Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Huis gezocht, maar wie heeft tips voor fijne woonomgeving? (En zoektips)


fusion

fusion

17-03-2022 om 17:13 Topicstarter

Temet schreef op 17-03-2022 om 14:03:

Krijgen jullie wel een beetje natuurlijk 'noh' en 'denk' uit de mond? Want anders wordt dat inburgeren daar vast moeizaam

Noh, dat moe’ wel lukken denk

@Fusion, is het nog wat geworden met het huis wat je op het oog had?

fusion

fusion

23-03-2022 om 21:16 Topicstarter

Leanne schreef op 22-03-2022 om 12:17:

@Fusion, is het nog wat geworden met het huis wat je op het oog had?

Hey Leanne, nou waarschijnlijk niet. Het huis was veel leuker dan verwacht, fijne sfeer en de ruimtes liepen mooi in elkaar over. Ok, behang en vloer (helemaal) niet onze keuze. Maar ach, mettertijd een ander behangetje en een mooi kleed op de vloer doet een hoop. Lag wel echt dichter bij snelweg qua geluid dan verwacht. Maar vooral: na onze bezichtiging ging onze makelaar nog snel een kijkje nemen. Hij gaf aan dat de verwachte verkoopprijs wel een ton(!) biven de vraagprijs zat, en dat recent een vergelijkbaar huis ook zo sky high verkocht was. De tactiek is om woning ‘laag’ in de markt te zetten want dan trek je meer kijkers. Kennelijk zijn er dan kijkers die boven die al hoge prijs nog eens (meer dan?) een ton er overheen te gaan. 
Wij waren kennelijk nog naïef: vraagprijs zat bovenin ons budget maar goed, we willen echt graag weg, en dit huis lag zo gunstig (geen tuin aan tuin), en centraal en bij leuk dorpje.. En na wat gepuzzel en nog een snel ingelaste afspraak met hypotheekadviseur konden we nog iets meer bieden. 
Best teleurgesteld dus. Nu onze zoektocht maar beetje bijgesteld. En blijven hopen op dat ene leuke huis dat misschien door ligging (geen basisscholen in de buurt) of beperkte slaapkamers voor een kleinere groep geschikt is. Ondertussen morgen nog een makelaar hier om de verwachte verkoopprijs te toetsen (weer alle ongestreken was in een kast kieperen, dus, haha). 
Aardig dat je er nog naar vroeg! 

Leanne schreef op 22-03-2022 om 12:17:

@Fusion, is het nog wat geworden met het huis wat je op het oog had?

Jammer Fusion! Maar dat is inderdaad een taktiek: een woning te laag in de markt zetten zodat er veel mensen op af komen. De bieders bepalen uiteindelijk toch de prijs. Zeker wanneer je in een andere regio gaat kijken is het lastig inschatten wat een reële prijs is... dat weet je pas wanneer jouw makelaar onderzoek heeft gedaan. Juist de wat afgelegen groenere regio's zijn in verhouding meer in waarde gestegen.
Ik zat nog aan Heiloo of Limmen te denken qua zoekomgeving, maar je kijkt ook al in Schoorl, dus die opties neem je vast al mee. Toch maar moed houden, ook al weet ik er alles van hoe onrustig dit maakt. De rente loopt weer op en het is een onzekere tijd. Je weet niet of je er goed aan doet om even te wachten of niet!

Bijtje82

Bijtje82

29-03-2022 om 18:49

Misschien een brutale vraag, maar in welke prijs categorie zoeken jullie? 

Dit is een vrij dure regio, maar er staat best veel moois. En het is heel centraal. 

fusion

fusion

29-03-2022 om 21:16 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 29-03-2022 om 18:49:

Misschien een brutale vraag, maar in welke prijs categorie zoeken jullie?

Dit is een vrij dure regio, maar er staat best veel moois. En het is heel centraal.

De zoekprijs op Funda staat tussen de 650.000 (met budget om nog wat op te knappen/beter energielabel/van gas af) tot absolute max 900.000 (dan geen budget meer voor aanpassingen).

Welke regio bedoel jij Bijtje? 
 Allerbelangrijkste, zie ook reden verhuiswens, voor ons is de rust en ligging.

fusion

fusion

29-03-2022 om 21:24 Topicstarter

Leanne schreef op 29-03-2022 om 12:15:

Jammer Fusion! Maar dat is inderdaad een taktiek: een woning te laag in de markt zetten zodat er veel mensen op af komen. De bieders bepalen uiteindelijk toch de prijs. Zeker wanneer je in een andere regio gaat kijken is het lastig inschatten wat een reële prijs is... dat weet je pas wanneer jouw makelaar onderzoek heeft gedaan. Juist de wat afgelegen groenere regio's zijn in verhouding meer in waarde gestegen.
Ik zat nog aan Heiloo of Limmen te denken qua zoekomgeving, maar je kijkt ook al in Schoorl, dus die opties neem je vast al mee. Toch maar moed houden, ook al weet ik er alles van hoe onrustig dit maakt. De rente loopt weer op en het is een onzekere tijd. Je weet niet of je er goed aan doet om even te wachten of niet!

Ja, Heiloo en Limmen staan zeker ook op het zoeklijstje! Helaas komt ook daar heel weinig op de markt, nu al dagenlang niks nieuws. En onrustig, precies. Makelaar gaf aan dat in ons ‘prijssegment’ er wel wat onrust al merkbaar is. Dat is op termijn mogelijk gunstig voor de aankoop, maar weer óngunstig voor de verkoop. Voorzichtig denken we nu dus toch na of we het aan zouden durven om toch maar eerst te verkopen. Voordeel: in deze markt nog goede waarde realiseren, én precies weten wat ons zoekbudget is. Nadeel: mogelijk dus periode moeten overbruggen met huur. Aan hypotheekadviseur gevraagd wat dat betekent voor onze hypotheek (met lagere rente dan nu in de markt, dus die willen we niet kwijt). Kun je die bv ook na verkoop nog een poos houden tot aankoop nieuw huis?

Enfin. Veel onzekerheid. En bij vlagen zo verdrietig door deze situatie. Maar goed, blik vooruit. Ons huis staat al ergens - alleen moeten de huidige bewoners nog besluiten dat ze gaan verhuizen

Bijtje82

Bijtje82

29-03-2022 om 21:58

fusion schreef op 29-03-2022 om 21:16:

[..]

De zoekprijs op Funda staat tussen de 650.000 (met budget om nog wat op te knappen/beter energielabel/van gas af) tot absolute max 900.000 (dan geen budget meer voor aanpassingen).

Welke regio bedoel jij Bijtje?
Allerbelangrijkste, zie ook reden verhuiswens, voor ons is de rust en ligging.

Ik woon in het groene hart. Omgeving Molenlanden.

Zomaar even wat opties. Heb niet alle details bekeken. 

https://www.funda.nl/koop/waddinxveen/huis-42612896-kromme-esse-2-b/

https://www.funda.nl/koop/dreumel/huis-42758207-wilhelminastraat-17/

https://www.funda.nl/koop/drimmelen/huis-42646740-oud-drimmelen-16/

Bijtje82

Bijtje82

29-03-2022 om 22:01

Nu ik wat verder door de links scroll zijn het misschien niet de beste voorbeeld en. Maar hier in de omgeving zit je echt mooi. Snel in de stad en heel veel mooi buiten gebied. 

https://www.funda.nl/koop/harderwijk/huis-42625788-jp-heyelaan-30/
Is dit iets? Moet misschien nog wel geïsoleerd worden, maar daar heb je nog wel budget voor.

Of deze:

https://www.funda.nl/koop/ermelo/huis-42626829-bilderdijklaan-12/

Bijtje82

Bijtje82

29-03-2022 om 23:14

Steak schreef op 29-03-2022 om 22:45:

https://www.funda.nl/koop/harderwijk/huis-42625788-jp-heyelaan-30/
Is dit iets? Moet misschien nog wel geïsoleerd worden, maar daar heb je nog wel budget voor.

Of deze:

https://www.funda.nl/koop/ermelo/huis-42626829-bilderdijklaan-12/

Die in Harderwijk ziet er leuk uit, alleen dan wel weer redelijk dicht op elkaar. 

Harderwijk ligt tegenover een grote begraafplaats! Dagelijks rouwstoet voor je huis langs.
Ermelo heeft een houten gevel van de buren als uitzicht. Dat die hiervoor bouwvergunning heeft gekregen.

Ik ben best kritisch in onze eigen zoektocht. We letten vaak om wat er om heen ligt en of het niet te dicht bij een N- weg ligt etc. Het is namelijk niet weinig wat je voor een huis neer mag leggen. Die houten bak in Ermelo is voor mij dus een no-go.
Vanwege de opgeklopte huizenmarkt, blijf ik wrs toch nog maar even zitten waar ik nu woon. En wachten tot de anderen het nest verlaten hebben. Misschien wordt het dan wel een stenen vakantiehuis op klein park!
@Fusion, veel succes toegewenst.

Bijtje82

Bijtje82

30-03-2022 om 01:02

Ik hoop dat de markt over niet al te lange tijd klapt en ik ook een huis kan kopen 😬Vind het zonde om mijn overwaarde in m'n huur huis te steken. 

Flanagan schreef op 30-03-2022 om 00:10:

Harderwijk ligt tegenover een grote begraafplaats! Dagelijks rouwstoet voor je huis langs.
Ermelo heeft een houten gevel van de buren als uitzicht. Dat die hiervoor bouwvergunning heeft gekregen.

Ik ben best kritisch in onze eigen zoektocht. We letten vaak om wat er om heen ligt en of het niet te dicht bij een N- weg ligt etc. Het is namelijk niet weinig wat je voor een huis neer mag leggen. Die houten bak in Ermelo is voor mij dus een no-go.
Vanwege de opgeklopte huizenmarkt, blijf ik wrs toch nog maar even zitten waar ik nu woon. En wachten tot de anderen het nest verlaten hebben. Misschien wordt het dan wel een stenen vakantiehuis op klein park!
@Fusion, veel succes toegewenst.

Dat eerste valt mee. Er is niet zoveel plek meer op die begraafplaats. Harderwijk heeft nog een andere begraafplaats, daar vinden de meeste begrafenissen plaats.

"Harderwijk ligt tegenover een grote begraafplaats! Dagelijks rouwstoet voor je huis langs"

maar geen inkijk van de overburen

En een rouwstoet is uiteraard niet opbeurend, maar geeft geen geluidsoverlast.

Maar goed, ik heb geen hekel aan begraafplaatsen zolang ik er zelf maar niet voor een uitvaart hoef te zijn, dat is voor veel mensen natuurlijk een ander verhaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.