Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Amsterdamse

Amsterdamse

03-05-2020 om 17:46

De hof: wie tuiniert ook?


Pluk

De Tinus Viburnum is groenblijvend, bloeit in januari en krijgt daarna besjes. Bijna niet dood te krijgen, heel makkelijk in het onderhoud, als hij te groot wordt kan je hem zonder enige kennis van zaken snoeien.

Camelia's hebben ook mooi groenblijvend blad, bloeit prachtig in april maar is wel heel gevoelig qua plekje. Niet in de ochtendzon omdat anders de dauw te hard op het blad inbrandt. Is wel een ontzettend langzame groeier.

skik

Amsterdamse

Amsterdamse

05-05-2020 om 08:05

Amerikaanse sering

Pluk, een fruitboom in combinatie met een Amerikaanse sering. Dan heb je eerst de bloei van de fruitboom, en dan in mei en juni (juli?) de blauwe bloemen.

bieb63

bieb63

05-05-2020 om 08:09

Redelijk war ervaring met tuinieren. Snoeien,

Ik heb wel redelijk wat ervaring met tuinieren en vind het ook leuk. Alvast wat tips over snoeien

Als je heesters en planten wil snoeien, moet je altijd bedenken wanneer hun bloeitijd is. Is dat in de zomer dan kun je ze rond maart een goeie snoeibeurt geven. Evt. Kan je na de bloei ook wat snoeien. Vroegbloeiende heesters zoals bijv forsythia, nooit vroeg snoeien, want dan snoei je de bloembeginselen eruit. Die snoei je dus direct ná de bloei, want vanaf de herfst gaan ze bloembeginselen maken.
Lavendel flink snoeien, want anders wordt het bossig.
Rozen ca een cm boven een sterk oog snoeien

Ook mooi

Een succes hier, al duurde het wel een aantal jaren voordat hij ging bloeien: cornus kousa. Aardig blad, spectaculaire bloei, na de bloei rozerode, op aardbeien lijkende vruchten, en een prachtige knalrode herfstkleur. Maar op bloei moest ik zoals gezegd enkele jaren wachten, en deze struik is niet klein. Dus voldoet niet voor Pluk

Ook mooi, wel in kleiner formaat, maar eerder boompje dan een heester: Japanse esdoorntjes. Bloeien niet, maar het blad is prachtig.

O wacht, Pluk, wat dacht je van een ceanothus? Die staan nu overal in bloei. Ik weet alleen niet meer of die groen blijft. Bij mij is er helaas ooit eentje doodgevroren, maar misschien zijn er ook soorten in de handel die wel betrouwbaar winterhard zijn. Mooi donkergroen klein blad en leuke blauwe bloemtrosjes.

Groeten,

Temet

Amsterdamse

Amsterdamse

05-05-2020 om 08:56

Snoeien moeilijk

Dat vind ik dus moeilijk, snoeien. Want ik weet dan niet waar precies, en hoe ver. Zoals bv bij een roos zoals Bieb63 schrijft: ‘boven een sterk oog’, echt geen idee wat een oog is of wanneer het sterk is.

En lastig om de vorm van de struik of boom goed te krijgen.

Mijn vlinderboom groeit heel hoog, maar ik wil m liever wat compacter en vooral in de breedte. Ik snoei m ieder jaar helemaal terug naar 50 cm boven de grond, echt alles. Maar compacter wordt ie niet.

Een rozenstruik, liefst een klimmer, zou ik echt heel graag willen, maar dat is voor nu vijf stappen te moeilijk. Eerst maar eens dit tuinseizoen volbrengen!

Pirata

Pirata

05-05-2020 om 09:12

Pluk

Geen idee hoe breed het moet zijn, maar voor lange bloei zou ik struiken combineren. Zelf zou ik rhodondendrons of azalea's nemen met ervoor of er achter iets dat later in bloei komt. Hoogteafhankelijk van de rodo/azalea.

Amsterdamse

Amsterdamse

05-05-2020 om 09:14

Paardenbloem

Speciaal voor Pirata:

“Helaas komt de paardenbloem steeds minder voor”, vertelt paardenbloemenexpert Karst Meijer van Herbarium Friscum. Als het aan Karst ligt, stoppen we met dat oeverloze maaien van bermen en velden en laten we de paardenbloem weer gewoon stáán. “Trouwens, dé paardenbloem bestaat niet. Er zijn vele honderden soorten, Nederland kent er maar liefst ruim 250. Zag je vroeger een compleet geel gekleurd weiland, dan stonden daar niet één soort, maar wel zestig verschillende varianten in”, aldus Karst. De paardenbloem komt er qua reputatie tamelijk bekaaid af. Volledig onterecht, want het is niet alleen een veelzijdige, maar ook een gezonde en heilzame plant.
En daarom: de laatste zondag van april, dit jaar op 26 april, zal vanaf 2020 door het leven gaan als de Nationale Dag van de Paardenbloem.

Pirata

Pirata

05-05-2020 om 09:21

Hemeltje

Nou, dan zit ik nog steeds goed met mijn keukentuin!
Ik zie overigens ook veel insecten er op af komen.
Ik zal er een paar laten staan voor het konijn, de pesto en de insecten. En de rest vervangen door iets waar insecten dol op zijn. Hoe meer bijen en hommels, hoe meer lol.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

05-05-2020 om 09:32

De vlinderstruik

Vorig jaar is vanwege een grote ophoogactie van onze woonwijk - en dus ook de tuin - de vlinderstruik in januari gesnoeid tot een centimeter of 15. De schutting moest vervangen en daar stond ie tegenaan. Zag er heel zielig uit, zo’n stompje, maar hij is zelfs die zomer al volop gaan groeien en bloeien. En nu, jaar 2 na deze aanslag, ziet ie er keurig uit, niet meer zo wild uitwaaierend.

Snoeien vind ik ook lastig. Wij hebben een boogje in de tuin waar doorheen een klimroos groeit, m’n man is helemaal enthousiast dat de plant nu de hele boog bedekt. Maar bovenop wordt ie te wild, daar moet wat af. Het ding heeft wel heeel gemene doorntjes.

Het enige wat echt groen blijft in onze tuin is de klimop. Die loop ik het hele jaar te temmen met m’n snoeischaartje.

Er staan een paar geraniums buiten die na een barre tijd in de schuur hun derde zomer tegemoet gaan. Dat is vooral de sport, want ze hebben heel wat tijd nodig om weer mooi te worden. De eerste bloeit al.

Dan is er nog een verzameling ontkiemende zonnebloemen in kleine potjes. Hoop dat ze deze keer groot worden, ik ga ze half mei in de hoek van de tuin planten.

Amsterdamse

Amsterdamse

05-05-2020 om 12:24

nog twee ideetjes

voor Pluk:
Choisya (Choisya ternata): die heb ik in de tuin staan, en die bloeit nu al uitbundig. Mooie volle plant, is iets minder robuust als de rododendron (die heb ik gehad, maar deed het niet zo goed en vond ik als geheel te 'fors/grof' voor mijn stadstuintje).
Choisya bloeit heel lang. En die knip ik regelmatig even bij in model, eigenlijk zoals bij de kapper, en daar houdt ie niks aan over.

En wat vind je van brem? Is ook wintergroen. En vooral lekker geel.

Klimop (Hedera) vind ik een prima plant, ik snap niet dat mensen daar zo'n hekel aan hebben. Fijn groen, makkelijk bij te houden want gewoon bijknippen, goed voor beestjes, en geen irritante wortels door de hele tuin. Bij mij groeit ie op de schutting achter de grote sering, want daar is veel schaduw.

Wilgenkatje: groeit jouw vlinderboom nu ook meer in de breedte? Ik begrijp niet goed waar de nieuwe scheuten worden gemaakt, dus op welke plek dat is van de plant.

bieb63

bieb63

05-05-2020 om 12:32

Amsterdamse

Een 'oog' op een stengel van een roos herken je vast wel. Dat is een soort sneetje in de stengel (soms komt daar al een puntje van een nieuwe uitloper uit). Zo'n oog is dus het punt waar een nieuwe stengel uit gaat groeien.
Als je een roos gaat snoeien, snoei je eerst de kleine dunne takjes helemaal weg. En van de overgebleven basis stengels en stevigere zijstengels, snoei je boven een oog, niet de laatste als er meerdere zijn op een stengel, maar meer halverwege. Je snoeit dan ca een cm erboven en dan schuin, waarbij de langste kant van de schuinte boven het oog zit. Ook het beste is om te kiezen voor ogen die naar buiten wijzen. Tijdens de bloei knip je de uitgebloeide bloemen zo kort mogelijk onder de kop weg voor herbloei.
BIj een klimroos doe je eigenlijk hetzelfde, alleen zul je dan wat hoger gaan snoeien, zodat de roos ook echt gaat groeien en klimmen. Als de klimroos nog jong en klein is, snoei wel korter, zodat je meer zij takken krijgt.

bieb63

bieb63

05-05-2020 om 12:35

Bij een vlinderstruik

om hem voller te krijgen, snoei je niet alleen de 'buitenkant', maar haal je ook kleinere takken vanaf de stam weg, zodat daar meer takken gaan groeien en dus voller wordt.
Let wel, dat je een vlinderstruik NIET in het voorjaar snoeit, want dan haal je de bloembeginsels weg. Dus snoeien ná de bloei of uiterlijk in de herfst.

Pirata

Pirata

05-05-2020 om 12:57

Huh

Vlinderstruik juist snoeien in maart. Tot vlak bij de grond. Elk jaar is ie weer helemaal vers, fris, fruitig en volop in bloei!!! Bloeit op het nieuwe hout.
Ware het niet dat de.mijne moest wijken voor het terras. Ik zal eens een nieuwe halen.

Pluk

Pluk

05-05-2020 om 13:30

Bedankt!

Ik heb ze allemaal nagezocht op appeltern.nl. Handige zoekmachine! De Amerikaanse sering, de sneeuwbal, rhodondendron gletchernacht en de camellia zijn wat mij betreft de toppers. Allemaal vroege bloei en groenblijvend, precies wat ik zoek. Ik wil ze dan combineren met hortensia’s en/of doorbloeiende rozen, die vanaf mei/juni bloeien tot in de herfst. Ik ga aan het tuincentrum vragen welke het makkelijkst zijn in het onderhoud. Ik vind een keertje per jaar snoeien en af en toe bemesten geen probleem, maar de planten moeten wel verder zonder gedoe groeien. Ze komen ook wel op een winderige plek te staan, dus moeten in de winter daar wel tegen kunnen.

Ik zoek ook nog een plek voor een blauwe regen. Daar ben ik echt verzot op, maar onze tuin staat op het zuiden best wel vol met hoge bomen, dus er is aan de zuidkant al snel schaduw en aan de noordkant een vijver, dus daar past ie ook niet echt.

Lavendel heb ik in gedachten voor een andere border. Ik moet ook nog bedenken wat ik daar bij zet. Ik vind deze rozemarijnvariant erg leuk en hij ruikt lekker. Vind ik ook belangrijk! https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/plantenencyclopedie/rosmarinus_officinalis_prostratus_-_kruip-rozemarijn/

bieb63

bieb63

05-05-2020 om 14:06

Oh Pirata

Idd bij een vlinderstruik is dat in maart, was in der veronderstelling dat het een vroegere bloeier was

Zeetakje

Zeetakje

05-05-2020 om 14:32

Pluk

Je kan de lavendel misschien ook bij de rozen zetten. Rozen zijn wat gevoeliger voor bladluis en van lavendel houden bladluizen niet zo. En het is een prachtige combinatie.

Pluk

Pluk

05-05-2020 om 15:49

Mooi

Dat lijkt me inderdaad mooi, lavendel en rozen. En dan nog iets laags wat heel vroeg bloeit.

Zeetakje

Zeetakje

05-05-2020 om 16:27

Bosanemoontjes?

Ik vind ze zo mooi.

Iets laags dat heel vroeg bloeit

Anemoontjes inderdaad, winterakonietjes, kerstroos of (Iets later maar nog steeds vroeg) hondstand.

Ik kan trouwens Esveld aanbevelen als verzendhuis voor planten.

Wat betreft late bloei: Japanse anemonen. Geen heester maar een vaste plant, met een lange bloeitijd. Ik heb de witte, ze zijn er ook in roze.

Groeten,

Temet

Pluk

Pluk

05-05-2020 om 18:38

Campanula

Vind ik ook. erg mooi.

Maagdenpalm

Groenblijvende bodembedekker die in het vroege voorjaar met lichtpaarse bloemetjes, vormt een mooi dicht dek als het eenmaal aangeslagen is zodat je geen onkruid meer hebt.

skik

Anemone

Anemone

05-05-2020 om 22:21

En bollen!

Ik word altijd heel blij van uitkomende bollen in het voorjaar. Tulpen, narcissen, uienbollen, ideaal voor kleur in de tuin als er verder nog weinig bloeit.

Pirata

Pirata

06-05-2020 om 08:51

Ja bollen

Ik heb sneeuwklokjes tussen de bomen, achterin de tuin klassieke narcissen, krokusjes in het gras en dichter bij het huis heb ik kleine narcisjes (aanrader) en tulpen.
Die worden opgevolgd door ladingen geraniums (de vaste plant, niet wat we in bakken zetten na ijsheiligen). Gemengd met een soort wilde hyacinthen (soort onbekend, stond er al). Die geraniums bloeien echt heel lang, komen veel bijen op af.

groenblijvende bodembedekker

Nog een groenblijvende bodembedekker: pachysandra.
En niet groenblijvend maar wel bijna het hele jaar groen, schijnbaar ongevoelig voor ziekten en plagen, ondoordringbaar voor onkruid en met leuke bloemetjes: Geranium Maccrorhizum "Spessart", die ik altijd aanprijs als ergens in een draadje het woord "bodembedekker" valt. Breidt zich gestaag uit maar valt makkelijk uit te trekken als hij ergens in de weg staat. Na de bloei terugknippen en dan bloeit hij vaak nog een keer.

Vrouwenmantel is ook een mooie bodembedekker, maar die zaait zich erg enthousiast uit en is niet altijd makkelijk uit te trekken. Ik heb m toch, maar waakzaamheid is geboden

Groeten,

Temet

Amsterdamse

Amsterdamse

06-05-2020 om 10:40

Bodembedekker

Ja, bollen, staat ook nog op mijn wensenlijstje!

Intussen slaat de nieuwe aanplant (vorige week in de grond gezet) goed aan. Ik heb geraniums en vrouwenmantel als bodembedekkers. Zijn nu nog kleine plantjes.

Temet: vrouwenmantel zaait zich goed uit. Betekent dat dat ie overal de tuin kan opduiken of dat ie zich op de geplante plek uitbreidt? Ik heb ‘m op een ietwat donkere plek gezet, onder een (met de buren gedeelde) eik. Lijkt me namelijk heel mooi als ie de plek wat oplicht met lichtgroen bladeren en geel.
Maar het is wel de bedoeling dat ie daar blijft!

Doenja

Doenja

06-05-2020 om 10:59

be careful what you wish for

We gaan de hele tuin aanpakken. Het gras is afgelopen twee snoei-hete zomers helemaal verdroogd en er kwam enkel onkruid en mos voor terug. Ook hebben we een raar terras wat voor de enorme zandbak die toch niet meer gebruikt wordt, weggehaald. Zandbak ook weg, was een onkruid bende. Gisteren het gele zand daar weggeschept, want dat is geen goede vruchtbare grond. We krijgen straks championmest om de structuur van de grond wat te verbeteren. Er komt ondergrondse beregening en de man die ons kwam adviseren zei 'Leg dat ook maar een draad neer als je toch greppels aan het graven bent voor een robotmaaier. Met zo'n grote tuin moet je echt meer zelf willen gaan maaien'. Ik had het al geopperd, maar mijn lief wil zo graag op de zitmaaier, dat vind hij leuk. Maar nu iemand anders het zegt, komt het wel effe binnen ja. Tuin en grond naast de oprit en schuren zijn samen 2000 m2. Slik. Be careful what you wish for.
Ik krijg eindelijk mijn geliefde schapenhek als tuinhek rondom en meer ruimte voor de moestuin. Heb al een perenboom gekregen; een leiboom. We hebben twee enorme coniferen eruit gehaald want die vielen helemaal uit elkaar. Nu is er een hele schuurmuur leeg en ik droom wat ik daar voor kan zetten of tegenaan kan laten klimmen! Ben zo dol op rozen, maar ze gaan altijd dood bij mij. We hebben klapzand in de volksmond, super droge arme zandgrond, en afgelopen jaren deden alleen de lavendel struiken het goed. De stokroos was al verdroogd voor hij zijn zaad kon vormen, dus die is helaas voorgoed verdwenen. Het was zo'n mooie; een zwarte.
De aanleiding voor de tuinrenovatie was ook de buxus die aangevreten door de buxusmot ter ziele was gegaan. Of we nog haagjes terug gaan zetten weet ik niet. Ik las dat Paleis het Loo een andere haag had gezet wat er erg op leek en niet gevoelig was voor motten en plagen.
Nog een tip voor een balkon; niets is zo moeilijk als bakken aan je balkonrand; heel weinig zand kan erin waardoor al snel de hele bak gevuld is met wortels van wat erin komt. Krijgen we weer een mediterane zomer dan kom je bijna aan 3 x per dag watergeven toe, anders verdroogd het alsnog. Het staat even leuk, en als snel is het kapot. Lavendel is heel sterk en goed bestand tegen droog en droog weer. Heb je op je balkon een plekje tegen een muur bijv. helemaal links of rechts waar je een grote bak kunt maken waar je wat planten in zet en dan een klimplant die tegen trellis tegen de muur omhoog gaat zoals bijv. klimhortensia? Die blijft heel lang groen en geeft ook nog mooie bloemen. Hoe groter de bak, hoe meer het vocht erin blijft en hoe langer je planten blijven leven.
Wij gaan een echte tuinier zomer tegemoet, genieten en werken in eigen tuin ipv vakantie.

rode krullenbol

rode krullenbol

06-05-2020 om 11:13

Eetbare kruiden

Eetbare kruiden kunnen ook een waardevolle aanvulling zijn in een tuin. Vooral rozemarijn kan uitgroeien tot een heel fraai struikje met leuke bloemetjes. Tijm blijft wat kleiner, maar is wel bijzonder lekker. - Een zwarte bonensoep kan toch eigenlijk niet zonder! - Van alle soorten munt doet chocolademunt het het beste op mijn dakterras. En dat komt maar al te goed uit, want die is ook het smaakvolst. Met oregano, majoraan, bieslook, lavas en maggieplant kun je in de keuken natuurlijk ook van alles doen.

Voort wil ik de categorie rotsplantjes nog onder de aandacht brengen. Deze bodembedekkers blijven doorgaans ook wat kleiner, maar krijgen op de meest onverwachte tijden oogstrelend/adembenemend/zeer tot de verbeelding sprekende mooie bloemetjes.

Rode krullenbol

vrouwenmantel

Met uitzaaien wordt meestal bedoeld - en dat geldt zeker ook voor vrouwenmantel - dat de plant op allerlei nieuwe plaatsen opduikt. Hoe ver van de moederplant dat is, hangt af van hoe ver het zaad verspreid wordt en dat verschilt per plant. Maar de zaailingen van vrouwenmantel vind ik enkele meters van de oorspronkelijke plant terug, in de voegen van de bestrating.
Het is een kwestie van bijhouden: zaailingen en jonge plantjes uittrekken waar je ze niet wilt hebben. Maar als je achterover leunt kan je niet verwachten dat de vrouwenmantel zich netjes tot de door jou uitgekozen plek beperkt.

Als planten zich te erg uitbreiden door uitlopers (onder- of bovengronds) dan heb je het niet zozeer over uitzaaien maar eerder over woekeren.

Groeten,

Temet

rotsplantjes

Nav de postings van Doenja en RK: tuinschrijver vd Kaa beveelt rotsplantjes aan voor het balkon, omdat ze goed tegen wind en droogte kunnen en vaak klein zijn, waardoor je er een flink aantal op een beperkte plek kwijt kunt.

Jammer als je een weelderige groene oase in gedachten had voor je balkon, maar inderdaad, de boel daar verdroogt vaak waar je bij staat en dat maakt tuinieren daar niet makkelijk .

Maar goed, Amsterdamse heeft gelukkig een tuin (een flinke ook nog, voor de hoofdstad), dus die kan meer kanten op.

Groeten,

Temet

En tenslotte

En tenslotte ben ik het helemaal eens met RK: eetbare kruiden zijn een goed idee voor de tuin, al was het maar omdat verse kruiden in de supermarkt best prijzig zijn.
Alleen basilicum heb ik wel in een potje op de vensterbank, die gaat bij mij in de tuin altijd dood (te droog/te donker/teveel wind/beesten ).

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.