Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Noodpakket

AnnaPollewop schreef op 02-02-2026 om 14:39:

en dan hoop ik wel water uit de vijver te kunnen halen zonder bv neergeschoten te worden.
(...) En een vuurkorf kan fijn zijn maar zet ik die dan boven op het balkon of beneden in de tuin?

Als je denkt aan scenario's waarin je bang moet zijn om neergeschoten te worden, dan zou ik me over die vuurkorf niet druk maken. Want als jij een vuurkorf aansteekt weet de halve straat het. Dus die weten a) dat jij daar zit  en b) dat je brandstof hebt. Wil je dat die schutters dat ook weten? 

Bovendien, als je toch een vuur wil maken, vind je wel oplossingen. Met stapels stenen of zo kun je ook een vuurplaats fabriceren. Het is interessanter of je hout hebt, en of je dat veilig opgeborgen hebt. In een scenario waarin geschoten wordt zou ik er ook niet van uitgaan dat iedereen van jouw hout afblijft. 

Ik ga vwb het noodpakket uit van een situatie waarin ik me een paar dagen tot een week zelf kan redden. Mijn doel is niet om de apocalyps te overleven, als de guerilla's en de tanks hier in de tuin staan geef mijn portie maar aan Fikkie. 

Gingergirl schreef op 02-02-2026 om 14:44:

[..]

Beneden: bij een overstroming drijft het wel naar boven. Bij kans op neergeschoten worden: dan heb je een balansdag en neem je geen enkel risico.

Met je eens hoor: je kunt echt niet op alles voorbereidt zijn.

Ik vind het zelf wel een prettig idee om wat te eten te hebben, maar zou ook zonder kunnen voor een dagje of wat. Voor de huisdieren is dat een stuk vervelender, al kan een hond of een kat ook wel tegen een balansdagje. Maar op de iets langere termijn zijn brokjes als nood toch wel beter voor ze. 

Zelf heb ik vooral een overstroming voor ogen, maar er kunnen allerlei andere dingen gebeuren. Een noodpakket moet vooral ook mee te sjouwen zijn, denk ik, als je met zijn allen naar de sportschool in de buurt geevacueerd wordt dan wil je toch van alles mee kunnen nemen (inclusief katten, hond en brokjes. De cavias wordt nog lastig om van de vissen maar niet te spreken). Daar hebben ze vast wel koffie en thee en hopelijk soep, maar geen brokjes voor de poes. En je ID en geld is ook handig om zo te kunnen pakken. Ach, eigenlijk heb ik geen idee. En de overheid ook niet. Het maakt nogal uit of je moet evacueren, in je huis opgesloten zit met of zonder GWL, of dat je huis net opgeblazen is (ja, het gebeurt).

AnnaPollewop schreef op 02-02-2026 om 15:20:

[..]

Ik vind het zelf wel een prettig idee om wat te eten te hebben, maar zou ook zonder kunnen voor een dagje of wat. Voor de huisdieren is dat een stuk vervelender, al kan een hond of een kat ook wel tegen een balansdagje. Maar op de iets langere termijn zijn brokjes als nood toch wel beter voor ze.

Zelf heb ik vooral een overstroming voor ogen, maar er kunnen allerlei andere dingen gebeuren. Een noodpakket moet vooral ook mee te sjouwen zijn, denk ik, als je met zijn allen naar de sportschool in de buurt geevacueerd wordt dan wil je toch van alles mee kunnen nemen (inclusief katten, hond en brokjes. De cavias wordt nog lastig om van de vissen maar niet te spreken). Daar hebben ze vast wel koffie en thee en hopelijk soep, maar geen brokjes voor de poes. En je ID en geld is ook handig om zo te kunnen pakken. Ach, eigenlijk heb ik geen idee. En de overheid ook niet. Het maakt nogal uit of je moet evacueren, in je huis opgesloten zit met of zonder GWL, of dat je huis net opgeblazen is (ja, het gebeurt).

Het is denk ik vooral goed dat we gewoon eens over nadenken, en doe vooral waar jij je goed bij voelt. Huisdieren is inderdaad goed om over na te denken en bepaalde spullen op een makkelijke plek neer leggen dat je het vlot mee kunt nemen. Bij ons speelt bv medicatie een rol en bij mijn vriendin bv voeding door de vele allergieën die zij heeft.

Ik sprak vandaag iemand die het allemaal maar onzin vind en massahysterie. Tja dat kan. Ik vind het wel goed om er over na te denken en bij stil te staan, zoveel zijn we ook niet gewend. Maar het moet ook niet doorslaan: ik heb een collega die het allemaal zo aangrijpt dat ze in angst leeft en dat is ook niet de bedoeling.

Gisteren een discussie op het werk over het noodpakket: schaf je wel e.e.a. aan of niet? Sommige mensen dus wel; en de een heel uitgebreid, de ander het hoognodige. Maar ook een aantal mensen die het uit principe niet doen; want zal allemaal wel meevallen, ik laat me niet op kosten jagen, vindt het niet de verantwoordelijkheid van de burger de overheid moet maar een noodpakket verstrekken etc. 

Op de vraag: stel er gebeurd dat toch iets en je hebt geen noodpakket hoe ga je er dan mee om? Waren de reacties vooral; o dan leen ik wel even een radio/waterzuivering ding/zaklamp/kaarsen, BBQ etc. van een ander. Ik vond dat toch wel wat vreemd dat mensen er zo makkelijk vanuit gaan dat alles maar te lenen is als het ze uitkomt.

Kijk, wij zijn echt niet te beroerd om anderen te helpen als dat nodig is; mensen die bv weinig te besteden hebben kunnen vaak ook niet van alles zomaar even aanschaffen. Maar er zijn dus blijkbaar veel mensen die dat wel kunnen maar het uit principe niet doen maar dan blijkbaar wel verwachtingen hebben als het nodig blijkt te zijn. Ik vond dat best vreemd. Ik ben wel benieuwd hoe de niet - voorbereide mensen -  hier daarover denken?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zo mee bezig ben. Nou heb ik een man die regelmatig boodschappen doet en geen aanbieding kan laten liggen, dus qua voorraad kunnen wij altijd wel een paar weken vooruit... (de eerste week door de vriezer leeg te eten en daarna nog een paar weken met de rest)
Verder hebben we een houtkachel en een grote houtvoorraad, een waterfilter en een kleine voorraad flessenwater, en in de zomer een moestuin. 
Wat kaarsen en batterijen betreft: ook die zijn wel eens in de aanbieding (dus daaraan geen gebrek). Alleen een noodradio moeten we eigenlijk nog eens aanschaffen...

Mugs schreef op 05-02-2026 om 13:14:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zo mee bezig ben. Nou heb ik een man die regelmatig boodschappen doet en geen aanbieding kan laten liggen, dus qua voorraad kunnen wij altijd wel een paar weken vooruit... (de eerste week door de vriezer leeg te eten en daarna nog een paar weken met de rest)
Verder hebben we een houtkachel en een grote houtvoorraad, een waterfilter en een kleine voorraad flessenwater, en in de zomer een moestuin.
Wat kaarsen en batterijen betreft: ook die zijn wel eens in de aanbieding (dus daaraan geen gebrek). Alleen een noodradio moeten we eigenlijk nog eens aanschaffen...

Hou er rekening mee dat als er een stroomstoring is, je niet een week iets aan een vriezer hebt of je moet zelf noodstroom geregeld hebben (een aggregaat ofzo) maar dat hebben de meesten niet . Is het midden in de winter en het vriest dan verplaatst je eten naar buiten maar tijdens een hittegolf ontdooit het waar je bij staat en is het niet een week goed/houdbaar.

Decembermamma

Decembermamma

05-02-2026 om 14:51 Topicstarter

Gingergirl schreef op 05-02-2026 om 12:48:

Gisteren een discussie op het werk over het noodpakket: schaf je wel e.e.a. aan of niet? Sommige mensen dus wel; en de een heel uitgebreid, de ander het hoognodige. Maar ook een aantal mensen die het uit principe niet doen; want zal allemaal wel meevallen, ik laat me niet op kosten jagen, vindt het niet de verantwoordelijkheid van de burger de overheid moet maar een noodpakket verstrekken etc.

Op de vraag: stel er gebeurd dat toch iets en je hebt geen noodpakket hoe ga je er dan mee om? Waren de reacties vooral; o dan leen ik wel even een radio/waterzuivering ding/zaklamp/kaarsen, BBQ etc. van een ander. Ik vond dat toch wel wat vreemd dat mensen er zo makkelijk vanuit gaan dat alles maar te lenen is als het ze uitkomt.

Kijk, wij zijn echt niet te beroerd om anderen te helpen als dat nodig is; mensen die bv weinig te besteden hebben kunnen vaak ook niet van alles zomaar even aanschaffen. Maar er zijn dus blijkbaar veel mensen die dat wel kunnen maar het uit principe niet doen maar dan blijkbaar wel verwachtingen hebben als het nodig blijkt te zijn. Ik vond dat best vreemd. Ik ben wel benieuwd hoe de niet - voorbereide mensen - hier daarover denken?

Ja zoiets zei mijn buurvrouw ook toen we het erover hadden "o dan weet ik bij wie ik moet aankloppen als het nodig is". Nou nee want ze is dezelfde buurvrouw als die laatste een grote zaag in de gezamelijke schuur heeft gezet waardoor ons deel is ingestort terwijl wij hem niet wilden vervangen (ons deel was prima onderhouden en zij hebben het een wrak laten worden). 

Decembermamma schreef op 05-02-2026 om 14:51:

[..]

Ja zoiets zei mijn buurvrouw ook toen we het erover hadden "o dan weet ik bij wie ik moet aankloppen als het nodig is". Nou nee want ze is dezelfde buurvrouw als die laatste een grote zaag in de gezamelijke schuur heeft gezet waardoor ons deel is ingestort terwijl wij hem niet wilden vervangen (ons deel was prima onderhouden en zij hebben het een wrak laten worden).

Of het nu echt wenselijk is om in tijden van nood, de mensen op je heen niet te willen helpen omdat er ooit iets gebeurd of gezegd is....tja lastig. Ik begrijp je gevoel hierin maar misschien ook wel goed om na te denken of dat nou echt zo moet gaan.

Decembermamma

Decembermamma

05-02-2026 om 15:18 Topicstarter

Gingergirl schreef op 05-02-2026 om 15:12:

[..]

Of het nu echt wenselijk is om in tijden van nood, de mensen op je heen niet te willen helpen omdat er ooit iets gebeurd of gezegd is....tja lastig. Ik begrijp je gevoel hierin maar misschien ook wel goed om na te denken of dat nou echt zo moet gaan.

Nou er zijn genoeg mensen in mijn buurt die ik wel zal helpen mocht dat nodig zijn. De andere buurvrouw, de gehele schoonfamilie die bij ons in de omgeving woont en nog meer goede bekenden. 

En zoals jij het stelt kun je je leven lang je gedragen als een hork omdat ik geval van nood alle mensen je toch wel komen helpen.

Decembermamma schreef op 05-02-2026 om 15:18:

[..]

Nou er zijn genoeg mensen in mijn buurt die ik wel zal helpen mocht dat nodig zijn. De andere buurvrouw, de gehele schoonfamilie die bij ons in de omgeving woont en nog meer goede bekenden.

En zoals jij het stelt kun je je leven lang je gedragen als een hork omdat ik geval van nood alle mensen je toch wel komen helpen.

Nee hoor zeker niet en zo schreef ik het ook niet. Ik bedoelde het meer van; het een heeft niet altijd met het ander te maken. Wij hebben ooit ook zeer horkerige buren gehad en meerdere aanvaringen met ze gehad maar toen de buurman onwel werd heb ik hem toch geholpen omdat ik het ook niet netjes vond om hem op straat te laten liggen. Maar spullen uitlenen zou ik bij hem ook niet gedaan hebben hooguit als er een levensbedreigende situatie is.

Soms moet een "oude koe" in de sloot blijven en niet telkens eruit gehaald worden maar dat is wel per situatie verschillend.

Gingergirl schreef op 05-02-2026 om 14:20:

[..]

Hou er rekening mee dat als er een stroomstoring is, je niet een week iets aan een vriezer hebt of je moet zelf noodstroom geregeld hebben (een aggregaat ofzo) maar dat hebben de meesten niet . Is het midden in de winter en het vriest dan verplaatst je eten naar buiten maar tijdens een hittegolf ontdooit het waar je bij staat en is het niet een week goed/houdbaar.

De eerste dagen is het nog wel eetbaar en als je het bereidt (kookt/bakt etc) ook nog wel een paar dagen langer

Decembermamma

Decembermamma

05-02-2026 om 16:35 Topicstarter

Gingergirl schreef op 05-02-2026 om 15:28:

[..]

Nee hoor zeker niet en zo schreef ik het ook niet. Ik bedoelde het meer van; het een heeft niet altijd met het ander te maken. Wij hebben ooit ook zeer horkerige buren gehad en meerdere aanvaringen met ze gehad maar toen de buurman onwel werd heb ik hem toch geholpen omdat ik het ook niet netjes vond om hem op straat te laten liggen. Maar spullen uitlenen zou ik bij hem ook niet gedaan hebben hooguit als er een levensbedreigende situatie is.

Soms moet een "oude koe" in de sloot blijven en niet telkens eruit gehaald worden maar dat is wel per situatie verschillend.

O ja als ze voor mijn neus neervallen op straat zal ik inderdaad de ambulance bellen. Als ze erge honger hebben dan woont hun dochter op 10 minuten lopen.

Mugs schreef op 05-02-2026 om 16:16:

[..]

De eerste dagen is het nog wel eetbaar en als je het bereidt (kookt/bakt etc) ook nog wel een paar dagen langer

Ja dat klopt, al heb je daar ook niet altijd uitgebreide mogelijkheden voor in noodsituaties. Was onlangs op tv, ik weet even niet meer welk programma, werd iemand geïnterviewd die een enorme vriezer had aangeschaft en helemaal volgestouwd had onder het motto dan kunnen we maanden vooruit, maar niet helemaal rekening had gehouden met stroomstoring / geen elektra en hele beperkte mogelijkheden tot koken. Dan is het wel zonde natuurlijk en ook zinloos zoveel in te slaan. 

Ik vind 'dan leen ik het wel van iemand' wel makkelijk gedacht. Zeker in noodsituaties ben je niet altijd even mobiel. En lenen mensen ook niet makkelijk dingen uit als een waterfilter. Kijk, ik ga wel naar mijn ouders twee straten verderop. Maar bij een overstroming als we op het dak moeten bivakkeren hebben we daar niet zo veel aan.
Dingen lenen vind ik meer voor normale situaties, als je iets niet vaak nodig hebt of als iets een keer kapot is. In een noodsituatie heeft juist iedereen op hetzelfde moment hetzelfde nodig. 

Staat los van mensen helpen in situaties van leven en dood, ook als je ze niet mag.
Maar bewust ervan uitgaan dat mensen wel voor jou zorgen, dat vind ik wel wat makkelijk gedacht. Je gaat ook niet elke dag zonder lunch naar je werk omdat je verwacht dat je collega's wel een extra boterham voor je meenemen.

Gingergirl schreef op 05-02-2026 om 16:49:

[..]

Ja dat klopt, al heb je daar ook niet altijd uitgebreide mogelijkheden voor in noodsituaties. Was onlangs op tv, ik weet even niet meer welk programma, werd iemand geïnterviewd die een enorme vriezer had aangeschaft en helemaal volgestouwd had onder het motto dan kunnen we maanden vooruit, maar niet helemaal rekening had gehouden met stroomstoring / geen elektra en hele beperkte mogelijkheden tot koken. Dan is het wel zonde natuurlijk en ook zinloos zoveel in te slaan.

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je het bewaard. Als je dingen reeds klaargemaakt invriest, kun je het ook koud opeten. Bijvoorbeeld pasta of rijst met groenten en eventueel vlees/vleesvervanger. Misschien niet super lekker, maar te doen. Rauw vlees is dan weer niet aan te bevelen om te eten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.