Grootouders
Decembermamma
08-12-2025 om 20:47
Hoe lang op verjaardagen
Hoe lang vinden jullie het normaal om de grootouders op verjaardagsvisite te hebben. Hier gaat het om een grootouder die niet helpt met het feest maar puur op verjaardagsvisite komt. Het is ongeveer een uur reizen.
kaatjecato
11-12-2025 om 07:49
Max88 schreef op 11-12-2025 om 01:04:
Misschien reist ze wel met Valys en kan ze het zo strak niet plannen. Mijn schoonmoeder zat soms 3 uur in zo'n taxi voor een rit van een uur.
TO wil haar moeder dwarszitten ipv grenzen stellen, ik zie veel rancune en een confrontatie, waarbij je in December toch geen oudere 45 minuten buiten laat staan, kom nou toch.
Met een kleine aanpassing had dit voorkomen kunnen worden, maar als je altijd dwars blijft reageer je niet anders dan van wie je het geleerd hebt. Heeft niets met grenzen stellen of voor jezelf opkomen te maken. Wel met star, dwars, primair gedrag.Van de site: de reis mag maximaal 1,5 keer zo lang duren als de directe tijd, met een extra reistijd van maximaal 60 minuten (of 15 min bij korte ritten)
Ik denk dat er bij een ouder met narcistische trekken niet veel anders op zit dan star en rigide grenzen trekken. Ik lees het helemaal niet als TO die haar moeder wil dwarszitten. Ze is wanhopig op zoek naar hoe ze haar moeder kan begrenzen, terwijl ze toch het contact bewaart. Bij iemand met narcisme is het per definitie zo dat jouw grenzen tot een confrontatie leiden. Juist omdat haar moeder die confrontatie steeds opzoekt, is het patroon dat TO's enige keuze zou zijn om haar grenzen niet te bewaken.
Dus als dat nu wel betekent, niet open doen om 9:15 dan is dat wat nodig is. Maar inderdaad beter is om gewoon niet thuis te zijn. Ik zou dat wel nog een keer expliciet aankondigen. Je bent pas welkom vanaf 10 uur en om 17:00 uur moet iedereen weer naar huis (want dan gaan wij zelf ook weg). En dan ook echt afspreken dat je allemaal je jas aantrekt en vertrekt.
En volgend jaar: kortere verjaardag.
Valeria
11-12-2025 om 08:26
Daar kon je op wachten: haar een schuldgevoel aan gaan praten omdat ze een zielige 'oudere' 45 minuten in de kou gaat laten staan.
Daar rekent die zielige oudere ook op, he? Manipulatie!
Ga gewoon weg tussen 9.15 en 10.00. Echt weg, met alle 3.
Mugs
11-12-2025 om 08:35
Weet je met welk taxibedrijf ze komt? Dan zou ik dat bedrijf bellen en zeggen dat er een foutje is gemaakt en de tijd veranderen. Dan staat je moeder niet bij jullie huis maar bij het hare te wachten.
En je kunt dan ook meteen een andere tijd voor het ophalen afspreken met het taxibedrijf
Evaluna
11-12-2025 om 08:37
De laatste boodschappen halen is inderdaad een prima optie.
Toch zou ik komend jaar eens de tijd nemen om te onderzoeken wat je nog uit het contact met je moeder haalt?
Het lijkt je meer energie te kosten dan op te leveren. Waar haal je nog energie uit met je moeder? Op welke manier wil je wel contact met haar hebben?
Grenzen stellen en overleggen zal niet meevallen, die ervaring heb je vast al. Grote kans dat ze zich aangevallen voelt en helemaal niet met jou meebeweegt.
Oplossingen als we vieren de verjaardag niet en dan toch wat mensen uitnodigen is ook een optie. Wat dat betreft is het een geluk dat ze verder weg woont.
Decembermamma
11-12-2025 om 08:39
Valeria schreef op 11-12-2025 om 08:26:
Daar kon je op wachten: haar een schuldgevoel aan gaan praten omdat ze een zielige 'oudere' 45 minuten in de kou gaat laten staan.
Precies!
Max88
11-12-2025 om 08:41
Daar valt veel meer onder, ga je me echt van "slachtoffer beschuldigen" beschuldigen?
Max88
11-12-2025 om 08:43
kaatjecato schreef op 11-12-2025 om 07:49:
[..]
Ik denk dat er bij een ouder met narcistische trekken niet veel anders op zit dan star en rigide grenzen trekken. Ik lees het helemaal niet als TO die haar moeder wil dwarszitten. Ze is wanhopig op zoek naar hoe ze haar moeder kan begrenzen, terwijl ze toch het contact bewaart. Bij iemand met narcisme is het per definitie zo dat jouw grenzen tot een confrontatie leiden. Juist omdat haar moeder die confrontatie steeds opzoekt, is het patroon dat TO's enige keuze zou zijn om haar grenzen niet te bewaken.
Dus als dat nu wel betekent, niet open doen om 9:15 dan is dat wat nodig is. Maar inderdaad beter is om gewoon niet thuis te zijn. Ik zou dat wel nog een keer expliciet aankondigen. Je bent pas welkom vanaf 10 uur en om 17:00 uur moet iedereen weer naar huis (want dan gaan wij zelf ook weg). En dan ook echt afspreken dat je allemaal je jas aantrekt en vertrekt.
En volgend jaar: kortere verjaardag.
Als je dat al X jaar weet is het als gezin niet zo lastig die grens te trekken? Het woord narcist komt net naar boven en we weten niet eens of dat een echte diagnose is. Alleen dat de relatie al jaren problemen geeft.
Decembermamma
11-12-2025 om 08:58
Max88 schreef op 11-12-2025 om 08:41:
[..]
Daar valt veel meer onder, ga je me echt van "slachtoffer beschuldigen" beschuldigen?
Mensen die mijn moeder persoonlijk niet kennen of zelf belang hebben bij blijvend bemiddelen met haar zeggen "het is toch je moeder" "ze heeft veel met zichzelf te stellen" enzovoorts. Haar vrienden zeggen dat in het begin vaak ook, tot ik ze een keer tegenkom en ze er al een tijdje niet meer komen, dan hebben ze het zelf meegemaakt en praten ze wel anders.
Anoniemvoornu
11-12-2025 om 09:14
Decembermamma schreef op 11-12-2025 om 08:58:
[..]
Mensen die mijn moeder persoonlijk niet kennen of zelf belang hebben bij blijvend bemiddelen met haar zeggen "het is toch je moeder" "ze heeft veel met zichzelf te stellen" enzovoorts. Haar vrienden zeggen dat in het begin vaak ook, tot ik ze een keer tegenkom en ze er al een tijdje niet meer komen, dan hebben ze het zelf meegemaakt en praten ze wel anders.
En dit lijkt je de meest handige manier? als ze te vroeg is buiten laten staan? Haar bellen dat het de verjaardag dit keer pas halverwege de middag start was geen optie? Je verwacht dat dit een leuke dag gaat opleveren? Dit levert geen stess op? Nu weet je zeker dat de hele dag om haar gaat draaien lijkt me... goed plan om de verjaardag van je kind daarvoor te gebruiken.....
linn19
11-12-2025 om 09:22
Je kan wel zeggen dat het nu maar eens klaar moet zijn maar ik kan je nu al op een briefje meegeven dat dit echt niet klaar gaat zijn met weggaan en dus letterlijk niet thuis zijn vanaf 9.15
Dit gaat als een boemerang naar je terug komen op deze manier omdat je emotioneel nog lang niet opgewassen bent tegen de gevolgen van in verzet komen tegen je moeder.
linn19
11-12-2025 om 09:36
Dit heeft werkelijk niks met schuldgevoel aanpraten te maken maar alles met de emotionele staat van TO en de onrealistische verwachtingen die zij heeft van het moet nu maar eens afgelopen zijn door deze actie van TO.
Anoniemvoornu
11-12-2025 om 09:38
Als je weet dat ze altijd te vroeg komt en blijft plakken had je ook andere tijden door kunnen geven aan haar.
Dat plan bewaar je voor volgend jaar.. zegt haar dat als ze te vroeg komt jullie nog in pyama lopen.
Maar bekokstooft het plan weg te gaan.
Want dat zal haar leren...
Maar ook dat kon je niet vertellen tegen haar ?
Nee Ma' 9'15 gaat niet dan zijn we de taart enz. halen.
kaatjecato
11-12-2025 om 09:42
Max88 schreef op 11-12-2025 om 08:43:
[..]
Als je dat al X jaar weet is het als gezin niet zo lastig die grens te trekken? Het woord narcist komt net naar boven en we weten niet eens of dat een echte diagnose is. Alleen dat de relatie al jaren problemen geeft.
Ik ben ook geen voorstander van strooien met diagnoses. Maar de meeste mensen met narcisme laten zich niet diagnosticeren. Dat betekent natuurlijk niet dat het geen naricisme is. Uit eerdere beschrijvingen van TO uit andere draadjes, komt dit beeld inderdaad wel heel duidelijk naar voren, in elk geval sterk narcistische trekken.
Ook als gezin is het dan heel moeilijk om grenzen te stellen. Want alles wat je als redelijke grens bedenkt, gaat iemand met narcistische trekken gewoon overheen.
Ik denk dat dit ook uit dit draadje wel naar voren komt.
kaatjecato
11-12-2025 om 09:46
To, je kunt ook altijd nog besluiten dat je al dit jaar de verjaardag anders gaat vieren, namelijk op kortere tijden. En dan ook aangeven dat jullie daarvoor en daarna niet thuis zijn. En er ook daadwerkelijk niet zijn. En dat voor iedereen.
En hou er rekening mee dat je moeder alsnog haar eigen plan trekt. Dat zal je dan van je af moeten laten glijden.
Ik zou hier denk ik zelf ook hulp bij zoeken: hoe ga ik om met iemand die telkens over mijn grenzen gaat, en hoe zorg ik dat ik die grenzen bewaak. Want dat is inderdaad jouw eigen verantwoordelijkheid. Hoewel ik helemaal kan begrijpen dat je daar juist moeite mee hebt, door hoe je bent opgegroeid.
kaatjecato
11-12-2025 om 09:55
Voor mensen die te dealen hebben met een familielid met narcisme, is het vaak erg moeilijk dat omstanders zich niet kunnen voorstellen hoe het is en daardoor eigenlijk in de dynamiek worden meegetrokken. Meerdere reacties geven aan dat TO beter haar grenzen moet bewaken. Tegelijkertijd wordt gezegd dat het not done is om moeder pas om 10 uur te ontvangen als zij om 9:15 voor de deur staat. Daarbij wordt de moeder van TO als slachtoffer gezien. Dat geeft wel aan hoe moeilijk het is voor TO om uit deze dynamiek te stappen.
Volgens mij is er een een term voor als anderen de dynamiek (onbewust!) op deze manier versterken.
Wat was het ook al weer? Iets van secundaire gaslighting?