Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hangkous

Hangkous

16-03-2020 om 15:23

Brengt Corona ook nog iets positiefs?


rode krullenbol

rode krullenbol

31-03-2020 om 11:04

Het zal je kind maar wezen!

Dank je wel, AnneJ,

Zo houden we de moed er wel in.

Rode krullenbol

Rolschaatsen

kinderen die op straat aan het rolschaatsen zijn, flashback naar heel lang geleden, toen bijna niemand nog een auto had. Mooi beeld.

Tsjor

Tass

Tass

01-04-2020 om 12:47

Verplicht ontspannen, geen afspraken, prikkelarmer leven. Dat doet me goed.

Hangkous

Hangkous

01-04-2020 om 13:06

Hikken van het lachen hier.

Vrijdag voordat Nederland op slot ging kreeg dochter een brief van de bieb. Ze wordt 18 en moet dan gaan betalen. Als ze met brief naar een van de vestigingen komt krijgt ze bijna 50% korting op het eerste jaarbedrag.
Krijgen we gisteren een brief dat dochter nog niet is gaan betalen, dat het abonnement beëindigt wordt als ze niet binnen zoveel dagen de 100 % abonnementskosten heeft betaald.
Leuk detail is dat de korting alleen geldt als je dat aan de balie komt regelen.
Ja leuk, maar hoe dan? De bieb is dicht.
We gaan maar even mailen zometeen.

Sammie

Sammie

01-04-2020 om 13:16

Kind

hier vindt het heerlijk, vooralsnog...
Had ik toch eigenlijk niet verwacht. Dat ze graag alleen is was al bekend maar ik dacht dat het missen van vrienden zwaarder zou vallen.
Ze ervaart vooral veel minder stress door school...

Ik vind het minder leuk dat ze nu altijd thuis is.
Gelukkig voor haar en voor mij werk ik veel.

En verder ben ik enorm blij met de adempauze voor het milieu nu. Ik hoop heel erg (vast tevergeefs) dat we daar iets van kunnen gaan vasthouden.

Voor de rest vind ik het toch wel een erg beklemmende nachtmerrie.

die foto's!

Die foto's zijn geweldig.

Ik heb wel eens een kleine groep schapen (zonder herder) door een verlaten straat van een dorp in Wales zien lopen, maar dat hoorde geloof ik zo daar.

Groeten,

Temet

Schone winkelkarretjes

Ik moest vandaag naar de supermarkt en uiteraard poets ik de handgreep van m'n karretje en pakte die met m'n blote handen aan en... Wat voelde dat schoon! Met andere woorden, wat was dat vies, al die andere jaren. Ik denk dat ik dat maar erin houd, kar-poetsen.

Tot rust gekomen door Corona crisis

Ik merk dat ik door veel thuis te zijn tot rust gekomen ben. Volgens mij zat ik voor de Corona-crisis aan de rand van een burnout/depressie door de perikelen van de afgelopen jaar, en het tot stilstand komen van het buitenleven heeft me goed gedaan: geen reistijd meer (toch 2 uur per dag), mijn eigen ritme kunnen volgen, uit de ratrace zeg maar.. de studie dat ik erbij volgde is ook grotendeels gestopt wat extra rust geeft.
Ik heb zeker oog voor de ellende om me heen: een goede kennis van mij heeft binnen 10 dagen haar beide ouders en jongste zus verloren aan de ziekte, mijn moeder is eenzamer dan ooit omdat ze 83 is en niemand meer op bezoek kan komen EN ze heeft altijd geweigerd om digitaal te worden, ik zie mijn vrienden alleen via Skype, mijn familie is nu echt heel ver weg. Dus onverdeeld positief is het zeker niet. Maar de rust en de stilte kan ik zeker waarderen. En last but not least: geen vliegtuigen meer over mijn hoofd...
Sini

Ad Hombre

Ad Hombre

04-04-2020 om 16:37

Sini

Wat een ellende bij jou! Wij hebben een oude tante in een verpleeghuis een voorgeconfigureerde ipad met sim kaart gestuurd. Voor haar neerzetten en opnemen als er gebeld werd. Die wilde ook absoluut niet aan de digitale wereld, maar nu ze kan facetimen met haar familie is ze toch blij.

Ach, ellende... ik en mijn kinderen zijn gezond en ik maak er het beste van. Ik bel mijn moeder om de dag en haar jongste broer volgens mij iedere dag. Maar Frankrijk (waar ze woont) en Polen (waar mijn vader woont) zijn inderdaad ver weg. Nu dat ik weer alleenstaande ben had ik plannen om vaker naar mijn ouders toe te gaan en ook naar mijn half-zusje die met haar gezin vlakbij Bordeaux woont.
Het is wel moeilijk om alleenstaande te zijn in deze tijd. In de weken dat zoon hier is is het erg gezellig omdat hij en ik veel samen doen, zoals koken, klussen in huis of in de tuin, of lang met de hond wandelen. In de weken dat hij bij zijn pa is vind ik er niets aan. Gelukkig heb ik mijn werk: het lesgeven op afstand betekent heel veel tïjd investeren in nieuwe lessen ontwikkelen.
Ik zat aan de telefoon met een Franse vriendin een paar dagen geleden (zij is psycholoog) en haar stelling was dat veel mensen uit deze corona-crisis zullen komen met een post traumatische stress syndroom. Nu is de "confinement" in Frankrijk een stuk strenger dan hier en de mensen in Parijs of de grote steden zitten echt heel erg vast in te kleine appartementen. Maar het zou zo maar kunnen. Jouw vriendin is toch psycholoog? Wat denkt ze ervan? Verwacht ze ook dat veel mensen klachten gaan krijgen?
Sini

Ad Hombre

Ad Hombre

04-04-2020 om 18:19

PTSS

Zij denkt dat het voor de meesten toch een beetje gedeelde smart is halve smart wordt. Het helpt als andere mensen begrijpen wat je hebt meegemaakt. Voor mensen aan de frontlinie in de ziekenhuizen zal dat wellicht moeilijker liggen. Nu geeft het haar patiënten extra stress omdat ze met een depressie niet naar buiten durven wat normaal gesproken helpt. Eenzaamheid is ook een extra groot probleem.

Jo

Jo

04-04-2020 om 19:00

op een mooie zonnige zaterdag

een praktisch leeg strand.
Niet bereikbaar voor vierwielers.

Ook geen drukte op de fietspaden omdat de campings zijn gesloten voor mensen van buiten af.

Ik heb genoten van de rust.

Ja de rust

vind ik inderdaad ontzettend prettig. Minder mensen op straat, in de parken, in het bos. Ik bof enorm met mijn woonplaats, tussen duinen en bollenvelden. Het is hier ontzettend groen, overal bomen en bos. In een appartementje ergens in hartje Amsterdam of Nijmegen lijkt me toch veel vervelender.
Sini

Yvonne

Yvonne

04-04-2020 om 19:37

Even oprecht benieuwd

Hoe kom je op Nijmegen? Er zijn nog vele steden groter dan Nijmegen en juist in centrum Nijmegen zit je zo in het groen.

Yvonne

Ik zocht de naam van een grote stad, want in grote steden heb je ib sommige buurten veel flats, en de naam Nijmegen kwam in me op, vraag me niet waarom! Het had Rotterdam of Enschede kunnen zijn. Gewoon, in een grote stad wonen met veel appartementen waar je hoogstens een minibalkon hebt. Als je de "pech" heb dat je 4 hoog woont in een 3 kamerwoning met den balkon van 1 bij 2, of het nou Amsterdam, Nijmegen, Breda of Rotterdam is, is binnenzitten niet leuk.

Jo

Jo

04-04-2020 om 20:12

Hartje Amsterdam

Is ook niet zo'n goed voorbeeld.
Nu de meeste winkels, cafés, restaurants etc. gesloten zijn.
De kantoren minimaal bezet en ook de toeristen niet kunnen komen zal het daar toch ook voor Amsterdamse begrippen erg stil zijn.

En zo wie zo, wie een appartementje in hartje Amsterdam kan veroorloven die heeft voor de geld genoeg andere mogelijkheden gehad om zich te vestigen.

Maar ik begrijp de strekking van de je woorden. Ik ben blij met mijn appartement aan de rand van de polder en het strand op loop/fietsafstand. Zou niet graag in de Bijlmer willen wonen. Nu niet, nooit niet!

TJa de Bijlmer

En de Bijlmer is juist ruim opgezet met veel groen, park en zelfs stranden en strandjes. Zelfs een nudistenstrand. Daarnaast ben je vanuit de Bijlmer ook snel de stad uit, zelfs op de fiets naar nog meer natuur en water.

Jo

Jo

04-04-2020 om 20:59

@ AnneJ

Volgens mij heeft Rutte ons ontraden om (in grote getalen) naar parken en stranden te gaan. Sterker nog, velen zijn afgesloten.

De Bijlmer heeft meer bewoners en bestaat uit 8,5 keer minder hectare dan mijn woonplaats.

Met z'n allen op de fiets stappen richting buiten gebied is net zo af te raden als de parken en stranden.

Pluk

Pluk

04-04-2020 om 21:07

Rust

Hier is het net zo rustig als anders. Genoeg ruimte om te doen wat we altijd doen: wandelen, fietsen, in de tuin werken, enzovoort. Geen terrasje of restaurant, maar elke week bestellen we wat bij een restaurant. Heerlijk. Positief van deze periode vind ik ook de rust In activiteiten en toch ook wel het samen zijn. Ik heb heel uithuizige kinderen en er is normaal altijd wel iemand weg. Nu zijn we meestal allemaal thuis. Dus we eten elke dag samen. Ik ben ook altijd druk met mijn werk en man maakt lange dagen, dus normaal is het best veel met alles eromheen. Maar nu hebben we geen reistijd en kunnen we tussendoor heel makkelijk even een spelletje doen of samen sporten. Ik merk dat de kinderen ook best wel makkelijk omgeschakeld zijn.

Precies Pluk

We zijn (bijna) allemaal teruggeschakeld, en ik merk dat ik niet de enige ben die erbij "vaart". Ik zet het tussen haakjes omdat het terugschakelen gepaard gaat met te veel leed voor veel mensen, met ziekte en dood en angst. Maar ik hoop dat er ergens "iets" overblijft van de "Coronastand" zoals iemand anders het hier op OO noemde. We leven vaak te snel, proppen te veel in onze leven, sportje hier en clubje daar, consumeren te veel en vervuilen te veel. Ik spreek voor mezelf maar ik hoor van veel vrienden dat ze ook de stappen terug waarderen.
Sini

Hier ook

Ik hoop dat het ons lukt om deze 'thuisstand' vast te houden. Ik mis de bibliotheek, maar verder bevalt de relatieve rust me wel. Nou zal dat niet helemaal zo blijven als de sportverenigingen weer open mogen, want dat zorgt normaal hier voor veel tijdsdruk. Maar ik wil wel kritischer kijken naar allerlei andere afspraken en verplichtingen. Nu maar hopen dat de rest van het gezin dat ook vindt ☺

Lekker makkelijk praten Jo

"wie een appartementje in hartje Amsterdam kan veroorloven die heeft voor de geld genoeg andere mogelijkheden gehad om zich te vestigen."

Ten eerste heb je daar nu niks aan en ten tweede heb je niet veel keus als je, zoals mijn vriendin, in Amsterdam werkt en alleen maar kan 'kiezen' voor een appartementje van 25 vierkante meter zonder balkon omdat dat het enige is dat betaalbaar is en het qua reistijd nog te doen is. Normaal gesproken ben je daar dan weinig, je gaat naar je werk en hebt je sociale leven buiten de deur. Nu moet alles daar. Even naar buiten? Daar is het ook moeilijk mensen te vermijden want heel veel mensen zitten er hetzelfde bij.

Woon je buiten de randstad en in de buurt van groen of strand waar nu geen auto's kunnen komen dan kan je lekker een frisse neus halen en de social distance in acht nemen.

skik

Brrr Jo

Wat klinkt daar een afgunst uit. Wie zegt dat de mensen iets gekocht hebben? Misschien is het wel (sociale) huur. Of woonden ze er al voor de huizenprijzen zo stegen. Bovendien, gelden dat soort dingen niet voor iedereen? Patienten met obesitas hadden genoeg mogelijkheden om af te vallen, rokers hadden genoeg mogelijkheden om te stoppen. Niet iedereen is helaas zo perfect als jij.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-04-2020 om 10:32

Op stap

Vandaag om half zeven 's morgens met z'n drieen op de fiets gestapt en lekker door de natuur gereden. Misschien zes mensen tegengekomen op veilige afstand. Wel fijn om aan de rand van de stad te zitten.

We zijn toch een het kijken om een paar weken een vakantiehuisje te huren. Lekker vrijstaand en geisoleerd. Wifi aanwezig, dus daar zouden we het prima moeten kunnen uithouden. Of je nou thuis in lockdown zit of in de natuur...

@Emma

@Emma

05-04-2020 om 11:05

Het is moeilijk als je er nooit geweest bent of helemaal geen kennis van zaken hebt, maar ik zal een poging doen de Amsterdamse situatie uit te leggen: behalve het centrum zijn er verschillende buurten in Amsterdam (waaronder de Bijlmer). In die buurten wonen allemaal mensen waarvan sommige heel veel geld hebben ( zelfs in de Bijlmer) en sommige niet. Dat maakt nu even niks uit want ze moeten allemaal binnen blijven. Verreweg de meeste Amsterdammers maken elke dag even een ommetje in hun eigen buurt. Dat kan prima. Er zijn geen hordes mensen op straat zoals in de Kalverstraat op zaterdag of zoals vorig jaar bij de klimaatmars. Het is heel makkelijk om afstand te houden. Veel mensen gebruiken een park als achtertuin. Dat is nu met die Corona natuurlijk niet zo handig dus het Vondelpark gaat (terecht) dicht. En zo zijn er meer plekken in de stad afgesloten en is er extra toezicht. Dat is op meerdere plekken in het land het geval.
Waar het wel opvallend rustig is is het centrum. Gewone Amsterdammers komen daar niet zo vaak, wel heel veel toeristen. Maar die zijn er nu dus ook niet. Heerlijk om daar even een ommetje te maken als je daar woont. Geld of geen geld.

Lekker logisch Ad

Toen er 15 coronagevallen in Nederland waren, eigenlijk alleen in Brabant, verschanste jij je met je gezin binnen, nu er een soft lock down is en het virus volop rondwaart ga je met zijn vieren fietsen? En overweeg je een vakantiehuisje te huren? Ga je dat eerst helemaal ontsmetten (net als je thuisbezorgde boodschappen), laad je je voorraad voor een jaar in een aanhanger, samen met je beademingsapparaat, de PPE en ongetwijfeld je eigen AED? Je weet tenslotte maar nooit wat er gebeurt toch, als straks de IC's vol zijn, de medicijnen op en de stapels lijken in de straat liggen?

skik

Mariska

Mariska

05-04-2020 om 11:19

Het

is om niet de bedoeling om plannen te maken voor het paasweekend en de meivakantie. En, neem je dan vrij, of licht je je werkgever weer op? Of gaat de hele luxe thuiswerkinstallatie ook mee?

Ad Hombre

Ad Hombre

05-04-2020 om 11:23

Anticyclisch

Ja, natuurlijk gaan we alles extra ontsmetten. Eerst met z'n tweeën erheen en dan de kinderen ophalen. Al die spullen zijn niet nodig want de thuisbasis is een half uurtje rijden, we gaan ook regelmatig terug om eten te halen en de Picnic/Albert bestellingen in ontvangst te nemen al zou dat ook prima kunnen met de camera's en de afstandsbediening op de garagedeur.

Je moet gewoon anticyclisch handelen. Als de massa X doet, doe jij Y. Na een maand in huis is wat afwisseling wel prettig, toch?

Het moreel is belangrijk!

Ad Hombre

Ad Hombre

05-04-2020 om 11:26

Mariska

Er gaan laptops, ipads en telefoons mee. Zolang er wifi is kan ik prima werken. Partner ook. Eventueel forensen naar de thuisbasis kan ook altijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.