Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Energiecrisis en oude woning

Normaal gesproken ben ik niet zo van de forums maar merk dat ik in cirkels denk en schaam me dus wil het niet met omgeving bespreken (behalve met partner). 

Wij hebben voor een redelijke goede prijs een mooie, authentieke woning gekocht in een leuke plaats. Echter merkte ik dat naarmate we er langer wonen er steeds meer gebreken naar boven komen, we hebben afgesproken hier t.z.t. een depot voor aan te vragen zodat we wat dingen kunnen aanpakken. De basis van het huis is goed maar we dachten de keuken en de badkamer te moderniseren, zijn beide wat verouderd en onpraktisch vooral. 

Maar nu komt het; het huis is slecht geïsoleerd. Al een tijd geleden gekocht toen er niks aan de hand was en natuurlijk geen idee dat dit zou gebeuren. Het is koud in huis, willen de verwarming ook niet op 21 graden doen want dit gaat ons veel geld kosten (we hebben twee grote verdiepingen). We hebben enkel glas en vooral in de slaapkamer is het fris, ik word er wakker van. Het tocht komt door de ramen heen op kamers boven. Vorig jaar hebben we quitte gespeeld met energierekening dus we moeten minder gebruiken om niet een torenhoge rekening te krijgen.

Ik had al voor dit gebeuren het gevoel dat ik wilde verhuizen maar sinds de energiecrisis kan ik niet stoppen met piekeren. We hebben best een smak geld betaald om hier te kunnen wonen en ik wou dat ik het terug kon draaien (maar dat kan niet, ik snap het). Ik wil zo graag weten, gaan we verbouwen en verduurzamen of begin 2023 naar een ander huis kijken? We komen er maar niet uit omdat we niet weten wat de markt gaat doen. Maar ik voel me al langere tijd zo ongelukkig in dit huis. En ik denk niet dat het minder wordt. Soms voel ik het in mijn lichaam, de stress. En ik droom erover. 

Ik kijk elke dag naar nieuwe woningen op Funda, goed geïsoleerde woningen vooral. En ik zou zo graag verhuizen. Maar mijn vriend geeft aan niet zeker te weten of het kan, we hadden veel overwaarde maar denk dat de kopers beperkt zullen zijn i.v.m. de crisis. 

Het huis is verder mooi en stijlvol ingericht. Mensen die binnekomen vinden het vaak een mooi huis. 

Soms kan ik het naast me neerleggen maar er deze week draag ik het continue met me mee, de onzekerheid, twijfel maar vooral het schuldgevoel van het kopen van een verkeerd huis (waarom heb ik niet gedacht aan dit soort belangrijke zaken)? Mijn vriend ziet mijn stress maar is er zelf veel cooler onder wat ook irritatie bij mij oproept. Hij heeft niet door hoe ernstig de situatie bij mij aan het worden is. Alhoewel ik dat weleens heb uitgesproken, hij wilt het afwachten. Maar bij mij speelt dit al meerdere jaren, de verhuisdrang. Alleen nu is het heel erg geworden. 

Ik merk dat ik moeilijk kan omgaan met het gevoel gevangen te zitten in een huis waar je niet wilt zijn.

Zijn er mensen die zich herkennen in mijn verhaal? Wissel graag van gedachten.


EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

11-10-2022 om 15:33

Hoe oud is het huis, heeft het spouwmuren? Is er een kruipruimte onder de vloer? Als tocht door de ramen heen komt dan moet je toch tochtstrips gaan plaatsen en kijken of je glas nog wel vast zit in het raamkozijn. Beglazingskit gaat ook niet eeuwig mee. En er is folie wat je, voor nu, voor de ramen kunt spannen.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

11-10-2022 om 15:34

En kijk op deze website, er zijn diverse subsidies beschikbaar voor het isoleren van je huis

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/isoleren-en-besparen/

Ik las net ergens iets over een soort voorzetramen die je zelf vrij eenvoudig kunt maken van latjes en folie en die forse besparingen op kunnen leveren. Ik heb alleen de link even niet paraat, als ik die weer op het spoor kom dan post ik m hier. Maar op de site van Milieu Centraal staat ook al eea over folie.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

11-10-2022 om 16:01

Geen weet van de wetgeving in Nederland maar als het je toegestaan is om te renoveren (ook de buitenste schil) dan zou ik die optie eens bekijken. 
Ik heb zelf een huis uit 1919 onder handen genomen en heb het energieverbruik meer dan gehalveerd door mijn ingrepen. 

Wat is destijds de reden geweest dat jullie het huis kochten? Is voor mij niet van belang maar wel voor jezelf. En zijn er meerdere redenen dat je wil verhuizen behalve het onpraktische ervan? Dat zijn dingen die je jezelf eerst af moet vragen, denk ik. 
Je huis isoleren is een goed plan maar dat kan om te beginnen ook al met kleinere stappen die het comfort al kunnen verhogen, hierover is genoeg te vinden op internet. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

11-10-2022 om 16:10

Temet schreef op 11-10-2022 om 16:00:

Ik las net ergens iets over een soort voorzetramen die je zelf vrij eenvoudig kunt maken van latjes en folie en die forse besparingen op kunnen leveren. Ik heb alleen de link even niet paraat, als ik die weer op het spoor kom dan post ik m hier. Maar op de site van Milieu Centraal staat ook al eea over folie.

Ik heb voor alles glas in lood bovenlichten plexiglas gekocht (gelijk op maat laten zagen) en de randen met tochtband bekleed. Met een paar schroefjes vastgezet en het scheelt een bak kou. Keukendeur met tig geslepen glaasjes, ook plexiglas en met neuslatten vastgezet.

Ik zou eerst uitzoeken wat dubbele beglazing kost in de belangrijkste ruimte. Financier je dat niet mee in het bouwdepot? 

Yara2022

Yara2022

11-10-2022 om 16:15 Topicstarter

Dankjewel Temet, ik ga het opzoeken.

De reden van kopen; de grote ruimte en het huis zag er leuk uit. Heeft drie slaapkamers, twee verdiepingen en ligt in een mooie omgeving. 

De omgeving vind ik heel fijn, het huis niet. En vooral nu met die kou en de hoge energieprijzen valt het tegen. Er zijn dingen die flink verouderd zijn, die we zouden kunnen verbouwen. Maar als we goed willen verduurzamen hebben we daar waarschijnlijk een (groot) deel van het geld voor nodig. Ik blijf het mezelf kwalijk nemen, dat ik niet meteen goed heb gekozen. Uiteindelijk past een kleiner, goed geïsoleerd, nieuw huis veel beter bij me. Kom hier niets mee vooruit maar vind de beslissing moeilijk om te starten met renoveren en verduurzamen of te verhuizen omdat het vanaf het begin af aan niet mijn huis is. En de angst dat het huis niet goed wordt verkocht vanwege slechte isolatie, terwijl we eigenlijk flinke overwaarde zouden hebben.

Maar het is een goed idee om te starten met isoleren, met kleine aanpassingen. We financieren de grote dingen mee in het bouwdepot maar de rente staat nu erg hoog dus de nieuwe keuken en badkamer (het lichtpuntje om het wat meer een thuis te maken) worden dan verwisseld voor nieuwe kozijnen en dubbel glas o.a. Goed idee om uit te zoeken wat het kostenplaatje is, misschien is er nog ruimte voor wat andere dingen. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

11-10-2022 om 16:47

Yara, hou wel rekening met het schilderen van de kozijnen als je nú voor dubbelglas gaat. Er komen altijd beschadigingen op als je van enkel naar dubbelglas gaat. En het moet ook passen qua profieldiepte. 

Als je het huis nu verkoopt heb je misschien veel verlies. Als je het gaat isoleren kost het nu wel geld maar als de crisis voorbij is kun je het wellicht met winst verkopen mits je er dan nog steeds vanaf wil.

redbulletje schreef op 11-10-2022 om 16:54:

Als je het huis nu verkoopt heb je misschien veel verlies. Als je het gaat isoleren kost het nu wel geld maar als de crisis voorbij is kun je het wellicht met winst verkopen mits je er dan nog steeds vanaf wil.

De huizenprijzen zijn met 5% gedaald in het afgelopen kwartaal. Tenzij je in dit jaar gekocht hebt, heb je echt geen verlies hoor.

Verkopen in deze markt is lastiger en de overwaarde slinkt bij dalende prijzen natuurlijk. Dat is altijd het risico van huizenkopen.
De rente is nog niet eens hoog, historisch gezien nog steeds laag. Rentes rond de 7-8% zijn normaal, het is ook wel eens 10-11% geweest. 

Maar daar schiet jij niets mee op. 
Snelle bespaarders zijn tochtband, folie voor het raam. 
Verder kun je je zolder als je die niet als woonruimte gebruikt en er een luik is waarmee het afgesloten is snel isoleren door simpelweg op de vloer steen-ofglaswolplaten te leggen. 
Zelf ben ik, vergelijkbaar met Valdemar, bezig een huis uit 1910 te isoleren en klaar te maken voor een warmtepomp. Het kan wel, maar je zult idd je wensen moeten wijzigen. 

Ga eerst eens kijken naar de kieren van de ramen en sluit die af. Kit vervangen, folie aanbrengen, die kleine dingen. Ik heb een tijdlang op mijn schuiframen handdoekrollen gehad. Werkte heel goed om de tocht tegen te houden. Tot ik genoeg geld had om de bewegende delen van mijn ramen te vervangen. 

Al begrijp ik eigenlijk niet dat jullie niet gelijk toen jullie het huis kochten nagedacht hebben over het energie zuiniger maken van het huis maar alleen over de luxe zaken als keuken en badkamer hebben nagedacht.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

11-10-2022 om 17:03

Rockstar schreef op 11-10-2022 om 17:01:

[..]

De huizenprijzen zijn met 5% gedaald in het afgelopen kwartaal. Tenzij je in dit jaar gekocht hebt, heb je echt geen verlies hoor.

Als potentiële kopers vragen naar de energielasten, dan haken ze wel snel af hoor. 

Rockstar schreef op 11-10-2022 om 17:01:

[..]

De huizenprijzen zijn met 5% gedaald in het afgelopen kwartaal. Tenzij je in dit jaar gekocht hebt, heb je echt geen verlies hoor.

Maar mensen die nu een huis willen kopen laten een slecht geïsoleerd huis nu wellicht links liggen. 

Ysenda schreef op 11-10-2022 om 17:01:

Verkopen in deze markt is lastiger en de overwaarde slinkt bij dalende prijzen natuurlijk. Dat is altijd het risico van huizenkopen.
De rente is nog niet eens hoog, historisch gezien nog steeds laag. Rentes rond de 7-8% zijn normaal, het is ook wel eens 10-11% geweest.

Maar daar schiet jij niets mee op.
Snelle bespaarders zijn tochtband, folie voor het raam.
Verder kun je je zolder als je die niet als woonruimte gebruikt en er een luik is waarmee het afgesloten is snel isoleren door simpelweg op de vloer steen-ofglaswolplaten te leggen.
Zelf ben ik, vergelijkbaar met Valdemar, bezig een huis uit 1910 te isoleren en klaar te maken voor een warmtepomp. Het kan wel, maar je zult idd je wensen moeten wijzigen.

Ga eerst eens kijken naar de kieren van de ramen en sluit die af. Kit vervangen, folie aanbrengen, die kleine dingen. Ik heb een tijdlang op mijn schuiframen handdoekrollen gehad. Werkte heel goed om de tocht tegen te houden. Tot ik genoeg geld had om de bewegende delen van mijn ramen te vervangen.

Al begrijp ik eigenlijk niet dat jullie niet gelijk toen jullie het huis kochten nagedacht hebben over het energie zuiniger maken van het huis maar alleen over de luxe zaken als keuken en badkamer hebben nagedacht.


Folie achter de radiators of is dat niet mogelijk? Rolluiken, houden in de zomer de warmte een tijd tegen en in de winter de kou. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.