Grootouders Grootouders

Grootouders

Hoe lang op verjaardagen

Hoe lang vinden jullie het normaal om de grootouders op verjaardagsvisite te hebben. Hier gaat het om een grootouder die niet helpt met het feest maar puur op verjaardagsvisite komt. Het is ongeveer een uur reizen. 

Decembermamma

Decembermamma

09-12-2025 om 07:02 Topicstarter

Max88 schreef op 08-12-2025 om 23:47:

Als je dat weet, waarom vier je het niet tussen 14.00 en 20.00 uur? Ze moet nog een uur terug, dus veel later dan dat zal ze het niet maken?

Huis is klein, en wij houden de avond graag voor onszelf we hebben thuis iemand rondlopen met een burnout.

Dan vier je het de volgende keer op locatie, bijvoorbeeld bij de bowling ala je zoon jarig is, en fietst jouw gezin daarna naar huis. 

Ik zou ook geen zin hebben in iemand die expres zo lang blijft. 

Maar hier werden er sowieso niet zoveel mensen uitgenodigd dat het de hele dag moest. Gewoon 'vanaf 14.00'  of zo en dan was iedereen 17.00 wel weg.

Je kunt ook sommige mensen in de ochtend vragen en anderen in de middag. De meesten zullen echt niet heel de dag komen. Dus nodig je oma uit vanaf een uur of 14 of 15 en niet vanaf 10 uur.

Decembermamma

Decembermamma

09-12-2025 om 08:28 Topicstarter

Valeria schreef op 09-12-2025 om 08:15:

Dan vier je het de volgende keer op locatie, bijvoorbeeld bij de bowling ala je zoon jarig is, en fietst jouw gezin daarna naar huis.

Ik zou ook geen zin hebben in iemand die expres zo lang blijft.

Maar hier werden er sowieso niet zoveel mensen uitgenodigd dat het de hele dag moest. Gewoon 'vanaf 14.00' of zo en dan was iedereen 17.00 wel weg.

Hier komen totaal 7 volwassenen en 3 kinderen maar met 4 volwassenen is het echt vol.

Decembermamma

Decembermamma

09-12-2025 om 08:29 Topicstarter

MamaE schreef op 09-12-2025 om 08:18:

Je kunt ook sommige mensen in de ochtend vragen en anderen in de middag. De meesten zullen echt niet heel de dag komen. Dus nodig je oma uit vanaf een uur of 14 of 15 en niet vanaf 10 uur.

Heb ik ook geprobeerd, en dan zegt ze simpelweg  "maar ik kom niet voor een dagdeel dat vind ik zonde" Grenzen bestaan in haar ogen niet voor haar, terwijl wij ze juist stellen voor haar.

Decembermamma schreef op 09-12-2025 om 07:01:

[..]

Een uurtje met de taxi dus als ze er in de ochtend om 10 al is, haar 2 punten taart en de helft van alle voor iedereen neergezette hapjes en een flinke lunch al wegwerkt dan kan ze daar nog prima op teren tot de volgende ochtend.

Dit komt nogal gefrustreerd over.  Het is zeker je schoonmoeder?

Mijn ( schoon) ouders zijn welkom zo lang ze willen.  Als ze vragen om mee te mogen eten zeg ik geen nee.  Als er ooit een reden is waarom het niet kan maak ik dat bespreekbaar.  Goh pietje heeft een burnout dus deze keer stopt het feest echt om 16:00 , anders is het teveel voor hem.  

Decembermamma schreef op 09-12-2025 om 08:28:

[..]

Hier komen totaal 7 volwassenen en 3 kinderen maar met 4 volwassenen is het echt vol.

Dus je hebt eigenlijk maar plek voor de helft van de gasten. Kun je het niet beter ergens anders vieren? dan kan degene die een burnout heeft zich terugtrekken als het teveel wordt

Decembermamma

Decembermamma

09-12-2025 om 08:44 Topicstarter

Kimdekim schreef op 09-12-2025 om 08:32:

[..]

Dit komt nogal gefrustreerd over. Het is zeker je schoonmoeder?

Mijn ( schoon) ouders zijn welkom zo lang ze willen. Als ze vragen om mee te mogen eten zeg ik geen nee. Als er ooit een reden is waarom het niet kan maak ik dat bespreekbaar. Goh pietje heeft een burnout dus deze keer stopt het feest echt om 16:00 , anders is het teveel voor hem.

Was het maar mijn schoonmoeder, die had prima mee mogen eten. Als ik aangeef dat pietje een burnout heeft dan krijgen we dat tot in de eeuwigheid te horen als zwakte van Pietje. Dus we gaan haar helemaal niet informeren over zaken die niet helemaal lopen zoals het hoort te gaan. Ik heb haar wel al diverse malen aangegeven dat we de avond gebruiken om tot rust te komen omdat er nogal veel omgaat in ons leven met werk en school van puber (die nu volop pubert en daar zelf ook niet blij mee is). 

Decembermamma schreef op 09-12-2025 om 08:29:

[..]

Heb ik ook geprobeerd, en dan zegt ze simpelweg "maar ik kom niet voor een dagdeel dat vind ik zonde" Grenzen bestaan in haar ogen niet voor haar, terwijl wij ze juist stellen voor haar.

Ik begrijp jouw standpunt: je wilt je feestje geven op jouw manier en vindt het logisch dat iedereen zich daar aan houdt. Wat op zich terecht is.

Ik begrijp oma op zich ook wel: ze woont ver weg, komt volgens mij niet zo heel vaak bij jullie en maakt flinke taxikosten. Vanuit dat oogpunt snap ik haar redenatie wel, dat je dan wat langer wilt komen dan een paar uurtjes.

Het lijkt er op dat jullie in een soort machtsstrijd zijn geraakt waarbij jullie beiden nu aan het kortste eind trekken en de onderlinge verhoudingen er niet beter op worden.

Nu er een burn out speelt; is het idee wat iemand hier benoemde om het dit keer elders te vieren geen optie. Zo van we vieren het op datum X van 13.00 uur tot 15.00 uur op locatie Z. Dan is het feestje daarna klaar en i.v.m. de burn out gaat er ook niemand meer mee naar jullie huis. Scheelt werk en je bent van de hele discussie af ( hopelijk). 

Of als het echt zo'n bron van ergernis is.......nodig haar niet uit. Maar dat heeft dan vaak ook een hoop voeten in aarde.

Mijn schoonouders moeten 1,5 uur reizen en komen ook het grootste deel van de dag. Wij vieren verjaardagen helemaal niet uitgebreid, eigenlijk alleen met ouders, schoonouders en mijn schoonzus en zwager. Maar omdat zij van zo ver komen, willen ze ook niet voor een uurtje.  Dat snap ik wel.

Dus ze komen eind van de ochtend, taart, lunch, 's middags nog hapjes en dan avondeten, meestal Chinees of zo. Na het avondeten zijn ze wel snel weg, want anders komen ze zo laat thuis.

Ik vind het zelf niet echt ideaal, want het is zo'n lange saaie zit, zo'n dag en de jarige kinderen zelf blijven er al helemaal niet de hele tijd bij zitten. En ik moet ook nog mijn hele huis schoonmaken en bed 2x verschonen die dag, want schoonvader moet 's middags even slapen in ons bed en wil alleen maar in onze badkamer naar het toilet, omdat hij ons gewone toilet niet prettig vindt, haha. Dus eerst een paar uur keihard werken om alles voor te bereiden en daarna de rest van de dag op de bank zitten....
Maar ja, het is nu eenmaal zo. Ik heb me er maar bij neergelegd. Ze zijn overigens nog geen 70, maar wel 'oud' in gedrag en lichaam.
Mijn eigen ouders wonen vlakbij en komen gewoon ff een uurtje voor koffie met gebak en misschien nog net 1 drankje en dan gaan ze alweer. 

Decembermamma schreef op 09-12-2025 om 08:44:

[..]

Was het maar mijn schoonmoeder, die hadwat  prima mee mogen eten. Als ik aangeef dat pietje een burnout heeft dan krijgen we dat tot in de eeuwigheid te horen als zwakte van Pietje. Dus we gaan haar helemaal niet informeren over zaken die niet helemaal lopen zoals het hoort te gaan. Ik heb haar wel al diverse malen aangegeven dat we de avond gebruiken om tot rust te komen omdat er nogal veel omgaat in ons leven met werk en school van puber (die nu volop pubert en daar zelf ook niet blij mee is).

Klinkt alsof er veel meer speelt dan oma blijft te lang plakken op de verjaardag van haar kleinkind... 

Hoe mobiel is ze? Is het een idee om vlak na de verjaardag naar haar toe te gaan om de verjaardag te vieren? Dan hoeft zij niet te reizen en heb jij het zelf in de hand.

Of vieren op locatie inderdaad.

Decembermamma schreef op 09-12-2025 om 08:28:

[..]

Sowieso is je kind nu al wel zo oud dat hij al die volwassenen niet meer op zijn verjaardag hoeft, toch?

Dus gewoon iets bij zijn interesses passend op locatie doen. Wie zich daar te oud voor voelt, komt niet. Je eigen verjaardag en die van je mn hoef je ook niet eens te viwren, dat scheelt alweer. Of je combineert er tweeals iemand per se cadeaus wil.

En een uur reizen ia helemaal.niet ver. Geen reden om daar meer dan 2 uur voor te blijven.

Decembermamma

Decembermamma

09-12-2025 om 09:47 Topicstarter

Ik heb mijn zoon inderdaad verteld dat hij best weleens zijn vrienden mag uitnodigen, maar dat is in zijn vriendengroep nog niet "gewoon" zeg maar. Hij vind het juist leuk en gezellig als de volwassenen komen, alleen mijn moeder hoeft hij ook niet zo nodig. Maar ooit de keuze gemaakt omwille van nare situaties bij contact met de rest van de familie ervoor gekozen om contact te houden, haar ook al diverse malen uitgelegd waarom het contact redelijk afstandelijk is, maar dat is ze binnen een dag weer "vergeten". Heb haar gisteren nog verteld dat als ze een speciale behandeling had gewild ze mij als kind en jong volwassene ook wat minder als hulpje maar meer als dochter had moeten behandelen.

Maar doet ze vervelend? Of zit ze gewoon in een hoek van de bank er lekker bij te zitten? Of moet je haar echt entertainen?
Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is zeggen tegen haar de volgende keer dat het feestje om 14:00 begint en dat ze echt niet eerder kan komen omdat je dan de boodschappen nog aan het doen bent. En ik zou dan de eerste keer ook echt weg zijn, desnoods ga je echt op pad voor de boodschappen of anders gewoon om zelf ergens gezellig te gaan koffie drinken. Om 13:30 kom je weer thuis en zijn jullie klaar voor het feestje. Zoiets anders? Haar op tijd de deur uit krijgen lukt blijkbaar al jaren niet, dan maar proberen haar later te laten komen.
Of er zelf anders in te gaan staan...laat haar haar gang gaan (als ze eigenlijk verder niet lastig is) Tenzij de aanwezigheid van een persoon echt te veel is....

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.