Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Huis gezocht, maar wie heeft tips voor fijne woonomgeving? (En zoektips)


Van een rijtjeshuis naar vrijstaand is al een groot winstpunt. Voor Fusion is het nog moeilijker, want die wilt van vrijstaand naar nog meer ruimte. Dat aanbod is nog kleiner.
Fusion wilt ook in een kant en klaar huis omdat ze afgelopen jaren al genoeg energie in opknappen hebben gestoken. Wij hebben afgelopen jaar tijdens de Corona waarin je toch niet op vakantie kon, de binnenviel geverfd en de keukenkastjes laten spuiten in moderner kleurtje. 
We hebben dus nog wat energie over om zelf een laminaat vloer te leggen en wat spaargeld over om lastig werk uit te besteden.
Onze handenbinders zijn in wezen de nog thuiswonende studenten. Vaak een leuk huis gezien, maar die lag te veel uit de richting wat studie/ werk kinderen betreft. We hebben minder grote wensen maar bevinden tegelijk in een situatie waardoor het vinden van een huis naar wens, ook niet eenvoudig is. Dus nee, we zijn niet elkaar concurrenten, maar ik kijk wel graag met je mee om zo een beeld te krijgen van plaatsjes waar ik nooit van gehoord hebt.

fusion

fusion

28-07-2022 om 21:17 Topicstarter

Zeker als je studerende kinderen nog thuis wonen kan ik me die afweging heel goed voorstellen. Zij hebben hun studie, sociale leven, sport? allemaal daar in de buurt. Dat bepaalt sterk je zoekradius. 
Het helpt reuze als wat klussen geen bezwaar is, zowel qua handigheid als budget - nu zelf een aannemer vinden is een flinke klus dus alles wat je zelf kunt doen helpt zeer. Mijn man kán wel bv zelf een vloer leggen, in maart nog gedaan in nwe appartement jongste dochter, maar fysiek is het eigenlijk te zwaar. En dit was een klein appartementje… 

Zo’n huizenzoektocht meandert niet alleen door soms onverwacht mooie delen van NL, maar ook dwars door je wensen, je budget, je emoties… Een onbekend gebied dat na een zondags ritje ineens hoog op de lijst komt. Een type huis dat van binnen enorm mee, of juist weer tegen valt. Budget dat, met de ontwikkelingen van stijgende rente, mogelijke recessie toch wordt bijgesteld. En daardoor het zoekgebied dan toch maar een tikje breder maken, om de kans op succes nog een beetje groter te maken. Etc. etc. 

Wij hebben ons voorgenomen meer te gaan kijken.
Afgelopen weekend naar een woning in Maasbommel: omgeving leuk, ligging huis ook ok (wel opvallend dat vlakbij 2 huizen ook te koop stonden). Maar wat we ad buitenkant zagen wel verzakt en niet goed onderhouden. Niet leuk genoeg om toch verder voor te rijden.
We hebben nu nog bij 2 huizen een bezichtiging staan:

https://www.funda.nl/koop/welsum/huis-42808700-ijsseldijk-31/
en
https://www.funda.nl/koop/eck-en-wiel/huis-88262114-kalverlandseweg-2/

Over beide oprecht enthousiast, maar vooral die tweede spreekt ons aan. En nee, het tikt niet alle boxen, maar wel veel. En de vrije ligging is prachtig. 
Hoop zó ontzettend dat hier iets uit komt…

Tip: vraag bij het huis in Eck en Wiel even aan de makelaar waar precies het nieuwe Landell Park gaat komen met zo'n 200 vakantiewoningen. 
Er zit een flink perceel om dit huis waar je naar gaat kijken, maar toch....
Wel mooi huis overigens. 

Uhh, het huis nr2 staat tegenover een tennisvereniging met ca. 8 banen. Er achter ligt straks een landal greenpark welke op de satellietfoto al te zien is. En aan onderzijde tuin is op nr 2a een honden puppie opvoedschool  te vinden. Niet bepaald rustig wonen, zou ik zeggen.

Eerlijk gezegd weet ik niet wat storender kan zijn; voortdurend geluid van een mep tegen een bal en de schreeuw ‘out’, hondengeblaf  of de toestroom van fietsers en auto’s tijdens een verblijf landal  park.

Flanagan schreef op 28-07-2022 om 22:28:

Uhh, het huis nr2 staat tegenover een tennisvereniging met ca. 8 banen. Er achter ligt straks een landal greenpark welke op de satellietfoto al te zien is. En aan onderzijde tuin is op nr 2a een honden puppie opvoedschool te vinden. Niet bepaald rustig wonen, zou ik zeggen.

Eerlijk gezegd weet ik niet wat storender kan zijn; voortdurend geluid van een mep tegen een bal en de schreeuw ‘out’, hondengeblaf of de toestroom van fietsers en auto’s tijdens een verblijf landal park.

Precies, er worden in dat stukje Eck en Wiel meerdere huizen aangeboden of zijn recent verkocht, Landal is de druppel. 

fusion

fusion

29-07-2022 om 08:00 Topicstarter

Flanagan schreef op 28-07-2022 om 22:28:

Uhh, het huis nr2 staat tegenover een tennisvereniging met ca. 8 banen. Er achter ligt straks een landal greenpark welke op de satellietfoto al te zien is. En aan onderzijde tuin is op nr 2a een honden puppie opvoedschool te vinden. Niet bepaald rustig wonen, zou ik zeggen.

Eerlijk gezegd weet ik niet wat storender kan zijn; voortdurend geluid van een mep tegen een bal en de schreeuw ‘out’, hondengeblaf of de toestroom van fietsers en auto’s tijdens een verblijf landal park.

We waren idd al van plan om dit weekend al vast eens langs te rijden, zondag in de ochtend, om eens te kijken - en luisteren - ter plekke. Wel vakantietijd, maar toch. Landal had ik wel gezien maar ligt door de bocht heen ad andere kant vd weg toch? Of komt er een uitbreiding op het land achter het huis? (

Maar goed naar bestemmingsplannen informeren. Als zoals Wil40 zegt dat (mede) de reden is dat meerdere huizen in Eck en Wiel verkocht worden geeft dat wel de omvang aan… 

Op zich: hier zit ook, ad andere kant van het water, een puppyhondenschool. Afh vd wind is dat een hoop hoog geblaf… maar vnl op zondagochtend. Is wel te doen. 

fusion

fusion

14-08-2022 om 12:12 Topicstarter

Inmiddels de 2 bezichtigingen gehad.
Vonden Eck en Wiel het leukste huis: maar die viel dus nogal tegen. De hierboven beschreven bezwaren bleken niet zo groot, Landal ligt toch ver genoeg, tennispark idem.
Wel bleek het buurhuis best dicht bij, nogal ‘open’ en behoorlijk oude meuk om huis (waar je dus tegenaan kijkt en langs rijdt. Maar geen showstopper hoor.
Huis: toch weer echt kleiner dan indruk vd foto’s. Onhandig dat er 2 best ruime halletjes zijn, die ruimte gebruik je verder niet. Keuken op zich ok, tikje verouderd en lelijk blad van gelamineerd spaanplaat (beschadigd). Huiskamer: mooi en sfeervol, met leuke overgang naar overkapping die afgesloten kon worden. 
Badkamer rook muf, geen raam oid naar buiten.
Boven voelden alle kamers eigenlijk klein en krap mn door lage plafonds. Buiten: zwembad was groen want pomp stuk maar mooi aangelegd met houten vlonder. Grootste pre: grote vrij nieuwe schuur. 
Maar ook; vochtproblemen en scheuren in de muur waar bedrijf al mee bezig was maar nog niet opgelost. Enfin: een ‘nee’ dus. 
Tikje gedesillusioneerd door naar Welsum voor huis nr 2 aan de IJsseldijk. Dat viel op veel vlakken dus enorm mee - misschien ook door de eerdere teleurstelling? Mooie, lange keuken, ruime huiskamer met prachtig zicht op de schitterende tuin. Mooie badkamer en slaapkamer beneden en ook prima studeerkamer. Boven tikje bijzonder: eigenlijk 1 grote ruimte maar dhz bewoner heeft met uitklapbare schotten er toch kamers van gemaakt. 
Best wel een goed gevoel, mn ook door de schitterende ligging met achterin de grote tuin vrij uitzicht over Natura gebied.
Maar…. (daar komt’ie): 3 grote minpunten. We waren er via Eck en Wiel heengereden maar terugrijdend  leek dat we ruim 20 minuten via kleine weggetjes bezig waren voor we bij een doorgaande weg kwamen. En dat maakt de reistijd al anel beduidend langer - nog los van mogelijke trekkers of ander langzamer rijdend verkeer. En: heel groot nadeel: dit was een verbouwde schuur die onderdeel was van een boerderij. De boerderij zelf lag op ca 1,5 meter afstand vd keuken. Hadden we kadastraal wel gezien maar wilden kijken wat de ‘woonrichting’ was. Huiskamer en tuin van ‘ons’ huis was idd geheel de andere kant op gericht, en tuin groot zat. 
Maar huizen ernaast (bleken er 2 te zijn, aan elkaar vast en elk bewoond door gezin met kinderen) hadden huiskamer en deur recht to onze keuken. En toevallig stonden de ramen en deuren open dus was elk gesprek woordelijk te volgen. Niet alleen in de keuken, maar ook in de erboven gelegen slaapkamer. 
En tot slot: de schuur bleek op instorten te staan, met asbest, en oa de stoppenkast en electra moest vervangen. 
Ook een ‘nee’ dus. Terwijl het huis en tuin wel echt een prettige ‘feel’ hadden toch te veel bezwaren.

Ne een bezichtiging aangevraagd voor deze: 
https://www.funda.nl/koop/stompetoren/huis-42819136-noordervaart-109/

Lijkt ook wat kleiner boven, maar we gaan maar gewoon kijken… afstand A’dam is top, en vlak bij winkels. Vrije ligging… wie weet, we blijven hoopvol. 

fusion

fusion

21-08-2022 om 08:56 Topicstarter

Ook huis in Stompetoren bekeken. Ligging zo bij Alkmaar leuk, prachtige tuin.
Al ouder huismaar goed onderhouden. Grote minpunt: bleek erg drukke weg die ook in huis en tuin goed te horen is, vrijwel continu. Ruimtes boven echt benauwd gevoel door lage plafonds en schuine muren.

Hopelijk komt er nu vakanties bijna over zijn nog wat meer op de markt. Ben de zoektocht en onzekerheid zo zat!

Ha, gisteren moest ik aan Fusion denken; was haar wens vervult?
Nu we zelf ook meer actief zoekende zijn, bood funda niet erg veel aan hand van de door mij ingevoerde filters. Ik besloot van taktiek te veranderen; kijk op kaart naar gewenste woongebied en klik de huizen aan. Zo stuitte we op een kavel, waar we straks even langs rijden.
De taktiek van huizen aanklikken, werkt als het afstappen van vast zoekpatroon. Tegelijk zie je of je snel de snelweg bereikt, of dat je minuten kwijt bent aan landweggetjes.

Gisteren brachten we bezoek aan omgeving Barneveld vanwege een kavel. Welk een rust in vergelijking met de hoofdstad. De omgeving hing vol omgekeerde vlaggen, wat ik wel mooi vond, mensen die opkomen voor iets waar ze hun hele leven al voor inzetten; mensen die gezamenlijk iets koesteren. Het voelde als thuis ook al wist ik niet of de ‘rust’ mij op den duur tegen zou staan. Maar dan is het aan mij om daar iets aan te doen; inzetten voor vrijwilligers werk bv.
Maar er viel mij wel op hoeveel vliegen daar zijn. Als we met de auto even stil stonden om een huis te bekijken, was er iedere keer wel een vlieg naar binnen gevlogen. Nu hebben we een hekel aan muggen, maar vliegen zijn ook niet fijn.   En vliegen zijn inherent aan veeteelt en boerenleven. Toch iets om rekening mee te houden.

Leene

Leene

22-08-2022 om 10:08

Hmm Barneveld, weet niet of ik je dat zou aanraden. Lijkt mij heel lastig om als buitenstaander daar tussen de komen. Maar misschien doe ik ze nu onrecht aan hoor. Maar kennissen waren blij daar weer weg te kunnen, is natuurlijk maar 1 ervaring..

fusion

fusion

23-08-2022 om 20:17 Topicstarter

Flanagan schreef op 22-08-2022 om 09:15:

Gisteren brachten we bezoek aan omgeving Barneveld vanwege een kavel. Welk een rust in vergelijking met de hoofdstad. De omgeving hing vol omgekeerde vlaggen, wat ik wel mooi vond, mensen die opkomen voor iets waar ze hun hele leven al voor inzetten; mensen die gezamenlijk iets koesteren. Het voelde als thuis ook al wist ik niet of de ‘rust’ mij op den duur tegen zou staan. Maar dan is het aan mij om daar iets aan te doen; inzetten voor vrijwilligers werk bv.
Maar er viel mij wel op hoeveel vliegen daar zijn. Als we met de auto even stil stonden om een huis te bekijken, was er iedere keer wel een vlieg naar binnen gevlogen. Nu hebben we een hekel aan muggen, maar vliegen zijn ook niet fijn. En vliegen zijn inherent aan veeteelt en boerenleven. Toch iets om rekening mee te houden.

Mooie omgeving! Mij valt überhaupt veel vliegen zijn dit jaar. En wespen! Die zoektocht naar rust herken ik natuurlijk, en ook de twijfel soms of het dan weer niet té afgelegen/geïsoleerd is.

Ik denk ook dat je om te integreren zelf ook echt stappen kunt zetten door vrijwilligerswerk, of in plaatselijke activiteiten deel te nemen. Je zult misschien niet het ons kent ons hebben van mensen die met elkaar zijn opgegroeid- maar ja, wil je dat?

Ben benieuwd; was de kavel wat? En zouden jullie zelfbouwen serieus overwegen?
Bij ons komt het af en toe ook wel weer langs, vooral omdat het zo lastig blijkt om eenhuis echt naar onze zin te vinden. Maar we hebben zo’n avontuur net achter de rug, en sterke voorkeur om iets te vinden dat al af is. Maarr het is zeker geweldig om mee te maken.

Vwb de zoektocht anders aanpakken: ook dat doen we regelmatig. Weghalen van criteria geeft idd meer mogelijkheden. We kijken zo ruim mogelijk ook op de kaart. Of juist niet op de kasrt maar op de lijst. Met soms als nadeel dat we een echt mooi huis zien: maar in Friesland. Of met 12.000 grond. 

Leuk om ook jullie zoektocht te volgen!

Het betrof Staverhul 27, Uddel. Op foto’s lag de oprit meer naar grondstuk nr 1, welke nog te koop was. In het echt lag de oprit meer in midden, volgens tekening. Gunstiger dus. Maar alles was nog zo kaal en idee dat een goede klik met de twee andere gezinnen vanwege gezamenlijk parkeerterrein, gaf mij geen rust. Gezien de andere twee huizen, konden we het te bouwen huis ook niet te veel laten afwijken aan die huizen. Dat maakt dat je toch gebonden bent aan wat de projektontwikkelaars aanbiedt terwijl het jouw kavel is.

In vriendenkring aantal die na alle tevredenheid eens hebben gekozen voor kavel. Man gaf ook aan geen moeite te hebben met wat klus en schilderwerk.

Op funda ook huis aan de molenweg ( nabij vlonderpad), in Epe. Alleen duur en te laag plafond slaapkamer gezien lengte man en kinderen.
Morgen rijden we richting Huis ter Heide. Twee straten verderop ligt een coa met hekwerk en waarschuwingsborden voor waakhonden. Maar wel een fijn huis. Toch speelt de woonmarkt met je emoties want dat huis is ook zwaar overprijst. Je gaat dan snel over op wat financieel te bereiken is. ( deel aflossingsvrij ). Maar we beginnen net serieus aan dit avontuur.

Oja, bij Aarlanderveen mooi huis aan het water. Ik dacht even aan jou. 
zelf om persoonlijke redenen geen interesse in die richting. Uddel sprak mij meer aan.

Bijtje82

Bijtje82

24-08-2022 om 11:37

misschien toch nog even wachten tot alles verder afgekoeld is. Alhoewel.. Zag dat het huis van mn oude buren ook te koop staat. Zij vragen evenveel alsnonze verkoopprijs. Met het grote verschil dat het nog geen 90m met 2 slk. is, terwijl ons huis 160m met 5 slk. was. En dan hadden wij ook nog een extra ruite/souterrain beneden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.