Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Paasei

Paasei

18-05-2020 om 20:13

Wat doen jullie met mondkapjes?


zebra

zebra

20-05-2020 om 12:47

wegwerp

ik heb online een doosje wegwerp gekocht voor de enkele keer dat ik het met ov reis. Voor mijn zoon heb ik wat stoffen mondkapjes geregeld, die reist vaker met het ov, zeker als de (hoge)scholen en universiteiten weer eens hun deuren mogen openen.

Famke

Famke

20-05-2020 om 13:31

Ik zou er niet op rekenen dat je geen bon krijgt, omdat er Gamna staat. Bovendien zijn er volgens mij ook kapjes uit de bouw naar de zorg gegaan. Aan de anderekant gaat geen boa controleren wat er op je kapje staat.

Ik heb zowel wegwerpkapjes als 'zelf'gemaakte (niet door mij, gewoon besteld bij onze blauwe vriend). De wegwerpkapjes voor als we met het gezin op vakantie zouden gaan. Die reis vergt meer kapjes per persoon en op het vakantie-adres hebben we geen wasmachine. Dat is niet handig met herbruikbare kapjes. Maar voorlopig mogen we geen pretreisjes maken. Hopelijk verandert dat nog, anders moeten we annuleren.

De herbruikbare kapjes heb ik voor als ik naar mijn werk ga. Ik denk eigenlijk niet dat ze beter zijn voor het milieu. Dat hangt ervan af hoelang we ze moeten gebruiken. Om dat uit te laten komen, moeten we ze vermoedelijk jaren gebruiken. En of ze voordeliger zijn, hangt er ook vanaf hoe lang we ze moeten gebruiken. Maar dat komt sneller uit.

Vandaag in NRC

Volgens berichten in het NRC mogen bij nader inzien toch ook medische mondkapjes gedragen worden in het OV. Dus die Gamma-dingen leveren dan ook geen problemen op.

Groeten,

Temet

Tabitha

Tabitha

01-10-2020 om 18:06

Waar kopen?

Nu zowel de kinderen als ik mondkapjes moeten gaan dragen op school, wil ik stoffen kapjes aanschaffen. We hebben een doos wegwerp, maar daar zullen we op deze manier zo doorheen zijn. Ik zie stoffen mondkapjes op allerlei websites met vaak ook tegenstrijdige reviews. Hebben jullie advies waar fijne mondkapjes te koop zijn? Het zelf maken gaat het niet worden. We hebben alledrie een groot hoofd. En dochter en ik dragen een bril.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-10-2020 om 19:09

Op fb

Op fb worden er genoeg aangeboden. Kan maar zo om de hoek zijn.

Alert

Vandaag in de tram een bestuurder die omriep of de jongedame haar mondkapje weer voor haar gezicht wilde doen. Ik verwacht meer alertheid in de openbare ruimtes omdat de mensen die nieuwe reeks maatregelingen als lastig ervaren; weer genoodzaakt bruiloften, operaties, visite’s etc. uit te stellen.
Zo zal ook de éénrichtingsverkeer in supermarkten weer terug komen. Die eenrichtingsverkeer vind ik een sterk signaal waarbij de mensen visueel herinnerd worden aan de fase waarin we verkeren en de gepaste afstand die daarbij wenselijk is.
Ik zie het dragen van mondkapjes ook zo; meer een visuele uiting van alertheid dan daadwerkelijk een doeltreffende vorm van veiligheid. Blijkbaar hebben mensen die visuele confrontatie met de realiteit nodig.

ElenaH

ElenaH

01-10-2020 om 20:09

Jumbo

Bij de jumbo liggen ze bij de kassa, in diverse kleuren.

Triva

Triva

02-10-2020 om 09:24

lidl

heeft ze ook.

Verder is hier nooit eenrichtingsverkeer geweest in de supermarkt, ik kom in drie supermarkten.

Emmawee

Emmawee

02-10-2020 om 09:46

Triva

Verder is hier nooit eenrichtingsverkeer geweest in de supermarkt, ik kom in drie supermarkten.

Echt niet?? Of ging jij in maart /april niet naar de supermarkt? Jij woont toch ook in de Randstad?

Emmawee

Emmawee

02-10-2020 om 09:55

Bol

Ik heb woensdagavond twee soorten besteld bij Bol. Om te vergelijken. Ik had ze ook bij de Jumbo gehaald, maar die zitten mij niet echt lekker. Bril beslaat en het trekt achter mijn oren.
Tijdens het bestelproces werd de bezorgtijd verlengd, dus ik was duidelijk niet de enige. Vandaag komen de goedkopere, volgende week die met de betere beoordelingen.
Ik zal hier wel even een recensie geven.

Wasbaar versus wegwerp

Ik vind de wasbare mondkapjes fijner want ik merk dat de brilglazen dan minder snel beslaan.

Ik ben tevreden over de wasbare van de Etos.

Solidariteit

Uit solidariteit naar het winkelpersoneel, ging ik naar de supermarkt met een mondkapjes voor. Het is voor het personeel ook prettiger als de klanten er net als het personeel door de winkel bewegen.
Op straat zag ik nog weinig mensen met een mondkapje. Wie er één draagt wordt al gauw ‘verdacht’. Als we nu allemaal ook op straat een mondkapje dragen, lijkt het dragen gewoon.

Hangkous

Hangkous

02-10-2020 om 12:43

Ging ook net voor de boodschappen op pad.

Binnen in de supermarkt had ongeveer 50% van de klanten en kapje op, ik ook.
Ik had zo'n wegwerp ding op. Ik ben bezig met zelfgemaakte kapjes. De eerste was gisteren af. (Het prototype) dochter heeft die vandaag op naar het werk op een school. Gemaakt van een overhemd dus dunne stof dat is toch wat comfortabeler dan die disposables om echt een paar uur te dragen.

Flavia

Flavia

02-10-2020 om 12:47

Emmawee: eenrichtingsverkeer

Hier in de stad was ook geen 1 richtingsverkeer in de supermarkten, ook in de randstad.
Ik ben dat wel buiten de randstad tegen gekomen, in augustus in Drenthe, maar daar hield niemand zich er aan. Zelfs als het personeel er wat van zei.

zebra

zebra

02-10-2020 om 13:24

hier ook niet gezien

dat eenrichtingsverkeer in de supermarkt maar het lijkt me best handig, mits de supermarkt dan ook duidelijk aangeeft wat de looprichting is.
Ook hier zie je steeds meer mensen met mondkapje op, al zijn er in deze regio nog relatief weinig besmettingen. Zelf heb ik zowel wegwerp als stoffen mondkapjes liggen waarbij mijn voorkeur wel uitgaat naar de stoffen versie omdat die hergebruikt kunnen worden.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

02-10-2020 om 13:28

zelf maken voor allerlei maten

Het patroon van Knipmode heeft vier verschillende maten, daar zit vast een goede bij. Ik heb inmiddels uitgevonden dat je een veel simpelere werkwijze kunt toepassen, ik maak nu makkelijk vier neusmondmaskers in een uur van stoffen naar keuze. Stoffenkraam heeft heel veel stof. En een stoffenzaak in Den Bosch verkoopt pakketjes waarmee je vijf items kunt maken.

ElenaH

ElenaH

02-10-2020 om 13:42

Hangkous

'Gemaakt van een overhemd dus dunne stof dat is toch wat comfortabeler dan die disposables om echt een paar uur te dragen.'

Maar dat houdt dan toch geen virussen tegen?

Tine Winkel

Tine Winkel

02-10-2020 om 13:44

eenrichtingsverkeer

hier ook niet gezien in de supermarkten (hier = Randstad). Gangpaden zijn over het algemeen vrij breed. Als iedereen (gewoon?) rechts houdt is dat voldoende.
Gister hier in de supermarkt had, schat ik, zo ca. 75% van de mensen een mondkapje op. Zelf gebruik ik wasbare, zitten best comfortabel, sluiten goed aan op het gezicht. We hebben er daarvan een flink aantal in huis, dus jongste kan die vanaf maandag ook op school gaan gebruiken.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

02-10-2020 om 13:47

textiel met een filterlaagje ertussen

Katoen met ertussen een velletje gevouwen keukenrol.
Die kapjes houden je eigen spetters tegen. Als iedereen dat doet, is er minder overlast. Hoe nuttig en werkzaam het allemaal precies is of niet, daar is al enorm veel over gezegd.
In elk geval geregeld vervangen, vastpakken aan de elastieken en er verder niet meer aan zitten (!!) en na gebruik in een plastic zakje mee naar huis nemen, wasmand in.

Yaron

Yaron

02-10-2020 om 14:03

Supermarkt

Ik was gister in de redelijk drukke supermarkt met mondkapje op, nog ongeveer 5 tot 10 mensen droegen een mondkapje, verder niemand, zelfs het personeel niet. Was best verbaasd hierover.

En Flanagan ik ga geen mondkapje op straat dragen, misschien als ik naar een drukke winkelstraat zou gaan, maar dat ga ik voorlopig toch niet doen, maar niet bij ons in het dorp waar ik vaak niemand tegenkom.

Pirata

Pirata

02-10-2020 om 14:14

Academisch ziekenhuis

Ik was vanmorgen in een academisch ziekenhuis, ook daar droeg bijna niemand een mondkapje. Het personeel wel, maar de bezoekers nauwelijks (ik wel).

Paasei

Paasei

02-10-2020 om 14:52

Ziekenhuis

Wat leuk (not..) mijn oude draadje is ineens relevant geworden.. Manlief was gisteren in een academisch ziekenhuis en wel degelijk dat hij een mondkapje op moest voordat hij door het ziekenhuis mocht lopen! Was wel in regio Amsterdam, misschien maakt dat uit. Zijn ze daar strenger.

Wij zijn recent op vakantie geweest naar Italië, door Duitsland en Oostenrijk, dus dat was 2 weken mondkapje. Had uiteraard een voorraadje mee. Weet nu uit ervaring dat die blauwe wegwerp dingen het fijnst zitten. Laten de meeste zuurstof door. Textiel is benauwder. Die witte wegwerp van Action vond ik minder fijn; erg stijf en heel groot (tot bijna over mijn ogen..). Brildragers adviseer ik een (blauwe) wegwerp. Die zijn soepel en er zit ijzerdraad in zodat je m goed om je neus kunt vormen, dan komt er geen lucht tegen je brillenglazen (beslaan).

Famke

Famke

02-10-2020 om 14:58

Niet noodzakelijkerwijs

Wij hebben zo wel blauwe wegwerp mét als zónder ijzerdraadje gehad.

Tabitha

Ik heb onze stoffen kapjes (katoen, met ruimte voor verwisselbaar filter) gekocht bij TKMaxx, maar die zit ook niet overal. Ik vind deze veel prettiger zitten dan zo'n blauw wegwerpding, ook sluit ie beter aan. Maar ze hebben dan ook echt een vorm erin gestikt.

Hier in de buurt blijkt elk verstelatelier die dingen ook te verkopen. Ik zou dus de dichtstbijzijnde "gouden schaar" opzoeken.

Groeten,

Temet

Overigens

Ik meen gelezen te hebben dat die verwisselbare dingen ongeveer 3 uur meegaan. De los verkrijgbare pm2.5 filtertjes voor de stoffen maskers zouden 50 uur meegaan.

Maar goed, of dat relevant is hangt niet alleen af van de draagduur maar ook van de vraag of je zo'n ding opzet met het idee virussen effectief te weren of alleen om geen boete in het ov oid te krijgen.

Groeten,

Temet

Wilgenkatje

Wilgenkatje

02-10-2020 om 15:46

ze zijn niet om virussen te weren

Ze zijn om je eigen spetters bij je te houden. Niet-medische mondkapjes zijn niet effectief in het weren van virussen.

Verder hebben ze een signaal effect. Er is iets aan de hand, neem dat serieus en, houd afstand.

Beter dan

Het zou besmettingsmatig natuurlijk vast we schelen als iedereen, ook buiten, met een chirurgisch mondmasker op zou lopen.

Maar dat heeft wat mij betreft ook andere bezwaren. Je beperkt de inname van zuurstof langdurig. Je moet ze regelmatig vervangen. En bij het vervangen heb je kans op besmetting aan je handen en als je dan niet per direct je handen goed wast en van alles aanraakt dan heb je juist meer kans op besmetting.

Tenminste, niet als iedereen zo'n masker draagt, maar zoals nu kun je heus nog wel eens in aanraking komen met spetters van anderen die zouden verwaaien als je geen mondkapje op had maar die daar nu in blijven hangen.

En die extra hygienische omgang met zo'n kapje zie ik niet gebeuren. Zie Rutte, trekt een blijkbaar gebruikt kapje uit zijn zak en heeft geen beeld bij de herbruikbaarheid daarvan of realiseert zich ineens dat er iets niet goed aan is om dat zo uit zijn jaszak te trekken.

Mijn kinderen krijgen hun kapjes mee in een plastic zak waar dat ding ook weer in moet. Ik heb ze uitgelegd hoe, hopelijk doen ze dat wel goed.

Omdat ze ze zo weinig gebruiken heb ik wel moeite om het tussen hun oren te krijgen dat ze na gebruik direct in de was moeten.

Beiden zijn onlangs met de trein geweest. Dat was al niet goed, want je hebt twee kapjes nodig voor heen- en terug. En ze gebruikten alleen 1.

Maar daarna ontkwam het mij ook en heb ik ze afgelopen week pas gewassen.

Gelukkig een incident, maar leerzaam.

Maar zo zijn die kapjes ook een extra kwetsbaarheid helaas. Daar moet ik de overheid wel gelijk in geven en ik snap heel erg goed de twijfel om dat te verplichten of in te stellen.

V@@s

V@@s

02-10-2020 om 16:03

ach als ze een week ongebruikt liggen

dan zijn de virussen ook wel dood, is wassen dan nog nodig?

Famke

Famke

02-10-2020 om 16:06

Terugtrekkende beweging

Ik heb de kinderen heel goed opgevoed, wat betreft het mondkapjesgebruik, maar zie me nu genoodzaakt een terugtrekkende beweging in te zetten. Want anders hebben ze gemiddeld per schooldag al gauw drie of vier mondkapjes nodig en ik weet niet of ik er daar genoeg voor heb.

O zeker Vaas

Alleen dat ding blijft dan 'grutten' in de tas en je kunt er per ongeluk in 'grijpen'.

Maar goed je ziet ik kan ook 'licht hysterisch' obsessief zoeken naar kansen.

Het is een kwestie van kansen en steeds betere procedures maar het ook zo leefbaar mogelijk zien te houden. Want helemaal zonder risico gaat het hier toch ook niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.