Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hangkous

Hangkous

16-03-2020 om 15:23

Brengt Corona ook nog iets positiefs?


Ad Hombre

Ad Hombre

19-03-2020 om 14:08

Chrono

Er wordt nu een serologische test gemaakt, waarmee ze kunnen achterhalen of iemand ooit het virus heeft gehad. Met dat soort middelen en een prioritering van vaccinatie voor 'onmisbare' mensen in de economie, kun je een geleidelijke terugkeer vanuit een lockdown bereiken. Dat zou al heel mooi kunnen zijn.

Chrono

Chrono

19-03-2020 om 14:14

Ik zag het inderdaad. Maar bij de bloedbank wordt er anoniem getest meende ik te begrijpen. Dan zou je dus niet teruggekoppeld krijgen of je al immuun bent?

Nee

'Dan zou je dus niet teruggekoppeld krijgen of je al immuun bent?'

Nee, de uitslagen worden niet aan de bloeddonor meegedeeld: Sanquin laat weten dat de bloedtest erop gericht is om te bepalen in hoeverre er in Nederland groepsimmuniteit tegen corona is ontstaan. En dat het niet is om individuele donoren uitsluitsel te geven over of ze wel of geen corona hebben gehad.

Sydney

Ik las het ook, en vind het wel jammer. Zoals ik in een ander draadje al schreef: de infrastructuur is er al om individuele terugkoppeling te geven, dus dat zouden ze best kunnen doen.
Het aanbieden van een terugkoppeling zou trouwens ook een mooie manier zijn om extra donoren te trekken. Misschien willen ze dat ook weer niet, althans, zijn ze bezorgd dat mensen zo graag op immuniteit voor corona getest willen worden - en dit is de enige manier die breed en gratis beschikbaar is - dat ze in de verleiding zouden kunnen komen om hun keuringsformulieren bij de bloedbank niet geheel naar waarheid in te vullen.

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

19-03-2020 om 15:58

Chrono

"Ik zag het inderdaad. Maar bij de bloedbank wordt er anoniem getest meende ik te begrijpen. Dan zou je dus niet teruggekoppeld krijgen of je al immuun bent?"

Is wel heel jammer.
Het lijkt me erg geruststellend om te weten dat je al immuun bent.
Met name voor mensen in de zorg die dan de acties met het grootste besmettingsgevaar zouden kunnen verrichten.

Valse zekerheid

https://www.latimes.com/world-nation/story/2020-03-13/china-japan-korea-coronavirus-reinfection-test-positive

Het is nog steeds niet duidelijk of je mogelijk een herinfectie kunt krijgen, mogelijk met een gemuteerd coronavirus uit een andere hoek.

Zou mooi zijn als mensen ook bij herstel getest worden, of dat uberhaupt mogelijk is om te testen of iemand wel volledig hersteld is.

Dus ik zou er maar niet op rekenen dat je dan de held kunt spelen.

Chrono

Chrono

19-03-2020 om 16:07

klopt

Klopt AnneJ. Maar als je evt. wel immuun zou zijn, dan kun je je een vaccinatie besparen tegen de tijd dat er misschien een vaccin is (dat scheelt weer, aangenomen dat er dan niet genoeg vaccins zijn).

chrono

Ik doelde trouwens niet alleen op een verplichte vaccinatie tegen corona. Ik hoop eigenlijk gewoon voor alle ziektes waarvan we niet meer willen dat die vrijelijk rondgaan.
En AnneJ. Nee zekerheid kun je niet krijgen, maar het maakt wel uit of de kans dat je niet meer besmettelijk bent een stuk gereduceerd wordt.

testen door de bloedbank

Ik zou het wel een toffe geste vinden aan al die trouwe bloeddonoren dat ze nu te horen zouden krijgen of ze of niet immuun zouden zijn. Die infrastructuur is er namelijk wel gewoon zoals Temet al aangeeft, want je moet bij een donatie aangeven of je wel of niet geïnformeerd wil worden over eventuele ernstige zaken die ze constateren in je bloed.

Onthamsteren

Nu ik wat ruimer in mijn vrije tijd zit ben ik de keukenkastjes en koelkast eens aan het doorlopen op winkeldochters. Een paar plakjes overgebleven hartigetaartdeeg, gorgonzola die vandaag op moet en wat al glibberig aan het worden zijnde champignons hebben samen met de laatste prei een heerlijke quiche opgeleverd. Ik heb er nog één gemaakt met die rare potjes kerrie-uienchutney uit het kerstpakket en ietwat verschrompelde pastinaak achter uit de koelkast. Ben benieuwd!

skik

ik zal het vragen

Zoals ik in het andere draadje ook al schreef heb ik binnenkort toevallig een afspraak voor een plasmadonatie staan. Als er tegen die tijd nog niet meer bekend is over dit testbeleid, zal ik daar eens vragen waarom er niet voor wordt gekozen om de mensen met antistoffen op de hoogte te stellen. Ik dacht precies hetzelfde als Ad: als je weet dat je immuun bent (hoogstwaarschijnlijk dan toch), dan kun je je weer meer risico veroorloven.
Ben ook benieuwd of ze gaan aandringen op een kortere tijd tussen twee afspraken. Ik begrijp nu dat je om de twee weken plasma mag geven, terwijl ik er altijd vanuit ging dat de normale interval een maand was (dit vanwege de wervingscampagne waarmee bloeddonoren moesten worden overgehaald om plasma te geven met de slagzin "stap over op 12 roze koeken per jaar").

Groeten,

Temet

ik zal het niet vragen

Zojuist belt Sanquin de afspraak af: er zijn nu minder bedden beschikbaar (vanwege de gewenste afstand natuurlijk) dus worden er willekeurige donoren afgebeld. Onder wie ik.

Groeten,

Temet

ISIS komt even niet naar Europa

https://www.businessinsider.nl/coronavirus-isis-issues-travel-advisory-for-europe-to-its-fighters-2020-3?international=true&r=US

Nav een opmerking van Beatrice de Graaf in DWDD. ISIS geeft haar strijders het advies niet naar Europa te reizen vanwege het Coronavirus.

"ISIS has issued a travel advisory for Europe to its fighters due to the novel coronavirus pandemic, asking fighters to suspend travel to the region for terror attacks."

Terug naar de positieve dingen!

Want dat was de bedoeling van het draadje
Ik ben dingen gaan opruimen op zolder en heb in een vergeten tas 20 prachtige bollen breikatoen dat ik jaren geleden gekocht had en compleet vergeten was. Ik ben nu internet aan het afstruinen om een mooi model wikkelvest te vinden.
Ik leer zoon koken. Niet een eitje bakken maar echt koken. In principe gaat hij vanaf september op kamers in Delft, en kan zeker wat kookkunsten leren. Ook strijken leert hij. En morgen, als het weer het toelaat, gaan we in de tuin aan de slag.
Sini

Pom

Pom

20-03-2020 om 20:13

Positief

Ik werk in de zorg (ggz). En ben een sucker voor saamhorigheid. En dan kun je nu echt je hart ophalen hoor. Ongelooflijk. De hulp en steun voor de organisatie waar ik voor werk (daklozen opvang) is fantastisch. Vrijwilligers die zich in grote getale aanmelden om mondkapjes te naaien, medewerkers die zich vrijwillig aanmelden om
(niet geheel zonder risico) in een quarantaine locatie willen werken, de mensen die willen helpen om maaltijden te maken en te bezorgen bij de meest kwetsbare in onze stad, horecabedrijven die niet alleen hun restanten doneren maar ook voor de periode daarna hulpacties opzetten.

Wellicht wat opgepast in deze tijden, maar ik geniet er intens van.

Groet pom

Pennestreek

Pennestreek

20-03-2020 om 22:19

Eens Pom

En ik merk dat de crisis ook creatief maakt. En dat je bergen blijkt te kunnen verzetten als het nodig is. De stemming onder het personeel is prima. Mensen die normaal gesproken niet heel best door 1 deur kunnen, kunnen in deze omstandigheden ineens wel goed samenwerken. Ook mooi om te zien.

Emmawee

Emmawee

20-03-2020 om 23:36

Thuis les

Mijn jongens doe het allebei best goed op thuisonderwijs. Ik vind het indrukwekkend wat scholen bieden en oudste (17 jaar, MBO) kan zich op deze manier ook veel beter concentreren op de les. Jongste ontspant door minder sociale interactie met 'vervelende mensen in zijn klas'.

zebra

zebra

21-03-2020 om 08:12

niet helemaal terug gelezen

maar ik vind het wel erg positief dat er nu veel mensen hun hulp aanbieden om boodschappen te doen voor anderen, bij willen dragen aan initiatieven om mensen die afhankelijk zijn van de voedselbank toch boodschappen te kunnen geven. En mensen die extra koken voor degenen die het nu extra moeilijk hebben, om welke reden dan ook.

Practhige blauwe luicht

zonder strepen. Lang niet gezien. Tsjor

Bellen

Net weer door een vriendin gebeld. We kunnen elkaar niet bezoeken, dat heb ik met meer mensen, maar nu zijn wel de telefoongesprekken toegenomen.

Blijkbaar ben ik niet van de Skypegeneratie.

Rust inderdaad

Ik woon tussen Schiphol en Zandvoort, zo'n beetje. Ik ben dolblij met minder vluchten op Schiphol en het niet doorgaan van de GP in Zandvoort. En ik heb vandaag im de tuin gewerkt zonder 1 vliegtuig te horen. Heerlijk!
Sini

Vliegtuigen

Ik woon pal onder de aanvliegroute van een groot regionaal vliegveld. Blijkt wel dat ik me totaal niet stoor aan de vliegtuigen want het valt me nu niet op dat ze er nauwelijks zijn tot Sini over vliegtuiggeluid begon.

skik

Nagels en haren

Mijn heel egoïstische positieve punten:
Ik ben een nagelbijter, maar dat is iets wat je nu beter niet kan doen. Ik had nog nagellak voor sterkere nagels liggen die nogal sterk ruikt, en daarom was ik er nog niet aan begonnen om toe te passen. Nu is het een geschikt moment om uit te proberen en het werkt! Al een week geen nagel gebeten.
Verder wilde ik al een poosje mijn haar laten groeien, maar telkens toch weer naar de kapper en dan is er weer meer af dan ik van plan was. Nu kan ik eens op m'n gemak mijn haar langer laten groeien. Mijzelf kennende zal het er wel weer af gaan zodra ik naar de kapper kan, maar dan heb ik het alvast een keer geprobeerd.

Doenja

Doenja

22-03-2020 om 10:32

Veel

Ik heb zakelijk gezien nog nooit zo goed gedraaid. Klanten kunnen nu online en via telefoon bestellen. Het kost meer tijd omdat ik met foto’s voorstellen doe en dan op reactie moet wachten, maar ik klaag niet! Mijn klanten zijn voornamelijk 50-60+ers en ook veel pensionado’s. Ze zitten thuis en willen wat te doen hebben. Toevalligerwijs had ik al n online project in de planning staan en iedereen wil daar producten voor aanschaffen! Ik besef ook dat het opeens afgelopen kan zijn als iedereen de broeksriem moet aantrekken. De stikstof discussie en het boerenprotest heeft opeens een verrasende wending gekregen nu de metingen heel gunstig zijn en de boeren nog steeds voor ons eten zorgen. Minder auto’s en minder vliegtuigen heeft al dit effect. Waar eerst geluiden opgingen dat t belachelijk was dat we een voedselproductie en voedselexport land zijn, is de minister van landbouw blij te melden dat we zeker meer dan genoeg voedsel hebben en produceren.
Ik denk dat deze situatie voor heel veel bijzondere inzichten gaat zorgen!

Doenja

Waar heb jij de informatie vandaan dat de stikstofmetingen nu heel gunstig zijn?

Groeten,

Temet

Doenja

We hebben nog steeds maar ca 30% nodig van wat de boeren produceren. Crisis of niet. Of eten jullie thuis opeens 5 keer zoveel?
Geluid dat ik de afgelopen weken wel vaker hoor, ook uit onverwachte hoek, is dat minder vlees eten gunstig is.

Flavia

Flavia

22-03-2020 om 11:08

Alkes

gelukkig hebben wij een klimaat waar veel groeit, andere gebieden niet. Daarbij eten wij ook producten van buiten europa en lijden er nog steeds mensen honger omdat er geen voedsel in hun omgeving te krijgen is.
Daar gaat die andere 70% naar toe.

Yaron

Yaron

22-03-2020 om 12:26

Rust

Ik schreef in een eerdere post dat ik meer rust verwachtte en dat begint nu te komen, de kinderen weten wat er van hen verwacht wordt en redden zich, op jongste na, prima zelfstandig. Mijn werk raakt op en dat is goed, ik heb genoeg leuke en minder leuke klusjes te doen. Normaal gesproken ben ik het hele weekend druk bezig met alle was schoon in de kast te krijgen, nu is er veel minder was, geen sport en het maakt niet zoveel uit wat ze aan hebben. Gister twee wassen gedaan, straks nog één en dan elke dag één in het bij te houden. Koken hoeft niet op tijd of vooruit omdat er toch niemand weg hoeft. En onze pubers blijken prima samen (leuke) activiteiten te kunnen bedenken, ze doen niet moeilijk en zijn ook veel relaxter.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2020 om 12:30

Gitaarles

Gratis toegang gedurende coronatijden.

https://gitaarles.nl/proefles-dag-1/

Watervrouw

Watervrouw

22-03-2020 om 12:34

Doenja

Fijn Doenja! Dat is goed om te horen, werk ze!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.