Grootouders
Decembermamma
08-12-2025 om 20:47
Hoe lang op verjaardagen
Hoe lang vinden jullie het normaal om de grootouders op verjaardagsvisite te hebben. Hier gaat het om een grootouder die niet helpt met het feest maar puur op verjaardagsvisite komt. Het is ongeveer een uur reizen.
linn19
10-12-2025 om 20:37
Decembermamma schreef op 10-12-2025 om 20:01:
[..]
O maar ik heb ook aangegeven dat ze de taxi even moest veranderen want om 9:15 lopen we nog in onze pyjama. Dat is zeker wel mijn grenzen bewaken. Deur gaat ook pas om 10 uur open.
Je het een verkeerd beeld van eigen grenzen bewaken. Eigen grenzen bewaken is niet dat je de ander iets wil laten doen ( in dit geval aangeven aan je moeder dat ZIJ de taxi tijd moet veranderen).
Je eigen grenzen bewaken is bv dat jij aan haar aangeeft dat jij de deur pas om 10 uur open doet en jij je daar aan houd. ( heb jij jouw moeder ook verteld dat de deur pas om 10 uur open gaat?)
Eigen grenzen bewaken is dus iets wat je zelf doet.
In dit geval zou dat dus kunnen beteken dat jou moeder de taxi tijd niet veranderd en zij om 9.15 uur op de stoep staat.
Laat je haar dan tot 10 uur buiten op de stoep staan?
Valeria
10-12-2025 om 20:42
Decembermamma schreef op 10-12-2025 om 18:48:
net telefoontje gehad taxi is besteld 9:15 is ze bij ons, ik zei "dan lopen wij nog in onze pyjama".
Dat is niet duidelijk voor haar.
Heb je er ook bijgezegd dat je de deur niet opendoet? Want ze gaat ervan uit dat je dat wel gewoon doet, ookal loop je in pyjama.
Evaluna
10-12-2025 om 21:17
Decembermamma schreef op 10-12-2025 om 20:03:
[..]
Dat gaat in het vervolg ook gebeuren, zowel mijn zus als mijn moeder hebben mij al die tijd wijsgemaakt dat het heel vreemd is om niet de hele dag je verjaardag te vieren. Ik heb nu steeds meer duidelijkheid dag mijn schoonfamilie en kennisen niet raar zijn met hun kortere verjaardagen maar dat dat meer gebruikelijk is. Volgend jaar van 14-17 of 13-17 ofzo.
Goed dat je dit checkt. Door dit soort mensen om je heen kan je best eens gaan twijfelen aan je eigen ideeën. Dit zit dan zo diep geworteld, maar is nergens voor nodig.
Als jij een korte verjaardag wil, is dat helemaal prima. Wat de rest er van vindt komt op de tweede plaats.
linn19
10-12-2025 om 21:23
Decembermamma schreef op 10-12-2025 om 21:10:
dir deur blijft dicht ja.
Maar heb je haar dat ook zo verteld?
linn19
10-12-2025 om 21:37
Kikki39 schreef op 10-12-2025 om 21:30:
zouden jullie dan echt de deur dicht laten? Ik zou dat echt nooit doen.
Nee op deze manier echt niet, en al helemaal niet op een verjaardag maar TO lijkt op een confrontatie aan te sturen nu. Niet het goede moment denk ik.
Decembermamma
10-12-2025 om 22:31
linn19 schreef op 10-12-2025 om 21:37:
[..]
Nee op deze manier echt niet, en al helemaal niet op een verjaardag maar TO lijkt op een confrontatie aan te sturen nu. Niet het goede moment denk ik.
Er is maar 1 iemand die opeen confrontatie aanstuurt. Wij geven aan zondag tussen 10-15:30 vieren we een verjaardag en als dan iets anders loopt dan anders kan dat gebeuren. Maar als haar 2 keer heel duidelijk is verteld die taxi niet pas na 16:00 te laten komen en de pakt dan ipv aan het eind van de uitnodiging er aan het begin nog even een uur extra bij dan ben je aan het uitlokken en hoop je op een confrontatie.
linn19
10-12-2025 om 23:42
Decembermamma schreef op 10-12-2025 om 22:31:
[..]
Er is maar 1 iemand die opeen confrontatie aanstuurt. Wij geven aan zondag tussen 10-15:30 vieren we een verjaardag en als dan iets anders loopt dan anders kan dat gebeuren. Maar als haar 2 keer heel duidelijk is verteld die taxi niet pas na 16:00 te laten komen en de pakt dan ipv aan het eind van de uitnodiging er aan het begin nog even een uur extra bij dan ben je aan het uitlokken en hoop je op een confrontatie.
Jouw moeder zoekt helemaal geen confrontatie en is niks aan het uitlokken, die doet gewoon zoals ze altijd gedaan heeft en jij reageert ook nog steeds hetzelfde op haar en haar acties omdat jij schijnbaar niet de tools hebt om als een volwassene tegen haar op te kunnen.
Zoek hulp om de juiste tools daarvoor te vinden.
Je moeder in de kou voor de deur te laten staan op een verjaardag is een ondoordachte actie van jou vanuit boosheid en niet volwassen.
MamaE
11-12-2025 om 00:09
linn19 schreef op 10-12-2025 om 23:42:
[..]
Jouw moeder zoekt helemaal geen confrontatie en is niks aan het uitlokken, die doet gewoon zoals ze altijd gedaan heeft en jij reageert ook nog steeds hetzelfde op haar en haar acties omdat jij schijnbaar niet de tools hebt om als een volwassene tegen haar op te kunnen.
Zoek hulp om de juiste tools daarvoor te vinden.
Je moeder in de kou voor de deur te laten staan op een verjaardag is een ondoordachte actie van jou vanuit boosheid en niet volwassen.
De moeder in kwestie kan zich ook volwassen gedragen en zich conformeren aan de in de uitnodiging gestelde tijden. Als mensen zeggen dat je welkom bent vanaf 10 uur, is het erg vervelend als mensen dan al om 9.15 aan de deur staan. Misschien moet ze het maar een keer kwaadschiks leren. Al vind ik de verjaardag van een kind niet het beste moment ooit.
Er zijn nu eenmaal mensen die vinden dat zij alles kunnen bepalen voor hun kinderen, ook als die al lang en breed volwassen zijn. De grenzen en boodschappen vanuit het kind zijn dan niet belangrijk. De moeder van decembermama ziet haar dochter duidelijk niet als een volwassen en volwaardig persoon met een eigen mening, eigen keuzes en eigen belangen.
Max88
11-12-2025 om 01:04
Misschien reist ze wel met Valys en kan ze het zo strak niet plannen. Mijn schoonmoeder zat soms 3 uur in zo'n taxi voor een rit van een uur.
TO wil haar moeder dwarszitten ipv grenzen stellen, ik zie veel rancune en een confrontatie, waarbij je in December toch geen oudere 45 minuten buiten laat staan, kom nou toch.
Met een kleine aanpassing had dit voorkomen kunnen worden, maar als je altijd dwars blijft reageer je niet anders dan van wie je het geleerd hebt. Heeft niets met grenzen stellen of voor jezelf opkomen te maken. Wel met star, dwars, primair gedrag.
Van de site: de reis mag maximaal 1,5 keer zo lang duren als de directe tijd, met een extra reistijd van maximaal 60 minuten (of 15 min bij korte ritten)
Kimdekim
11-12-2025 om 05:48
Max88 schreef op 11-12-2025 om 01:04:
Misschien reist ze wel met Valys en kan ze het zo strak niet plannen. Mijn schoonmoeder zat soms 3 uur in zo'n taxi voor een rit van een uur.
TO wil haar moeder dwarszitten ipv grenzen stellen, ik zie veel rancune en een confrontatie, waarbij je in December toch geen oudere 45 minuten buiten laat staan, kom nou toch.
Met een kleine aanpassing had dit voorkomen kunnen worden, maar als je altijd dwars blijft reageer je niet anders dan van wie je het geleerd hebt. Heeft niets met grenzen stellen of voor jezelf opkomen te maken. Wel met star, dwars, primair gedrag.Van de site: de reis mag maximaal 1,5 keer zo lang duren als de directe tijd, met een extra reistijd van maximaal 60 minuten (of 15 min bij korte ritten)
Dit is mijn ervaring ook. Ik ken veel mensen die met voorzieningen reizen en dat is zelden strak te plannen.
Ik vind het ook echt bizar dat je overweegt om je moeder, of iemand anders 45 minuten voor de deur te laten staan als je gewoon thuis bent. Het feit dat je je nu al zo loopt op te vreten over dit maakt zo'n verjaardag toch helemaal niet meer leuk?
Decembermamma
11-12-2025 om 07:24
Klopt elk jaar hetzelfde en elk jaar gezeik. Het moet eens over zijn en daarom is het dit jaar klaar. Ik vertelde thuis dat de planning van de taxi is dat ze hier om 9:15 is, en zelfs zoon zei dat ze nu toch echt te ver gaat. Ze blijft proberen over mij heen te walsen en dat moet klaar zijn. Mijn zus doet er overigens lekker in mee want die heeft ook al aangekondigd dat 10 uur te laat is en ze dus om 9:30 er zullen zijn. Ik heb ook bij haar aangegeven dat dat geen optie is. Ik neig er ook gewoon naar om niet thuis te zijn om 9:15 en dan dus zelf om 9:55 thuis te komen met de laatste boodschappen. Dan laat ik niemand voor de deur staan als ik thuis ben.
Ik heb mijn eigen verjaardag door dit soort gezeik al jaren niet meer "gevierd" maar wel elk jaar komt als verrassing de schoonfamilie gezellig een bakje koffie/thee drinken op een normale tijd en gedurende een normale tijd.
Valys is inderdaad moeilijk te plannen maar als iets 10 uur begint en tot 15:30 duurt en je hebt een half uur uitloop op de rit van een uur dan vraag je dus om 10:30 aan te komen. Zijn ze een half uur te vroeg dan ben je er 10 uur en zijn ze te laat dan ben je er 11 uur en heb je nog steeds 4,5 uur om op verjaardag te zitten. Mijn moeder is geen zielige oudere mijn moeder is een gehaaide narcist die haar leven lang alles voor elkaar weer te krijgen bij allerlei organisaties. Ik heb vrienden voor het leven maar zij heeft ze voor even, net zolang als dat ze haar door hebben en dan haken ze allemaal af.
Kimdekim
11-12-2025 om 07:37
Decembermamma schreef op 11-12-2025 om 07:24:
Klopt elk jaar hetzelfde en elk jaar gezeik. Het moet eens over zijn en daarom is het dit jaar klaar. Ik vertelde thuis dat de planning van de taxi is dat ze hier om 9:15 is, en zelfs zoon zei dat ze nu toch echt te ver gaat. Ze blijft proberen over mij heen te walsen en dat moet klaar zijn. Mijn zus doet er overigens lekker in mee want die heeft ook al aangekondigd dat 10 uur te laat is en ze dus om 9:30 er zullen zijn. Ik heb ook bij haar aangegeven dat dat geen optie is. Ik neig er ook gewoon naar om niet thuis te zijn om 9:15 en dan dus zelf om 9:55 thuis te komen met de laatste boodschappen. Dan laat ik niemand voor de deur staan als ik thuis ben.
Ik heb mijn eigen verjaardag door dit soort gezeik al jaren niet meer "gevierd" maar wel elk jaar komt als verrassing de schoonfamilie gezellig een bakje koffie/thee drinken op een normale tijd en gedurende een normale tijd.
Valys is inderdaad moeilijk te plannen maar als iets 10 uur begint en tot 15:30 duurt en je hebt een half uur uitloop op de rit van een uur dan vraag je dus om 10:30 aan te komen. Zijn ze een half uur te vroeg dan ben je er 10 uur en zijn ze te laat dan ben je er 11 uur en heb je nog steeds 4,5 uur om op verjaardag te zitten. Mijn moeder is geen zielige oudere mijn moeder is een gehaaide narcist die haar leven lang alles voor elkaar weer te krijgen bij allerlei organisaties. Ik heb vrienden voor het leven maar zij heeft ze voor even, net zolang als dat ze haar door hebben en dan haken ze allemaal af.
Ik merk uit je reacties dat er een hoop pijn onder zit. Je haalt daarom misschien minder begrip uit reacties hier omdat gelukkig bij veel mensen die pijn niet zit. Voor mij komt het over als "moelijk doen". Maar als je het gevoel hebt dat je grenzen constant met voeten worden getreden kan ik me voorstellen dat elke overtreding van je grenzen als een groot iets voelt. Ik hoop dat je toch nog een beetje kan genieten van de verjaardag van je zoon.