Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lassie

Lassie

15-12-2008 om 19:08

Waarom nemen mensen (vecht) honden?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
even zo

even zo

20-12-2008 om 11:03

Lassie

Ik speel niet op de man en ik vind het jammer dat je het zo aantrekt want het is niet zo bedoeld.

Fijn voor je dat jij je honden altijd zo goed onder controle hebt en dat het altijd goed gaat wat je ook met ze doet of de kinderen met ze doen. je kent je honden kennelijk door en door en vertrouwd erop dat het goed blijft gaan. Ik neem aan dat je er wel bij blijft?

Ik spreek uit ervaring met het hondenras dat ik heb; een Belgische Herder (Groenendaeler). Persoonlijk, en dan spreek ik voor mezelf, zou ik dus nooit een bot uit de bek van mijn hond trekken of mijn zoontje in haar bench laten liggen. Ze is ontzettend sociaal en laat verder erg veel toe. Maar dit ras laat zich niet makkelijk dwingen als ze iets niet willen en ze hebben een consequente baas nodig. Ze zijn erg gevoelig en als je iets gaat forceren, loopt het gewoon mis.
Maar nogmaals, dat is bij het ras wat ik heb dan. Er zullen best uitzonderingen zijn en Groenendaelers zijn die alles goed vinden, maar ik ben ze eerlijk gezegd nog nooit tegengekomen en ik ken er nog al wat (vanuit de fokkerij, trainingen en shows).

Ik ben het met je eens dat de ene hond een veel consequentere baas nodig heeft en een strakkere hand dan de andere hond nodig hebben en zelfs binnen het ras verschilt dat zelfs. Ik ken een ontzettend lieve staffordshire terrier die geen vlieg kwaad doet. het is ronduit een schat van een beest. Aan de andere kant ken ik ook een staffordshoire terrier die alles en iedereen aanvalt die in zijn kielzog loopt. De meneer is erg consequent en rustig met haar, maar hij zegt dat ze altijd al druk en fel is geweest naar anderen toe. Ze kan dus ook nooit los. Misschien is hij te lief voor haar? Geen idee. Twee honden van hetzelfde ras met totaal verschillend gedrag dus.

De een heeft inderdaad een veel strakkere hand nodig en we kunnen niet alle honden over een kam scheren. Ik ken ontzettend agressieve bijterige dwergpoedeltjes die de tanden al laten zien als je op een afstand van 5 meter voorbij loopt. Ik ken ook een flinke uit de kluiten gewassen rottweiler (echt een flinke jongen) die gek op kinderen is en waar ik echt niet bang voor ben. Hij wil alleen maar lief zijn en komt altijd even tegen mij aanstaan en kijkt mij verliefd aan. Hij heeft ook een zeer consequente baas die hem echt goed onder controle heeft.

Ik hoop niet dat je het zat bent, want ik vind je bijdrage wel goed en ik vind het interessant om eens van gedachten te wisselen.

Jade

Jade

20-12-2008 om 11:41

Even zo,

"Hij wil alleen maar lief zijn en komt altijd even tegen mij aanstaan en kijkt mij verliefd aan."

Ik heb 2 rottweilers gekend (moeder en dochter), waarbij de moeder altijd tussen mijn benen ging zitten als ik buiten stond te praten, de dochter ging dan stevig tegen je aan zitten, zodat ik me flink moest verzetten om te kunnen blijven staan

Ik moest hier even aan denken toen ik jouw posting las

De dochter is trouwens afgemaakt, ze liet haar tanden zien aan het jongste kind des huizes (dreumes). Tegen de andere kinderen was ze overigens superlief.

Jade

Jade

20-12-2008 om 11:55

Nog even:

het lijkt misschien nu net dat ze is afgemaakt na 1x haar tanden te hebben laten zien, maar ze had altijd zo´n `blik´ in haar ogen als ze het jongste kind zag.

Hoe lief ze ook verder was het was niet meer vertrouwd en na een gesprek met de dierenarts hebben ze besloten haar af te laten maken.

even zo

even zo

20-12-2008 om 20:54

Jade

Nou, zo zie je maar weer dat het altijd mis kan zijn met zo'n hond. Je zal er nooit achter komen waarom ze haar tanden laat zien naar het jongste kind. Kennelijk ziet de hond het jongste kind als iets wat onderaan de ladder staat en waar de hond dus boven staat; in dit geval heel gevaarlijk natuurlijk omdat het om een rottweiler gaat.
Zo zie je maar weer dat een hond een kind niet als een mens ziet zoals een hond een volwassen mens ziet. Je moet daar dan ook zo mee oppassen....

Ik zou er eerlijk gezegd niet mijn hand voor in het vuur durven steken om mijn zoontje in de buurt van die die rottweiler te laten hoor die ik vaak tegenkom. Hoe lief hij ook is naar mij toe. Ik blijf altijd opletten en gelukkig zijn baas ook, maar dat doe ik naar alle honden hoor (ook de kleintjes).

Jade

Jade

21-12-2008 om 22:32

Inderdaad:

een hond is GEEN mens. Mensen die honden als mensen behandelen.......tja........dat vind ik nogal dom eerlijk gezegd.

Een hond heeft zo z´n eigen natuur en kun je gewoon niet als mens behandelen.

Jade

Jade

22-12-2008 om 12:14

Lassie,

de ene hond is inderdaad de andere niet, zelfs al zijn het beide Collies.

"Jullie zeggen eigenlijk hetzelfde over hondenverschillen als ik, maar blijkbaar net even anders zodat mensen zich niet gepikeerd voelen."

In dat opzicht zeggen we inderdaad hetzelfde, alleen heb ik geen vooroordelen tegen bijv. de Stafford.

Ook een "vechthond"

Wij hebben een duitse herder, reu van 3 jaar. In onze omgeving ook negatieve reacties op gehad.. "Zou je dat nou wel doen?" "Dat zijn toch van die agressieve honden?" Als je dan in gesprek gaat met dat soort mensen komt het er eigenlijk op neer dat ze er zo negatief naar kijken omdat deze honden ook bij de politie gebruikt worden.. Of omdat ze zo groot zijn.. Of omdat ze een groot zwart hoofd hebben, en daarom een agressieve uitkijk hebben.. Kortom alleen maar vooroordelen!
Deze honden hebben inderdaad een goede en strakke opvoeding nodig. Doe je dit, dan heb je er een goede vriend bij! Onze hond is vanaf pup af aan op cursus geweest, daarna verder met hem getraind bij de VDH. Ja, hij kan speuren, staat perfect onder appèl en hij doet pakwerk(op commando grijpen in bijtarm). Ook dit levert uiteraard negatieve reacties op, want als ie dat doet, dan is ie vast agressief!
Nou.. niet dus. Het is juist het tegenovergestelde, deze hond bijt juist niet zomaar! Alleen op commando!
Onze herder is een schat van een hond, die perfect luistert, fantastisch omgaat met kinderen, maar er wel voor je is als dat nodig is!
Dit in tegenstelling tot ons voormalig logeerhondje, jack russel, wat een monster was dat!! Grommen, blaffen, we mochten vooral niet in de buurt van de voerbak komen, want dan werd ie agressief.. En dan komen we weer bij opvoeding terecht.. Deze jack russel werd opgevoed door een heel gezin, 5 personen waaronder 4 kinderen…. Dan is het ook niet raar dat zo’n hond niet luistert…
Onze herder daarentegen heeft één baas, de kinderen geven geen commando’s, dat mag niet van mij. Het is niet de bedoeling dat de hond naar de kinderen gaat luisteren. Ze mogen van mij wel met hem dollen en spelen. Daarin vertrouw ik onze “vechthond” wel. Uiteraard wél onder mijn toezicht!
Groet Denaja (Die ondanks dat ze vroeger een paar keer gebeten is door “de zgn ideale huishond” wel vertrouwen heeft in de duitse herder..)

elides

elides

26-12-2008 om 22:10

(vecht)honden

wij hebben een engelse bulldog (jake en de fatman hond). vaak schrikken mensen van zijn uiterlijk, deinzen achteruit.
terwijl deze honden echte gezinshonden zijn voor met name gezinnen met kleine kinderen!
er zijn ook heel veel retrievers die gevaarlijk zijn (doorgefokt) en op nr 1 staan tekkels als meest agressieve honden.
ik vind het altijd een beladen onderwerp.
groetjes

100% mama..

hoi,
100% mama laat maar joh, lassie begrijpt het niet en zal het nooit begrijpen ook.
volgens haar zijn zware grote honden gevaarlijk, juist omdat ze groot zijn.
nonsens dus,maar ze wil het niet begrijpen

Roos

Roos

27-12-2008 om 21:51

Nee annemir

Het gaat er niet om of een grote hond meer of minder gevaarlijk is dan een kleine. Het gaat erom dat áls het fout gaat, het bij veel vechthonden met een, hoe heet dat, scharniergebit?, gelijk zo heel erg fout gaat. Die kunnen makkelijk een klein kind doden, en sommige zelfs een volwassene. En laten dus ook niet meer los als ze bijten. Dat is (wat mij betreft) het probleem bij dit soort honden.
Iedereen schrijft zelf als dat ze hun hond nooit alleen zouden laten bij kleine kinderen. Dit geeft al aan dat er dus rekening mee gehouden wordt dat het mis zou kunnen gaan. Tja.
Roos

Brrr

heb vroeger in mijn werk te maken gehad met het hondenbijtincidentenbeleid. Wat ik me kon herinneren stond de Rottweiler jarenlang op nr 1 en niet de Labrador Retriever.

Maar mijn 'brrr' is vooral een reactie op 100%mama. Niets wat jij schrijft kan mij mild stemmen. Ik vind het helemaal idioot dat je voor zoiets simpels als een huisdier uitwijkt naar een ras dat mogelijk een kind kan doden. Ik zie gewoon niet hoe in vredesnaam jouw genot van je huisdier opweegt tegen de kans op een beetincident. En ja, je zult vast alle cursussen gevolgd hebben en je voorzorgsmaatregelen nemen. Maar als je die hond niet genomen had was het risico helemaal 100% (om in jouw termen te blijven) weg. Ok, een andere hond kan ook bijten maar _dood_bijten wordt een stuk minder waarschijnlijk.

Ik begrijp het niet, en je hele verweer vind ik een heel dun laagje vernis over een behoorlijk egoistische houding. Geef mij de hond die mij esthetisch volledig bevredigt, dan zorg ik dat de kans zo klein mogelijk wordt dat ie iemand doodbijt??? En daar moeten wij dan blij mee zijn?

Jade

Jade

28-12-2008 om 01:02

Ja hallo zeg.....

Roos: "Iedereen schrijft zelf als dat ze hun hond nooit alleen zouden laten bij kleine kinderen. Dit geeft al aan dat er dus rekening mee gehouden wordt dat het mis zou kunnen gaan. Tja."

Er is ook geschreven dat kinderen ook niet alleen worden gelaten bij kleine honden. Nou niet selectief gaan zitten lezen........

elides

elides

28-12-2008 om 09:42

Nr 1 teckel, nr 2 chihuahua nr 3 jack russel

tja geloof het of niet, maar het is waar! de top 3 van 'rothonden'
en ik vind het onzin dat grote honden op een hoop worden gegooid, vaak zijn het de vriendelijkste loebassen! ook zo'n grote dog met 65 kg, vind ik zelf trouwens ook een geweldig soort hond.
wij hebben zelf bouviers gehad (3 stuks tegelijk). deze hebben we moeten laten inslapen wegens kanker na 13/14 jaar.
maar het zijn de geweldigste honden ooit.
zo ook onze engelse bulldog.

en daarbij is geen enkele hond 100% te vertrouwen bij kleine kinderen. en soms niet eens om karakter hond, maar ook om de kinderen zelf. die niet altijd beseffen dat je een hond niet mag slaan, schoppen, enz enz.
en dat niet eens express.
net als een lieve kat lekker warm op het hoofd van een baby kan gaan liggen, omdat het lekker warm is.

nog even een stukje tekst over die 'gevaarlijke' honden teckel en dergelijke:
Genetisch
Volgens een van de Amerikaanse onderzoekers is het mogelijk dat de kleinere soorten genetisch meer voorbestemd zijn voor agressief gedrag dan grotere honden zoals pittbulls of rottweilers, die je ergens in het midden van de ranglijst terugvindt. Het percentage beten of bijtpogingen ten opzichte van vreemden ligt bij de kleine soorten 20 procent hoger dan het gemiddelde, terwijl de aanvallen op andere honden zelfs 30 procent hoger liggen dan bij de groten.

Jade

Jade

28-12-2008 om 12:21

Honden en kinderen.

Onze honden zijn weleens alleen bij de kinderen........die van mij (de kinderen zijn 14 en 10. Dan heb ik er geen problemen mee, omdat ze weten hoe het moet met honden za´k maar zeggen.

Als hier kleine kinderen komen dan doe ik de honden van tevoren in de bench. Kleine kinderen zijn niet vertrouwd met honden, ze moeten nog leren hoe ze met honden om moeten gaan.

Waar ik me nog steeds over kan verbazen is dat er ouders zijn met kleine kinderen, die hun kinderen gewoon naar een hond laten lopen onder het mom van: ´Ach kijk eens wat lief´. Onverantwoord! Ik werd weleens vreemd aangekeken als ik mijn kind niet naar een hond liet lopen. ´Die van mij doet niks hoor´, kreeg ik dan te horen. Yeah right.....

Ik ben als kind eens achterna gezeten door een.......poedel. En ik maar fietsen......het kr*ng kon verrekte hard lopen.......ik trapte naar rechts en daar schrok ze van........nu kan ik daar smakelijk om lachen

Jade

Jade

28-12-2008 om 13:56

Lassie,

sinds wanneer is een bench in de mode?? Goh, dat wist ik niet eens. Ach, doe ik ook eens met de mode mee

Ik gaf al aan dat ze van tevoren de bench ingaan, dus voordat de viste er is. De associatie ´visite komt, wij moeten in een kooi´ hebben ze dan dus niet.

Overigens liggen ze nu heerlijk te knorren op hun kleed, voor de kachel. En af en toe stapt vooral de Labrador geheel vrijwillig de bench in. Er ligt een oud dekbed in, ze propt dat helemaal op en gaat er dan lekker in liggen.

Er is niks zieligs aan een bench. Mensen maken er iets zieligs van, da´s wat anders.

Tesse

Tesse

28-12-2008 om 15:37

Bench

Een bench is gewoon een mand met wat ijzer eromheen. Je kunt um dichtdoen, maar weet je Lassie: hij kan ook gewoon open!

Jade

Jade

28-12-2008 om 16:14

Bench3,

"Sinds een aantal jaren heeft iedereen een bench (kooi dus) voor zijn hond en dien je zo\'n ding meteen aan te schaffen als je een pup aanschaft."

Wij hebben ´m niet aangeschaft omdat dat moest (overigens moet ik niks, wij hebben ´m aangeschaft omdat onze jongste zelfs van de gipsen muur zat te vreten en steeds de koelkast open wist te krijgen (zelfs al zat er wat zwaars voor, dan nog presteerde ze het om die deur open te krijgen). Onze zorgvuldige gebarricadeerde ruimte elfs zdaar wist ze overheen te komen.

We gaven haar van alles om op te kauwen, maar dat was madam niet genoeg. Ze pakte van alles en heel vaak zonder dat je het doorhad, dan zag je een stukje van bijv. een klein blikje Nivea (die kreeg ik eens over de post, dat kon toen via de Nivea-site)......het is nog een wonder dat ze leeft met alles wat ze opgevroten heeft

"Ook zo\'n mode, die verplichte cursus."

Nee hoor.....

Jade

Jade

28-12-2008 om 16:17

Correctie:

"Onze zorgvuldige gebarricadeerde ruimte elfs zdaar wist ze overheen te komen."

´elfs z´??

Nooit geweten dat ik Elfs kon schrijven......het moet dus zijn: ´Onze zorgvuldige gebarricadeerde ruimte, zelfs daar wist ze overheen te komen

Jade

Jade

28-12-2008 om 16:18

Pelle,

precies, onze honden kan het geen r*k schelen of ze nu op het kleed of in de bench liggen.

Ik kijk even.......*hahaha*......onze Labrador ligt er alweer in

100%mama

"ja, behalve als jij ongevraagt mijn huis binnen dringt, maar eerlijk, dat is dan jou probleem."

Jij kiest ervoor om het risico te lopen dat een ongevraagde indringer door jouw hond wordt aangevallen.

En als nu een ambulancemedewerker naar binnen moet omdat er iemand bij jullie onpasselijk is geworden? Of een andere hulpverlener? Kan jouw hond het verschil ruiken?

Laat maar even weten welke kleur ik mijn haar moet verven, als dat zoveel levens en onnodige bijtincidenten kan schelen als dat mensen geen gevaarlijke rassen meer in huis nemen dan ben ik daar graag toe bereid.
In NL wonen we dicht op elkaar, daardoor moet je meer rekening met elkaar houden. In mijn ogen dan, dat zul jij dan wel weer niet snappen.

Hondenliefhebber

Hondenliefhebber

28-12-2008 om 17:42

Lassie, nu ga ik even selectief lezen

"Ik zou zelf nooit een jack russel nemen, ik vind dat een soort minipitbulls."
Je kunt een Pitbull niet met een Jack-deRipper-Russen (weet effe niet meer wie dit schreef, maar vind het een goeie) vergelijken. Een Pitbull is namelijk niet zo agressief als een JRR!

Hondenliefhebber

Hondenliefhebber

28-12-2008 om 17:43

Rodebeuk

"In NL wonen we dicht op elkaar, daardoor moet je meer rekening met elkaar houden. In mijn ogen dan, dat zul jij dan wel weer niet snappen."
WIJ snappen dat wel, jij ook? Wij als (grote-gevaarlijke)hondenliefhebbers kunnen het ook omdraaien naar mensen als jij.

Tesse

Tesse

28-12-2008 om 18:33

Pelle

"Waarom zou de ambulancemedewerker niet naar binnen kunnen? Iemand heeft die persoon toch gebeld? En als er maar 1 persoon in huis is die de ambulance zelf gebeld heeft kan die de hond dus nog onder controle houden. Niets aan de hand."
En daar heb je dan die bench voor, persoon stuurt hond in bench, en kan de ambulancemedewerker nog helpen ook .

Tesse

Tesse

28-12-2008 om 19:11

Lassie

Ah, zo'n hond heb ik dus ook! Als mijn schoonzus mijn huis binnenkomt om mijn paspoort uit de kast te halen (is gebeurd, en mijn hond kent mijn schoonzus niet goed), kijkt hij een keer op. Wat wel heel zeer doet bij mijn hond, is het kwispelen van zijn staart. Keihard gaat dat!

Hondenliefhebber

Hondenliefhebber

28-12-2008 om 20:05

Inbrekers, kinderen en chihuahua's

Mijn honden doen een wedstrijdje naar de deur om te kijken wie de eerste aai krijgt van degene die binnenkomt. Dus hier zal het ambulancepersoneel eerder over de stuiterende honden struikelen dan dat ze gebeten zouden worden.
Wij laten onze jongste (7) ook wel eens alleen thuis als de een nog werken is en de ander bijv. een boodschapje doet. De instructies zijn dan: op je kamer blijven tot 1 van ons weer thuis is. En al halen de honden kattekwaad uit, blijf op je kamer!
Die Chihuahua heeft al een keer een gat in de hand van mijn wederhelft gebeten. Moet je je eens voorstellen dat zo'n klein kan-geen-schade-aanrichten k*thondje zo'n hap(je) uit een gezicht(je) zou nemen. Wedden dat je schade hebt? En een trauma! Als mijn Staff met ons speelt en je roept AU als hij zijn flos wil pakken, weet hij van narigheid niet waar hij het zoeken moet. Die Chihuahua trekt zich nergens wat van aan.
Ow en die staart van die Staffies. Net zo erg als van die hond van Tess. Au wat doet dat pijn als ze lekker enthousiast staan te kwispelen. Erger hebben ze me nog niet pijn gedaan trouwens.
Hondenliefhebber.

Even voor de duidelijkheid

.. ik ken het van twee kanten. Mijn schoonouders hadden twee bouviers overgenomen van iemand die ze niet aankon. Ik hoorde bij de familie, was ook erg op ze gesteld. De jongere ging altijd tegen me aan schurken, dat was geweldig. Maarreehh.. die oudste was kettinghond geweest en hij bleef maar uitbreken. Die hebben ze uiteindelijk moeten laten inslapen. Nam alles te grazen wat op zijn weg kwam.

Toen ik drie was ben ik gebeten door een vals geworden collie, waar het baasje (mijn tante) bij was. In de woonkamer.
Wandelend op een openbaar wandelpad ben ik als volwassene nog een keer aangevallen door twee Rottweilers. Heel erg geluk gehad maar ook heel erg geschrokken. Ze hadden zich wat vergist in wat hun territorium ook al weer was.
Mijn zoon van 5 is een keer door een teckel achterna gezeten in het bos omdat hij een stok in zijn hand had. Echt als een dolle ging dat beest achter hem aan.
Alledrie situaties waarin ik niet vind dat ik of mijn zoon ons anders hadden moeten gedragen. Natuurlijk stonden wij te gillen dat zoonlief die stok moest loslaten, maar hij was al een hele tijd met stokken in de weer. Dat doen kinderen van 5 nu eenmaal.

Ik denk dat er rassen zijn die geschikt zijn om te houden in NL en ik denk dat er rassen zijn die minder geschikt zijn om te houden. Kunnen ze nog zo lief zijn voor de eigenaar, maar als ze een groot erf nodig hebben om te verdedigen, of als ze tientallen kilometers per dag door de sneeuw zouden moeten rennen, of als ze de hele dag met schapen in de weer zouden moeten zijn. Ja dan horen ze hier gewoon niet thuis. Ook niet als hobby. Of je moet heeeel groot gaan wonen. Op een paar hectares ofzo.

Tesse

Tesse

28-12-2008 om 21:01

Rodebeuk

Jouw zoontje had zich niet anders hoeven gedragen. Die teckel had zich anders moeten gedragen. De oudste bouvier gedroeg zich zoals hij was opgevoed, en was dus niet te handhaven in huis. En die collie, tja... Een hond is geen machine en onverwacht "vals" gedrag kan bij ieder ras en bij iedere hond. Daarom heb ik liever met mensen te maken die daarop bedacht zijn (ongeacht het ras), dan met mensen die ervan overtuigd zijn dat hun hond zoiets nooit zal doen. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat jij niet bepaald dol op honden zult zijn!
Oh, en wij wonen in de polder, plek zat hier .

Tesse

Tesse

28-12-2008 om 21:32

Lassie

En waarom lijk jij te denken dat mijn hond dat anders doet? Omdat het een ras is dat jou toevallig niet aanstaat? Omdat ik er voorzichtig mee ben? Dat zou ik ook zijn met een zenuwpeesje als een hazenwindhond of een loebas als een golden retriever. Jij zegt de hele tijd dat jouw honden zoiets niet doen. Cursussen en benches zijn onzin. Jouw honden zijn lief.
Ik persoonlijk kom liever in de buurt van honden van mensen die een reeel beeld hebben van wat een hond eigenlijk is. Ik heb geen vooroordelen naar rassen toe. Ik kijk niet naar een ras, ik kijk naar een hond. En ik ben me er heel erg goed van bewust dat je in een hond geen kwartje stopt zodat hij doet wat je wil. Ik ben opgegroeid tussen honden, paarden, koeien. Er moet veel gebeuren wil ik bang zijn van een beest, maar ik heb altijd respect voor de kracht en de onberekenbaarheid van een beest, ongeacht ras, grootte of voorkomen.
Ik hou rekening met de uitwerking van het voorkomen van mijn hond ten opzichte van andere mensen, maar ik heb nooit een vechthond genomen. Als ik namelijk een vechthond had gehad, had hij al heel wat loslopende onopgevoed keffende enkelbijtertjes te grazen genomen. Van die onopgevoedde keffende enkelbijtertjes die als ze wat centimetertjes meer gehad hadden, moordmachines geweest waren, omdat de eigenaren er blijk van geven geen idee te hebben waar ze mee bezig zijn.

Jade

Jade

28-12-2008 om 21:45

*ahum* zucht lassie,

"Ik doe gewoon nooit zo klakkeloos mee met iets dat íedereen doet."

Als je mijn posting nou eens goed had gelezen had je kunnen lezen dat wij niet klakkeloos met iedereen meedoen en daarom om die reden een bench hebben aangeschaft.

Goed lezen blijkt toch moeilijker te zijn dan gedacht geloof ik......

Tesse

Tesse

28-12-2008 om 21:50

Hoe kom je daar nou weer bij lassie?

Waarom zou een stafford of een rotweiler niet waarschuwen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.