Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Noodpakket

AnnaPollewop schreef op 02-02-2026 om 14:39:

en dan hoop ik wel water uit de vijver te kunnen halen zonder bv neergeschoten te worden.
(...) En een vuurkorf kan fijn zijn maar zet ik die dan boven op het balkon of beneden in de tuin?

Als je denkt aan scenario's waarin je bang moet zijn om neergeschoten te worden, dan zou ik me over die vuurkorf niet druk maken. Want als jij een vuurkorf aansteekt weet de halve straat het. Dus die weten a) dat jij daar zit  en b) dat je brandstof hebt. Wil je dat die schutters dat ook weten? 

Bovendien, als je toch een vuur wil maken, vind je wel oplossingen. Met stapels stenen of zo kun je ook een vuurplaats fabriceren. Het is interessanter of je hout hebt, en of je dat veilig opgeborgen hebt. In een scenario waarin geschoten wordt zou ik er ook niet van uitgaan dat iedereen van jouw hout afblijft. 

Ik ga vwb het noodpakket uit van een situatie waarin ik me een paar dagen tot een week zelf kan redden. Mijn doel is niet om de apocalyps te overleven, als de guerilla's en de tanks hier in de tuin staan geef mijn portie maar aan Fikkie. 

Gingergirl schreef op 02-02-2026 om 14:44:

[..]

Beneden: bij een overstroming drijft het wel naar boven. Bij kans op neergeschoten worden: dan heb je een balansdag en neem je geen enkel risico.

Met je eens hoor: je kunt echt niet op alles voorbereidt zijn.

Ik vind het zelf wel een prettig idee om wat te eten te hebben, maar zou ook zonder kunnen voor een dagje of wat. Voor de huisdieren is dat een stuk vervelender, al kan een hond of een kat ook wel tegen een balansdagje. Maar op de iets langere termijn zijn brokjes als nood toch wel beter voor ze. 

Zelf heb ik vooral een overstroming voor ogen, maar er kunnen allerlei andere dingen gebeuren. Een noodpakket moet vooral ook mee te sjouwen zijn, denk ik, als je met zijn allen naar de sportschool in de buurt geevacueerd wordt dan wil je toch van alles mee kunnen nemen (inclusief katten, hond en brokjes. De cavias wordt nog lastig om van de vissen maar niet te spreken). Daar hebben ze vast wel koffie en thee en hopelijk soep, maar geen brokjes voor de poes. En je ID en geld is ook handig om zo te kunnen pakken. Ach, eigenlijk heb ik geen idee. En de overheid ook niet. Het maakt nogal uit of je moet evacueren, in je huis opgesloten zit met of zonder GWL, of dat je huis net opgeblazen is (ja, het gebeurt).

AnnaPollewop schreef op 02-02-2026 om 15:20:

[..]

Ik vind het zelf wel een prettig idee om wat te eten te hebben, maar zou ook zonder kunnen voor een dagje of wat. Voor de huisdieren is dat een stuk vervelender, al kan een hond of een kat ook wel tegen een balansdagje. Maar op de iets langere termijn zijn brokjes als nood toch wel beter voor ze.

Zelf heb ik vooral een overstroming voor ogen, maar er kunnen allerlei andere dingen gebeuren. Een noodpakket moet vooral ook mee te sjouwen zijn, denk ik, als je met zijn allen naar de sportschool in de buurt geevacueerd wordt dan wil je toch van alles mee kunnen nemen (inclusief katten, hond en brokjes. De cavias wordt nog lastig om van de vissen maar niet te spreken). Daar hebben ze vast wel koffie en thee en hopelijk soep, maar geen brokjes voor de poes. En je ID en geld is ook handig om zo te kunnen pakken. Ach, eigenlijk heb ik geen idee. En de overheid ook niet. Het maakt nogal uit of je moet evacueren, in je huis opgesloten zit met of zonder GWL, of dat je huis net opgeblazen is (ja, het gebeurt).

Het is denk ik vooral goed dat we gewoon eens over nadenken, en doe vooral waar jij je goed bij voelt. Huisdieren is inderdaad goed om over na te denken en bepaalde spullen op een makkelijke plek neer leggen dat je het vlot mee kunt nemen. Bij ons speelt bv medicatie een rol en bij mijn vriendin bv voeding door de vele allergieën die zij heeft.

Ik sprak vandaag iemand die het allemaal maar onzin vind en massahysterie. Tja dat kan. Ik vind het wel goed om er over na te denken en bij stil te staan, zoveel zijn we ook niet gewend. Maar het moet ook niet doorslaan: ik heb een collega die het allemaal zo aangrijpt dat ze in angst leeft en dat is ook niet de bedoeling.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.