Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hebben jullie de verwarming al aan?

het is hier nu 18,5 graden en ik vind het zooo koud, alleen durf de verwarming dus niet aan te doen, want wat kost dat nou? Ik heb ook een klein elektrisch kacheltje, kan ik dat beter aandoen (we hebben zonnepanelen)? Ik weet ook totaal niet wat alle kosten zijn? Ik heb een app van Eneco, maar ook daar kom ik geen wijs uit.


Nee hier nog niet aan. Gewoon dik vest en pantoffels aan en tot nu toe prima te doen. Of gezellig met een dekentje op de bank.

MAar als je het echt niet volhoudt dan zet je hem toch gewoon aan.

Bijtje82

Bijtje82

28-09-2022 om 18:48

Nee nog niet aangehad. Het is hier smorgens 15 graden in huis, de rest van de dag was het 17 graden. Tot de zon ging schijnen, nu is het 18,5.

Ik probeer het zo lang mogelijk zonder verwarming. Met een paar gezellige kaarsen aan scheelt het ook al een hele graad savonds.

Ik heb vorig jaar niet gestookt, deze winter ook niet van plan, behalve misschien 19 graden als kleinkind komt. Ik heb het zo gehad daar extra m'n geld aan uit te geven, ook ivm de oorlog. Ik investeer in dekens, dikke sokken, joggingpak enz. 

ja, gewoon al wat aan gehad. 19 is hier normaal, qua warmte. 
Maar, ik heb hier ook nog een houtkachel en heel veel hout..... Maar dat is meer voor het weekend!

Niet voor oktober! Truien en dekens helpen. Niemand die ik ken heeft 'm al aan.

Hier was de kachel aangeslagen terwijl ik de tuindeur op een kier had staan. Dus snel de thermostaat omlaag gedraaid. Nu is het huis wel goed geïsoleerd. Misschien kan je op vlak van isolatie iets doen, voor het echt koud wordt?

De warmte van vorige maand zit nog in m'n huis, het is hier binnen nog 22 graden. Dus geen verwarming aan nog. 

Op dit moment is het 19,6 graden in huis, wee zitten nu lui op de bank met een dekentje. Rest van de dag zijn we als we thuis zijn bezig.

Werk is een ander verhaal, oud pand met veel tocht her en der, daar zijn we gisteren al in protest gekomen omdat we onze vingers niet meer konden buigen van de kou.

Je kunt dit toch niet met elkaar vergelijken? Al die huizen zijn verschillend. Hier is het nu, 21:23 19 graden, ben net met de hond naar buiten geweest en heb het niet koud. Ik weet dat ik lang geleden de verwarming niet aan wilde tot de herfstvakantie. 

Probeer onder dat plafond te blijven dus kijk hoeveel je per jaar gebruikt. Iets er boven is ook niet erg, je gaat straks pas veel meer betalen voor de kuubs boven dat plafond. 

Overdag is mijn man aan het werk, ik ben na de middag thuis maar trek dan trui of vest aan. Ben vaak ook wat bezig in huis dus dat scheelt, na het eten gaat de verwarming wel ietsjes omhoog want we hebben best een koud huis, vrijstaand en wat onlogisch ingedeeld. Wel doen we de rolluiken omlaag en gordijnen dicht. Hebben radiatorfolie achter alle radiatoren, HR++ glas en zonnepanelen. Ons energiecontract loopt eind dit jaar af. 

Nee maar ons huis is een tussenwoning, goed geïsoleerd en ons grote raam zit aan de zuidzijde dus in de middag kan de warmte goed naar binnen schijnen. Het is hier nog niet onder de 19 graden geweest. We hebben het ook niet snel koud, onze thermostaat staat standaard op 17 en als we het echt koud hebben gaat die op 18/18,5 graden. Liever trekken we een trui aan of zitten onder een dekentje op de bank. Dochter heeft het altijd snel warm, die loopt rustig midden in de winter nog in haar onderbroek door het huis.

Nee, het is hier nog 21 graden binnen, dus nog niet nodig. Als je de app van Eneco niet begrijpt vraag je toch even of iemand het uit wil leggen? Altijd fijn, inzicht in je lasten. In de kou zitten is ook geen pretje.
Het zijn rare onzekere tijden wat betreft energiekosten.

Wij doen ook zuinig met gas. 18,5 Graden, alleen stoken in woonkamer, hoewel we een vast energiecontract hebben t/m september 2023 voor weinig geld. Er komen zonnepanelen en we willen straks helemaal gasloos.
Ik maak me meer zorgen over de vele buren hier die hun hele tuin hebben volgestouwd met hout voor de open haard of wat dan ook. Zelfs mensen die nu al stoken met geschilderd en/of nat hout, echt goor. Je ruikt het al in de straat. Kinderen krijgen er last van, ook slecht voor mensen met gevoelige luchtwegen. Wij investeren denk ik in luchtzuiveringsinstallaties in de slaapkamers. Dat wordt de volgende crisis, let maar op. 

Jazeker, sinds een paar dagen. Ik vind 16 graden binnen echt te koud. De thermostaat staat op 18,5 graden. Ik wil een aardwarmtepomp, maar er is geen bedrijf te vinden dat zelfs maar een offerte kan maken. Tot eind 2023 volgeboekt met opdrachten en materiaalprijzen die zo hard stijgen dat ze er niks over durven te zeggen. Ik had gehoopt voor m'n energiecontract afloopt komende zomer zelfvoorzienend te kunnen zijn maar dat gaat niet lukken, dus ik zie dat nieuwe contract met angst en beven tegemoet.

Hier niet, want erg goed geïsoleerd huis, dus ook hier hing de zomerwarmte nog. Vanochtend kwam ik in de woonkamer en zag dat het daar 20 graden was. Dat was voor het eerst in lange tijd dat de temperatuur onder de 21 graden was gekomen. De thermostaat zetten we op 15, dan slaat de verwarming niet aan. 

Desondanks vond ik het laatst toch kil aanvoelen en heb ik mijn gebruikelijke teenslippers in huis maar weer verruild voor warme pantoffels, want ik krijg snel koude voeten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.