Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hangkous

Hangkous

16-03-2020 om 15:23

Brengt Corona ook nog iets positiefs?


Niki73

Niki73

26-03-2020 om 14:48

Ik slaap beter

Ik slaap veel beter. Werk is extra druk, maar dankzij het feit dat we niet meer hoeven te rennen en vliegen, heb ik toch meer rust. Daarnaast is de lucht inderdaad schoon en de stad extra rustig. Ook fijn voor mijn nachtrust.

Paasei

Paasei

26-03-2020 om 17:32

Fijn winkelen

Ik moest een boodschap doen bij de Kruidvat - de vestiging hier is open en Kruidvat neemt geen online bestellingen meer aan - en ik heb daar nog nooit zo prettig gewinkeld. Het deurbeleid werd keurig aangehouden. Er stond een meisje bij de ingang dat de mandjes e.d. schoon maakte en aan de volgende klant aanbood. Er waren doorgangen afgezet, zodat de klanten maar 1 looprichting door de winkel konden aanhouden. Geen gedrang of laveren rond de gestapelde spullen, rustig in je eentje bij de schappen kunnen bepalen wat je wilt hebben. En netjes allemaal op afstand van elkaar bij de kassa. Van mij mag het zo blijven..

Tihama

Tihama

26-03-2020 om 19:51

Alkes

Ik ben optimistisch om 3 redenen:

1
Nederland is voor de energie enorm afhankelijk van het buitenland. Een van de vermoedelijke conclusies zal zijn dat we als land minder afhankelijk moeten worden van het buitenland. We draaien nu als land op Russisch gas, Arabische olie en Chinese kolen. Slochteren is sowieso bijna leeg.
Dus er is alleen al een economische reden om onafhankelijk te worden. Hoef je niets aan het klimaat te doen.

2.
Bezuinigen op klimaatmaatregelen lijkt op de korte termijn slim, maar op de lange termijn heb je een groter probleem. Hopelijk leren we door deze crisis het verschil tussen urgent en belangrijk.
Sommige dingen worden vanzelf urgent als je ze te laat als belangrijk beschouwde.

3.
Sommige problemen zijn alleen op te lossen door mondiaal samen te werken. Dat geldt voor pandemie en dat geldt voor energie en klimaat.

Overigens: het hele 'van het gas af' kost voor de komende 30 jaar kost minder dan 10% van ons BNP. Het is niet zo moeilijk.

Tihama

Tihama

26-03-2020 om 19:57

Die ging iets te snel.weg

Dus: 100 miljard in 30 jaar, dus 3 miljard per jaar om van 8 miljoen huizen van het gas te halen.
Tegen nu 100 miljard voor de ondersteuning.

I

Ad Hombre

Ad Hombre

26-03-2020 om 20:05

Tihama

100 miljard? Geen probleem, als deze crisis voorbij is zwemmen we natuurlijk in het geld! Toch?

Tihama

Dank voor positieve bericht.
Wel jammer dat er altijd mensen zijn die deze pandemie (terecht) als bedreiging zien, klimaatveranderingen als “eerst zien en dan geloven” beschouwen.

Paasei

Paasei

26-03-2020 om 21:22

Burger initiatief

Ik vergat er nog 1; solidariteit. Voorbeeld; Onderweg naar de winkel op de fiets zag ik bij diverse huizen een bak met boeken en videofilms buiten staan. 'Gratis mee te nemen'. Een lokaal buurt initiatief, bedoeld voor mensen voor wie een abonnement op Netflix e.d. (financieel) bezwaarlijk is.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-03-2020 om 21:34

Blijf gerust streamen!

Waar Amerikanen klagen over trage en onderbroken videoverbindingen heeft NL daar totaal geen last van.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/waarom-het-nederlandse-internet-al-die-thuiswerkers-makkelijk-aankan~b3fa1c02/

Toch een niet onbelangrijk lichtpuntje gezien het feit dat de halve samenleving nu online draait...

Stel je voor

Dat het internet helemaal uitvalt. Dan zijn we de sjaak!

skik

Skik

Dan mogen de scholen vast heel snel weer open (*ziet beelden van massale puberopstanden voor zich*) 😁

Flavia

'Gaan we hopelijk meer spullen en voedsel kleinschalig en lokaal produceren'

gaat zeker niet gebeuren. Dat is niet milieuvriendelijk genoeg.'

Oh? Hoezo zijn rundvlees en sperziebonen van Hollandse bodem slechter voor het milieu dan Argentijns rundvlees en Egyptische sperziebonen die met het vliegtuig naar Nederland komen? (Oprechte vraag).

Flavia

Flavia

27-03-2020 om 10:27

Sydney

Ja, in de long run wel.
Om spercibonen in nederland te kunnen telen wordt heel veel energie gebruikt, dat kleine beetje dat transport dan toevoegd is in de hele keten uiteindelijk niet de druppel.
Of je moet spercibonen alleen in 3 weken in de zomer willen eten en in de winter kool, en peen.
Rundvlees is zowiezo een milieukiller, dan kun je beter voor kip gaan.

Kijk eens naar de groentekalender van milieucentraal. Daar staat het ook goed toegelicht.
https://groentefruit.milieucentraal.nl/

Overal zitten grondstoffen in die nu heel efficient in een aantal fabrieken gemaakt worden om energiezuiniger te kunnen producerern zodat de opbrengst hoger is: minder waste.
Denk in de kaasindustrie: ouderwets is om een kaas te maken daar een coating om te doen, rijpen, coating inclusief 0.5 cm aan alle kanten weg snijden en dan raspen.
Nieuw is : speciale rijpingszak er omheen, niks weggooien en alle kaas = melk = veevoer wordt gebruikt. Op 1 kaas scheelt het niet veel maar in de industrie gaat het om miljoenen kilo's kaas die anders weggegooid moet worden omdat die coating niet eetbaar is en tot 0.5 cm in de kaas mag trekken.
Een coating is al weer milieuvriendelijker dan een waslaag want die is van parrafine = aardolie product. Bijenwas is te duur en te weinig voorradig om de kaasbehoefte te stillen.

Zelfde in de drank en brood wereld. Denk stevia: komt uit een plant, maar met de huidige behoefte kan de natuur dat niet aan. Dus kan het nu ook via fermentatie gemaakt worden, hoeft de natuur niet kaal geplukt te worden, het is zuiverder met minder bittere bij smaak dus je hebt minder nodig.

Daarbij willen mensen tegenwoordig niet meer 30-40% van hun inkomen aan voeding besteden, we zijn gewend dat dit zo'n 5-10% is

Flavia

'Of je moet spercibonen alleen in 3 weken in de zomer willen eten en in de winter kool, en peen'

Dat is inderdaad wel de consequentie. Het kan geen kwaad als 'we' iets loskomen van alles meteen, altijd, goedkoop en in grote aantallen verwachten.

'Daarbij willen mensen tegenwoordig niet meer 30-40% van hun inkomen aan voeding besteden, we zijn gewend dat dit zo'n 5-10% is'

Maar dat heeft weer niks met het milieu te maken ...

Flavia

Flavia

27-03-2020 om 11:37

Sydney

Prijs heeft alles met milieu te maken: kleinschaliger is duurder, dus gaat je prijs omhoog omdat je met minder product even veel wil opbrengen.

Ik denk dat het een wensdroom is die niet uit gaat komen gebaseerd op een romantisch idee van moestuintuinieren.

Tihama

Tihama

27-03-2020 om 12:06

Datacenters

even 2 postings verbinden:

1. Nederland is hotspot qua datacenters. Die vragen nu 2% van de landelijke stroom, maar met de stijging (25% per jaar) zitten ze binnen no time op 5% van het landelijk stroomverbruik. Deze datacenters kopen overigens nagenoeg allemaal groene stroom in.
Datacenters verbruiken 2/3e van hun stroom voor hun servers en 1/3e gaat op aan de koeling voor diezelfde servers. Die koeling levert warmte als afvalproduct.
Hoewel datacenters een lage stroomprijs per kWh betalen (nauwelijks belasting), is de totale rekening wel extreem hoog. Datacenters zijn daarom op zoek naar oplossingen. Eentje is deze: https://www.shell.nl/media/nieuwsberichten/2019/investering-asperitas.html

2. Kassen vragen heel veel warmte. Die gebruiken nu meestal WKK's die op gas draaien. Voor een kas is de gasrekening bepalend.
Dus de 1 moet kapitalen betalen voor zijn koeling en de ander betaalt kapitalen voor zijn warmte....die is niet zo heel moeilijk.

https://www.businessinsider.nl/microsoft-bouwt-datacenter-in-noord-holland/

Wat er nu al gebeurt: zet een datacenter naast een kas en je hebt de kas het hele jaar verwarmd.

Dan is opeens je groente wel lokaal te maken. Kleinschalig is nog wat anders.

En ja, hier kleven nog een heleboel haken en ogen, maar dit is wel de kern waar we naar toe gaan.

Overigens: bij de vorige energietransitie (toen we gas kregen) was een van de grote winstpakkers dat we voortaan het hele jaar bepaalde groentes konden eten.

En nee, het is allemaal geen gelopen race, maar het is mijn dagelijks werk en ik zie vooruitgang.

In Stockholm werkt het al: https://www.bbc.com/future/article/20171013-where-data-centres-store-info---and-heat-homes

Flavia

'Ik denk dat het een wensdroom is die niet uit gaat komen gebaseerd op een romantisch idee van moestuintuinieren.'

Dat is in mijn geval maar goed ook. Ik stond echt helemaal achter in de rij toen de groene vingers werden uitgedeeld, en de doos was leeg toen ik aan de beurt was 😂😂

Flavia

Flavia

27-03-2020 om 12:40

Tihama

Ik ken dat gebied in NH met die data centers vrij goed, Het was al een uitgestrekte vlakte maar nu zie je alleen datacenters en kassen, het wordt er echt niet mooier op.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-03-2020 om 13:04

Sydney

https://www.makkelijkemoestuin.nl/

Groene vingers optioneel.

Interessant!

Alweer een lichtpuntje

Als het coronavirus inderdaad afkomstig is van het Afrikaande schubdier, zou dat verklaren waarom er in Afrikaanse landen gern coronabesmettingen worden gemeld: de mensen in West- en Oosr-Afrika zijn misschien inmiddels immuun voor dat virus. Dat is goed nieuws.

@Emma

@Emma

29-03-2020 om 10:31

Sidney

Waar haal je die info over Afrikaans schubdier vandaan?

Positief

Is dat mijn huis nog nooit zo.schoon is geweest....

@Emma

@Emma

29-03-2020 om 12:58

Interessante onderzoeken

Maar ik maak er niet uit op dat ze in West- en Oost Afrika inmiddels immuun zijn en dat dat goed nieuws zou zijn voor ons.

Maar om het draadje positief te houden: als ik mijn dagelijkse wandelingetje doe en met een wijde boog om de mensen heen loop wordt er vaak een grapje gemaakt of gezwaaid. Afstand houden is soms best gezellig

Lekker Sini!

Mijn huis is vies. We zijn hier ineens met vijf mensen de hele dag thuis en de schoonmaakster komt niet. ik verheug me nu al op de eerste maandag dat ik thuis uit mijn werk kom en de schoonmaakster is geweest en het weer brandschoon is, heerlijk! En voor nu doen we het er gewoon maar even mee.

skik

Skik

We zijn hier met zo'n twee, het scheelt.

Watervrouw

Watervrouw

29-03-2020 om 22:57

Vies en positief

Mijn huis is ook best vies. Ik werk het grootste deel van de dag terwijl de kinderen voortdurend thuis zijn.

Wat hopelijk positief uitpakt is de waardering voor de natuur. Nu weer blijkt weer hoe belangrijk het is en hoe fijn om het bos in te kunnen en daar de ruimte te hebben.
We hebben grote bossen en heides nodig, liefst een beetje ruig en niet van die parkachtige bossen.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-03-2020 om 00:49

Flavia

Voeding is al eeuwen lang een wereldwijd gebeuren.===

Ik denk daar natuurlijk ook weleens over na, maar zou het éigenlijk niet goed zijn als we wijs geworden door deze ellende, onze wereld weer wat kleiner zouden maken? Dat wereldwijde over en weer gevlieg en gevaar is toch ook onderdeel van het klimaatprobleem. En ziektes blijven overduidelijk geen lokaal drama, maar een wereldwijde. Dat maakt sommige volken ontzettend kwetsbaar. Meer dan bij ons.

Ik merk dat deze crisis ons weer een beetje naar de basis dwingt. Boeren zetten hun waren op eigen erf te koop, verkopers leveren van de boer op bestelling aan huis. Bij gebrek aan reismogelijkheden blijven we dit jaar zeer waarschijnlijk dichter bij huis. Nederland blijkt toch ook leuk te zijn. Omkijken naar elkaar is weer hip. "Romantisch" moestuinieren wordt steeds meer "gewoon" en bedoeld om voedsel te produceren. Wist je dat er al tijden wachtlijsten zijn voor volkstuinen? Vooral uit hobby, maar het doel is serieuze opbrengst.

Creatief


https://www.youtube.com/watch?v=nmUXntGlqFI

Stayin inside. Op de wijs van een Bee Gees song.

Well you can tell by the way I wash my hands
I'm Corona free, won't take no chance
Toilet paper and latex gloves
I've been ready for this since I was born
And now it's allright, it's okay
You may look the other way
You can try to understand
The Corona virus's effect on man
Whether you're a brother or whether you're a mother
You're stayin inside, stayin inside
Feel the city breaking and everybody shaking
We're stayin inside, stayin inside
Ah, ha, ha, ha
Stayin inside, stayin inside
Ah, ha, ha, ha
Stayin inside
It's the Corona
Somebody help us
Somebody help us, yeah
It's the Corona
Somebody help us, yeah
I'm stayin inside

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.