Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Energiecrisis en oude woning


Ik zie dat de huizen die in prijs verlaagd worden op Funda vooral de huizen met slecht energielabel zijn ja. Maar die verlaagde prijs is nog altijd extreem veel hoger dan de prijs die het huis een paar jaar geleden kostte.

Yara2022

Yara2022

11-10-2022 om 17:21 Topicstarter

Denk dat dat het is; voel me klem zitten. Ik wilde het huis al verkopen, voel me er al langer niet prettig. En het zag er rooskleurig uit.. maar nu ben ik bang dat mensen het niet eens willen kopen vanwege alle energie commotie. Dus als we het gaan verduurzamen, doen we dat om te verkopen. Alhoewel er ook mensen bij zijn die het kopen en meteen verduurzamen van een bouwdepot of eigen geld.. maar kan geen inschatting maken van onze situatie.

het is gewoon onzekerheid. Maar we moeten aan de bak 

Als je het huis fijn vindt op het energielabel na, zou ik verduurzamen. Maar het klinkt alsof je het huis verder ook niet fijn vindt. Dan zou ik zelf verhuizen (of kijken hoe je het huis wel naar je zin kunt krijgen). Maar dan moet je wel vriend mee krijgen. Ik zou niet verduurzamen om daarna te verkopen. Bouwlui zijn lastig te krijgen, je haalt je veel kopzorgen op de hals en je moet nog maar zien of je die kosten terug betaald krijgt in de verkoop van je huis. Bij het horen van overal enkelglas krijg ik zelf al het heen en weer, dan is er dus blijkbaar heel weinig aan isolatie gedaan en staat je nog flink wat te wachten (wat niet persé erg is als je er blijft wonen, dan spaar je er gewoon voor en doe je alles stap voor stap). Ik zou het gewoon zo verkopen, er zijn mensen die klushuizen kopen om te verduurzamen.

Yara2022

Yara2022

11-10-2022 om 17:28 Topicstarter

Rockstar schreef op 11-10-2022 om 17:26:

Als je het huis fijn vindt op het energielabel na, zou ik verduurzamen. Maar het klinkt alsof je het huis verder ook niet fijn vindt. Dan zou ik zelf verhuizen (of kijken hoe je het huis wel naar je zin kunt krijgen). Maar dan moet je wel vriend mee krijgen. Ik zou niet verduurzamen om daarna te verkopen. Bouwlui zijn lastig te krijgen, je haalt je veel kopzorgen op de hals en je moet nog maar zien of je die kosten terug betaald krijgt in de verkoop van je huis. Bij het horen van overal enkelglas krijg ik zelf al het heen en weer, dan is er dus blijkbaar heel weinig aan isolatie gedaan en staat je nog flink wat te wachten (wat niet persé erg is als je er blijft wonen, dan spaar je er gewoon voor en doe je alles stap voor stap). Ik zou het gewoon zo verkopen, er zijn mensen die klushuizen kopen om te verduurzamen.

Dankjewel voor je reactie, heel bruikbaar.

Ik ben ook ooit met 2 jaar weggegaan uit een koophuis. De tijden trokken toen net aan; dat was een gelukje. Ik vond het bij de bouw ideaal, maar het bleek een donkerder hol na de bouw en ik werd er letterlijk somber van om naar huis te gaan. 

Het huis erna was thuiskomen, maar na de scheiding heb ik dat achter moeten laten bij mijn ex-partner. 
Nu woon ik ergens waar het eerst een opluchting leek omdat ik dacht slechter te krijgen, maar na 9 jaar komt dat gevoel dat er ergens nog 1x een laatste huis moet zijn wat bij me past. Maar de optie om nu te vertrekken is om meerdere redenen niet logisch en haalbaar, dus dat accepteer ik en  ik wacht mijn tijd af. Dat geeft al lucht: je moet niet, je mag. Als de tijd rijp is.

Je zou evt een taxatie kunnen laten uitvoeren en dat naast de kosten van de  verbeterpunten leggen, te kijken hoeveel het stijgt in verkoopwaarde en dan beslissen of een toekomstplan maken.

Ik dacht aan het begin al dat ik niet wist waar het je echt om ging, de energierekening of het huis zelf. En nu lijkt het idd de angst te zijn om het niet te kunnen verkopen ivm verlies.
Daar is op de lange duur nl wel wat aan te doen. Aan een huis wennen kan ook, zeker omdat de lokatie je zo goed bevalt.
Beide opties kosten tijd. 
Neem geen overhaaste stappen. Accepteer dat dit je huis niet is en dat er op de wat langere termijn een vertrek-mogelijkheid is, dus je toekomstbeeld is niet beslist.👍

Ik heb onlangs mijn huis (bovenwoning, 2 etages) uit 1900 met energielabel F verkocht (en aardig overboden) en daar stond men nog steeds voor in de rij. Ligt er dus ook aan wáár je huis staat en je hebt maar 1 ‘gek’ nodig die het huis geweldig vindt natuurlijk. 
Zo aan je schrijven af te leiden lijkt mij dat het niet enkel ligt aan het slecht geïsoleerde van je huis, wat speelt er nog meer mee?


https://youtu.be/R8gpRtJr9aE
Is dit iets voor je ramen? En misschien kun je via de gemeente een energiecoach kunt krijgen? Die kan je helpen kijken wat je kunt doen.

Eens met Rockstar. Je haalt je enorm veel op de hals als je een woning als dat gaat verduurzamen, dat moet je alleen doen als je het écht ziet zitten en als je om het huis geeft. En als je het prima vindt om nog jaren met een verouderde keuken te doen omdat er andere dingen eerst moeten. Dat lees ik allemaal niet bij jou. Er worden hier een hoop lapmiddelen gesuggereerd voor verduurzaming, dat zou ik echt zien als for the time being, het zijn geen afdoende maatregelen en je huis wordt er niet meer van waard. 
Ik denk niet dat een energie-onzinnig huis ineens onverkoopbaar is geworden. Ik zou het huis laten taxeren en bekijken wat je ervoor terug kunt kopen, dan weet je wat. Nu zit je alleen maar te wat-alsen, daar kom je niet verder mee. 

haha, energie-onzuinig moest daar staan. Maar ik vind t een mooie typo. 

Yara2022

Yara2022

11-10-2022 om 19:24 Topicstarter

Haha energie-onzinnig , dank Moosey. 

We hebben het voor een lage vierkante meterprijs gekocht en de locatie is top. Hartje centrum, aan het water en ligt in een heel mooi stukje. Station is vlakbij en de omgeving is idyllisch. 

Taxeren is een goed idee, daar had mijn vriend het ook al over. Dan kunnen we dat bedrag gebruiken als schatting wat we kunnen gebruiken voor het nieuwe huis. Hopelijk gaat het lukken. 

De hypotheekrente was erg laag toen we het kochten, als we nu naar een volgende woning gaan nemen we dezelfde lening mee, klopt dat? Dat zou wel voordelig zijn want zaten onder de 2 geloof ik.

Yara2022

Yara2022

11-10-2022 om 19:27 Topicstarter

Denk dat ik vooral moet accepteren dat dit het nu is en dat vind ik heel lastig. Hebben drie biedingen voor dit huis gedaan waaronder een nieuw, mooi en goed geïsoleerd huis maar net niet gekregen. En ik blijf maar in cirkels denken, wat als.. Dus wat Max88 zegt, ik moet niet maar het mag, als het lukt en de tijd goed is.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

11-10-2022 om 19:42

Moosey schreef op 11-10-2022 om 19:14:

Eens met Rockstar. Je haalt je enorm veel op de hals als je een woning als dat gaat verduurzamen, dat moet je alleen doen als je het écht ziet zitten en als je om het huis geeft. En als je het prima vindt om nog jaren met een verouderde keuken te doen omdat er andere dingen eerst moeten. Dat lees ik allemaal niet bij jou. Er worden hier een hoop lapmiddelen gesuggereerd voor verduurzaming, dat zou ik echt zien als for the time being, het zijn geen afdoende maatregelen en je huis wordt er niet meer van waard.
Ik denk niet dat een energie-onzinnig huis ineens onverkoopbaar is geworden. Ik zou het huis laten taxeren en bekijken wat je ervoor terug kunt kopen, dan weet je wat. Nu zit je alleen maar te wat-alsen, daar kom je niet verder mee.

Welke lapmiddelen bedoel je?

Yara2022 schreef op 11-10-2022 om 19:27:

Denk dat ik vooral moet accepteren dat dit het nu is en dat vind ik heel lastig. Hebben drie biedingen voor dit huis gedaan waaronder een nieuw, mooi en goed geïsoleerd huis maar net niet gekregen. En ik blijf maar in cirkels denken, wat als.. Dus wat Max88 zegt, ik moet niet maar het mag, als het lukt en de tijd goed is.

Ik denk dat je vooral ook van die gedachte af moet dat je verkeerd hebt gekozen. Er moeten dingen zijn geweest die je aangetrokken hebben in het huis, anders had je het niet gekocht. Je lijkt het nu als een ontzettend grote fout te zien, eentje die jou volledig aan te rekenen is. Maar er zijn zat mensen die ergens gaan wonen en er dan achter komen dat het huis niet bij ze past. Soms is het ook gewoon wat uitproberen. En je hebt het toch samen met je vriend gekocht, dan ben je op zijn minst samen verantwoordelijk voor de keuze.

Tickel schreef op 11-10-2022 om 19:42:

[..]

Welke lapmiddelen bedoel je?

Tochtstrips en dat soort dingen zijn fijn om het wat behaaglijker te maken. Maar uiteindelijk blijft enkel glas een lage isolatie waarde hebben.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

11-10-2022 om 19:57

Madamecannibale schreef op 11-10-2022 om 19:52:

[..]

Tochtstrips en dat soort dingen zijn fijn om het wat behaaglijker te maken. Maar uiteindelijk blijft enkel glas een lage isolatie waarde hebben.

En dubbelglas met tochtende ramen werkt ook niet optimaal. Persoonlijk vind ik tochtstrips gebruiken geen lapmiddel maar een hulpmiddel. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.