Grootouders Grootouders

Grootouders

Hoe lang op verjaardagen

Hoe lang vinden jullie het normaal om de grootouders op verjaardagsvisite te hebben. Hier gaat het om een grootouder die niet helpt met het feest maar puur op verjaardagsvisite komt. Het is ongeveer een uur reizen. 

Decembermamma schreef op 11-12-2025 om 08:58:

[..]

Mensen die mijn moeder persoonlijk niet kennen of zelf belang hebben bij blijvend bemiddelen met haar zeggen "het is toch je moeder" "ze heeft veel met zichzelf te stellen" enzovoorts. Haar vrienden zeggen dat in het begin vaak ook, tot ik ze een keer tegenkom en ze er al een tijdje niet meer komen, dan hebben ze het zelf meegemaakt en praten ze wel anders.

Ik denk dat de mensen hier die negatief reageren op het idee om niet open te doen voor je moeder voor 10.00 uur niet te maken hebben met zo'n soort ouder. En misschien ook niet helemaal begrijpen dat het moeilijk is om je grenzen te bewaken als je dat niet hebt geleerd van je ouders (wamt dit is waarschijnlijk al aan de gang vanaf je jeugd). 

Wat kan er gebeuren als jij je moeder buiten laat staan? Gaat ze klagen tegen ander bezoek dat jij haar zomaar 3 kwartier in de kou hebt laten staan, je feestje verzieken? Of gaat ze verongelijkt weg samen met je zus die ook al om 9.30 wil komen. Weten je vrienden hoe jouw moeder in elkaar steekt, of schaam je je voor haar? Of is je moeder er een van het mooi weer spelen in het bijzijn van andere mensen, zoals veel mensen met narcistische trekken? Het zou al helpen als je je probleem kunt delen of mensen kunt vinden die zelf ook te maken hebben met ouders die willens en wetens over grenzen heen gaan. En als jij emotionele afstand kan nemen van je moeder. Dat het stemmetje "het is toch je moeder" uit kunt zetten. Ook al lijkt het niet zo erg, iemand die een uurtje te vroeg op je verjaardag komt: dat doet zij omdat ze weet dat ze jou ermee op de kast kan krijgen, dat het een machtsspelletje is. 

Het ergste wat ik heb meegemaakt met mijn vader is dat ik ongeveer een half jaar geen contact met mijn ouders had, ook niet met mijn moeder, nadat ik heel duidelijk mijn grens had aangegeven (dat vond ik erg sneu, omdat mijn moeder verder niemand heeft). Ook op mijn verjaardag hoorde ik toen niets van ze, maar mijn kinderen kregen ongevraagd een heel duur kado per post opgestuurd. Een ander ding waar hij mij mee raakt is dat ik niet de eerste contactpersoon (na mijn moeder) ben, mocht hij slecht uit medische behandelingen komen. Dit nadat ik een keer niet de telefoon opnam  omdat ik aan het werk was (lees: voor de klas stond) en hij op dat moment wilde praten over zijn ziekenhuisopname.

Toen ik doorkreeg dat mijn vader echt afwijkt en geen empatische man is (alhoewel het soms wel zo lijkt) ben ik het andere mensen gaan vertellen. En ook mezelf gaan indekken: als mijn ouders op een verjaardag komen terwijl er ook andere visite is: mocht er wat raars gebeuren of ik doe ogenschijnlijk onaardig tegen mijn vader, dat mensen weten hoe het zit. 

kaatjecato schreef op 11-12-2025 om 09:55:

Voor mensen die te dealen hebben met een familielid met narcisme, is het vaak erg moeilijk dat omstanders zich niet kunnen voorstellen hoe het is en daardoor eigenlijk in de dynamiek worden meegetrokken. Meerdere reacties geven aan dat TO beter haar grenzen moet bewaken. Tegelijkertijd wordt gezegd dat het not done is om moeder pas om 10 uur te ontvangen als zij om 9:15 voor de deur staat. Daarbij wordt de moeder van TO als slachtoffer gezien. Dat geeft wel aan hoe moeilijk het is voor TO om uit deze dynamiek te stappen.

Volgens mij is er een een term voor als anderen de dynamiek (onbewust!) op deze manier versterken.
Wat was het ook al weer? Iets van secundaire gaslighting?

Precies dit. Ik vind de cynische opmerking die iemand maakte dat TO daar de verjaardag van haar kind voor gaat gebruiken in die zin ook behoorlijk pijnlijk. 

Decembermama, een oprechte vraag: waarom hou je contact met je moeder en zus? De omgang is al sinds je jeugd een drama, je bent erg naar en oneerlijk behandeld en elk contact is een kwelling ( zoals ik je lees). Vraag jezelf eens af: wat is nu de motivatie om zo door te blijven gaan behalve het feit dat het nou eenmaal je moeder en zus zijn?

10 uur te laat als starttijd voor een verjaardag? Ik ken echt niemand die zo vroeg al begint. Hooguit misschien met een peuter die nog een middagslaapje doet, dat je een paar mensen in de ochtend laat komen en een paar later in de middag als het er anders te veel zijn. Maar niet bij een puber en volwassenen.

Ik vind het ook erg onbeleefd om veel eerder te komen. Als een feestje op locatie is doe je dat ook niet. Als je met een taxi moet reizen, en misschien langer onderweg bent, accepteer je dat je misschien iets later bent dan 10 uur en niet drie kwartier te vroeg. Het is een verjaardag, geen ziekenhuisbezoek. Die familie van jou spoort niet, ik zou me ook afvragen wat ze nog toevoegen aan je leven.

Decembermamma

Decembermamma

11-12-2025 om 12:01 Topicstarter

Gingergirl schreef op 11-12-2025 om 10:51:

Decembermama, een oprechte vraag: waarom hou je contact met je moeder en zus? De omgang is al sinds je jeugd een drama, je bent erg naar en oneerlijk behandeld en elk contact is een kwelling ( zoals ik je lees). Vraag jezelf eens af: wat is nu de motivatie om zo door te blijven gaan behalve het feit dat het nou eenmaal je moeder en zus zijn?

Het begon met mijn oma, die leefde nog en daar kon ik geen afstand van doen. Zij kwam te pas en te onpas daar binnen en als ik daar zou komen zou het gelijk tot confrontatie komen. Dat wilde ik oma niet aandoen. 

Daarna kreeg ik nichtjes en neefjes, mijn zoon kan goed met zijn nichtjes en neefjes omgaan en zou hun buiten zijn leven niet willen missen. 

Daarnaast heb ik goed contact met ooms en tantes en wil ik niet geblokkeerd worden hen te bezoeken op dagen. Maar rond de verjaardag en bijzondere momenten van mijn zoon is het altijd drama, het moet gaan zoals zij dat willen en anders niet. Bijvoorbeeld het was zonde van haar taxi kilometers om bij de afscheidsmusical van mijn zoon te komen, bij mijn zus kon ze logeren en een heel weekend blijven plakken dus dat was niet zonde dus bij het afscheid van mijn neefje ging ze wel langs. En zo tal van voorbeelden.

Decembermamma

Decembermamma

11-12-2025 om 12:20 Topicstarter

kaatjecato schreef op 11-12-2025 om 09:55:

Voor mensen die te dealen hebben met een familielid met narcisme, is het vaak erg moeilijk dat omstanders zich niet kunnen voorstellen hoe het is en daardoor eigenlijk in de dynamiek worden meegetrokken. Meerdere reacties geven aan dat TO beter haar grenzen moet bewaken. Tegelijkertijd wordt gezegd dat het not done is om moeder pas om 10 uur te ontvangen als zij om 9:15 voor de deur staat. Daarbij wordt de moeder van TO als slachtoffer gezien. Dat geeft wel aan hoe moeilijk het is voor TO om uit deze dynamiek te stappen.

Volgens mij is er een een term voor als anderen de dynamiek (onbewust!) op deze manier versterken.
Wat was het ook al weer? Iets van secundaire gaslighting?

Dit is precies waar ik mee te maken heb. Dan krijg ik vaak reacties als "ach je moedertje" of "dat zielige oude mensje".

Ze is geslepen en vreselijk. Als kind al mijn vriendinnetjes en mij uit elkaar gedreven. Kwam een vriendin thuis, of ze werd gepest door mijn ma of ze werd zo vreselijk verwend om mij jaloers te krijgen. 

Oh dat klinkt echt vreselijk decembermama! Maar weet je, jij bent nu volwassen, jouw moeder is dat blijkbaar nooit echt geweest. Wil je het contact niet verbreken, dan zou ik toch proberen die rol aan te nemen. Een beetje (onaardig gezegd, maar toch...) zoals je met een onwillige peuter omgaat.
Jij hebt gezegd dat ze vanaf 10 uur welkom is, ze komt om 9.15 uur. Prima, maar jij loopt (zoals je al zei) in pijama. Je gaat gewoon door met waar je mee bezig was. Vanaf 10 uur ben je, zoals afgesproken, de stralende gastvrouw en kan ze op jouw aandacht rekenen. Voor die tijd amuseert ze zichzelf.

Max88 schreef op 11-12-2025 om 08:41:

[..]

Daar valt veel meer onder, ga je me echt van "slachtoffer beschuldigen" beschuldigen?

Ik citeer je: "ik zie veel rancune en een confrontatie, waarbij je in December toch geen oudere 45 minuten buiten laat staan, kom nou toch."

Ja dus. In december mag ze van jou geen oudere buiten laten staan. (Want oud! want koud!)
Dat is precies waar die vrouw op rekent, en waar decembermamma op wordt afgerekend.

Maar misschien is het wel niet koud, is ze wel helemaal niet oud (oud = 90+), en roept ze het over zichzelf af door veel te vroeg te willen komen.

Ik heb overigens ook wel eens de deur niet open gedaan voor mijn schoonouders omdat ik geen zin in ze had en ze niet hadden gemeld dat ze zouden komen. Vrouwen die zich identificeerden met de oma-leeftijd vonden dat ook niet kunnen. Het is vervelend, maar het kan je ook zomaar gebeuren als je over de jongere generaties heenwalst, of je dat nou afkeurt bij een ander of niet. 

Valeria schreef op 11-12-2025 om 12:50:

[..]

Ik citeer je: "ik zie veel rancune en een confrontatie, waarbij je in December toch geen oudere 45 minuten buiten laat staan, kom nou toch."

Ja dus. In december mag ze van jou geen oudere buiten laten staan. (Want oud! want koud!)
Dat is precies waar die vrouw op rekent, en waar decembermamma op wordt afgerekend.

Maar misschien is het wel niet koud, is ze wel helemaal niet oud (oud = 90+), en roept ze het over zichzelf af door veel te vroeg te willen komen.

Er word hier onwijs ingevuld door meerderen. Het gaat niet om oud vrouwtje/december of wat dan ook.

Als er uit rancune/dat zal haar leren/het is nu een keer klaar iemand op de stoep laat staan welk probleem los je daar dan mee op?

Gelet op de dominantie van moeder die overal wel haar eigen draai aan weet te geven en TO die niet bij machte is om daar op een adequate assertieve manier op te reageren.

En ook gelet op het tijdstip, een verjaardag waarbij moeder de hele dag nog blijft en ook aan de vertrektijd wel een eigen draai geeft.

linn19 schreef op 11-12-2025 om 13:07:

[..]

Er word hier onwijs ingevuld door meerderen. Het gaat niet om oud vrouwtje/december of wat dan ook.

Als er uit rancune/dat zal haar leren/het is nu een keer klaar iemand op de stoep laat staan welk probleem los je daar dan mee op?

Gelet op de dominantie van moeder die overal wel haar eigen draai aan weet te geven en TO die niet bij machte is om daar op een adequate assertieve manier op te reageren.

En ook gelet op het tijdstip, een verjaardag waarbij moeder de hele dag nog blijft en ook aan de vertrektijd wel een eigen draai geeft.

Dit en zus er ook nog bij is .. en andere visite ook welkom is om 10 uur   een recept voor een groot drama en dan niet je eigen aandeel daarin kunnen zien ' want ma wil graag een confrontatie dan zal ik die is even geven. Dat is geen grenzen aangeven imo.

Valeria schreef op 11-12-2025 om 12:50:

[..]

Wie weet is ze pas 60, misschien 80. Ik denk dat je op de verjaardag van je kind de zaak niet op de spits moet drijven waar je kind bij is. Wat heeft TO nu aan een extra verziekte verjaardag? Straks gaat ze staan bonzen op de deur en geniet de hele straat mee 🤷‍♀️

"Mensen" gaan er vanuit dat ik niet met narcisme te maken heb (gehad). Dat weet natuurlijk niemand. Ik kan alleen zeggen hoe ik het zou oplossen en dat heb ik gedaan. Mooi niet dat ik een verjaardag extra beladen laat zijn door en voor een ander. Dan vier ik het : ergens anders/andere tijd/hoe dan ook, zodat je dingen voorkomt en je een extra ontsnappingsmogelijkheid hebt. 

Decembermamma

Decembermamma

11-12-2025 om 13:41 Topicstarter

Anoniemvoornu schreef op 11-12-2025 om 13:15:

[..]

Dit en zus er ook nog bij is .. en andere visite ook welkom is om 10 uur een recept voor een groot drama en dan niet je eigen aandeel daarin kunnen zien ' want ma wil graag een confrontatie dan zal ik die is even geven. Dat is geen grenzen aangeven imo.

Ja en dat is dus het punt, heb het een jaar zo gevierd dat ik vroeg of mijn zus, moeder en kennissen in de middag wilden komen dan kwam de schoonfamilie in de ochtend. Ik had ze dat laatste dus niet verteld. Mijn zus kwam binnen en vroeg al snel waar de rest van de familie was en toen ik vertelde dat die ochtend waren geweest (ivm ruimte in huis) ging ze compleet uit haar plaat. (En dat dus op een kinderverjaardag). En mijn moeder kwam natuurlijk gewoon in de ochtend en bleef toen eten. 

Dit klinkt echt zwaar. Dit gaat allang niet meer om “op tijd komen”, maar om jarenlange patronen waarin jouw grenzen niet tellen. Dan kun je het nooit goed doen, hoe je het ook organiseert.

dus kun je net zo goed niet uitnodigen, dan heb je alleen achteraf gezeur dat er een feestje was waar ze niet bij waren, maar niet tijdens.
Je bent niet verplicht om ze te vragen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.