Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Op latere leeftijd verhuizen van randstad naar oosten?

Een beetje gek misschien om daar nu al over na te denken. Ik ben nu 53, woon en werk al 32 jaar in het midden van het land maar ben geboren en getogen in het oosten van het land. Mijn kinderen zijn inmiddels volwassen en neigen er steeds meer naar om naar het buitenland te gaan om te wonen en werken.

Ik merk dat het hier steeds drukker wordt en de sfeer steeds meer gespannen. Dat gaat natuurlijk over het gebrek aan betaalbare woningen, maar ook over bijvoorbeeld parkeerdruk. In onze wijk, die dichtbij het centrum ligt, is het parkeren nu nog gratis maar dat zal snel veranderen.

Vorig jaar had ik ook al de gedachte om over een aantal jaren terug te verhuizen naar de omgeving waar ik vandaan kom en heb me toen ingeschreven bij Woonkeus stedendriehoek. Daar zag ik vandaag in Brummen een superleuk huis voor 55+ers staan. Uiteraard kom ik daar voorlopig niet voor in aanmerking, maar over een jaar of 5 zou dat wel heel realistisch kunnen zijn.

Heeft iemand de stap gemaakt om vanuit de randstad naar het oosten te verhuizen? (Met of zonder kinderen, of wellicht in je eentje?) En hoe bevalt het, kreeg je spijt omdat je dat niet eerder hebt gedaan of spijt omdat je die stap hebt genomen?

Ik ben benieuwd!


Toevallig denken wij er ook over om over een jaar of 5 a 10 naar het zuiden van het land te verhuizen vanuit de randstad. Wij zijn dan wel met zn twee (dat lijkt me makkelijker dan alleen). 

Onze argumente voor die keuze zijn het feit dat 1 van de kinderen daar behoorlijk definitief is gevestigd en er vermoedelijk tegen die tijd kleinkinderen zijn. Andere kind 'zwerft' met een deels buitenlandse carrière. Maar ook het feit dat ik uit het zuiden kom (mijn man overigens niet), de cultuur daar ons aanspreekt en er nog meer familie woont zijn argumenten. Daarnaast zijn we niet emotioneel gebonden aan onze huidige woonplaats, alleen (nog wel) economisch. We hebben het dus over na pensioenleeftijd.

Ervaring heb ik dus niet, er over nagedacht wel. Ik zou althans willen zolang we nog jong genoeg zijn om in onze nieuwe woonplaats een sociaal leven op te bouwen. Hobby's en verenigingen e.d. kunnen elders ook. En uiteraard een leeftijdsbestendige woning, waar de langstlevende alleen kan achterblijven.

Ik denk dat die sociale kring en praktische mogelijkheden de sleutel zijn tot succes. Heb je daar nog familie? Ken je mensen? Is dat een plek waar je makkelijk contact maakt, je (vrijwilligers)werk en/of hobby kunt doen? Faciliteiten in de buurt voor als je ouder/minder wordt? Zeker alleen moet je voor jezelf kunnen zorgen!

Poezie

Poezie

31-03-2021 om 09:36 Topicstarter

"Ik denk dat die sociale kring en praktische mogelijkheden de sleutel zijn tot succes. Heb je daar nog familie? Ken je mensen? Is dat een plek waar je makkelijk contact maakt, je (vrijwilligers)werk en/of hobby kunt doen? Faciliteiten in de buurt voor als je ouder/minder wordt? Zeker alleen moet je voor jezelf kunnen zorgen!"

Goeie vragen! Qua sociale contacten: ik heb geen behoefte aan veel sociale contacten, als er een paar mensen zijn waarmee ik regelmatig kan afspreken is dat voor mij al voldoende. Verder ben ik een aantal jaren geleden opnieuw in contact gekomen met oud-klasgenoten die in die buurt zijn blijven wonen. Voor corona werd er nog weleens wat leuks georganiseerd door die groep. Helaas kon ik maar 1x aanhaken, maar ik zou het leuk vinden om dat weer op te pakken tegen die tijd. En "last but not least": mijn ouders en een groot deel van mijn (grote) familie wonen in die regio.

Mijn voorkeur op dit moment gaat vooral uit naar dorpen in de omgeving van de stad waar ik ben opgegroeid. Qua sociale voorzieningen heb je daar natuurlijk wel het een en ander, maar is niet optimaal. 

Tot mijn pensioen hoop ik in ieder geval bij mijn huidige werkgever te kunnen blijven, die zit op een uur rijden vanaf de regio waar ik heen zou willen. Op dit moment werk ik volledig thuis, maar wellicht zou ik in de toekomst twee dagen op kantoor en twee dagen thuis kunnen werken. Dat scheelt reistijd. Qua werk zit ik nog steeds te lonken naar een carrière switch: ik heb in het verleden de lerarenopleiding gedaan en ben aan het onderzoeken of ik als zij-instromer het basisonderwijs in zou willen. Dat kan natuurlijk ook in die regio.

Qua emotionele binding ben ik er op dit moment nog niet aan toe om de stad te verlaten waar ik nu woon, maar ik kan me voorstellen dat als ik een aantal jaren verder ben dat wel ben.

Overigens zitten de landelijke randgebieden niet echt te wachten op een toestroom van pensionados. 

Tsjor

Poezie

Poezie

31-03-2021 om 09:51 Topicstarter

tsjor schreef op 31-03-2021 om 09:45:

Overigens zitten de landelijke randgebieden niet echt te wachten op een toestroom van pensionados.

Tsjor

Tsja, de randstad is vol. Dusss.....

Verder ben ik over 5 jaar nog geen pensionado. 

Poezie

Poezie

31-03-2021 om 10:08 Topicstarter

Aanvulling: mijn kinderen zijn geboren en getogen in de stad waarin ik nu woon. Helaas is er voor hun geen woonruimte te vinden, omdat er veel mensen van buitenaf hiernaartoe zijn gekomen om te studeren en hier niet meer weg willen. Is dat wel ok? Of mogen zij dan ook zeggen: "we zitten niet te wachten op de kinderen van mensen die in het oosten van Nederland wonen"?

Dat gebeurt toch al, huisvestingsvergunning heet dat. Probleem is de scheve bevolkingsgroei: veel oude mensen, weinig jonge mensen. 

Iedereen heeft natuurlijk persoonlijk wel goede argumenten, alleen dit gesprek loopt wel in het oosten van het land. 

Tsjor

Poezie

Poezie

31-03-2021 om 10:36 Topicstarter

tsjor schreef op 31-03-2021 om 10:29:

Dat gebeurt toch al, huisvestingsvergunning heet dat. Probleem is de scheve bevolkingsgroei: veel oude mensen, weinig jonge mensen.

Iedereen heeft natuurlijk persoonlijk wel goede argumenten, alleen dit gesprek loopt wel in het oosten van het land.

Tsjor

Voor een studentenkamer heb je geen huisvestingsvergunning nodig, eens je in de stad woont schrijf je je daar ook in en kun je uiteindelijk gewoon doorstromen naar een andere woning in die stad.

De vergrijzing op het platteland zal in de toekomst minder worden zodra mensen met (jonge) kinderen daarnaartoe trekken. Daar lees ik nu al regelmatig over, dus dat is realistisch gedacht.

Verder lijkt het me ook zaak dat de werkgelegenheid en scholing (universiteiten vestigen) in het oosten wordt aangepakt. Als je wil dat jongere mensen daar blijven wonen of zich daar gaan vestigen zal je wel dat soort voorzieningen op orde moeten hebben anders is er geen reden om zich daar te vestigen. Dat zijn namelijk wel de redenen waarom vooral jonge mensen zo graag in de randstad wonen.

'Verder lijkt het me ook zaak dat de werkgelegenheid en scholing (universiteiten vestigen) in het oosten wordt aangepakt.' Als dat nu eens zou gebeuren en niet alles in de randstad neerzetten.

Tsjor

Poezie

Poezie

31-03-2021 om 11:07 Topicstarter

tsjor schreef op 31-03-2021 om 10:44:

'Verder lijkt het me ook zaak dat de werkgelegenheid en scholing (universiteiten vestigen) in het oosten wordt aangepakt.' Als dat nu eens zou gebeuren en niet alles in de randstad neerzetten.

Tsjor

Vraag is dan of mensen uit het oosten daar wel op zitten te wachten. Er moet veel grond voor worden opgeofferd en brengt een hoop drukte met zich mee.

Mensen zitten bijvoorbeeld al jaaaaarenlang te wachten op het doortrekken van de spoorlijn via Lelystad. 

Het overplaatsen van diensten als DUO (Groningen) en het ABP (Heerlen) is goed bevallen. 

De Westerscheldetunnel is nog steeds een toltunnel, ook al is die al jarenlang afbetaald. 

Het doortrekken van de A15 zou ook een tolweg moeten worden, hebben mensen in de randstad tolwegen? 

Weet je hoe lang er al gediscussieerd wordt over het sluiten van een ziekenhuis, waarna het eerstvolgende ziekenhuis op 35 km. afstand komt te liggen (of soms nog verder). 

Waar denk je dat die boosheid van 'de boerenburgerbeweging' vandaan komt? Bibliotheken, winkels, scholen worden gesloten. 

Dus ja, graag economische activiteiten die zorgen voor werk voor jonge mensen. 

Tsjor

Het is wel mooi als mensen uit de randstad nu de rest van Nederland ontdekken en waarderen. Zeker, heel goed. Maar de rest van Nederland is geen vrijetijdspark voor de randstad. 

Tsjor

Tja als ik het zo lees denk ik: waarom niet?

Mijn bezwaar of twijfels zouden inderdaad liggen in het opbouwen van een sociaal netwerk. Maar uit jouw bericht begrijp ik dat dit er in voldoende mate voor jou is. Het lijkt me ook fijn om wat dichter bij je ouders te wonen. Misschien ook praktisch als ze echt oud worden. Maar ik weet niet of dit voor jou meeweegt.

W.b. ervaring: een bevriend stel is vorig jaar naar noord-nederland verhuisd. Hij is gepensioneerd, zij werkt nog. Waar ze geen rekening mee gehouden (wie wel...) is corona. Alle sociale activiteiten liggen stil waardoor het lastig is wat meer thuis te raken in de nieuwe omgeving. Voor haar is het minder een probleem (zij heeft haar werk nog), hij vindt het wat lastiger.

Poezie

Poezie

31-03-2021 om 12:24 Topicstarter

Als plattelander kun je wel boos worden op de randstedeling die daar wil komen wonen met als doel o.a. genieten van de rust en ruimte daar, maar als er verder niets anders is, wat heb je daar dan te zoeken? Vind jij dat het aan de randstedeling is om voor de voorzieningen op het platteland te zorgen?

Het doortrekken van een spoorlijn zal als gevolg hebben dat de randstedeling alsnog op het platteland komt wonen (in grotere getale) met als doel de rust en ruimte te vinden. Werken zullen ze dan nog steeds in de randstad, dus wat is het verschil? Naar mijns inziens is het enige verschil dat er nog meer randstedelingen die stap zullen nemen.

Poezie

Poezie

31-03-2021 om 12:27 Topicstarter

rutiel schreef op 31-03-2021 om 12:15:

Tja als ik het zo lees denk ik: waarom niet?

W.b. ervaring: een bevriend stel is vorig jaar naar noord-nederland verhuisd. Hij is gepensioneerd, zij werkt nog. Waar ze geen rekening mee gehouden (wie wel...) is corona. Alle sociale activiteiten liggen stil waardoor het lastig is wat meer thuis te raken in de nieuwe omgeving. Voor haar is het minder een probleem (zij heeft haar werk nog), hij vindt het wat lastiger.

Als je inderdaad een heel nieuw sociaal netwerk op moet bouwen lijkt het me, vooral in deze tijd, vrij moeilijk. 

Nou nee, zo'n spoorlijn kan er ook toe bijdragen dat economische activiteiten worden verlegd. 

Economische activiteiten kunnen ervoor zorgen dat ook jonge mensen in hun eigen gebied blijven wonen. De OV-chipkaart voor studenten is wat dat betreft al een goede ontwikkeling: de treinen zitten vol als de studenten weer mogen reizen. 

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.