Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

viespeuk (?)

viespeuk (?)

13-09-2010 om 10:34

Ben ik nou vies (douche niet dagelijks)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

20-09-2010 om 17:09

Poedelaar

Ten tijde van 'mijn' vroeger (ik ben van '71) hadden wij gewoon bad en douche thuis. En een boiler.

Bastet

Bastet

20-09-2010 om 18:38

Poedelaar

Ik ben van '66.We hadden gewoon een douche en boiler.
Bastet

Vroegâh

Vroegâh hadden wij inderdaad alleen maar een geiser in de keuken en geen bad. Toen gingen wij eens per week onder de douche, soms twee keer, verder poedelden we aan de wastafel.

Droog

Op plaatsen waar van die handdoekjes liggen staat er vaak een apart mandje onder. Dat is geen prullenbak, die staat aan de andere kant, maar dat is een wasmandje.

Maar ik gebruik meestal wat papier om het droog te maken.

Uit mijn studietijd in het wc-papierarme Portugal heb ik de gewoonte aangehouden om altijd en overal papieren zakdoekjes en servetjes en zo in mijn zakken en tassen te hebben.
In de oudere gedeelten van de steden in Portugal kon de riolering trouwens geen papier aan, daar stond dan op de WC vaak een prullenbakje waar je geacht werd je papier in te deponeren. Rioleringen stamden nog uit de Romeinse of Moorse tijd, en die hadden blijkbaar nog geen WC-rollen.

Maar ik ken ook mensen die gewoon de broek over de natte billen heentrekken, in een warm land is het zo weer droog (of nat als je hard zweet).

Astrid

Astrid

20-09-2010 om 21:40

Elke ochtend heel kort.

Ik douche elke ochtend 1 minuut. Afspoelen en klaar. Is sneller dan de washand. Ik transpireer enorm 's nachts. Dan vind ik de washand geen optie.
Ik stam uit '67 en wij hadden gewoon een douche met heet water.

krin

krin

20-09-2010 om 22:02

Wel douche, met boiler

vroeger (jaren 60/70) en ook een redelijk grote boiler (80 liter, denk ik), en toch maar eens per week (soms vaker) douchen. Liefst met z'n vieren tegelijk. Pas toen het puberen begon, werd dat een keer of drie, vier in de week. En die boiler was na drie puberdouchebeurten echt wel leeg. Als je er niet al onderuit was gejaagd omdat iemand beneden per ongeluk expres de kraan opendeed.

Badhuis

vroeger ging in 1x per week in de zinken teil(oudste broertje eerst,daarna ik).
toen ik iets ouder was mocht ik 1x per week samen met mijn moeder naar het badhuis.
pas na mijn 5e verjaardag hadden wij zelf een voorziening in huis: een lavet waar ik 1x per week in mocht.
rond mijn 8e verjaardag kregen we een douche(met boiler) ,waar we 1x per week onder mochten.
Helaas mocht ik als jongste kind als laatste onder de douche,waardoor ik regelmatig koud water had.
ik ben van 1962.

Vroeger

Ik ben uit 1963 en wij hebben vanaf mijn 2e jaar altijd een douche gehad (voor die tijd woonden mijn ouders een tijdje "in" bij iemand). Vanaf mijn 10e ook een bad, 2e toilet met bidet en een aparte douche. Teiltjes, of poedelen bij de wastafel ken ik alleen maar van mijn opa en oma.
En over wassen na de toiletgang: als je het met een kannetje of een fles doet en je doet het netjes, kan je gewoon zonder drogen je broek weer aantrekken.

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2010 om 23:29

Geiser

Ik ben van 1960, de eerste jaren zinken teil (als het heeeel koud was mocht dat in de keuken bij de brandende gaspitten), later een douche. Op de geiser. Eens in de week. Tot aan mijn 16e, toen ging ik de deur uit. Op mijn 18e woonde ik in een zusterflat, daar had ik een kamer met een keukentje, maar géén douche. De toiletten en één douche waren op de gang. Nou, dat redde je niet hoor met 15 meiden op een gang.

Tirza

Rembrand

Rembrand

20-09-2010 om 23:43

Ook een zinken teil.

Mijn bouwjaar is 1965. Wij hadden ook een zinken teil en die stond in de winter voor de oliekachel. ( ik ruik nog de spiritus die mijn moeder gebruikte om de kachel s'ochtends aan te krijgen).
Later hadden wij een lavet en toen we gingen verhuizen naar een nieuwbouw drive in woning hadden we zelfs een bad met douche erin.
M.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2010 om 01:34

Tirza

Ik heb gastendoekjes echt nog nooit anders gezien als kleine handdoekjes voor naast het fonteintje. Heb ik nou zo'n barbaarse familie- en vriendenkring dat ze daar ook alleen maar voor gebruikt worden?

Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2010 om 01:51

Poedelaar

Ik ben tot 1970 opgegroeid met 1 douchebeurt met warm water via de geiser per week (waarvan een flink aantal jaren nog in een teiltje op de douchevloer) en vanaf 1970 nog steeds 1 keer per week met gebruik van een boiler. Eenmaal op kamers deelde ik met mijn medebewoners 1 douche. Niet echt ideaal, dus daar douchte ik ook niet dagelijks. In mijn eigen flat werd het vaker, 2-3 keer per week. Op een gegeven moment realiseerde ik mij dat ik bij de wastafel meer tijd nodig had om te zepen en weer af te zepen en dat ik daar ook best veel water liet doorstromen. Een douchebeurt mét haren wassen hoeft niet langer te duren dan vijf minuten, vaak nog korter. Ik voel me er prettig bij, schoner ook. Ik kan met een washand niet overal bij. Onder de douche stroomt in ieder geval water over dat soort onbereikbare stukjes. Doordat ik mijn haar iedere dag omhoog zet met een stylingpasta moet ik dat er ook elke dag weer uit wassen. Kleine moeite dus om alles even onder de douche te doen.
Ik vind eigenlijk dat iedereen het zelf mag uitmaken of hij of zij elke dag onder de douche gaat. Je kunt je er over verwonderen, maar niet voor een ander beslissen dat hij of zij genoeg moet hebben aan 2 douchebeurten per week. De een gebruikt misschien wat meer water, de ander stookt zijn verwarming tropisch warm op.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2010 om 01:53

Mashumi

Hoe kun je netjes water langs je billen gieten zonder vochtig te worden? Ik zou dat een naar gevoel vinden. Ik wil echt droog mijn onderbroek weer in

Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2010 om 01:55

Bouwjaar

Voor de statistieken: ik ben van 1961.

Poedelaar

Poedelaar

21-09-2010 om 10:13

Lekker of nodig?

Als je het lekker vindt om elke dag te douchen dan moet je dat natuurlijk gewoon doen. Maar een noodzaak is het m.i. niet - afgezien van de uitzonderingen die ik al eerder noemde. Kaaskopje noemt er trouwens nog een. Lichaamsomvang kan idd een reden zijn dat wassen met een washandje onpraktisch is.
Leuk om te lezen over de poedelervaringen van vroeger. Wij hadden thuis een lavet met douche. Dat werkte met geiser in de keuken. Ik ben van 1961 btw. Op mijn 17e verhuisden we naar een huis met CV, bad en douche en plenty warm water. Daar heb ik nog 1,5 jaar gebruik van gemaakt. Toen douchte ik 2-3 keer per week. En dat doe ik dus nog.
Groet, Poedelaar

Technisch (viespeuk)

Nee, blaasontsteking krijg je er niet van, van dat spoelen op de wc.
Technisch: Je zit op de wc, met rechterhand hou je de kan/fles vat en giet het van de plas kant naar de poepkant, met je linkerhand maak je schoon, ook van voor naar achter.

Tirza G.

Tirza G.

21-09-2010 om 16:59

Gastendoekjes (kaaskopje)

Op een toilet zonder bidet zijn voor je handen. Maar als er een bidet in de toiletruimte is, dan lijkt het me niet meer dan logisch om daar een gastendoekje voor te gebruiken. Een hele handdoek is ook weer zo wat.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

21-09-2010 om 17:00

Eén minuut douchen

Ja, dat klinkt goed. Maar daarná he, daarná. Die tijd die je onder de straal staat is nog wel op te brengen, maar dan moet je ook alles weer afdrogen en insmeren. En daarna (althans, dat moet ik) de doucheruimte nog schoon en droogmaken. Pffffffff.

Tirza

Bastet

Bastet

21-09-2010 om 18:33

Mja

Als ik dat allemaal lees,schoonmaken met water,en je handen,en dan weer handdoeken moeten wassen,dan vind ik vochtig toiletpapier een makkelijk alternatief.Milieu,dat krijg ik nu als tegenwerping,maar hey,al die liters water dan?
Bastet

Vroegâh

Ik ben van 1967 en zeker tot ik een jaar of 8 was hadden wij helemaal geen badkamer. Eens in de week poedelen in de gootsteen, onder de geiser . En toen ik daar niet meer in paste, waarschijnlijk staand voor het aanrecht, maar dat herinner ik me niet meer. Hoe mijn ouders dat deden weet ik ook niet.
Toen ik een jaar of 8 was heeft mijn vader de wc boven verbouwd tot badkamer met douche, daarna gingen we dus eens in de week ongeveer onder de douche. Tenzij we erg smerig waren geworden, dan vaker.

margje van dijk

margje van dijk

22-09-2010 om 01:00

Ach

Ik heb als student van 22 een jaar in Belgie gewoond op een kamer waar uberhaupt geen badkamer was. (Dat komt, in Belgie gaan alle studenten in het weekend naar huis). Ik had alleen een wastafel op mijn kamer. Zelf ging ik maar eens per zes weken naar huis of zoiets.

En dat overleef je prima, hoor. Zes weken niet douchen en toch niet stinken: het is een haalbare kaart. Gewoon wassen aan de wastafel. Zelfs haren wassen lukte mij gewoon (en ik had toen lang haar tot aan mijn middel).

Overigens heb ik nog nooit gehoord van het gebruik van gastendoekjes zoals ik het hier zie voorbijkomen. Het opent weer een geheel nieuw luikje van mijn toch al voldoende levendige fantasie. En bedankt, dames.

Margje

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2010 om 01:29

Poedelaar

Ik heb het niet over lichaamsomvang gehad. Ik kan niet bij een stukje rug. Bij mijn schouderbladen zo'n beetje. Ik kan nét niet alles bereiken. Dat heeft meer te maken met dat het echt een lastig stukje is, maar ook met pijn in mijn handen/polsen, dan met mijn omvang.
Nu we het toch over omvang hebben vind ik dat bij het douchen op zich wel een rol spelen. Met meer lijf valt er meer te wassen en zijn er meer plaatsen waar het warm wordt bij inspanning en het dus echt wel belangrijk is om dat lekker af te kunnen spoelen. Wat een gedoe om met een washandje te pielen terwijl je onder de douche alles even af kunt spoelen.

Statistiek en verwend

Mmm voor de statistieken. Ik ben geboren in een huis met zowel een bad alsook een douche en zelfs een toiltet boven. Wij konden dus gewoon douchen wanneer we wilden en baden ook. Mijn moeder deed dat laatste zelfs erg graag.
En van 66 ben ik.
Ik heb zelfs talloze badderfoto's in bad met broertje en in bad met kinderen van buren etc.ect.
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

24-09-2010 om 15:41

Zorg

Dames, we mogen toch hopen dat de zorginstellingen tegen die tijd ook op onze wensen zijn ingesteld. Mijn schoonmoeder (what's in a word.......) van 90 douchte elke dag. Een jaar of 8 geleden werd zij na een operatie wat hulpbehoevender en dat ging dus niet meer. En dus kwam "de wijk" haar douchen. Eerst 3x per week, maar dat werd al snel 2x per week. Sinds een krappe 2 jaar zit ze in een verzorgingstehuis en daar is het eenmaal per week douchen. En voor de rest.......niks. Ik kan me níet voorstellen dat dat snel verandert.

Tirza

frisjes

frisjes

24-09-2010 om 16:11

Tja

als je hoogbejaard bent, zweet je minder.

Als ik al die stapels incontinentiemateriaal zie, is dagelijks douchen zeer wenselijk.

Tirza heeft gelijk - in een verzorgingshuis is eens per week douchen al heel wat. In bad gaan, lekker relaxed en luxe, dat komt misschien eens per jaar voor, als het personeel gelegenheid heeft.

Nee, die grijze toekomst, daar kijk ik niet naar uit.

Bastet

Bastet

24-09-2010 om 16:30

Albana

Ach ja,in bad,stapels foto's heb ik van mij en zus in bad..)

amk

amk

24-09-2010 om 17:08

Frisjes

dan moet dat bad wel aanwezig zijn, anders is het ook niet 1x per jaar in bad.

Brrr! dat is een naar vooruitzicht

Dus maar even terug op waar we waren (ik kan toch niet slapen want een opspelende verkoudheid/hoest/beginnende griep zorgt ervoor dat als ik ga liggen ik enorm moet hoesten en dat is echt te pijnlijk nu) ik ben van 1965 (goed bouwjaar he Rembrand!) en heb altijd in een huis met douche gewoond. Later zelfs met bad en douche. Nu al weer jaren met alleen douche en bevalt uitstekend.
Vanwege eczeem was ik mijn handen idd ook zo weinig mogelijk met zeep en bij alles waar contact met water nodig is (maar ook bij bv aardappels schillen en ook haar wassen onder de douche) doe ik latex handschoenen aan. Heerlijk, al tijden geen kloofjes meer!
Om nog eens een andere discussie aan te zwengelen (maar dan kom je op het gebied van smetvrezigheid): als ik op mijn werk handen heb geschud wil ik daarna altijd graag mijn handen even wassen. Herkenbaar?

Vonda

Tirza G.

Tirza G.

25-09-2010 om 14:53

Jup

Handen wassen doe ik heel vaak. Na alles en voor alles za'k maar zeggen Sowieso voor alles wat met eten te maken heeft, maar ook na het boodschappen doen bijvoorbeeld. En na toiletbezoek. Heel vaak, gewoon, als ik thuiskom, waar dan ook vandaan, jas uit, schoenen uit, plassen, handen wassen. Lekkerrrrrrr.

Tirza

frisjes

frisjes

25-09-2010 om 16:25

Dat vind ik ook

ik ben beslist van het handenwassen! Niet altijd zo geweest, bedenk ik me ineens.

Nou ja, wijsheid komt met de jaren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.