Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Zeetakje

Zeetakje

05-04-2018 om 12:11

Draadjesvlees in margarine

Normaal gesproken bak en braad ik in roomboter met een scheut olijfolie. Op advies van een vriendin heb ik laatst een pakje margarine gekocht, omdat dat veel goedkoper en net zo lekker zou zijn.

Vanmorgen maakte ik dat pakje open om er draadjesvlees in te gaan maken. Ik kon het niet laten om een klein beetje te proeven en ik proefde niks. Er zat helemaal geen smaak aan. Dat vond ik al weinig hoopgevend, maar ik heb het gebruikt, in dezelfde hoeveelheid als waamee ik roomboter gebruik en er ook een scheutje olijfolie bij gedaan.

Nou staat dus sinds vanmorgen een uur of 7 die pan draadjesvlees te sudderen, net als anders, maar het blijft allemaal zo bleek. Kan dat komen doordat ik margarine gebruikt heb i.p.v. roomboter, of kan margarine niet met olijfolie misschien?

Zal ik het vlees nog uit de pan kunnen halen en dan opnieuw beginnen om in ieder geval een lekker uitziende en smakelijke jus te krijgen? Ik heb er al 2 van die kleine maggiblokjes bijgedaan, maar het blijft er vreemd bleek uitzien. Zo jammer, bloemkool met draadjesvlees, aardappeltjes en aangemaakte komkommer. Daar hoort toch een lekkere jusje bij?!


🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

05-04-2018 om 12:51

Aanbakken/aanbraden van vlees

Ik denk dat het verschil zit in hoe je het vlees hebt aangebraden. aanbakken/aanbraden van vlees in margarine of boter verschilt. (Boter verbrand makkelijker, daarom de olie erdoor)
Als je in dat stadium je vlees niet donker genoeg aangebakken hebt, en je laat het vervolgens sudderen, dan zal het ook niet meer donkerder worden.
Sudderen is namelijk koken, het enige wat verkleurt met koken zijn stoofperen

Oplossing: Pakje jus erdoor voor een donkere jus.

Pirata

Pirata

05-04-2018 om 12:55

heu

Dat het vlees licht van kleur is wil toch niet zeggen dat het niet lekker is?
Zeker niet allerlei rare dingen erdoor gaan gooien (zoute meuk). Doe dan een scheutje zoete ketjap voor de kleur.

Zeetakje

Zeetakje

05-04-2018 om 13:10

Pakje jus

Het oog wil ook wat en ketjap door de jus trekt me niet zo. Denk trouwens dat ik er een halve fles door moet doen om kleur te krijgen.

Ik denk dat ik er inderdaad maar een zakje juspoeder doorheen doe, of een aparte jus daarvan maak. Het is niet alleen heel bleek, maar ook zo dunnig. Weet niet precies hoe ik het moet omschrijven, want jus is altijd dun, maar anders dun.

Het zal inderdaad wel met het aanbraden te maken hebben. Het ging van het begin af aan al anders dan anders. Eigenlijk wel logisch dat het dan niet meer bijkleurt. De rest van de margarine doe ik van het weekend wel door een cake. Ik hou het voortaan maar weer gewoon op roomboter.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-04-2018 om 13:11

Schroeien

Je moet vlees sowieso eerst op hoog vuur dichtschroeien. Ik zou er zelf ook geen olijfolie bij doen. Als het vlees dus al een bruine kleur heeft van het 'schroeien', doe je er water bij, dat kan behoorlijk spetteren, dus deksel bij de hand. Je kunt er een tomaatje bij mee laten sudderen. Niet téveel water toevoegen. Het moet een vette substantie blijven. Als je de jus wilt gebruiken, kun je nog wat water toevoegen als het te vet is.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-04-2018 om 13:20

Zakje jus of ketjap

Vlees en jus moeten wel ergens naar smaken, dus of je nu links- of rechtsom gaat, je doet er iets bij wat een nadeel kan hebben. Vlees zonder zout vind ik een lap leer zonder smaak.

Ik vind fabrieksjus toevoegen aan verse jus zónde. Heb je eens jus van vlees ga je er een pakje doorroeren... Ik doe er soms wel een drupje ketchup door, of bijvoorbeeld een beetje bruschettasaus, ketjap kan ook inderdaad, dat overruled niet volledig de smaak van de jus.

Zeetakje

Zeetakje

05-04-2018 om 13:28

Kaaskopje

Ik weet het en het lukt me ook altijd. Ik ben in bescheiden kring beroemd om mijn lekkere draadjesvlees. Alleen nu ik voor het eerst margarine gebruik i.p.v. roomboter, is het effect anders. Die scheut olijfolie had ik misschien beter weg kunnen laten, maar dat doe ik bij roomboter ook altijd. Zoals Sinbads vrouw ook al aangeeft, omdat roomboter makkelijk verbrandt. Ik heb altijd gedacht dat margarine precies hetzelfde werkte als roomboter, maar kennelijk toch niet helemaal.

Ik vind het trouwens ook een smakeloze hap. Toen ik wat boter proefde, proefde ik echt helemaal niks. Ik voelde dat ik iets in mijn mond had, maar het had geen smaak. Raar spul. Experiment mislukt zullen we maar zeggen. Leve de juspakjes voor stamppot. Zal met bloemkool ook wel smaken.

Half a twin

Half a twin

05-04-2018 om 13:33

heb nu te weinig tijd

Zal vanavond of morgen even hier neerzetten hoe ik draadjesvlees lekker maak met margarine.

Zeetakje

Zeetakje

05-04-2018 om 13:38

Half a twin

Fijn!

Met een goeie "gebruiksaanwijzing" durf ik het nog wel een keer aan. Voor nu biedt het juszakje uitkomst.

Pirata

Pirata

05-04-2018 om 13:43

Leer zonder smaak?

Nou Kaaskopje, dan doe je toch echt iets verkeerd....
Klinkt een beetje als een zoutverslaving, die maggi en zakjes.
Overigens heb ik een zoutbeperking, dus ik ben wel gewend aan de pure smaak van stoofvlees. Boterzacht, ook zonder roomboter trouwens (gebruik meestal alleen olie voor het aanbraden). Overigens braad ik het vlees bepaald niet altijd uitgebreid aan, veel verschil merk ik er niet in na 4 uur stoven in de saus of wijn of wat dan ook.
Vlees wordt overigens taai als je het te hoog laat opstaan.

Ik heb nooit enig verschil

gemerkt tussen aanbakken van vlees in roomboter, vergeleken met aanbakken in margarine...
Qua margarine is "Solo" hier het favoriete merk en net als bij roomboter wordt daar een scheutje olijfolie aan toegevoegd om "verbranden" te vermijden. Wat overigens onzin is.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-04-2018 om 16:03

Stamppotjus

Ja, die vind ik ook wel lekker . Dat halen we als we geen vlees hebben, maar rookworst.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-04-2018 om 16:15

Pirata

Hoho, ik was juist niet van de zakjes en maggi . Maar ik doe wel zout op vlees. Ik hou sowieso wel van een beetje zout.

Het schroeien is om de vleessappen zoveel mogelijk in het vlees te houden voor je er water bij doet en er zo geen soepvlees van te laten worden. Zodra het aanbraden gedaan is en je er water bijgedaan hebt, zet je het vuur laag zodra het borrelt. Het liefst op het kleinste pitje wat je hebt.

Ik doe het nooit, maar vlees wordt malser door het te laten sudderen in bier of een scheutje azijn of wijn in het vocht te doen. De door mij genoemde tomaat heeft hetzelfde effect door een zuur wat daar uit komt.

En ik zie dat men kokend water bij het bakvet doet en toen ik dat las herinnerde ik mij opeens dat mijn moeder dat ook deed. Dat doen wij dus 'fout'. Ik neem aan dat dat is om het bak/kook-proces niet te laten schrikken.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-04-2018 om 16:26

Wat ik doe

Mijn stoofvlees lukt altijd. Ik braad eerst het vlees aan op hoog vuur tot het bruin is, in een combi van vloeibare margarine en olijfolie. Dan vlees uit de pan en uien en knoflook fruiten. Dan een flesje donker bier erbij. Zodra het borrelt het vlees weer in de pan en water bijvoegen tot het onder staat. Paar plakjes ontbijtkoek erbij verkruimelen om te binden. Plus laurierblad of andere ingrediënten.
De pan gaat in de oven op 90-120 graden, de temperatuur waarbij je ongeveer elke vijf seconden een blubje hebt Ongeveer 4-5 uur. Mijn sudderpit suddert te hard en dan wordt je vlees taai.

door degradatie van het bindweefsel in zuur milieu

"Ik doe het nooit, maar vlees wordt malser door het te laten sudderen in bier of een scheutje azijn of wijn in het vocht te doen. De door mij genoemde tomaat heeft hetzelfde effect door een zuur wat daar uit komt. ".

bieb63

bieb63

05-04-2018 om 16:30

ik gebruik

(als ik geen roomboter en/of olie gebruik) vloeibare bak en braad. Dat gaat i.i.g. prima.

Pirata

Pirata

05-04-2018 om 16:42

Gooi ik nu iedereen door elkaar

Hm, gooi ik nu iedereen door elkaar dan
Bij mij nooit water bij het stoofvlees. Alleen wijn, tomaten, bier. Tenzij het droog dreigt te koken (zelden).
Meestal gebruik ik uien, bleekselderij, fijngesneden wortel, blikken tomaten en wijn en kruiden.

oven

Hier net als Phryne: aanbraden op het fornuis, en als alle ingrediënten in de pan zitten gaat die een niet te hete oven in. Enkele uren, soms doe ik dat voor ik naar bed ga en zet dan na een uur ofzo de oven uit, doordat de oven nog lang heet blijft gaart het vlees keurig door.

Sinds ik mijn stoofvlees in de oven maak, heb ik nooit meer taai stoofvlees, wat me daarvoor nog wel eens overkwam.

En Zeetakje, bewaar de rest van die margarine maar voor een volgende pan stoofvlees, maak daar nou geen cake mee. Het verschil in smaak tussen boter en margarine is in cake veel beter te proeven dan in stoofvlees...

Overigens: als je saus te dun is kan je ook het volgende proberen: vlees aanbraden tot mooi (donker)bruin, dan bestrooien met een paar lepels bloem, nog even laten doorbakken en daarna pas het vocht erbij. De bloem bindt de saus.

Groeten,

Temet

Lente

Lente

05-04-2018 om 18:45

Ik maak graag stoofvlees in de slowcooker

Ui, knoflook en kruiden fruit ik vooraf. Het vlees bak ik niet vooraf bruin.
Als het zolang stooft, maakt dat volgens mij geen verschil.
De kleur van de jus/saus maakt mij niet zoveel uit. Het gaat om de smaak en ook wel om de structuur.
Meestal scheid ik aan het eind van het stoven het vlees van de rest. (eventueel sommige onderdelen apart meestoven in een netje). Daarna gaat het nat en de niet-vlees-vulling bij elkaar, gaat de staafmixer erop en heb ik een prachtige dikke saus. De kleur maakt mij dan niet uit.

Pirata

Pirata

05-04-2018 om 19:51

Zeetakje

Was het wel margarine eigenlijk, of was het halvarine? Zonde eigenlijk, om voor zo'n klontje te bezuinigen op het bakvet. Tenzij je natuurlijk elk dubbeltje moet omdraaien. In dat laatste geval raad ik aan de verhouding vlees-toegevoegde groente flink aan te passen. Als je lang stooft krijgt alles sowieso een heerlijke smaak. Mijn kinderen eten bij mijn stoofvlees feitelijk evenveel groente als vlees. Merken ze niet eens.

Pirata

Pirata

05-04-2018 om 19:54

Ik gebruik altijd mijn gietijzeren pan en dan op het kleinste sudderpitje. Maar de oven gaat inderdaad ook uitstekend. Als ik weg moet zet ik de gietijzeren pan ook wel eens in een niet erg hete oven (lijkt toch veiliger dan de pan op het gas te laten staan).
De bak/stooftijd die op de sticker op de vleesverpakking staat minstens verdubbelen.

Slowcooker?

Wasda?
Is dat zo'n soort verwarmingsmantel waarin een kom past, die door die mantel op een temperatuur van ca. 70-80° gehouden wordt?
Ik heb er zo nog eentje van (net als de rest hier) een jaar of 30 oud, van het onvolprezen, al lang ter ziele gegane, B merk Nova.
Prima ding en je krijgt er alles gaar en zacht in.
Zelfs je schoenen, als het moet.

Zeetakje

Zeetakje

05-04-2018 om 20:26

Margarine

Het was wel margarine. En een gietijzeren pan. Eigenlijk hetzelfde gedaan als altijd volgens mij.

Ik had wel hele goedkope margarine gekocht. Ik koop meestal roomboter als het ergens in de aanbieding is en dan doe ik wat in de vriezer. Dat gaat prima. Als ik dan Blue Band margarine van ruim een euro per pakje zou kopen, scheelde het dus maar heel weinig met een pakje roomboter uit een aanbieding.

Dus ik kocht Zeeuws Meisje van 47 cent per pakje, maar als je er dan een juszakje tegenaan moet gooien... Misschien dat er in margarine onderling ook nog wel verschil zit.

Er was vandaag toevallig de hele dag wel iemand thuis, dus ik heb het de hele dag laten sudderen en de smaak van het vlees was wel goed. Het was alleen heel bleek en de jus was "anders". Dus toch maar dat zakje stamppotjus erbij gemaakt.

Ik wacht het recept met margarine van Half a twin af en als dat niet bevalt ga ik terug naar de roomboter. We gebruiken meestal maar een paar pakjes boter per maand. Het meeste daarvan gaat dan ook nog in koekjes of een cake af en toe. We zijn niet van die grote vleeseters en op brood smeren we alleen wat als het zonder boter niet blijft plakken.

"Tenzij je natuurlijk elk dubbeltje moet omdraaien."

Dan nog. Ik heb er even op gelet daarnet in de winkel: de gewone roomboter van het warenhuismerk (en die is erg goed) is goedkoper dan de bakmargarine van een A-merk (hier is SOLO dè referentie).

Hier kost "Winny gezouten boter" ("Winny" is het goedkope eigen merk van Smatch/Colruyt) €1,85/250g = € 7,40/kg. De prijs voor gezouten en ongezouten boter is dezelfde.
Dat is een prijs grootte-orde van wat je betaald voor een bakmargarine. Veel valt er daar dus niet te besparen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-04-2018 om 20:30

Zeeuws Meisje

Dat is rommel. Ik heb het een keer per ongeluk gekocht maar nooit meer. Het spettert ook door je hele keuken.

Pirata

Pirata

05-04-2018 om 20:43

prijs per kilo

Prijs per kilo van Zeeuws meisje is bij AH 1,88
Toch fors goedkoper dan de roomboter: 1,79 per pakje van 250 gram
Dus je hebt 4 keer zoveel zeeuws meisje voor je 1 euro 80.

Zeetakje

Zeetakje

05-04-2018 om 20:47

Haha

Ik dacht net als Zeeuws meisje uit de reclame: "geen cent teveel hoor".

Het moet natuurlijk

ook nog wel eetbaar zijn...

Pirata

Pirata

05-04-2018 om 20:51

Dit weekend

Dit weekend ga ik dan nu dus wel weer, hier geinspireerd, stoofvlees maken voor mijn visite (krijgen ze bijna altijd, hahaha). Maar zonder Zeeuws Meisje voor de zekerheid

Zeeuws meisje

Zo'n Zeeuws meisje zie ik nooit, hoewel ik bijna dagelijks in Zeeland ben.
Als zo'n meisje in traditionele klederdracht naar school zou gaan, zou ze waarschijnlijk onmiddellijk in een gesloten psychiatrische instelling worden ondergebracht, om daar verwoestend efficiënt "genezen" te worden...

Zeetakje

Zeetakje

05-04-2018 om 21:06

Goedkoop is duurkoop

Ik ben nu toch wel heel benieuwd naar andere merken margarine.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.