Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Amsterdamse

Amsterdamse

03-05-2020 om 17:46

De hof: wie tuiniert ook?


40er

40er

06-05-2020 om 12:41

Rotsplantjes en bodembedekkers

Delosperma, steenanjer, campanula. Bloeiende rotsplantjes
We hebben ook een geranium (geen pelargonium) die staat ook heel erg droog.

Als bodembedekker bosaardbei (wilde aardbei) en lieve vrouwe bedstroo. Beide eetbaar, leuke bloemetjes en redelijk makkelijk bij te houden

Als jullie toch met kruiden bezig zijn,,,,

Een laurierstruikje! Zo leuk. ( is niet hetzelfde als de gewone laurier die je vaak als haag gebruikt. Deze heeft echt de klassieke blaadjes die in je Stoofschotels en zo moeten.). Salie is ook mooi en lekker. Wordt ook een echt struikje.

Ik heb dit jaar mijn moestuintje weer eens in ere hersteld. Naast de kruiden een paar soorten (pluk)sla geplant, tomaten , courgette en zoete aardappelen ( de plantjes zagen er zo leuk uit, ik kon ze niet laten staan) er komen nog bonen, en snijbiet. Ook nog wat zaad gekocht. Ga met dochter pompoenen en zonnebloemen kweken. En heb oostindische kers zaad gezocht om her en der voor de fleurigheid neer te zetten....

Ingrid

(

Ze hangen

Vanmorgen toch maar de geraniums bij de bloemenman gehaald. Het scheelde bijna niets en het stond er zo mooi fleurig bij.
De kinderen hebben zich er net over ontfermd en ze staan ze op het balkon te behandelen alsof ze er verstand van hebben.
Net zag ik ze blaadjes omdraaien om te kijken of ze 'luis' hebben. Ze hebben hun smartphone erbij en die weet hoe het moet, ik kom er niet aan te pas.
Het staat werkelijk heel gezellig. Nu zit ik echt achter de geraniums.

Amsterdamse

Amsterdamse

06-05-2020 om 18:39

AnneJ

AnneJ: hahaha, zo leuk! Welke kleur heb je?
Mijn pubers worden ook steeds enthousiaster. Komt ook omdat ik ze steeds meesleur naar de tuin om te kijken naar de groeiende sprieten.
Come to think of it: misschien faken ze de boel wel, omdat ik zo blij doe.

Ik moet eigenlijk de eerste bloemetjes van de aardbeien afhalen, maar kan het niet over mijn hart verkrijgen. Die pioniers een kopje kleiner maken, voelt slecht

Dank Temet, voor het uitgebreide antwoord. De vrouwenmantel staat op een redelijk ingesloten stukje, dus kan daar lekker groeien. En in de rest van de tuin hou ik het in de gaten.
Heb inderdaad een grote tuin, voor Amsterdamse begrippen. Altijd met veel groen, de laatste jaren echt wel iets te verwilderd.
Ik probeer zo veel mogelijk voor bijen en vogels te zorgen en zo weinig mogelijk bestrating. Ook eigenbelang, die bestrating, want souterrain en dus al water in huis gehad door teveel regenwater en hoog grondwater.

Jammer genoeg komen er steeds meer nieuwe buren die hun huis uitbouwen, hun overgebleven tuin bijna volledig betegelen en een stukje kunstgras leggen. En een minimale border, met één smal rijtje plantjes. ik probeer nu de buren te bewegen om hun dak van de uitbouw te vergroenen. Beter voor isolatie, regenwaterafvoer en insecten.

Doenja, wat een klus! Respect hoor.

Dus op mijn wensenlijstje: kruiden, bollen, klimroos en nu dus ook een moestuin (klinkt goed IngridT). In ieder geval volgens jaar en misschien al dit jaar, wie weet.
Vanavond eens bij de kinderen checken if ze niet een stukje tuin willen...

Pirata

Pirata

06-05-2020 om 19:23

Kinderen

Die van mij zet ik in voor graaf- en snoeiwerk. Gisteren heeft oudste op die manier nog een stuk ligusterhaag gemold... 🙄

Kleuren

Ik heb me beperkt tot de kleuren die dochter prefereert: roze, lichtroze en paars. Staat prachtig in de bamboebakken.

Zoon zou hier op het balkon ook wel wat willen laten groeien. Maar helaas gaat het niet verder dan een wietplantje.

Doenja

Doenja

06-05-2020 om 19:40

Morgen

Morgen komt er een tractor om te frezen en daarna kalken. Het grote werk gaat beginnen!

Amsterdamse....

MoestuinTJE hoor. Ik heb ( zeker voor Amsterdamse begrippen, hahaha) een behoorlijk grote tuin (. 500+ m2) maar t moestuintje is echt maar een paar vierkante meter. Maar wel leuk. Van die leuke rijtjes sla.

Heb de hele handel gisteravond trouwens nog afgedekt met een groot stuk zeil. Zag per ongeluk t weerbericht, en dat was maar goed ook want het heeft hier echt gevroren afgelopen nacht...t platte dak van de aanbouw was echt stijf wit bevroren vanochtend. Dus bijna al mijn frisse slaplantjes binnen 24 uur na planten naar de filistijnen. Dat zou toch jammer zijn geweest.,...nu hebben ze het gelukkig prima overleefd!

Amsterdamse

Amsterdamse

06-05-2020 om 20:19

wietplant

OMG, ik herinner me ineens dat wij ook twee wietplanten hadden. Die g(m)eurden op een gegeven moment zo hard, dat de buren voorzichtig kwamen vragen of het niet eens tijd was om te oogsten.

Hahaha

Een Wietplant. Die heb ik een paar jaar geleden als mini stekje van m’n ‘schoondochter’ gehad. Omdat ik ooit had gezegd dat dat me zo leuk leek. Eerst in een potje in de vensterbank, maar later de tuin in. Hij werd gigantisch....

Zo’n lol mee gehad. Een buurvrouw die ik als heel streetwise had ingeschat die aan de blaadjes wreef en vroeg dit voor raar soort peterselie was..... maar ook mensen van wie je t totaal niet zou verwachten die spontaan hun favoriete space cake recept met je wilden delen. En mijn kinderen ( Pubers) schaamden zich dood voor hun moeder.

( en toen ik met mijn mentorklas een les over drugs had met een echte expert erbij kon ik echt indruk maken door m’n hand keurig op te steken toen er gevraagd werd wie thuis drugs had....hahaha)

Ingrid

Anemone

Anemone

06-05-2020 om 22:41

Stokrozen

Ik ben gek op stokrozen, maar bij mij in de tuin slaan ze niet aan. Terwijl ze in de stad gewoon tussen de stoeptegels groeien. Iemand een idee wat ik kan doen?

Stokrozen

Ik had vorig jaar hopen in mijn tuin staan en geen idee hoe die erin gekomen waren. Ik heb zaadjes gewonnen en met mijn buurvrouw gedeeld. Ik ben benieuwd of ze dit jaar weer opkomen.

Ik heb dit jaar ook korenbloemen gezaaid en die kwamen heel vlug op, meteen een groen tapijtje. Alleen twee dagen later is alles weg, ik heb het idee dat het heel goed in de smaak viel bij de slakken....

IngridT

Foei! (Hahahahaha!)

Zevenblad

Ik heb ook zevenblad in mijn tuin maar ik vind het niet erg meer omdat mijn cavia's er dol op blijken.
Mijn cavia's worden intussen kogelrond want iedere keer als ik binnenkom vanuit de tuin whiepen ze om meer.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-05-2020 om 00:28

Spuit 11 ontdekt nu pas dit leuke draadje

Ik ben minder vaak op OO en dat heeft nu vooral met de tuin te maken. Ik ben er de hele middag aan het "studderen" als het weer het toe laat.

Ik had net al een heel verhaal getypt, maar helaas ging dat verloren. Opnieuw dus 😏.

Dit is het derde jaar waarin ik, na herontdekking van plezier van tuinieren, de tuin aan het ombouwen ben tot een soort eetbare tuin, met oneetbare struiken die er nu eenmaal al jarenlang staan. Ik hoop dit jaar letterlijk al wat vruchten te plukken ban wat er staat. Ik heb diverse bessenstruikjes, ook frambozen en bramen, peren, appels. En een laurier. In het midden heb ik een moestuintje met aardappels, knoflook, een aantal bonensoorten, spruitjes, rucola, paprika, tomaten, wortels, en meer. Eigenlijk veel te veel voor de ruimte die ik heb, de ene tegel na de andere gaat er uit. Ik heb inmiddels ook aardperen geplant, hartgespan staat klaar. Ik heb ook nieuw kaasjeskruid, bergamot en sumak. Sumak is echt een struik, maar ook hartgespan en aardperen groeien flink de hoogte in. Zo creëer ik meer privacy. Ook voor een nieuw bankje bij het raam van, jawel tuintegels met daarop pallets. Her is echt een aanwinst. Ernaast, tegen het huis aan, een nieuwe werktafel, ook van pallets en metalen schragen.

Mijn volgende project is een vijvertje. De basis is een plastic hondenmand. Ik heb er klinkertjes omheen gelegd tot de bovenrand. Daar grond ingesmeerd, hopelijk gedijen muurplantjes zoals steenbreek daarop. In de bak zelf wil ik een "kom" van vijverfolie en daarom heen een rand natte grond en bijpassende planten. In de vijver zelf een dwergwaterlelie en kikkerbeet bijvoorbeeld. Ik hoop dat het lukt.

Nog een paar tips:
Als alternatief voor de buxus: ilex.

Tegen luis: Afrikaantjes. Dus ook in de moestuin.

Zelf gier maken dmv fermenteren. In een afsluitbare bak of ton bijvoorbeeld paardenbloemen verzamelen, onder water zetten en weg zetten. Wel af en toe doorroeren. Na een paar weken het vocht eruit filteren. Dit is nu een concentraat. Verdunnen met water en bij de planten gieten. Heermoes schijnt hier uitermate geschikt voor te zijn. Tijdens een wandeling flink plukken. Dit is voor de tuin een rampenplant, dus meteen het huis in en in het vat stoppen en met water overgieten. Ook weer verdunt, na een paar weken, als mest te gebruiken.

Mijn achtertuin is trouwens helemaal niet vreselijk groot. Met 56 m2 heb je het wel gehad.

Flavia

Flavia

07-05-2020 om 09:05

kom maar op met die goede ideeen

ik emigreer in de komende maanden van het smorend hete Balconia (50+ in de zomer is niet ongebruikelijk) naar Klein Tuinzania.

Klein als in klein. 4x4m omgeven door 3 muren en de nog te plaatsen schutting met de buren. (Is nu een heg, maar die neemt al bijna een meter van mijn grondgebied in en is aan het einde van zijn levensduur)

Deze zomer ga ik natuurlijk nog niet veel doen, eerst moet het hele huis verbouwd worden en zal de tuin dienen als zaag en schilderput.

ochtendzon is tegen de uitbouw, dan draait hij door de tuin heen. Veel schaduw door omliggende bomen en omdat het niet zo diep is staat 's avonds het huis in de weg.

Ik kan in een deel ook geen diep wortelende planten zetten want daar ligt op 10cm onder de grond een regenput met een oppervlak van 1m2. Ik zou daar wel bv een pomp kunnen plaatsen om gebruik te maken van regenwater om de tuin te bewateren.

Is een terras van 2x2 voldoende voor een kleine lounge hoek?
en welke planten worden wel hoog maar niet breed.
Het idee is nu een klein zitje bij het huis om de ochtendzon mee te pakken, en dan een rand bloembak waar hoge planten in kunnen. Een klein terras tegen de achter muur om de middagzon te benutten. Dat moet dan iets hoger komen want er is wel wat hoogte verschil in die 4m. Het deel van de poort naar de achterdeur wil ik verhard houden. Het deel tussen de terrassen dacht ik met stapstenen en een bodembedekkende groenblijver zodat het niet een betegelde binnenplaats wordt.

Kom maar op met jullie goede ideeen.

Pirata

Pirata

07-05-2020 om 09:24

Flavia

Heb je Netflix? Kijk dan eens naar Monty Don, die heeft een hele serie over tuintjesaanleg. Er zitten ook van die "onmogelijke" kleine bij.
Sowieso een heel leuke serie.

rode krullenbol

rode krullenbol

07-05-2020 om 09:28

Passiebloem (Passiflora)

Voor een tuin als die van jou, Flavia, lijkt me Passiebloem ideaal. En dan een wintergroene soort.

Rode krullenbol

Flavia

Flavia

07-05-2020 om 09:31

helaas

geen netflix hier. Geen tijd om tv te kijken normaal gesproken. Maar ik zal eens zien of hij ook op youtube te vinden is.

Pirata

Pirata

07-05-2020 om 09:45

Flavia

Ik kan het niet eens meer vinden op Netflix...
Het heet: Big Dreams, small spaces

Amsterdamse

Amsterdamse

07-05-2020 om 09:50

Klimmer

Een klimmer is iets voor jouw tuin, denk ik. Wel de hoogte in en groen, niet teveel ruimte. En als je een klimroos doet, heeft Bieb een snelcursus rozen snoeien hier opgeschreven.
Of misschien Toscaanse jasmijn, blijft groen in de winter.

Tip voor loungebed voor een kleine tuin: ik heb zo’n uittrekbare gekocht, kan als bank of als bed. Niet zo pompeus zoals sommige loungesets en neemt niet de hele tuin in beslag. En ligt helemaal prima.

Jemig Kaaskopje, ik ben onder de indruk. Leuk hoor. Zou ik dus over drie jaar ook kunnen hebben, een eetbare tuin. Nou ja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit

Amsterdamse

Amsterdamse

07-05-2020 om 10:07

Ik heb de

gierzwaluwen weer gehoord! Net.
Voor het eerst dit jaar. Zo heerlijk.

Flavia

Flavia

07-05-2020 om 10:23

Pirata

Ik heb het gevonden op youtube. Het is ooit uitgezonden door de BBC.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-05-2020 om 12:04

Monty

Ik heb nu een abonnement op (de Nederlandse) Garderners World, ik kocht ze steeds los. Daar is ook een tv-programma van, waar ik helaas steeds naar vergat te kijken. In het blad altijd adviezen van Monty.

Andermans goede idee (voor Flavia)

Ik deel hier graag nog eens een idee dat ik ooit eens van een ander heb opgepikt. Als je een nieuwe tuin hebt, maar nog niet precies weet wat je ermee kunt of wilt, zaai dan gras of leg zoden. De grond is dan bedekt, en je kan kleine stukjes uitsteken waarin je wat neerzet (eventueel alleen eenjarigen) Naarmate je plannen meer vorm krijgen en je budget het toelaat, steek je meer gras weg en beplant je de vrijgekomen ruimte.

Gelet op het beperkte oppervlak is het in jouw geval misschien een idee om zoden te leggen, dan heb je meteen een goede dichte mat. Wel goed besproeien in het begin.

Wat planten betreft, omdat ik het niet laten kan: zowel in mijn vorige als in mijn huidige tuin, in beide gevallen op het noorden, heb ik tegen de achterkant een bonte klimop geplant, met het idee dat ik dan ook in de winter tenminste iets redelijk fleurigs had om tegenaan te kijken. In mijn vorige tuin was dat "Goldheart", in mijn huidige tuin "Goldchild". Het plan werkt prima, uiteindelijk is de hele erfafscheiding met klimop bedekt en dat ziet er goed uit. Van de twee klimopsoorten heeft Goldchild het kleinste blad en een subtielere kleur, maar deze soort vriest in een strenge winter wel sterker in en is ook een minder snelle groeier. Plant dus Goldheart als je meer haast hebt.

Ik zou sowieso een deel van je muren met klimop beplanten, niet alleen voor het aanzicht maar ook tegen de warmte.Alleen als je een zuidmuur hebt, kan je daar natuurlijk ook een vijg of een perzik proberen
Vanwege de warmte zou ik ook de grond indien mogelijk niet, of zo weinig mogelijk bestraten. Anders is het straks net zo heet als vroeger op je balkonnetje. Als je inklapbare tuinstoelen neemt ipv zo'n logge loungeset dan kan je die best kwijt op het gras.

Met de huidige zomers en met een tuin van 4x4 met drie muren zou ik echt even over de hitte nadenken bij het maken van plannen.

Groeten,

Temet

Flavia

Flavia

07-05-2020 om 12:22

Temet

echt heet gaat het niet worden, er staan net buiten de tuin 2 hoge bomen die de zon filteren.

Op dit moment gras leggen is ook geen optie, in het midden van de tuin staat een full-size kersenboom. (roling eyes) En verder een verpieterde hortensia, 1 muur is bedekt met klimop en er staat een heg die aan het eind van de levensduur is en bijna een meter mijn tuin in komt tussen mij en mijn buurman. De rest is verhard.
Graven durf ik nog niet in de vierkante meter die onverhard is, ik wil eerst weten waar de vorige bewoners hun kattenlijk hebben gelegd.

Hoera!

De offerte voor het verwijderen van alle bestrating van mijn tuin is binnen en met een heel acceptabel prijsje, dus de opdracht is gegeven en ik kan niet wachten tot die troep m'n tuin uit is.

We laten daarna een betonnen terras bij de keukendeur storten, gegarandeerd onkruidvrij dus en eindelijk een plekje om lekker te zitten. De rest wordt allemaal groen. Het 'gras'veld moet nog wel omgeploegd c.q. afgegraven worden en er moet nieuwe grond gestort worden die ik dan ga inzaaien met klaver. Aangezien we deze zomer toch niet op vakantie gaan wordt dit een mooi project voor de vrije weken.

skik

Anemone

Anemone

07-05-2020 om 20:24

Flavia

Ik zou inderdaad geen loungebank plaatsen in zo’n kleine tuin, maar lekkere stoelen die je kunt verplaatsen en een tafeltje zodat je buiten kunt eten. En een verhoogde border of plantenbak op de plek waar je niet kunt graven, of misschien zon makkelijke moestuinbak van 1 m2 . Een mooie roos tegen de muur of een blauwe regen. En inderdaad gras, goeie tip van Temet, met al die muren om dat tuintje.

Pluk

Pluk

07-05-2020 om 22:12

Druiven

Een druivenstruik tegen de muur is ook prachtig. Heeft wel zon nodig. Blauwe regen is mijn favo klimplant, maar ook die heeft zon nodig. Clematis bloeit de hele zomer en is ook prachtig vind ik.

Amsterdamse

Amsterdamse

08-05-2020 om 16:40

gebruik tuin

het is wel zinnig om na te denken over hoe je de tuin het liefste en meeste gebruikt, als je een klein oppervlakte hebt. Tot voor kort had ik alleen een tafel met stoelen staan om aan te eten en krant te lezen enzo. En toch zaten we niet heel veel in de tuin, terwijl we wel altijd veel in de (woon)keuken zitten aan de tafel. Ik weet niet goed hoe dat nou komt.

Nu hebben we een soortgelijk loungebed erbij in de tuin:
https://shop.vtwonen.nl/product/lanterfant-loungebank-bente-uitschuifbaar-voetendeel-tuinbank/266420/

Niet zo'n groot en log ding zoals sommige loungesets.
En we zitten en hangen er hartstikke veel op: met een boek, iPad en koffie, met en zonder de pubers.
Is zijn geld al meer dan waard. Onze was trouwens 100 euro goedkoper, maar die zie ik niet meer terug online.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.