Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Een hond nemen


Ik zou ook kritisch zijn op de organisatie die de hond naar Belgie gehaald heeft. Mijn dochter werkt in een asiel en ze krijgen daar veel honden van mensen die een hond uit het buitenland via zo'n stichting hebben geadopteerd. Dat zijn honden die vaak in het begin erg coöperatief zijn maar als ze eenmaal gesetteld zijn ernstig ongewenst gedrag vertonen en de hond wordt afgestaan. In het asiel wordt er contact opgenomen met de betreffende stichting maar die geven geen thuis of bestaan inmiddels al niet meer.
Zwerfhonden zijn niet per definitie beter af in ons kleinbehuisde en aangeharkte Nederland. Ze moeten veel inleveren aan vrijheid en niet iedere hond kan dat aan. Er zijn steeds meer initiatieven om zwerfhonden in eigen land op te vangen, ze worden gesteriliseerd, krijgen voer maar hebben wel een groot terrein waarop ze hun gang kunnen gaan, honden die sociaal geschikt zijn worden ter adoptie aangeboden in het land zelf waar mensen vaak veel buitenruimte hebben.

Ik zie gerust ook wel dat het ook goed kan gaan maar het systeem van honden naar Nederland halen is gewoon verkeerd

Freya13 schreef op 05-02-2024 om 08:11:

Eventjes toch een ander geluid: voor ons is het de beste beslissing ooit geweest om een hond in huis te halen. Ja, het vraagt een inspanning (extra schoonmaken, verantwoordelijkheid), maar je krijgt er zoveel voor terug. Het is zoveel leuker om te wandelen met een hond dan alleen. Ik ben nu stukken fitter dan een paar jaar geleden
En het enthousiasme van mijn stoere tieners / twintigers als ze naar huis komen en begroet worden door happy gekwispel is zoveel waard.
Ja, je doet aanpassingen. Zo ga je inderdaad niet meer op vakantie zonder hond (tenzij je een goed en betrouwbaar hondenpension kan vinden, dat kan natuurlijk ook) maar een vakantie dichterbij is echt ook leuk (wij gaan tegenwoordig naar het noorden van Frankrijk, Duitsland, Zwitserland ipv Spanje of Zuid-Frankrijk). Ik zou in elk geval niet meer zonder willen.

Helemaal met je eens hoor! Maar had jij voor je je hond kocht twijfels? Ik nml niet, ben er 1000% voor gegaan en er veel tijd in gestoken. Ik zie ook alleen maar de positieve kanten van onze hond. Maar als je voor de tijd twijfeld. Dan kan ik alleen maar zeggen, lees je goed in, weet wat je te wachten kan staan en ga eerst kijken.

Fourtyfour schreef op 05-02-2024 om 12:29:

[..]

Helemaal met je eens hoor! Maar had jij voor je je hond kocht twijfels? Ik nml niet, ben er 1000% voor gegaan en er veel tijd in gestoken. Ik zie ook alleen maar de positieve kanten van onze hond. Maar als je voor de tijd twijfeld. Dan kan ik alleen maar zeggen, lees je goed in, weet wat je te wachten kan staan en ga eerst kijken.

Dat inderdaad. Ik stond er ook 1000% achter en ook bij tegenvallers ben ik met alle liefde doorgegaan. Mensen die al twijfelen zijn eerder geneigd op te geven. 

Ik had ook geen enkele twijfel, heb wel heel veel voorwerk en veldwerk gedaan voordat ik mijn eerste hond aanschafte.

Ik vind honden echt geweldig en ik ben ontzettend blij met onze honden. Het is inderdaad veel werk en je moet er altijd rekening mee houden. Het dagelijkse wandelen vind ik nog niet eens zo problematisch. Ik wandel graag en ook als het weer wat minder is ben ik graag buiten. De logistiek met vakantie/dagjes weg/weekenden vind ik wel soms lastig. Plus de verantwoordelijkheid en de zorgen die er bij komen. 
Maar het is het voor mij althans zeker waard.
We hebben goed contact met meerdere mensen hier in de omgeving die ook honden hebben en daardoor passen we regelmatig op elkaars honden. Heel handig.

Of je het bij twijfel niet moet doen hangt van je persoonlijkheid af, als ik bij twijfel iets niet zou doen dan zou ik nooit meer van de bank afkomen. Ik twijfel altijd. Maar bij andere mensen is het vast wel een goede indicatie.

Natje1812

Natje1812

05-02-2024 om 14:56 Topicstarter

Die twijfel is voor mij zeker ook een stuk onzekerheid,van thuis uit heb ik nooit dieren mogen hebben.Ik kijk er echt naar uit om te gaan wandelen ook in minder weer heb ik daar geen problemen mee.Het is vooral de onvoorspelbaarheid van het karakter van de hond waar ik me zorgen over maak en ga ik dit dan kunnen corrigeren…

Je hebt nu een vrijwilliger gesproken van de organisatie. Krijg je als je gaat kijken de huidige verzorgers te spreken? Dat zou voor mij een voorwaarde zijn bij een bezoek. Bij voorkeur ook met wandeling erbij. 

Je kunt alvast beginnen aan een vragenlijst, misschien kan dit forum helpen. 
Bijvoorbeeld;
- loopt hond ook lost en hoe gaat dat?
- Hoe reageert hond op andere honden, een loslopende hond, beter met teefjes of ook met reu? 
- Waar slaapt hond in de nacht
- Hoe lang blijft hond alleen op deze plek?  

Etc

Natje1812 schreef op 05-02-2024 om 14:56:

Die twijfel is voor mij zeker ook een stuk onzekerheid,van thuis uit heb ik nooit dieren mogen hebben.Ik kijk er echt naar uit om te gaan wandelen ook in minder weer heb ik daar geen problemen mee.Het is vooral de onvoorspelbaarheid van het karakter van de hond waar ik me zorgen over maak en ga ik dit dan kunnen corrigeren…

Ik vind het ook niet zo raar dat je twijfelt. Ik vind het raarder als mensen echt 100% zeker weten dat het de juiste actie is. Het is best een beslissing en een verantwoordelijkheid en je weet van te voren niet hoe het gaat lopen.

Karakter is ook lastig te voorspellen want de dynamiek in het gastgezin is weer anders dan bij jullie thuis.

Krijg je wel de tijd om een middag met de hond te spelen/wandelen? 

Kyana schreef op 05-02-2024 om 15:48:

[..]

Ik vind het ook niet zo raar dat je twijfelt. Ik vind het raarder als mensen echt 100% zeker weten dat het de juiste actie is. Het is best een beslissing en een verantwoordelijkheid en je weet van te voren niet hoe het gaat lopen.

Karakter is ook lastig te voorspellen want de dynamiek in het gastgezin is weer anders dan bij jullie thuis.

Krijg je wel de tijd om een middag met de hond te spelen/wandelen?

Volgens mij bedoelt niemand dat, maar wel dat ze 1000% zeker weten dat ze ervoor willen gaan. Dat TO twijfels heeft hoe het loopt, is logisch, helemaal omdat ze geen ervaring heeft met honden. Maar de vraag is, TO, ben je bereid er voor te gaan, ook als het blijkt tegen te vallen? 

Sas-OO schreef op 05-02-2024 om 15:45:

Je hebt nu een vrijwilliger gesproken van de organisatie. Krijg je als je gaat kijken de huidige verzorgers te spreken? Dat zou voor mij een voorwaarde zijn bij een bezoek. Bij voorkeur ook met wandeling erbij.

Je kunt alvast beginnen aan een vragenlijst, misschien kan dit forum helpen.
Bijvoorbeeld;
- loopt hond ook lost en hoe gaat dat?
- Hoe reageert hond op andere honden, een loslopende hond, beter met teefjes of ook met reu?
- Waar slaapt hond in de nacht
- Hoe lang blijft hond alleen op deze plek?

Etc

Inderdaad verstandig om alvast wat vragen te bedenken. En ik zou zeker ook een stukje willen lopen met de hond ja.

Wat ik nog zou willen weten is welke commando's de hond kent. Onze hond luistert naar 'af', mijn ouders vinden dat ze niet luistert als ze 'lig' tegen haar zeggen. Nee, duh... Maar goed, dat dus.

Verder vind ik belangrijk dat een hond tegen autorijden kan. Wij kwamen er op de terugweg van de fokker achter dat ze hartstikke wagenziek was. Dat is inmiddels wel over, maar ze is nooit op haar gemak in de auto. Wij gaan dus niet met haar op vakantie, langer dan een half uur in de auto is echt een marteling voor haar. Dan laten we haar liever die paar weken bij haar vertrouwde oppas.

Ik zou willen weten hoe de hond met andere honden is. Dominant of niet? Is hier ook al eens gezegd geloof ik. Onze hond is super enthousiast naar alle mensen (kinderen!) die we tegenkomen. En omdat ze zo doddig is wordt dat steevast beloond door mensen die haar enthousiast aanhalen en zonder te vragen koekjes geven. Is dus niet meer af te leren. Gelukkig springt ze niet meer, dat hebben we er wel uit gekregen. Met andere honden is ze gereserveerd, ze negeert ze meestal. Dat vind ik dan wel weer prettig, aan de andere kant speelt ze niet dus ze is van ons afhankelijk voor alle energie die ze kwijt moet. Wij fietsen veel met haar.

Kan de hond alleen zijn? Hoe gaat het met eten? Is hij erg fel op zijn eten, of mag je als baas de bak gewoon weghalen? Eet hij van de straat of niet? Is hij kieskeurig? Heeft hij allergieën? Wat eet hij nu, brokken, complete maaltijd of vers vlees? Is hij volledig ingeënt? Heeft hij al eens iets gemankeerd? Laat hij zich makkelijk borstelen en in bad doen? Moet hij getrimd/geplukt worden? Hoe is hij bij de dierenarts? Laat hij zich makkelijk onderzoeken? Heeft hij een bench? Dat is wat mij zo te binnen schiet.

En vraag ook even of jullie een stukje met de hond mogen lopen.  Gewoon als gezin,  zonder 1 van het gastgezin erbij. 

Fourtyfour schreef op 05-02-2024 om 17:05:

En vraag ook even of jullie een stukje met de hond mogen lopen. Gewoon als gezin, zonder 1 van het gastgezin erbij.

Dat zou ik pas doen als je eerst gewandeld hebt met gastouder. Dan kun je zelf zien hoe het gaat in de vertrouwde omgeving en met vertrouwde begeleider. Dus dan zeker niet zelf met de hond aan de lijn lopen. Kijk hoe hond reageert met huidige baas. 

Daarna/andere dag kun je zelf gaan lopen. Zonder huidige begeleider. 

Jonagold schreef op 05-02-2024 om 11:15:

[..]

Mwoh, het sturen van je kinderen is maar zeer beperkt hoor. Zeker bij veel pubers gaat jouw beschrijving wel op. Als ze leuk opdrogen is dat vooral geluk hebben...

Ik vind dan dat je kinderen en honden niet kunt vergelijken, een hond blijft steken op het niveau van een 4 jarig kind zeg maar.  Ook als die al 10 is. En uiteraard is het baasje wel verantwoordelijk voor de hond zijn hele leven 

Natje1812

Natje1812

06-02-2024 om 07:49 Topicstarter

We hebben uiteindelijk beslist om het niet te doen althans toch niet direct.Ik wil wel een hond maar ik heb meer tijd nodig.Mijn dochter heeft mij onder druk gezet en als moeder wil je dat je kind gelukkig is natuurlijk.Een hondje zou ons wel veel vreugde brengen ook maar ik heb meer tijd nodig.

Nogmaals: een kat brengt ook veel vreugde en heeft veel minder zorg nodig. De asielen zitten vol, daar kun je zelfs kiezen voor een kitten (kun je zelf laten wennen aan veel knuffelen) of een iets oudere knuffelkat met karakterbeschrijving.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.