Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Huis gezocht, maar wie heeft tips voor fijne woonomgeving? (En zoektips)


fusion

fusion

12-03-2022 om 21:04 Topicstarter

Jesse_1 schreef op 11-03-2022 om 15:14:

Putten en Nunspeet zijn wel erg gelovig hoor. Maar of je het dorp uitgebonjourd wordt als je de was op zondag buiten hangt, dat weet ik niet. Zou je het erg vinden om op zondag de was niet buiten te kunnen hangen? Dat is namelijk maar een klein onderdeel denk ik.
Denk aan al het andere wat je niet kan op zondag. Winkels (waaronder supermarkten) zijn niet open in ieder geval. Restaurants ook een deel niet.
Ermelo is wat opener, maar een zondagsopening van winkels ligt daar zeker ook niet in het verschiet.

De was op zondag is natuurlijk maar een voorbeeld, dat kan ook prima op zaterdag. Beetje rekening houden met gevoeligheden is kleine moeite. Maar als er scheef gekeken wordt als wij op zondag niet naar de kerk gaan maar lekker gaan fietsen, of een verjaardag vieren, dat voelt wel als (te veel) inbreuk op ons leven. Gesloten winkels op zondag maakt me nou weer echt niks uit. Als ik iets persé nodig heb stap ik wel in de auto en rijdt naar dichtstbijzijnde plek waar ze wel open zijn. Is het naïef om te veronderstellen dat in zulke gemeentes er überhaupt meer waarde wordt gehecht aan rust. Lijkt me heerlijk…

Flanagan schreef op 11-03-2022 om 12:17:

@Steak, ben je niet bang voor geluidsoverlast als straks een nieuwe luchthaven voor vrachtverkeer in de Flevopolder wordt aangelegd?
Zo ken ik mensen die de drukte van de hoofdstad ontvluchtten en naar een kustplaats boven IJmuiden verhuisden. Alleen hadden ze daar veel overlast van afbuigende vliegtuigen. Flinke domper op hun woongenot.

Zoals de vliegroutes nu zijn, komen ze niet over Harderwijk. Wel over Nunspeet bijvoorbeeld. Dus ik ben er nog niet heel bang voor, maar als ze wel over Harderwijk gaan vliegen, zou dat wel flink balen zijn.

Op dit moment komen grotere vliegtuigen ook niet bij ons overvliegen. Alleen de kleinere rondvluchten. Maar dat zijn er gemiddeld misschien één of twee per dag.

Mijn ervaring met winnen in een gedeeltelijk gereformeerd dorp is niet zo zeer beperkingen op zondag, maar meer de algehele sfeer die ik erg benauwend vond. Ik zou er nooit meer aan beginnen. 

@Steak, bedankt voor je reactie.

Verder staan dorpjes al snel bekend om het ons kent ons gevoel; daar heb je geen kerk voor nodig. Wie vanuit de stad komt, zal wat inzet moeten tonen om zich in een dorp in te burgeren.

Nu las ik dat de bewoners in Ermelo niet blij zijn met hun ozb-stijging van 120%, als gevolg van toestroom Randstedelingen zodat hun kinderen moeilijk kunnen starten. Denk niet dat we daar erg welkom ontvangen worden... Ik kan het hen ook niet kwalijk nemen.

Dit probleem verspreidt zich als een olievlek. We wonen zelf in een middelgrote stad die populair is bij Amsterdammers die een gezin willen gaan stichten. We hebben hetzelfde probleem met woongenot (bovenhuis met aan alle kanten buren die luidruchtiger zijn geworden qua leefgeluid, of ik kan er minder goed tegen – dat kan ook heel goed). Maar we zitten ook al te kijken naar welke regio we moeten uitwijken voor iets meer ruimte (gevoelsmatig dan). Zoals wij naar 'die Amsterdammers' kijken, zo kijken ze oostelijker weer naar ons als 'Westerlingen' die hun overwaarde inzetten voor overbieden. De dorpen die je noemt ken ik alleen van vakantie, dus daar kan ik weinig over zeggen.

Onlangs zijn we nog gaan kijken naar een woning die buiten het gebied van onze aankoopmakelaar viel. We durfden het wel aan omdat het een jonge woning was. De makelaar heeft wel onderzocht hoe het zat met overbieden op woningen in de buurt en gebeld met de verkopende makelaar – al was het maar dat die weet dat je je laat bijstaan en je dus als partij serieuzer neemt, zo werkt het tegenwoordig helaas. Maar de ons-kent-ons trucjes die onze makelaar kan inzetten wanneer we een woning in onze eigen regio bekijken, kan hij niet inzetten (bijvoorbeeld even bellen voor sluitingstermijn van het bieden om te vissen wat er zoal geboden wordt) bij een makelaar die hij niet kent. We hebben overigens niet geboden omdat in de tijd tussen de afspraak en het bezichtigen er opeens een oorlog tussen kwam... en we onzeker waren over de consequenties die dat zou hebben voor de verkoop van onze huidige woning. Misschien een te grote paniekreactie op dat moment, maar we hebben de zoektocht toch weer even op on-hold gezet.

Een nieuwbouwwijk zou ik ook niet voor kiezen in deze levensfase. Maar in een (hoek)appartement met natuur in de buurt zou je de vrijheid die je beschrijft ook nog kunnen ervaren?

Leene

Leene

14-03-2022 om 07:21

fusion schreef op 12-03-2022 om 21:04:

[..]

De was op zondag is natuurlijk maar een voorbeeld, dat kan ook prima op zaterdag. Beetje rekening houden met gevoeligheden is kleine moeite. Maar als er scheef gekeken wordt als wij op zondag niet naar de kerk gaan maar lekker gaan fietsen, of een verjaardag vieren, dat voelt wel als (te veel) inbreuk op ons leven. Gesloten winkels op zondag maakt me nou weer echt niks uit. Als ik iets persé nodig heb stap ik wel in de auto en rijdt naar dichtstbijzijnde plek waar ze wel open zijn. Is het naïef om te veronderstellen dat in zulke gemeentes er überhaupt meer waarde wordt gehecht aan rust. Lijkt me heerlijk…

In Nunspeet is het geen probleem hoor om te gaan fietsen of weg te gaan op zondag en in Putten ook niet. Ik snap die opmerking van Jesse dan ook niet zo. Het is geen Urk of Elspeer.Ja er gaan veel mensen naar de kerk. Als je uit de stad komt zal dat opvallen. Maar moet de stad dan altijd de maat der dingen zijn. Je wordt heus niet het dorp uitgebonjourd. In die dorpen zijn ze over het algemeen vriendelijker dan in de stad.

Wel kan de dorpscultuur erg gesloten zijn. Maar ik heb ook verhalen gehoord over Friese dorpen waar buitenstaanders werden weg gekeken. Dat had niets met geloof te maken. En er zijn ook dorpen waar je veel familie verbanden hebt. Dat lijkt mij ook lastig. Denk Urk. Daar zou ik nimmer never nooit gaan wonen. 

Nog even een opmerking over overwaarde inzetten. Ik snap mensen uit die dorpen wel. Ik ben wel voor eerste keuze voor bewoners. Zou ook balen. Er heerst nog altijd wel een superioriteit gevoel van mensen uit de Randstad. Zaterdag nog een artikel gelezen in de Volkskrant.

Maar goed mensen uit dorpen kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om met voorkeur te verkopen. Gebeurd ook wel. Maar ja als er een ton meer kan worden geboden...

Leanne schreef op 14-03-2022 om 00:06:

Dit probleem verspreidt zich als een olievlek. We wonen zelf in een middelgrote stad die populair is bij Amsterdammers die een gezin willen gaan stichten. We hebben hetzelfde probleem met woongenot (bovenhuis met aan alle kanten buren die luidruchtiger zijn geworden qua leefgeluid, of ik kan er minder goed tegen – dat kan ook heel goed). Maar we zitten ook al te kijken naar welke regio we moeten uitwijken voor iets meer ruimte (gevoelsmatig dan). Zoals wij naar 'die Amsterdammers' kijken, zo kijken ze oostelijker weer naar ons als 'Westerlingen' die hun overwaarde inzetten voor overbieden. De dorpen die je noemt ken ik alleen van vakantie, dus daar kan ik weinig over zeggen.

Onlangs zijn we nog gaan kijken naar een woning die buiten het gebied van onze aankoopmakelaar viel. We durfden het wel aan omdat het een jonge woning was. De makelaar heeft wel onderzocht hoe het zat met overbieden op woningen in de buurt en gebeld met de verkopende makelaar – al was het maar dat die weet dat je je laat bijstaan en je dus als partij serieuzer neemt, zo werkt het tegenwoordig helaas. Maar de ons-kent-ons trucjes die onze makelaar kan inzetten wanneer we een woning in onze eigen regio bekijken, kan hij niet inzetten (bijvoorbeeld even bellen voor sluitingstermijn van het bieden om te vissen wat er zoal geboden wordt) bij een makelaar die hij niet kent. We hebben overigens niet geboden omdat in de tijd tussen de afspraak en het bezichtigen er opeens een oorlog tussen kwam... en we onzeker waren over de consequenties die dat zou hebben voor de verkoop van onze huidige woning. Misschien een te grote paniekreactie op dat moment, maar we hebben de zoektocht toch weer even op on-hold gezet.

Een nieuwbouwwijk zou ik ook niet voor kiezen in deze levensfase. Maar in een (hoek)appartement met natuur in de buurt zou je de vrijheid die je beschrijft ook nog kunnen ervaren?

Bizar die trucjes, daarmee houd je het overbieden en betalen voor een luchtbel alleen maar in stand. Hoe eerlijk zou het nu zijn als iedereen gewoon in het geheim kan bieden op een bepaalde dag? Gegarandeerd geheim, met notaris? 

Aiden schreef op 14-03-2022 om 10:26:

[..]

Bizar die trucjes, daarmee houd je het overbieden en betalen voor een luchtbel alleen maar in stand. Hoe eerlijk zou het nu zijn als iedereen gewoon in het geheim kan bieden op een bepaalde dag? Gegarandeerd geheim, met notaris?

Helemaal mee eens hoor! En er gaan ook stemmen op om het op die manier te doen, met een notaris. Tot die tijd... het is wat het is en het kan dus ook in je voordeel werken. Het is in feite zo dat de verkoper in deze markt de regels bepaalt. 

Bijtje82

Bijtje82

15-03-2022 om 11:12

Leanne schreef op 14-03-2022 om 17:15:

[..]

Helemaal mee eens hoor! En er gaan ook stemmen op om het op die manier te doen, met een notaris. Tot die tijd... het is wat het is en het kan dus ook in je voordeel werken. Het is in feite zo dat de verkoper in deze markt de regels bepaalt.

Denk niet eens dat het de verkoper is, maar de makelaar die daar handig op in speelt. 

Maar ik denk ook dat mensen die nu een woning kopen die zo netjes is, dat je er zo in kunt en er dik overheen bieden. Straks ook de mensen zijn die bij het instorten van de markt, aan het kortste eind trekken. Dan heb je veel betaald voor een woning waar niets meer aan te verbeteren valt.


Heb hier al meegemaakt dat een woning te koop stond op een executieveiling. Er 30K over werd geboden, bod werd zgn. afgewezen want er was een hogere bieder. Ruimen week later werd het bod toch geaccepteerd, want de andere partij kreeg de financiering zgn niet rond. Die persoon had inspectie laten uit voeren en het huis was aan alle kanten rot, dus wilde hij zijn bod met 10k verlagen. Gingen ze niet mee akkoord, want er was al een andere partij in de wachtrij die het wel voor meer wilde kopen zonder keuring. Uiteindelijk heeft ie maar noodgedwongen z'n bod laten staan en heeft ie de woning gekregen. 

Maar dat is natuurlijk bullshit. Tegenwoordig moet er bij de waarde bepaling een bouwtechnische keuring plaatsvinden. Normaliter kon je dat apart regelen, maar sinds dit jaar moeten zij dit erbij doen zodra ze een taxatierapport laten maken. 

Kopers worden echt aan alle kanten in het nauw gedreven. 

fusion

fusion

15-03-2022 om 17:42 Topicstarter

Leanne schreef op 14-03-2022 om 00:06:

Dit probleem verspreidt zich als een olievlek. We wonen zelf in een middelgrote stad die populair is bij Amsterdammers die een gezin willen gaan stichten. We hebben hetzelfde probleem met woongenot (bovenhuis met aan alle kanten buren die luidruchtiger zijn geworden qua leefgeluid, of ik kan er minder goed tegen – dat kan ook heel goed). Maar we zitten ook al te kijken naar welke regio we moeten uitwijken voor iets meer ruimte (gevoelsmatig dan). Zoals wij naar 'die Amsterdammers' kijken, zo kijken ze oostelijker weer naar ons als 'Westerlingen' die hun overwaarde inzetten voor overbieden. De dorpen die je noemt ken ik alleen van vakantie, dus daar kan ik weinig over zeggen.

Onlangs zijn we nog gaan kijken naar een woning die buiten het gebied van onze aankoopmakelaar viel. We durfden het wel aan omdat het een jonge woning was. De makelaar heeft wel onderzocht hoe het zat met overbieden op woningen in de buurt en gebeld met de verkopende makelaar – al was het maar dat die weet dat je je laat bijstaan en je dus als partij serieuzer neemt, zo werkt het tegenwoordig helaas. Maar de ons-kent-ons trucjes die onze makelaar kan inzetten wanneer we een woning in onze eigen regio bekijken, kan hij niet inzetten (bijvoorbeeld even bellen voor sluitingstermijn van het bieden om te vissen wat er zoal geboden wordt) bij een makelaar die hij niet kent. We hebben overigens niet geboden omdat in de tijd tussen de afspraak en het bezichtigen er opeens een oorlog tussen kwam... en we onzeker waren over de consequenties die dat zou hebben voor de verkoop van onze huidige woning. Misschien een te grote paniekreactie op dat moment, maar we hebben de zoektocht toch weer even op on-hold gezet.

Een nieuwbouwwijk zou ik ook niet voor kiezen in deze levensfase. Maar in een (hoek)appartement met natuur in de buurt zou je de vrijheid die je beschrijft ook nog kunnen ervaren?

fusion

fusion

15-03-2022 om 18:00 Topicstarter

Wij hebben op veel plekken gewoond maar komen nu uit regio ‘Groot Amsterdam’ zeg maar. En in Flevoland kun (kon?) je nog een kavel kopen tegen een redelijke prijs. Wij willen dus weer naar kleinschaliger, dorpser, meer gemeenschap. Zeker man die over paar maanden met pensioen is wil graag iets met een biljartclub, vrijwilligerswerk etc. Voor mij: zelfs voor we hier gingen bouwen vond ik een appartement al ook een optie. Nu ook - mits idd hoek, en/of bovenste verdieping. Man wil echt erg graag nog tuin. Moestuintje, fruitboompjes, dat idee. En ik kan ook wel erg genieten van tuin hoor! 
Maar het is om moedeloos van te worden soms. Ook dat je nauwelijks de tijd hebt om je goed te verdiepen in de mogelijke nieuwe leefomgeving, beetje opgejaagd gevoel van snelsnel. En het gaat nogal om bedragen… 
Wij zagen vanmorgen een huis in de categorie ‘zou kunnen’ qua indeling, m2, rijafstand. Niet meteen grote klik mee, maar zeker rustig gelegen. Niet in ons eigenlijke zoekgebied rondom Veluwe én eigenlijk al boven budget, en overbieden kan al helemaal niet. Gaan toch maar bezichtigen. En als het wat zou zijn in het weekend dan maar flink de omgeving verkennen. Vandaag dus ook maar snel een makelaar in die regio gezocht die eventueel zou kunnen inspringen want eigen makelaar niet bekend in die regio. 
Overigens realiseer ik me goed dat wij, even los van de k*tsituatie waarom we graag zsm weg willen, in een goede positie zitten want we hebben een koophuis. Voor onze volwassen kinderen ligt dat anders. Die betalen aan huur voor 64m2 meer dan wij aan hypotheek voor een vrijstaand huis..

En Friesland? Goede verbinding met Noord-Holland via de Afsluitdijk.

Interessant!

fusion

fusion

17-03-2022 om 13:03 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 16-03-2022 om 20:31:

En Friesland? Goede verbinding met Noord-Holland via de Afsluitdijk.

Friesland is prachtig! We zijn enorme Schiermonnikoog-gangers, en pakken dan als voorpret steeds een beetje andere route op weg naar Lauwersoog. Lekker door leuke dorpjes, en parkeren bij de kerk want daar tegenover zit altijd wel een café waar je koffie met appeltaart kunt krijgen . De afsluitdijk is nog wel een stukje rijden vind ik hoor. En met o.a. werk regio Hilversum, en 1 kind in Breda willen we toch liever ietsje centraler blijven. 
Zagen wel iets leuks in Midswoud. Net aan stukje lintbebouwing maar dorpje start om de hoek. Gaan daar dit weekend even kijken.

Krijgen jullie wel een beetje natuurlijk 'noh' en 'denk' uit de mond? Want anders wordt dat inburgeren daar vast moeizaam 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.