Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Een hond nemen


Yasmijn, dat is niet wat Max bedoeld. Er word heel vaak " makkelijk" gedacht: "dan nemen we toch een Maltezer" dat is de insteek.
Ik heb zelf twee boomers gehad, nog nooit zn pittige honden gehad als hun. Een grote gebruiksaanwijzing hadden ze en zelfs na intensief trainen was het ingewikkeld. De ene was altijd bang en de andere was stront eigenwijs.
Maar goed natje wilde wij alleen behoeden voor de stap die ze gaat zetten, bij twijfel,
want hij voelt alles, zo is hij geprogrammeerd.

miss1984 schreef op 05-02-2024 om 06:57:

Yasmijn, dat is niet wat Max bedoeld. Er word heel vaak " makkelijk" gedacht: "dan nemen we toch een Maltezer" dat is de insteek.
Ik heb zelf twee boomers gehad, nog nooit zn pittige honden gehad als hun. Een grote gebruiksaanwijzing hadden ze en zelfs na intensief trainen was het ingewikkeld. De ene was altijd bang en de andere was stront eigenwijs.
Maar goed natje wilde wij alleen behoeden voor de stap die ze gaat zetten, bij twijfel,
want hij voelt alles, zo is hij geprogrammeerd.

Maar in een boomer zit meestal een shi tzu, poedel of lhasa apso. Dat zijn ook geen 'makkelijke' hondjes. Wij hebben ook een echte lhasa apso gehad en dat was echt best een uitdaging😃

miss1984 schreef op 05-02-2024 om 06:57:

Yasmijn, dat is niet wat Max bedoeld. Er word heel vaak " makkelijk" gedacht: "dan nemen we toch een Maltezer" dat is de insteek.
Ik heb zelf twee boomers gehad, nog nooit zn pittige honden gehad als hun. Een grote gebruiksaanwijzing hadden ze en zelfs na intensief trainen was het ingewikkeld. De ene was altijd bang en de andere was stront eigenwijs.
Maar goed natje wilde wij alleen behoeden voor de stap die ze gaat zetten, bij twijfel,
want hij voelt alles, zo is hij geprogrammeerd.

Klopt, ik heb raszuiver, ooit ook een mix gehad, maar die stamboom van €15 euro, aangesloten zijn bij kynologenvereniging is geen garantie voor een persoonlijkheid; het zijn wat dat betreft net mensjes.


Natje1812 schreef op 04-02-2024 om 22:05:

Omwille van de omschrijving dat het sociale hond is die graag speelt en knuffelt.

Maar dat hij zo is in het gastgezin is wil niet zeggen dat hij bij jullie ook zo is. En sociaal klinkt als een mooie eigenschap maar ik zou toch vragen wat ze daar precies mee bedoelen, je wil geen hond die vrolijk op elke hond afstormt of die denkt dat iedereen op straat speciaal voor hem naar buiten is gekomen. Niet elke hond tolereert dat en mensen zeker niet. 
 Of die weigert om door te lopen als hij een andere hond of persoon ziet. Ik zou me eerder focussen op wat het dier al aan opvoeding heeft gehad en waar hij zich graag mee bezig houdt.  En uiteraard zal het gastgezin veel ervaring hebben met honden. Ik zou eerder voor mezelf gaan kijken wat ik zoek in een hond en dan een fokker kiezen en op de wachtlijst ipv een 1 jarige puber van wie je niet weet wat het dier meegemaakt heeft en het karakter niet hebt zien ontwikkelen. Bij een rashond kun je wel beter de eigenschappen inschatten en een pup is veel werk maar ook nog erg blanco, je kunt ze leren wat jij van belang vind. Je groeit samen dan. 
Dit klinkt meer alsof deze hond toevallig beschikbaar is. En waarom niet gewoon een hond uit een Nederlands asiel? Daar zitten ook zat honden.

Nick90 schreef op 05-02-2024 om 07:35:

[..]

Maar dat hij zo is in het gastgezin is wil niet zeggen dat hij bij jullie ook zo is. En sociaal klinkt als een mooie eigenschap maar ik zou toch vragen wat ze daar precies mee bedoelen, je wil geen hond die vrolijk op elke hond afstormt of die denkt dat iedereen op straat speciaal voor hem naar buiten is gekomen. Niet elke hond tolereert dat en mensen zeker niet.
Of die weigert om door te lopen als hij een andere hond of persoon ziet. Ik zou me eerder focussen op wat het dier al aan opvoeding heeft gehad en waar hij zich graag mee bezig houdt. En uiteraard zal het gastgezin veel ervaring hebben met honden. Ik zou eerder voor mezelf gaan kijken wat ik zoek in een hond en dan een fokker kiezen en op de wachtlijst ipv een 1 jarige puber van wie je niet weet wat het dier meegemaakt heeft en het karakter niet hebt zien ontwikkelen. Bij een rashond kun je wel beter de eigenschappen inschatten en een pup is veel werk maar ook nog erg blanco, je kunt ze leren wat jij van belang vind. Je groeit samen dan.
Dit klinkt meer alsof deze hond toevallig beschikbaar is. En waarom niet gewoon een hond uit een Nederlands asiel? Daar zitten ook zat honden.

En dan denk ik dat juist een hond waar al wat meer bekend van is,  en in zijn "pubertijd" nog steeds gezellig en sociaal is een goede keuze is.  Als je ook maar verwacht dat er nog wat werk inzit en de hond zeker ook nog even moet wennen. Het is een hond geen krokodil hoor. 

Eventjes toch een ander geluid: voor ons is het de beste beslissing ooit geweest om een hond in huis te halen. Ja, het vraagt een inspanning (extra schoonmaken, verantwoordelijkheid), maar je krijgt er zoveel voor terug. Het is zoveel leuker om te wandelen met een hond dan alleen. Ik ben nu stukken fitter dan een paar jaar geleden  
En het enthousiasme van mijn stoere tieners / twintigers als ze naar huis komen en begroet worden door happy gekwispel is zoveel waard. 
Ja, je doet aanpassingen. Zo ga je inderdaad niet meer op vakantie zonder hond (tenzij je een goed en betrouwbaar hondenpension kan vinden, dat kan natuurlijk ook) maar een vakantie dichterbij is echt ook leuk (wij gaan tegenwoordig naar het noorden van Frankrijk, Duitsland, Zwitserland ipv Spanje of Zuid-Frankrijk). Ik zou in elk geval niet meer zonder willen. 

Natje1812

Natje1812

05-02-2024 om 08:21 Topicstarter

Ik denk dat het altijd kan tegenvallen,welk ras of van waar hij ook vandaan komt,fokker,asiel...We hebben geen ervaring dat is waar en ik ga waarschijnlijk ook vaak wel eens vloeken als er iets misgaat maar ik ben geen 20 jaar meer.Ik zorg elke dag voor andere mensen voor mijn job inclusief poep opruimen 😏dus poep opruimen van een hond daar zit ik niet mee.We gaan ons goed informeren ivm zijn opvoeding maar volgens mij zijn tijd,rust en regelmatig toch een goed begin om het hondje een goede start te geven.

Kimdekim schreef op 05-02-2024 om 07:59:

[..]

En dan denk ik dat juist een hond waar al wat meer bekend van is, en in zijn "pubertijd" nog steeds gezellig en sociaal is een goede keuze is. Als je ook maar verwacht dat er nog wat werk inzit en de hond zeker ook nog even moet wennen. Het is een hond geen krokodil hoor.

Als je alleen gezellig en sociaal belangrijk vind zou ik het gewoon doen, als je andere eigenschappen ook belangrijk vind zou ik twee keer nadenken of ik een 1 jaar oude hond wil opnemen. 

Nick90 schreef op 05-02-2024 om 08:35:

[..]

Als je alleen gezellig en sociaal belangrijk vind zou ik het gewoon doen, als je andere eigenschappen ook belangrijk vind zou ik twee keer nadenken of ik een 1 jaar oude hond wil opnemen.

Welke eigenschappen bedoel je dan? Wat kan een jaar oude hond niet meer leren wat een pup wel kan? 

Kimdekim schreef op 05-02-2024 om 09:01:

[..]

Welke eigenschappen bedoel je dan? Wat kan een jaar oude hond niet meer leren wat een pup wel kan?

Eigenschappen kun je niet aanleren die zitten er al in. Ik zou dan denken aan bijv jachtgedrag, baasgericht of heel zelfstandig maar ook langere tijd alleen kunnen zijn zonder de boel af te breken of de hele buurt bij elkaar te gillen. Dat de hond sociaal en gezellig is zegt vrijwel niks over het karakter/eigenschappen van de hond, dat klinkt als een mooi verkooppraatje. Ik zou vooral uitzoeken hoe lang de hond in het gastgezin zit als die op straat is gevonden, opgegroeid is in een opvang om vervolgens naar België gevlogen te zijn en daar in een gastgezin terecht gekomen te zijn, zeker als hij pas 1 jaar is. Dan heeft ie al heel wat meegemaakt en heeft hij zijn ware karakter nog niet echt laten zien. Zonder ervaring met honden zou ik hier persoonlijk niet aan beginnen maar gewoon een pup of een veel oudere Nederlandse herplaatser kopen, niet een die al veel heeft meegemaakt op jonge leeftijd en daardoor al deels gevormd is

Nick90 schreef op 05-02-2024 om 09:13:

[..]

Eigenschappen kun je niet aanleren die zitten er al in. Ik zou dan denken aan bijv jachtgedrag, baasgericht of heel zelfstandig maar ook langere tijd alleen kunnen zijn zonder de boel af te breken of de hele buurt bij elkaar te gillen. Dat de hond sociaal en gezellig is zegt vrijwel niks over het karakter/eigenschappen van de hond, dat klinkt als een mooi verkooppraatje. Ik zou vooral uitzoeken hoe lang de hond in het gastgezin zit als die op straat is gevonden, opgegroeid is in een opvang om vervolgens naar België gevlogen te zijn en daar in een gastgezin terecht gekomen te zijn, zeker als hij pas 1 jaar is. Dan heeft ie al heel wat meegemaakt en heeft hij zijn ware karakter nog niet echt laten zien. Zonder ervaring met honden zou ik hier persoonlijk niet aan beginnen maar gewoon een pup of een veel oudere Nederlandse herplaatser kopen, niet een die al veel heeft meegemaakt op jonge leeftijd en daardoor al deels gevormd is

Maar dat zijn toch al juist dingen die je kan zien als een hond een jaar is? Beter dan bij een pup.  Mijn pup kon gewoon los lopen.  Had 100% recall. Totdat ze een keer op een ree stuitte en er met bananen in de oren achteraan ging.  Dat was een dag voor haar eerste verjaardag.  Op klein wild reageert ze helemaal niet.  Kijk het is uiteraard wel belangrijk te weten hoe lang ze in het gastgezin zit. Maar als hij als pup dat is gekomen en echt de tijd heeft gehad om te acclimatiseren vind ik dit voor een eerste hond niet eens een gek idee. 

Ik vind het ook logisch dat je altijd wat onzekerheid hebt voor je een verantwoordelijkheid op je neemt.  Ik heb daar zelf ook altijd voordat er een nieuwe hond komt.  Je hebt toch de verantwoordelijkheid voor een leven.  Dat vind ik niet echt twijfel maar meer onzekerheid.  

Kimdekim schreef op 05-02-2024 om 09:53:

[..]

Maar dat zijn toch al juist dingen die je kan zien als een hond een jaar is? Beter dan bij een pup. Mijn pup kon gewoon los lopen. Had 100% recall. Totdat ze een keer op een ree stuitte en er met bananen in de oren achteraan ging. Dat was een dag voor haar eerste verjaardag. Op klein wild reageert ze helemaal niet. Kijk het is uiteraard wel belangrijk te weten hoe lang ze in het gastgezin zit. Maar als hij als pup dat is gekomen en echt de tijd heeft gehad om te acclimatiseren vind ik dit voor een eerste hond niet eens een gek idee.

Ik vind het ook logisch dat je altijd wat onzekerheid hebt voor je een verantwoordelijkheid op je neemt. Ik heb daar zelf ook altijd voordat er een nieuwe hond komt. Je hebt toch de verantwoordelijkheid voor een leven. Dat vind ik niet echt twijfel maar meer onzekerheid.

Mee eens hoor. En als het een goed gastgezin is, zijn ze ook realistisch in hun beoordeling van zowel hond als toekomstige baas. Zij hebben als het goed is wel een redelijk goed beeld van die hond inmiddels. Als hij er tenminste niet pas 3 weken zit. Maar bij de meeste organisaties is dat volgens mij wel goed geregeld.

Hier trouwens ook zo'n ervaring met onze Setter toen ze een maand of 10 was. Ze was super gehoorzaam, tot ze op vakantie in Duitsland ineens de geest kreeg en achter een vlucht vogels aan ging. We zijn haar een uur kwijt geweest. Gelukkig was zij net zo geschrokken als wij en is het daarna nooit meer gebeurd. Maar je weet het nooit. Er kan altijd wat gebeuren met een hond.

100% zekerheid over match en karakter en pech heb je nooit. Dat heb je met kinderen ook niet en die doe je ook niet weg als het even lastig wordt.

Wel goed om je vooraf goed te verdiepen in alles wat er bij een hond komt kijken, ras, eigenschappen, hondenschool etc.

MamaE schreef op 05-02-2024 om 10:39:

100% zekerheid over match en karakter en pech heb je nooit. Dat heb je met kinderen ook niet en die doe je ook niet weg als het even lastig wordt.

Wel goed om je vooraf goed te verdiepen in alles wat er bij een hond komt kijken, ras, eigenschappen, hondenschool etc.

Daar staat wel tegenover dat je kinderen nog enigzins kunt sturen, met een beetje pech tref je een zeer zelfstandige molosserachtige die volkomen poep aan jou geroep heeft.

Nick90 schreef op 05-02-2024 om 10:46:

[..]

Daar staat wel tegenover dat je kinderen nog enigzins kunt sturen, met een beetje pech tref je een zeer zelfstandige molosserachtige die volkomen poep aan jou geroep heeft.

Mwoh, het sturen van je kinderen is maar zeer beperkt hoor. Zeker bij veel pubers gaat jouw beschrijving wel op. Als ze leuk opdrogen is dat vooral geluk hebben...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.