Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hachee makkelijk maken?

ik ben nu hachee aan het maken, maar eigenlijk geen idee hoe het nu precies moet. Ik was op internet aan het zoeken, maar kom er niet uit. Ik heb nu kruiden over het vlees gedaan en nu moet het 1,5 uur aan staan en dan uien erbij. Maar dan? Want dan heb ik alleen het vlees en geen saus zeg maar. Graag makkelijk...


pind@ schreef op 19-10-2022 om 10:47:

Tip: kook een slowcooker. Gooi alles erin (vlees, kruiden, uien) zonder aan te braden. Zet slowcooker op low. Doe je ding overdag en de hachee is klaar voor het avondeten.
Super makkelijk, geen gasverbruik (mocht je op gas koken).

Hij staat op mijn verlanglijstje. Tot die tijd gooi ik de pan een aantal uur in de oven. Maar, vertel meer; welke, hoeveel gebruikt hij enz! 

Biebel schreef op 19-10-2022 om 10:56:

[..]

Hij staat op mijn verlanglijstje. Tot die tijd gooi ik de pan een aantal uur in de oven. Maar, vertel meer; welke, hoeveel gebruikt hij enz!

Ik heb een hele simpele: aan uit knop. Standen high low & warm (houden).
https://www.bol.com/nl/nl/s/?searchtext=slowcooker%20moa%206.5%20ltr&suggestFragment=slowcooker%20mao
Verbruik is ongeveer hetzelfde als een koelkast. 

Grote voordelen: je kunt gewoon van huis en dat ding aan laten staan. 
Ik maak er in: stoofpotten, erwtensoep, chili con carne, hachee, rollade etc.

Voorbeeldje chili con carne: ik gooi om 7 uur 's ochtends uien, paprika, tomaatblokjes, gehakt, bonen en kruiden (misschien vergeet ik een ingredient maar heb een corona-brein op dit moment) allemaal in de slowcooker (rauw, niet aangebakken), ik slinger de slowcooker aan op low en na een werkdag is het eten klaar. Nog even rijst koken of een afbakbrood afbakken en klaar is Pind@!

pind@ schreef op 19-10-2022 om 11:36:

[..]

Ik heb een hele simpele: aan uit knop. Standen high low & warm (houden).
https://www.bol.com/nl/nl/s/?searchtext=slowcooker%20moa%206.5%20ltr&suggestFragment=slowcooker%20mao
Verbruik is ongeveer hetzelfde als een koelkast.

Grote voordelen: je kunt gewoon van huis en dat ding aan laten staan.
Ik maak er in: stoofpotten, erwtensoep, chili con carne, hachee, rollade etc.

Voorbeeldje chili con carne: ik gooi om 7 uur 's ochtends uien, paprika, tomaatblokjes, gehakt, bonen en kruiden (misschien vergeet ik een ingredient maar heb een corona-brein op dit moment) allemaal in de slowcooker (rauw, niet aangebakken), ik slinger de slowcooker aan op low en na een werkdag is het eten klaar. Nog even rijst koken of een afbakbrood afbakken en klaar is Pind@!

Ik ben blonT, maar wat doe je dan met dat rauwe gehakt? Als blok erin? Wordt dat dan wel lekker rul??

Ik vraag me ook nog af of er dan geen smaakverschil in zit met traditionele bereiding. Kan me niet voorstellen dat dat niet zo is namelijk. Ik begin met een uitje en knoflook fruiten, dat mis je als je alles zo in de slowcooker mikt, toch?

Bijtje82 schreef op 18-10-2022 om 21:33:

vandaag ook stoof gemaakt, of nee gisteren avond en vandaag gegeten.
Niet met rundvlees, maar gewoon met schouderkarbonade. Zoon wilde dat graag eten. Heerlijk met ui, sperziebonen en paprika. Voordeel is dat de stooftijd iets korter is.

Heb je daar een recept van? Hier houden ze niet zo van hachee, maar dit klinkt goed.

Jonagold schreef op 19-10-2022 om 11:41:

[..]

Ik ben blonT, maar wat doe je dan met dat rauwe gehakt? Als blok erin? Wordt dat dan wel lekker rul??

Ik vraag me ook nog af of er dan geen smaakverschil in zit met traditionele bereiding. Kan me niet voorstellen dat dat niet zo is namelijk. Ik begin met een uitje en knoflook fruiten, dat mis je als je alles zo in de slowcooker mikt, toch?

Ik verkruimel het rauwe gehakt met mijn handen in kleinere stukjes en gooi het dan in de slowcooker. Alle andere ingrediënten erbij in en alles even doorroeren.

Smaakverschil vind ik juist niet. De smaken zijn juist veel intenser naar onze mening. 
Je kunt natuurlijk wel voorbraden maar daar heb ik geen zin in om 7 uur 's ochtends

Bijtje82

Bijtje82

19-10-2022 om 12:36

DCS1 schreef op 19-10-2022 om 11:55:

[..]

Heb je daar een recept van? Hier houden ze niet zo van hachee, maar dit klinkt goed.

Ik had 1,5 kg ribkarbonade. Hier heb ik het bot ruim uitgesneden. Dus al het vlees wat er omheen zit snij ik ermee af. Dit ligt nu in de vriezer om bouillon van te trekken later. 

4 grote witte uien. 2 teentjes knoflook, 2 rode paprika's, een rood pepertje, en ongeveer 3 handjes sperziebonen. Twee theelepels gemalen komijn en ik neem altijd flink wat gerookt paprikapoeder. Denk zo'n afgestreken eetlepel voor deze hoeveelheid. 

De karbonade en ui snij ik in grove stukken.

Dan braad ik de karbonade even aan met peper en zout, knoflook, pepertje en uien erbij. Nog even doorbakken.  Afblussen met water tot het net onder staat. Ik pak altijd water uit de waterkoker zodat er niet teveel warmteverlies is.

Vuur laag zetten, deksel op de pan. Af en toe even omroeren. Na een uurtje ongeveer doe ik de boontjes erbij en de paprika. En vaak is het vlees wel goed gaar als de boontjes ook gaar zijn. Je kunt de boontjes ook eerder toevoegen, maar ik vind ze stevig wat lekkerder. 

Wat ook lekker is, zijn champignons erin. Maar die lusten mijn kinderen niet zo. 

Ik eet het met gekookte aardappelen. Verder niets. Vind het voor mezelf wel lekker als er veel groente in zit, dus die verhouding moet je voor jezelf een beetje zoeken. 


Zo ongeveer moet het wel kloppen qua verhouding denk ik. Ik weeg en meet nooit iets af. Alles gaat op gevoel en proeven tussendoor. 😁 

Als je alles in een keer bij elkaar doet na het aanbraden, zou je in principe binnen 1,5u een stoofpotje klaar kunnen hebben. 

Ik laat trouwens op het eind het vocht altijd een beetje inkoken. Eigenlijk moet je in het begin zorgen dat het genoeg vocht heeft om te sudderen. En tegen het eind dat er precies genoeg vocht over is om het een saus te laten zijn ipv soep. 

Bijtje82

Bijtje82

19-10-2022 om 12:38

pind@ schreef op 19-10-2022 om 11:59:

[..]

Ik verkruimel het rauwe gehakt met mijn handen in kleinere stukjes en gooi het dan in de slowcooker. Alle andere ingrediënten erbij in en alles even doorroeren.

Smaakverschil vind ik juist niet. De smaken zijn juist veel intenser naar onze mening.
Je kunt natuurlijk wel voorbraden maar daar heb ik geen zin in om 7 uur 's ochtends

Ben je niet bang dat er iets mis gaat met dat ding als je van huis bent? Ik laat liever geen apparaten aan staan als ik langdurig wegga. Op de wasmachine na dan.

Bijtje82 schreef op 19-10-2022 om 12:38:

[..]

Ben je niet bang dat er iets mis gaat met dat ding als je van huis bent? Ik laat liever geen apparaten aan staan als ik langdurig wegga. Op de wasmachine na dan.

Nee hoor, er kan net zo goed iets gebeuren met je wasmachine als je niet thuis bent toch? Het verbruik is minimaal. De koelkast, vriezer etc. blijft ook gewoon aan als je niet thuis bent.

Er komt geen vuur aan te pas verder hè?

Bijtje82

Bijtje82

19-10-2022 om 12:43

pind@ schreef op 19-10-2022 om 12:42:

[..]

Nee hoor, er kan net zo goed iets gebeuren met je wasmachine als je niet thuis bent toch? Het verbruik is minimaal. De koelkast, vriezer etc. blijft ook gewoon aan als je niet thuis bent.

Er komt geen vuur aan te pas verder hè?

Tuurlijk, die kan gaan lekken en dan loopt het m'n doucheputje in. 😁 

Maar het kan niet aanbranden ofzo? Zelfs mijn stoofvlees brand onderin wel eens aan, ook als er nog genoeg vocht in staat.

Nee, het is bij mij nog nooit aangebrand. 
Dacht dat je bang was voor kortsluiting. Daar was mijn opmerking op gebaseerd 😀

Bijtje82

Bijtje82

19-10-2022 om 13:32

pind@ schreef op 19-10-2022 om 13:03:

Nee, het is bij mij nog nooit aangebrand.
Dacht dat je bang was voor kortsluiting. Daar was mijn opmerking op gebaseerd 😀

Dar zal vast meevallen, maat zul je net zien 😁 

Biebel schreef op 19-10-2022 om 10:56:

[..]

Hij staat op mijn verlanglijstje. Tot die tijd gooi ik de pan een aantal uur in de oven. Maar, vertel meer; welke, hoeveel gebruikt hij enz!

Ik heb een crockpot turbo; slowcooker en hoge druk pan in een. Heel blij mee, gebruik hem elke week. Nee ik heb geen aandelen😁

Gingergirl schreef op 19-10-2022 om 14:15:

[..]

Ik heb een crockpot turbo; slowcooker en hoge druk pan in een. Heel blij mee, gebruik hem elke week. Nee ik heb geen aandelen😁

Ik heb er vaak over nagedacht een crockpot aan te schaffen, maar wat mij het meest tegenhoudt is om wéér een extra apparaat te hebben.

Waarom zou ik tóch een slowcooker/crockpot nemen als:

- ik meer dan voldoende tijd heb het op de traditionele manier te bereiden

- ik het daarnaast erg leuk vind om te koken

Iemand die mij kan overtuigen dat het toch grote toegevoegde waarde heeft een slowcooker aan te schaffen? 😎

Bijtje82

Bijtje82

19-10-2022 om 14:58

Kersje schreef op 19-10-2022 om 14:54:

[..]

Ik heb er vaak over nagedacht een crockpot aan te schaffen, maar wat mij het meest tegenhoudt is om wéér een extra apparaat te hebben.

Waarom zou ik tóch een slowcooker/crockpot nemen als:

- ik meer dan voldoende tijd heb het op de traditionele manier te bereiden

- ik het daarnaast erg leuk vind om te koken

Iemand die mij kan overtuigen dat het toch grote toegevoegde waarde heeft een slowcooker aan te schaffen? 😎

Dit houd mij ook wel een beetje tegen. En hoe maak je zo'n ding schoon?

Bijtje82 schreef op 19-10-2022 om 14:58:

[..]

Dit houd mij ook wel een beetje tegen. En hoe maak je zo'n ding schoon?

Dat schoonmaken is niet zo lastig, heb me al heel vaak ingelezen en het meeste kan in de vaatwasser. Dat zou mij er dus niet van weerhouden er 1 aan te schaffen. Enkel dat extra apparaat. Zo heb ik ook daarom geen airfryer of broodbakmachine of rijstkoker, allemaal prima alternatieven voor zonder dat extra apparaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.