Grootouders
Decembermamma
08-12-2025 om 20:47
Hoe lang op verjaardagen
Hoe lang vinden jullie het normaal om de grootouders op verjaardagsvisite te hebben. Hier gaat het om een grootouder die niet helpt met het feest maar puur op verjaardagsvisite komt. Het is ongeveer een uur reizen.
Anoniemvoornu
09-12-2025 om 09:59
_Anoniem_ schreef op 09-12-2025 om 09:52:
Maar doet ze vervelend? Of zit ze gewoon in een hoek van de bank er lekker bij te zitten? Of moet je haar echt entertainen?
Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is zeggen tegen haar de volgende keer dat het feestje om 14:00 begint en dat ze echt niet eerder kan komen omdat je dan de boodschappen nog aan het doen bent. En ik zou dan de eerste keer ook echt weg zijn, desnoods ga je echt op pad voor de boodschappen of anders gewoon om zelf ergens gezellig te gaan koffie drinken. Om 13:30 kom je weer thuis en zijn jullie klaar voor het feestje. Zoiets anders? Haar op tijd de deur uit krijgen lukt blijkbaar al jaren niet, dan maar proberen haar later te laten komen.
Of er zelf anders in te gaan staan...laat haar haar gang gaan (als ze eigenlijk verder niet lastig is) Tenzij de aanwezigheid van een persoon echt te veel is....
Dit 10 uur is echt heel vroeg imo , tenzij je kind een baby/peuter is.
Decembermamma
09-12-2025 om 10:02
Ze absorbeert alles wat er gezegd wordt en geeft vervolgens nare sneren op basis van informatie van wat ze geabsorbeerd heeft in de afgelopen jaren incl. die dag. Daarnaast trekt ze alle aandacht naar haar toe, het feest zou om haar en haar zieligheid moeten draaien. In het verleden werd ik toen ik kind was zelfs op mijn eigen verjaardag weggestuurd omdat dat haar uit de spotlights haalde.
Punt is juist dat wij het feestje graag vieren zoals we willen, met een begin en eindtijd en dat bezoek gewoon komt en gaat, schoonfamilie hoef ik daar totaal niet in te sturen, die komen blijven gezellig een uurtje, misschien 2 uur en als het heel gezellig is iets langer en gaan er dan weer vandoor. Het liefst vieren we het zonder begin en eindtijd, want de schoonfamilie snapt wel dat er een tijd van komen en tijd van gaan is, en wat gezellig is mbt hoe lang je blijft.
Daarom wilde ik met deze vraag gewoon weten of andere opa's en oma's ook zo lang blijven hangen en of dat de norm is. Blij te lezen dat ook hierin mijn moeder de uitzondering is.
Maar doet ze vervelend? Of zit ze gewoon in een hoek van de bank er lekker bij te zitten? Of moet je haar echt entertainen?
Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is zeggen tegen haar de volgende keer dat het feestje om 14:00 begint en dat ze echt niet eerder kan komen omdat je dan de boodschappen nog aan het doen bent. En ik zou dan de eerste keer ook echt weg zijn, desnoods ga je echt op pad voor de boodschappen of anders gewoon om zelf ergens gezellig te gaan koffie drinken. Om 13:30 kom je weer thuis en zijn jullie klaar voor het feestje. Zoiets anders? Haar op tijd de deur uit krijgen lukt blijkbaar al jaren niet, dan maar proberen haar later te laten komen.
Of er zelf anders in te gaan staan...laat haar haar gang gaan (als ze eigenlijk verder niet lastig is) Tenzij de aanwezigheid van een persoon echt te veel is....
Decembermamma
09-12-2025 om 10:03
Anoniemvoornu schreef op 09-12-2025 om 09:59:
[..]
Dit 10 uur is echt heel vroeg imo , tenzij je kind een baby/peuter is.
Ja maar willen die avond vrij houden, dus als we 14:00 uur starten dan zit je al snel tot in de avond.
Valeria
09-12-2025 om 10:06
Iemand de hele dag extra in een klein huis.is toch per definitie lastig?
De enige oplossing lijkt me radicaal iets anders te gaan doen, als verbale grenzen stellen niet werkt. Dus idd de tijd beperken door gewoon niet thuis te zijn voor en/of na de verjaardag.Maar dan natuurlijk ook geen mogelijkheid bieden tot meerijden ('ik kom eerder en rij mee' of 'ik ga daarna mee en vertrek vanaf jullie huis naar huis').
Je nag gewoon de manier waarop jij viert ineens veranderen.
Maar ze komt dus met een taxi? Een uur? Dat is toch superduur of mis ik wat?
Valeria
09-12-2025 om 10:08
Decembermamma schreef op 09-12-2025 om 10:03:
[..]
Ja maar willen die avond vrij houden, dus als we 14:00 uur starten dan zit je al snel tot in de avond.
Welnee.bij ons was dan iedereen 17.00 weg hoor. Je kunt toch ook aangeven, tot 17.00 want wij gaan daarna met zn drieen uit eten? Of naar de film. Of niks, maar dan verzin je wat.
Valeria
09-12-2025 om 10:11
Decembermamma schreef op 09-12-2025 om 10:02:
Ze absorbeert alles wat er gezegd wordt en geeft vervolgens nare sneren op basis van informatie van wat ze geabsorbeerd heeft in de afgelopen jaren incl. die dag. Daarnaast trekt ze alle aandacht naar haar toe, het feest zou om haar en haar zieligheid moeten draaien. In het verleden werd ik toen ik kind was zelfs op mijn eigen verjaardag weggestuurd omdat dat haar uit de spotlights haalde.
Punt is juist dat wij het feestje graag vieren zoals we willen, met een begin en eindtijd en dat bezoek gewoon komt en gaat, schoonfamilie hoef ik daar totaal niet in te sturen, die komen blijven gezellig een uurtje, misschien 2 uur en als het heel gezellig is iets langer en gaan er dan weer vandoor. Het liefst vieren we het zonder begin en eindtijd, want de schoonfamilie snapt wel dat er een tijd van komen en tijd van gaan is, en wat gezellig is mbt hoe lang je blijft.
Maar dat klopt niet met wat je zegt over dat ze tot in de avond blijven als je pas om 14.00 begint.
Wie doen dat dan, als je schoonfamilie dan om 16.00 weer weg zou zijn? Die zijn dus om 12.00 alweer weg als je vroeg begint.
Anoniemvoornu
09-12-2025 om 10:15
Decembermamma schreef op 09-12-2025 om 10:03:
[..]
Je kan toch tegen haar alleen zeggen dat het om 14.00 begint? Als je weet dat ze toch blijft hangen? Of je houd het op een andere locatie.
Anoniemvoornu
09-12-2025 om 10:16
Mijn schoonouders zijn er de hele dag maar die helpen graag een handje mee. Komen een uur van te voren en ruimen mee op
Decembermamma
09-12-2025 om 10:22
Valeria schreef op 09-12-2025 om 10:06:
[..]
Iemand de hele dag extra in een klein huis.is toch per definitie lastig?
De enige oplossing lijkt me radicaal iets anders te gaan doen, als verbale grenzen stellen niet werkt. Dus idd de tijd beperken door gewoon niet thuis te zijn voor en/of na de verjaardag.Maar dan natuurlijk ook geen mogelijkheid bieden tot meerijden ('ik kom eerder en rij mee' of 'ik ga daarna mee en vertrek vanaf jullie huis naar huis').
Je nag gewoon de manier waarop jij viert ineens veranderen.
Maar ze komt dus met een taxi? Een uur? Dat is toch superduur of mis ik wat?
Haar in de omgeving is per definitie lastig. Maar een taxi is duur ja, mijn moeder heeft echter allerlei ingangen met regelingen enzo, dus ook voor die taxi heeft ze een regeling. Met de eigen auto naar haar toe rijden is duurder en dat doen we ook netjes een paar keer per jaar, en dan blijven we ook niet veel langer dan 1 soms 2 uur.
Gingergirl
09-12-2025 om 10:42
Valeria schreef op 09-12-2025 om 09:34:
[..]
Sowieso is je kind nu al wel zo oud dat hij al die volwassenen niet meer op zijn verjaardag hoeft, toch?
Dus gewoon iets bij zijn interesses passend op locatie doen. Wie zich daar te oud voor voelt, komt niet. Je eigen verjaardag en die van je mn hoef je ook niet eens te viwren, dat scheelt alweer. Of je combineert er tweeals iemand per se cadeaus wil.
En een uur reizen ia helemaal.niet ver. Geen reden om daar meer dan 2 uur voor te blijven.
Dat is natuurlijk persoonlijk; hier vinden de kinderen dat wel heel leuk en de oudsten gaan ook nu ze het huis uit zijn naar familieverjaardagen en nodigen iedereen uit van vrienden en familie. Verschil zit natuurlijk ook in hoe hecht je band is. Bij TO speelt er meer waardoor het allemaal moeilijker ligt en lastiger uitpakt. Je gaat ook niet om 1 oma die moeilijk doet gelijk je verjaardag afschaffen.
Valeria
09-12-2025 om 10:58
Gingergirl schreef op 09-12-2025 om 10:42:
[..]
Dat is natuurlijk persoonlijk; hier vinden de kinderen dat wel heel leuk en de oudsten gaan ook nu ze het huis uit zijn naar familieverjaardagen en nodigen iedereen uit van vrienden en familie. Verschil zit natuurlijk ook in hoe hecht je band is. Bij TO speelt er meer waardoor het allemaal moeilijker ligt en lastiger uitpakt. Je gaat ook niet om 1 oma die moeilijk doet gelijk je verjaardag afschaffen.
Als het allemaal prima is, kun je het zo laten, ja. Maar als je het niet prima vindt, moet je zoeken naar wat je kunt veranderen. Leeftijd van kind is een goede smoes als je niet eerlijk durft of wil zijn. Of kind nou wel of niet ineens overstapt naar anderssoortige feestjes.Het zou wel logisch over kunnen komen (misschien niet meteen bij oma zelf).
Ik heb overigens wel mijn verjaardag totaal afgeschaft vanwege mijn schoonouders. Maar ik hechtte er roch al niet aan.
Decembermamma
09-12-2025 om 11:04
Valeria schreef op 09-12-2025 om 10:58:
[..]
Ik heb overigens wel mijn verjaardag totaal afgeschaft vanwege mijn schoonouders. Maar ik hechtte er roch al niet aan.
Mijn eigen verjaardag en andersoortige feestjes hebben wij ook afgeschaft vanwege haar. Hoewel ik zeg altijd dat ik het niet vier, en dan komt in de avond toch altijd mijn schoonfamilie even voor een kop thee/koffie met gebak. Mijn zoon wordt 13, ik vind dat nog te jong om een verjaardag af te schaffen. Zal volgend jaar wel kijken of hij misschien een "grote kinderenfeestje" kan houden. Gewoon wat kaartjes voor de bios regelen, of lekker laten zwemmen, of een etentje bij de pizzeria ofzo.
Valeria
je kunt ook gewoon tegen je zoon zeggen "ik wil geen verjaardagen meer thuis vieren, kies een locatie" en dan pas je de tijden daarop aan. Zou je ook doen als hij ineens 10 vrienden van school of sport wilde uitnodigen.
Je hebt immers 3 goede redenen: klein wonen, je moeder, en de burned-out persoon.
Valeria
je kunt ook gewoon tegen je zoon zeggen "ik wil geen verjaardagen meer thuis vieren, kies een locatie" en dan pas je de tijden daarop aan. Zou je ook doen als hij ineens 10 vrienden van school of sport wilde uitnodigen.
Je hebt immers 3 goede redenen: klein wonen, je moeder, en de burned-out persoon.