik het nog heerlijk.

@ #15

Ik vroeg het me af omdat mevrouw melding maakt van: "...Mijn conditie is dramatisch slecht door ziekte...".
Hier hebben in elk geval de grotere, academische, ziekenhuizen een afdeling "sport en revalidatie", zie vb:
https://www.uzleuven.be/revalidatiecentrum/sport-en-revalidatie .
Die diensten werken doorgaans nauw samen met fitnesscentra, sportclubs, ... t.e.m. garages, schoenen- en fietsenmakers uit de omgeving.

zebra

zebra

21-10-2017 om 08:54

beweegmaatje

je kunt je aanmelden op de site Beweegmaatje en zo iemand vinden die met je mee wil sporten: wandelen, fietsen maar er zijn vast meerdere mogelijkheden.
Maar je kunt je vaak ook al online aanmelden bij een sportschool en dan een afspraak maken voor een intake. Misschien is dat voor jou fijner dan zomaar ineens een sportschool binnen wandelen en informatie vragen?

Woef

Woef

21-10-2017 om 09:07

en die verbazing

Ik weet niet precies hoe je het bedoelt Moedermop, waarom je dat gemengde gezelschap zo verbaasd, maar het zijn redenen waarom ik niet naar een fitnesszaal wil. Observeren hoort erbij, ik weet het, maar ik kan daar heel slecht tegen. Dat jij een tempo te rustig vindt, een serie te lang, een mens te dik of kletsend, daar kunnen allemaal redenen voor zijn.
Mijn hond heeft daar gelukkig geen last van, die vindt me geweldig op elk tempo.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

21-10-2017 om 09:14

Wat mij helpt

Ik heb afgelopen zomer geïnvesteerd in een hometrainer, omdat ook bij mij de drempel naar de sportschool te hoog is. Niet omdat ik geen zin heb, maar omdat mijn energie beperkt is en het er heen fietsen me soms al teveel is.

Je hoeft het ook niet altijd in de sportschool te zoeken. Ik heb geen auto, dus ik doe al alles op de fiets. Neem eens de trap in plaats van de lift. Ik heb een hond dus ik MOET er uit, al ben ik nog zo brak. Soms maar een klein rondje als het echt niet anders kan, maar als het wel kan doe ik een blokje extra. En dan regelmatig op de hometrainer. Al was het maar 5 minuten. Schermpje erbij met een filmpje.

Binnenkort breken de donkere koude dagen weer aan, dan is het voor mij nog lastiger om de deur uit te gaan. Ik kan slecht tegen vorst en wind. Om te voorkomen dat ik nog verder dichtslib heb ik gespaard voor die hometrainer. Want dan geldt echt geen enkele smoes meer en hoe brak ik ook ben, ik hoef me voor niemand te schamen als ik op mijn slechtst op die fiets hang en hoef ook niet door weer en wind naar de sportschool of het revalidatiecentrum als ik een rotdag heb.

Als je puur te maken hebt met gebrek aan motivatie en geen zin, heeft een hometrainer weinig nut, hij zal gegarandeerd veranderen in een dure stofhapper en kledingrek. Maar als drempelvrees wegens conditie, uiterlijk of zo een grote rol speelt, kan zo'n ding thuis net even een schopje in de goede richting zijn.

Pirata

Pirata

21-10-2017 om 09:38

En ik

Ik ga nu een kop thee drinken en daarna even 10 minuten op de roeitrainer. Mooi meegenomen. Als je je erop instelt dat je geen geweldige prestaties hoeft te leveren, maar dat elke dag of paar dagen even iets doen ook meetelt, dan wordt de drempel iets te doen veel lager. En je voelt je niet mislukt als je eens overslaat.
Die roeitrainer heeft me 50,- gekost en hij is inklapbaar. Je traint zowat alle spieren!

Internet

Als je thuis wilt sporten zijn op internet vele trainingen te vinden. Super handig. Je kunt ook dvd's kopen met bv zumba. Ook heel leuk als je begint (die heb ik na de bevallingen gebruikt, start heel rustig en je wordt meteen ook vrolijk van de muziek).

Buiten zijn vind ik zelf het fijnst, dus ik hardloop, mountainbike en wandel. Ik houd van wandelen, maar het is in mijn eentje doodsaai, de hond maakt het leuk. Diezelfde hond zorgt er ook voor dat ik regelmatig een rondje met hem hardloop. Zou ik anders echt niet doen. Dus tja, een hond is geweldig als je meer wilt bewegen. Nu mountainbike ik, maar ik ben gewoon begonnen door op mijn gewone fiets een rondje te fietsen. Af en toe een heuveltje erbij. Prima voor je conditie en weinig belasting voor je lijf.

De sportschool heb ik ook wel wat jaren bezocht, met een vriendin. Ik vond er weinig aan, maar dat komt ook wel omdat ik gewoon liever alleen en buiten sport. Lekker mijn hoofd leeg maken. Het publiek verschilt ontzettend per sportschool. Waar ik ging kwamen ook veel oudere mensen die wilden blijven bewegen en ze hadden afslankprogramma's, dus er waren ook juist vaak minder sportieve en wat dikkere mensen. Voelde ik me prima bij thuis. Zoek anders een sportschool met dat soort programma's voor beginners. Dat is gezellig en je wordt goed begeleid.

Drempel

Als je lang niet hebt gesport is de drempel enorm. Dat heb ik nog steeds als ik bv ziek ben geweest. Wees een beetje lief voor jezelf en bouw rustig op. Bv eerst 10 minuten, en dan rustig opbouwen. Daarna lekker een kopje thee of zo. Het moet vooral leuk zijn, niet te zwaar. Ik heb elke dag wel twintig redenen om niet te gaan sporten. Maar ik heb besloten dat er nooit een reden is om niet te sporten (uitgezonderd ziekte) en dan ga je dus gewoon altijd. En is het altijd fijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-10-2017 om 10:05

Pirata

Heb je een nieuwe roeitrainer voor 50 euro? Of tweedehands. Ik zit er ook wel eens over te denken. Als ik google, zie ik hele nare prijzen .

Ik heb een appelmodel. Zelfs als ik een prachtig gewicht heb, is mijn buik een beetje bol. Daardoor had ik in mijn jeugd een totaal verkeerd beeld van mezelf. Ik vond mezelf te dik. Als ik de foto's nu bekijk vraag ik me af waar mijn verstand zat. Maar na de zwangerschappen, echt in gewicht aangekomen te zijn enz. enz., is het denk ik wel realistisch dat ik mezelf rond buik en maag te dik vind. Ik heb ook artrose in de rug, waardoor het verstandig zou zijn als ik de spieren sterker maak. En dan lijkt mij een roeiapparaat dé manier om daar iets aan te doen. Dat lijkt me minder belastend voor de knieën.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.