Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lassie

Lassie

15-12-2008 om 19:08

Waarom nemen mensen (vecht) honden?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hondenliefhebber

Hondenliefhebber

30-12-2008 om 22:50

Nu moet je ophouden hoor lassie!

"En zeker kan ze bijten, maar het is geen terrier (vasthouden) en ook niet getraind en gefokt om te vechten (stafford bijvoorbeeld), heeft dus echt ander gedrag."
EEN STAFF IS NIET GEFOKT OM TE VECHTEN!!!!!!!!!!!! WAAR haal je dat in vredesnaam vandaan zeg. Dat is nou al heeeel wat jaren niet meer. Bovendien waren ze toen niet gefokt om met andere honden of mensen te vechten, maar beren en stieren.
Een Staff wordt verdikkeme in Engeland (waar ze origineel vandaan komen) NANNYDOG genoemd. Pfffffffff jij bent echt te erg hoor Lassie.
Ow en wij hebben geen cursus gevolgd met onze honden. En toch luisteren ze. En goed. (ok niet altijd maar welke hond wel? Ow wacht, de jouwe natuurlijk)
Hondenliefhebber.

Tirza G.

Tirza G.

30-12-2008 om 23:04

En het grappige van die cursussen

(ik heb zelf een honden getraind) is dat de mensen die op de cursus zouden móeten zitten, er niet op zitten.

Tirza

Hondenliefhebber

Hondenliefhebber

30-12-2008 om 23:16

Tja

Ons wilden ze niet hebben op de hondenschool. Last van vooroordelen daar helaas. Gelukkig hebben we het er zelf ook best aardig vanaf gebracht. Als je nagaat dat onze teef 7 jaar als fokteef is misbruikt door een broodfokker en toen bang en mager bij ons kwam en nu een blije Stafford is, denk ik niet dat wij het heel verkeerd doen met onze hondjes.
Zij is trouwens de enige die ik op straat in de gaten hou met andere honden. Gewoon omdat ze nou niet echt leuke ervaringen heeft gehad in haar leven met andere (vooral middelgrote en grote) honden.
Die reu van ons wil alleen maar spelen, spelen en spelen.
Zelfs die Sjiewafwaf hebben we kunnen heropvoeden en die staat ook niet meer te stuiteren naar elke hond die we tegenkomen.
Hondenliefhebber.

Lassie, cijfers

Van een dierenarts. Maar ik durf niet te zeggen dat het geen verouderde cijfers zijn, het is namelijk al weer een jaar of 3 geleden dat we dat gesprek met die dierenarts hadden.

Tirza G.

Tirza G.

31-12-2008 om 12:32

Lassie

Dat begrijp ik volkomen

En ja, imho zegt het ras wel degelijk iets. De staffs vallen nou eenmaal onder de dog-terrier-achtigen en hebben het uiterlijk wat daarbij hoort. En nee, niet per definitie het karakter, maar een fokker die fokt voor het ras (en niet zo'n gruwelijke broodfokker als Hondenliefhebber beschrijft) zal ook júist op het karakter fokken. Staffs zijn rustige, betrouwbare honden. Maar ze zijn ook onverzettelijk en vasthoudend. Prima hond in de handen van een prima baas. In de handen van een jongen van 18 die gericht is op zijn vrienden en chillen vind ik het een mindere combi.
Ik heb zelf een "afgedankte" bouvier gehad, afgedankt door de fokker omdat ze niet voldeed aan de karaktereigenschappen die bij een bouv horen. Ze was wat nerveus en schrikachtig, dat hóórt gewoon niet bij het ras - en dus werd ze afgedankt omdat ze waardeloos was voor de fok. Een scheet van een hond, maar door haar angsten (!) onbetrouwbaar voor anderen. En bovendien verbeeldde ze zich dat ze een schoothondje was, wat bij 65 kg toch echt niet grappig meer is
Een lassie - een herdershond. Sterk gericht op de groep, op werken, op bezig zijn, op kilometers maken. Een oplettend en alert ras, wat in no-time kan ontaarden in gejaagd en nerveus. Niet echt een stadshondje imho

Tirza

Hondenliefhebber

Hondenliefhebber

31-12-2008 om 17:01

Lassie

*zucht* Dat knokken waar ze oooooooiiiiitttttt heeeeeeeeel lang geleden voor gefokt waren, is er allang weer uitgefokt. Pfffffff waarom reageer ik in vredesnaam nog op jou????? Bah!
Hondenliefhebber.

Tirza G.

Tirza G.

02-01-2009 om 12:50

Blijft het feit 100%mamma

Dat het niet mág. Je mag een hond niet inzetten tegen ongewenste indringers. Dan is het cirkeltje weer rond: in dat geval is het namelijk een wapen.
Als je waarschuwingsborden ophangt dat je wapens in huis hebt (en je voldoet aan alle eisen van de wapenwet, ga ik dan even van uit) geeft je dat nog níet het recht het wapen te gebruiken - ook niet tegen indringers.

Tirza

Jade

Jade

02-01-2009 om 13:05

Hmmm.....

Er zijn bedrijven die waakhonden hebben......DIE zetten bewust honden in tegen indringers.

100%mama zet haar hond niet tegen indringers in, maar ze heeft ze als huisdier in haar huis, waarbij ze met waarschuwingsborden aangeeft dat er een hond in huis is, wat voor soort en dat er dus gewaakt wordt. Als je als indringer dan nog in zo´n huis stapt tja, dan heb je wel een heel groot blok beton voor je hoofd.

Wij hebben onze honden ´s nachts in de bench, die kunnen dan sowieso niks doen tegen eventuele indringers. Een voormalige buurman ging bij ons eens achterom (wij waren er niet) en hoorde onze Labrador blaffen (die hoorde dus de buurman). Hij is maar naar huis gegaan, hij durfde het toch niet aan om in ons huis te lopen. Nu doet onze Labrador niks (een andere buurman durfde wel ons huis binnen te gaan, mijn man was boven en de Labrador, die zo blafte, begroette hem zeer vriendelijk

Jade

Jade

02-01-2009 om 13:07

Iets te snel...

....op ´verzenden´ gedrukt. Ik maak het even af:

Nu doet onze Labrador niks (een andere buurman durfde wel ons huis binnen te gaan, mijn man was boven en de Labrador, die zo blafte, begroette hem zeer vriendelijk, maar ja, als je haar dan zo hoort blaffen dan kan ik me voorstellen dat je dan liever naar huis gaat dan doorloopt.

Even tussendoor..

Ben als jong meisje een keer meegeweest naar de cursus toen mijn tante haar bouvier-pup had. 'k Had sterk de indruk dat een hondencursus eigenlijk een baasjescursus is. De baasjes moeten leren hoe om te gaan met hun viervoeter, de hond moet alleen maar gehoorzamen. Bij sommige rassen lijkt het minder van belang te zijn, zoals Yorkshires of Maltezers. Als het baasje van een grote 'hond met (slechte) reputatie' het zonder cursus al wel kan, dan heb ik daar alleen maar bewondering voor. Ik denk dat het baasje van zichzelf wel weet of hij/zij een cursus nodig heeft om de hond in bedwang te houden. Sommigen doen het waarschijnlijk bij voorbaat, zelfs al zijn ze consequent met hun dier. Maar dat zie ik eerder als een bevestiging die ze willen naar henzelf.
Zo zie ik het, maar ben geen kenner. Heb alleen maar een klein schichtig Maltezertje die voor alles en iedereen bang is, behalve voor zijn 2 baasjes + kind en de 2 katten

Nest

Nest

04-01-2009 om 21:33

2 duitse herders hier

Hallo

Wij hebben al 15 jaar duitse herders. Altijd 2. Reuen en teven maakt niet uit.
Ook sporten wij met deze honden. We doen aan africhting binnen de VDH. Dat lijkt op politiehondentraining, maar dan voor de sport. Ook met bijten op een mouw enz. Heel vaak hoor ik dan vragen of onze honden ook vals zijn. Duh? Nee natuurlijk niet. Het is sport. Een spelletje voor ze. Honden die aan behendigheid doen of jacht zijn toch ook niet vals.
Onze duitse herders zijn supersociaal en opgegroeid met kinderen.

Persoonlijk maakt het niet uit welk soort hond je hebt. Of het nou een terrier is of een herder of een rottweiler of een dobermann of een pitbull of een teckel.
Voordat je een hond koopt moet je je verdiepen in het karakter en de opvoeding van zo'n hond.
Ook moet je je realiseren dat een hond een HOND is en geen gezinslid. En dat zie ik bij een heleboel mensen gebeuren. Ze doen alsof de hond kan denken als een mens. Dat is dus niet zo. (bv mensen die zeggen dat de hond weet wanneer ze verdrietig zijn of wanneer de baas thuis komt ...)
Een hond denkt alleen na over zijn plaats in het gezin. Hij zal ook alleen diegene bijten die in rang lager is dan hij/zij. Dit heet dominantie. Een hond zal ook altijd proberen hoger in rang te komen. (waarbij gezegd moet worden, vandaar ook het verdiepen in het karakter van een type hond, dat het ene ras daar fanatieker is dan de andere).
Dus om problemen te voorkomen moet je een hond op elk moment zijn plaats laten kennen en dat betekend soms heel letterlijk:
- de hond als laatste het huis binnen laten gaan
- de hond als laatste laten eten
- de hond altijd fysiek lager dan de rest, dus NIET op de bank
- jij bepaalt speelmomenten en wanneer deze zijn afgelopen.
jij bepaalt wanneer de hond uit gaat en hoe lang.
- als een hond waaks is en blaft bij visitie waar jij bij bent moet dat onmiddellijk bestraft worden. Dat is dominant gedrag. De alfa bepaalt wanneer het veilig is en niet de lagere in rang. In dit geval is het blijkbaar voor de hond niet duidelijk wie de alfa is.
- kinderen nooit naar de hond toe laten gaan (=onderdanig) maar altijd de hond bij heb laten komen.

En zo kan ik wel doorgaan.

Maar het meest belangrijke is:

LAAT NOOIT KIND MET HOND ALLEEN !!!!

Niet alleen voor de bescherming van het kind, maar ook voor de bescherming van de hond !!!

Gewoon gezond verstand gebruiken. Een hond is geen mens maar een hond en als zodanig moet ie deel van het gezin uitmaken.

Nest

amen!

Nest, kleine bijtende hondjes, herders en lassie

Ik sluit me helemaal bij je aan. Heb al eerder een posting gedaan, wij hebben ook een herder, en trainen ook bij de VDH. Ook deze is hartstikke sociaal en opgegroeid met kinderen. Ik vind het zo jammer dat mensen direct vooroordelen hebben als je een grote hond hebt.
Mijn ervaring was al dat kleine hondjes sneller bijten, vroeger regelmatig een hap gehad van een klein hondje, ZONDER dat ik het beestje klierde overigens..
Hetzelfde gebeurde mijn zoontje van 2 eergister met een Jack Russel. Het jochie deed totaal niets, en kreeg een hap in zijn kleine handje.. Gelukkig niet doorgebeten.
Dan ben ik toch weer heel erg blij met mijn lieve grote herder. Deze heeft nog nooit een grommetje gelaten of nors gereageerd. Hij is juist heel lief voor de kinderen, als een van de 2 huilt of zich pijn gedaan heeft krijgen ze een lik en een groot herderhoofd tegen zich aan om ze te troosten..
Vraagje voor Lassie, kan me herinneren dat je zelf honden had/hebt, welk ras was dat dan? Wellicht dat het al eerder genoemd is, maar dan heb ik erover heen gelezen.. En wat vind je nou van de positieve reacties op de "vechthonden"? Voor zover ik het draadje gevolgd heb zag ik alleen maar negatieve reacties.. Moet zeggen dat ik het draadje een tijdje niet goed gevolgd heb ivm de vakantie, misschien dat je al eens positief gereageerd hebt? Op mijn lange posting van een tijdje geleden heb je in ieder geval niet gereageerd..

Lassie

Dan zal de mijne je inderdaad negeren. Én je honden trouwens ook.. Moet soms inwendig erg lachen als er aan de overkant van de straat mannen met honden lopen die graag even kennis willen maken met mijn hond (lees: blaffen en helemaal uit hen dak gaan) en dan enorm gaan trekken aan de lijn.. Mijn herder kijkt een keer en negeert de honden verder.
Drentse Patrijzen ken ik, de rest eigenlijk geen ervaring mee. Kennissen van ons fokken de Drentse Patrijs, inderdaad vrij rustige honden. Alleen is er uit een van hen nesten wel een gevalletje apart geboren waar ik mijn kinderen niet bij zou durven laten.
In ieder geval bedankt voor je reactie!

Brithany Sprengel

Brithany Sprengel

17-01-2009 om 12:55

Ook duiste herder

Nu ik heb zelf ook een duiste herder,niet van pup af aan,maar wel cursuse gevolgd ,en het is een heerlijke hond,maar moet er bij zeggen,alleen voor mij gezin,voor vreemde is ze absoluut niet leuk,en die kunnen dan ook niet zomaar binnen komen bij ons,ze blaft niet ,maar ze hangt er wel gelijk in,geen aanvallen maar wel een waarschuwing,en ja dat vindt ik heel vervelend maar ik ben al zo lang bezig om het eruit te krijgen ,ik denk niet dat dat meer gaat lukken,maar daarintegen toen mij kleinzoon geboren werdt (mij dochter woonde nog thuis)was ik echt bang ,maar gelukkie heeft ze dat helemaal geacepteerd,maar alleen laten absoluut niet,als de kleine door de huiskamer loopt(want lopen doet hij inmiddels)dan zit ik er bovenop.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.