Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hachee makkelijk maken?

ik ben nu hachee aan het maken, maar eigenlijk geen idee hoe het nu precies moet. Ik was op internet aan het zoeken, maar kom er niet uit. Ik heb nu kruiden over het vlees gedaan en nu moet het 1,5 uur aan staan en dan uien erbij. Maar dan? Want dan heb ik alleen het vlees en geen saus zeg maar. Graag makkelijk...


Bijtje82 schreef op 19-10-2022 om 14:58:

[..]

Dit houd mij ook wel een beetje tegen. En hoe maak je zo'n ding schoon?

Bij een crockpot til je de binnenpot er zo uit, even afwassen en klaar.  Je hoeft hem verder niet uit elkaar te halen ofzo.

Kersje schreef op 19-10-2022 om 14:54:

[..]

Ik heb er vaak over nagedacht een crockpot aan te schaffen, maar wat mij het meest tegenhoudt is om wéér een extra apparaat te hebben.

Waarom zou ik tóch een slowcooker/crockpot nemen als:

- ik meer dan voldoende tijd heb het op de traditionele manier te bereiden

- ik het daarnaast erg leuk vind om te koken

Iemand die mij kan overtuigen dat het toch grote toegevoegde waarde heeft een slowcooker aan te schaffen? 😎

Ik gebruik de turbo stand wel vaak omdat het zoals gezegd sneller is, bijvoorbeeld stoofvlees in 45 minuten ipv uren op het gas, scheelt ook weer gas. In het weekend kook ik zo een paar gezonde maaltijden vooruit, voor op de werkdagen: hoe leuk ik koken ook vind, op werkdagen is er toch minder tijd voor bij ons. De slowcookfunctie is ideaal omdat je er geen omkijken naar hebt en de smaak wel intenser is omdat alle langzaam gegaard is. Ik heb zelf niet zoveel andere apparaten, dat scheelt wel.

Ik durf wel te zeggen dat ik veel apparaten heb maar dat ik ook 2 slowcookers heb *grijns*. 
Het voordeel? Ik werk 32 uur en om op een vrije middag nog snert of suddervlees te maken trekt me totaal niet. 
Ik kan van huis zonder dat ik me zorgen hoef te maken over aanbranden oid
Ik vind hem heel handig

Dank voor jullie aanvullingen, maar nog steeds niet 1 die voor mij overtuigend genoeg is helaas.

Ik begrijp de tijdbesparende momenten als je werkt, maar dat geldt dus niet voor mij. Toen ik nog wél werkte was dit trouwens ook geen probleem, want maakte ik vaak snert of hachee in de avond of het weekend als ik tóch thuis was. Of ik nu TV zat te kijken met of zonder pruttelend gerecht op het fornuis of oven. 

En met andere apparaten bedoel ik niet dat ik er veel van heb, juist niet om de eerder genoemde redenen, maar bijv waarom een rijstkoker hebben, terwijl er ook een pannetje op het vuur (in mijn geval inductie) kan? Of een airfryer om broodjes af te bakken, terwijl dit ook in mijn combi-magnetron kan. Dat bedoelde ik dus met geen extra apparaten willen terwijl het ook anders kan met de huidige apparaten en ik tijd genoeg heb, omdat ik niet werk. 

Dat het handig is, daar twijfel ik geen moment aan, vandaar ook al jaren mijn twijfel 😃. Ik weet, luxeprobleem……

De reden dat ik er kritisch naar kijk? Verbruik. Ik kook mijn stoof (hachee, rendang, pulled pork, soep in alle vormen) graag in de oven om zo te kunnen ‘koken zonder kijken’. Maar de oven verbruikt nogal en zo’n slowcooker oid een stuk minder. Op papier dan. 

Daarom lees ik graag de ervaringen, bv over niet eens aanbraden.

Biebel schreef op 19-10-2022 om 16:03:

De reden dat ik er kritisch naar kijk? Verbruik. Ik kook mijn stoof (hachee, rendang, pulled pork, soep in alle vormen) graag in de oven om zo te kunnen ‘koken zonder kijken’. Maar de oven verbruikt nogal en zo’n slowcooker oid een stuk minder. Op papier dan.

Daarom lees ik graag de ervaringen, bv over niet eens aanbraden.

In het begin braadde ik alles aan maar ben daar mee gestopt toen ik ergens las op een Facebook groep dat het niet hoeft. En wat niet hoeft dat doe ik echt niet. Luie huisvrouw hier 
Verbruik van mijn slowcooker is dus 250watt per uur. Als ik uitga van 8 uur aan op low (ga ik voor het gemak wel even uit van de volledige wattage) is dat dus:
8 * 0.25kw= 2kw * € 0,40/kwh (prijsplafond vanaf januari) = € 0,80

Voor die prijs kan mijn gasfornuis niet de hele dag aan en mijn oven zeer zeker ook niet.

Kersje schreef op 19-10-2022 om 15:59:

Dank voor jullie aanvullingen, maar nog steeds niet 1 die voor mij overtuigend genoeg is helaas.

Ik begrijp de tijdbesparende momenten als je werkt, maar dat geldt dus niet voor mij. Toen ik nog wél werkte was dit trouwens ook geen probleem, want maakte ik vaak snert of hachee in de avond of het weekend als ik tóch thuis was. Of ik nu TV zat te kijken met of zonder pruttelend gerecht op het fornuis of oven.

En met andere apparaten bedoel ik niet dat ik er veel van heb, juist niet om de eerder genoemde redenen, maar bijv waarom een rijstkoker hebben, terwijl er ook een pannetje op het vuur (in mijn geval inductie) kan? Of een airfryer om broodjes af te bakken, terwijl dit ook in mijn combi-magnetron kan. Dat bedoelde ik dus met geen extra apparaten willen terwijl het ook anders kan met de huidige apparaten en ik tijd genoeg heb, omdat ik niet werk.

Dat het handig is, daar twijfel ik geen moment aan, vandaar ook al jaren mijn twijfel 😃. Ik weet, luxeprobleem……

Ja het is inderdaad ook maar net hoe je, je leven hebt ingedeeld. Als je altijd / veel thuis bent is het minder noodzakelijk wellicht. Afgelopen zaterdagochtend heb ik 3 gerechten gemaakt waarvan ik de helft ook nog invries dus eigenlijk 6 maaltijden. Dat red ik op een doordeweekse avond niet. Verbruik scheelt ook wel fors, maar ook dat hoeft niet perse een reden voor iemand te zijn. Op de ceockpot sites die ik volg geven veel mensen wel aan dat ze het eten lekkerder vinden smaken, en dat vind ik zelf ook wel, al blijft het persoonlijk natuurlijk.

Wat ik een voordeel vind is dat niet je hele huis naar etenslucht ruikt.

Bijtje82

Bijtje82

19-10-2022 om 16:27

Kersje schreef op 19-10-2022 om 15:05:

[..]

Dat schoonmaken is niet zo lastig, heb me al heel vaak ingelezen en het meeste kan in de vaatwasser. Dat zou mij er dus niet van weerhouden er 1 aan te schaffen. Enkel dat extra apparaat. Zo heb ik ook daarom geen airfryer of broodbakmachine of rijstkoker, allemaal prima alternatieven voor zonder dat extra apparaat.

Ik heb geen vaatwasser en heb echt een hekel aan afwassen. Zeker grote pannen.

Bijtje82

Bijtje82

19-10-2022 om 16:30

Gingergirl schreef op 19-10-2022 om 15:16:

[..]

Bij een crockpot til je de binnenpot er zo uit, even afwassen en klaar. Je hoeft hem verder niet uit elkaar te halen ofzo.

Dat scheelt al wel. 

Als je stoofvlees oid in de oven zet hoeft die niet per se uren te branden. Je kunt m ook kort aan laten staan en dan de oven uitzetten. De warmte blijft nog heel lang in het apparaat zitten en het eten gaart verder. Ik heb regelmatig dat ik stoofvlees in de oven doe en dan bij het naar bed gaan de oven uitzet. De volgende ochtend is de inhoud van de pan (gietijzer, dat wel) nog altijd warm (niet heet).

In mijn vorige huis was ik erg blij dat ik de slow cooker in de schuur kon zetten. Geen etensgeuren in huis. Het ding hoeft dus niet op het aanrecht maar kan overal staan waar een stopcontact zit. 

Zelf gebruikte ik de cooker vooral voor allerlei soorten stoofschotels en voor erwtensoep. En dan gelijk voor meer maaltijden, die gingen de vriezer in. Ideaal zo'n voorraadje in de vriezer. 

Kersje schreef op 19-10-2022 om 15:59:

Dank voor jullie aanvullingen, maar nog steeds niet 1 die voor mij overtuigend genoeg is helaas.

Ik begrijp de tijdbesparende momenten als je werkt, maar dat geldt dus niet voor mij. Toen ik nog wél werkte was dit trouwens ook geen probleem, want maakte ik vaak snert of hachee in de avond of het weekend als ik tóch thuis was. Of ik nu TV zat te kijken met of zonder pruttelend gerecht op het fornuis of oven.

En met andere apparaten bedoel ik niet dat ik er veel van heb, juist niet om de eerder genoemde redenen, maar bijv waarom een rijstkoker hebben, terwijl er ook een pannetje op het vuur (in mijn geval inductie) kan? Of een airfryer om broodjes af te bakken, terwijl dit ook in mijn combi-magnetron kan. Dat bedoelde ik dus met geen extra apparaten willen terwijl het ook anders kan met de huidige apparaten en ik tijd genoeg heb, omdat ik niet werk.

Dat het handig is, daar twijfel ik geen moment aan, vandaar ook al jaren mijn twijfel 😃. Ik weet, luxeprobleem……

Ik sta er net zo in als Kersje; gewoon in een kookpan of in de oven volstaat. De reden waarom ik die ‘snelle’ apparaten niet wil, is omdat ze zoveel ruimte  in beslag nemen en ik van een vrij werkblad houd.

Flanagan schreef op 19-10-2022 om 17:36:

[..]

Ik sta er net zo in als Kersje; gewoon in een kookpan of in de oven volstaat. De reden waarom ik die ‘snelle’ apparaten niet wil, is omdat ze zoveel ruimte in beslag nemen en ik van een vrij werkblad houd.

Hier neemt het geen ruimte in op het werkblad; als de pot aan staat, staat het op de kookplaat en als ik hem niet gebruik in de kast. Maar zoals gezegd, ik heb niet zo veel andere apparaten dus kastruimte daarvoor.

Ik heb nu twee jaar een slowcooker met sousvide functie en heb hem denk ik vijf keer gebruikt, één keer voor rode kool, was na 5 uur nog niet gaar, drie keer voor pulled chicken, was heerlijk, maar in de gewone pan was het in twintig minuten klaar en net zo lekker en één keer de sousvide gebruikt voor biefstuk, die was perfect, maar dat eten we sowieso niet vaak. Dus voor mij helaas een extra apparaat dat bijna niet gebruikt wordt. Stoofschotels maak ik graag in m'n Creuset pan, dat is mijn gevoel voor stoven, de hele dag pruttelen en steeds roeren en proeven.

Hier ook een crockpotexpress (cpe) en ik gebruik mijn "gewone" slowcooker bijna niet meer. De cpe kan mijn aardappels "koken" groente en vlees in een keer (en je hebt dan geen gekookt vlees hoor, het is hoge druk). Ik braaf bv de karbonades aan in die pan, rekje aardappel erop en een mandje groente. Op manual en 5 minuten en het is klaar. Maar ik gebruik hem ook voor rijst koken, altijd perfecte rijst en dat was eerst niet altijd zo. Risotto, zonder heel lang te roeren. En het kan in 1 pan, 1 binnenpan en deksel afwassen. Oké, soms een rekje of mandje erbij 😉.
Ik ben dus heel blij met mijn cpe. Afgelopen week was ik vergeten vlees uit de vriezer te halen. Ik had een kiprollade, even aanbraden, water erbij en op meat in 35 minuten gaar.
En de cpe kun je dus ook op slowcook zetten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.