Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Warkin

Warkin

21-10-2016 om 12:31

hekel aan labradors


lieverdje

lieverdje

04-11-2016 om 13:14

interessant

die sit met losloopgebieden. De foto's van het losloopgebied bij mij in de buurt zijn helemaal niet van daar, maar een of ander plaatje op de Veluwe of iets dergelijks... Daar waren wel de labradors in het bos trouwens, dus dat klopt wel weer. Tegelijk heb ik daar nooit een bordje gezien van losloosgebied voor honden... ik zal eens opletten of ik er een kan vinden.

Triva

Triva

04-11-2016 om 14:01

losloopgebieden

Er zijn veel verschillende soorten losloopgebieden. Wij hebben hier een stukje van 200 meter waar ook een voetpad en fietspad naast ligt. Het lijkt me niet dat je daar een hond los kan laten die niet onder appel staat. Verderop is een groter stuk maar dat is ook gewoon voor fietsers en voetgangers toegankelijk en ligt naast sportvelden dus je kunt daar van alles tegenkomen: ook daar moet je hond onder appel staan.

Nog veel verder hebben wij stukken waar je zo 5 km in het rond kan lopen zonder je hond vast te doen en ook daar kom je van alles tegen.

Ik vind dat je een hond die achter fietsers aan kan gaan alleen los mag laten als je op een omheind terrein ben alleen bestemd voor honden, dus met een hek er om heen.

De doggydateapp geeft alleen de grotere losloopterreinen zoals mijn derde voorbeeld van 5 km maar in elke woonomgeving moeten kleinere stukken zijn waar een hond los mag.

Losloopgebied

In het losloopgebied mogen honden loslopen, maar verder mag ook iedereen daar komen. Dus ook fietsers, wandelaars en hardlopers. Ik vind dat je als hondeneigenaar moet zorgen dat je hond anderen niet tot last is. Dat is niet makkelijk, dat weet ik. Ik heb zelf een hond, ik loop hard met die hond in het losloopgebied en zit ook vaak op de mountainbike in datzelfde gebied. Die route kruist het losloopgebied een paar keer. Er loopt ook een ruiterroute doorheen.
Als ik met mijn hond hardloop zorg ik dat ie naast me loopt als er mountainbikers of hardlopers langslopen. Eerst liet ik hem naast me zitten en wachtte ik totdat de ander voorbij was, nu kan ik doorlopen met de hond onder appèl. Kwestie van heel erg veel oefenen en veel hondensnoepjes mee. Als er een ruiter aankomt laat ik mij hond zitten. Als ik op de mountainbike fiets zonder hond, dan kom ik vaak honden tegen. Soms midden op het pad. Maar we mogen daar beiden zijn, dus ik fiets er rustig omheen. Gaat ie me achterna, dan stop ik en laat ik hem ff snuffelen.
Ik kom trouwens ook vaak een hele troep labradors tegen. Ze gaan achter mijn hond aan en springen tegen mij op. Ik vind het niet echt leuk, moet ik zeggen, maar ook niet heel erg. Het is veel lastiger om een groep honden onder appėl te houden dan één hond. Ik kom ook vaak dezelfde grote hond tegen, die erg graag met mijn hond speelt. Die luistert voor geen meter naar zijn baas en loopt ons hele hardlooprondje gezellig mee. Ik lever hem dan weer af bij de parkeerplaats.

Nooit saai in het loslopgebied

Kaaskopje

Kaaskopje

04-11-2016 om 20:36

Drietje

Zoals jij ermee omgaat waardeer ik heel erg.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

04-11-2016 om 21:07

Kaaskopje, de herder...

In onze jeugd was de herdershond, en ook de bouvier, zo'n beetje de pitbull van de jaren zeventig

Ja en

De Rottweiler

Kaaskopje

Kaaskopje

04-11-2016 om 22:02

Sally

Ja dat is zo hè? De rottweiler heb ik nooit als enge hond gezien . Dobermanns wel.

ligt wel aan de baas

de labradors/golden retrievers die ik ken( een stuk of 6)
Zijn wel allemaal vriendelijk en erg enthousiast. Het ligt wel aan hun opvoeding of ze luisteren. De ene komt wel, met tegenzin..maar hij komt als baas roept, de andere 2 niet, die doen gewoon waar ze zin in hebben. De 4e is nog erg jong en baas wil graag worden als de eerste ( maar geen ervaring en ik ben benieuwd ) de laatste 2 mogen nooit spelen of los, die stuiteren dus echt aan de riem omdat ze hun energie niet kwijt kunnen. Dan zie je t vrouwtje over t veld vliegen met een hard trekkende hond ervoor. Stop stop... maar helaas.
Ik woon aan een buitengebied en de honden lopen daar los, er fietsen echter ook veel mensen, wielrenners,mountainbikers en recreanten. Ook zijn er veel joggers. Ik heb mijn hond geleerd om te gaan zitten als er iemand langs komt, zodat hij/zij kan zien dat ik hen gezien heb en dat de hond niet zal komen. Ik vind het, hoe gek ik ben op honden, ook erg eng als ik fiets en dr komt een hond langs gedraafd. Gewoon omdat ik dan bang ben om te vallen. Ik heb 3 x een hond een fietser omver zien springen/rennen en dat wil je echt niet. Als het erg druk is dan loop ik beneden aan de dijk daar komen alleen mountainbikers.
Dan kan de hond lekker haar gang gaan en hoef ik haar niet steeds te roepen dat ze naar links of rechts moet gaan. Dan lopen we niet zo ontspannen. Ik heb mijn hond altijd in het verzier, ik ben tenslotte verantwoordelijk voor haar. Ze kan nogal grijnzen als er ineens een andere hond op haar afvliegt. Dat wil ze echt niet.

Tango

Tango

05-11-2016 om 23:21

Ook weer zoiets

Vandaag was ik met zoon bij de voetbal. Achteraf zaten we met een groep in de kantine. Er was ook een vrouw met een hond. Op een gegeven moment komt er een jongen met een voetbal (raar he bij een voetbalveld) de kantine in. Hij legde de bal naast zijn tas. De hond werd helemaal wild. De jongen kreeg als verzoek van de bazin dat hij de bal in zijn tas moest doen. Ik denk dan: laat die hond thuis als hij met zo'n situatie niet om kan gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-11-2016 om 00:58

Lilian

Het is ook eng als een hond achter je aan rent als je fietst. Ik zou dan bang zijn dat hij tussen de spaken komt bijvoorbeeld, of al jagend toch naar mijn been hapt. Dus ik snap ook dat mensen daar niet op zitten te wachten .

Kaaskopje

Kaaskopje

06-11-2016 om 01:05

Tango

Ik weet niet of ik met een hond naar voetbal zou komen. Dat hangt af hoe de hond zich daar gedraagt. Zit hond rustig toe te kijken zonder blaffen en ander druk gedoe, dan kan het in principe, maar dan zou ik nog bang zijn dat hond toch een plasje doet op het gras. Wat betreft de bal, vraag ik me bij zo'n situatie altijd wel af hoe erg is om even te doen wat iemand vraagt. Als je de hyperende hond daarmee weer rustig maakt... waarom niet?

kaaskopje

Als je je hond meeneemt naar t voetbal dan weet je dat er tig ballen zullen zijn, die niet allemaal in die tas passen-- Is het ergens anders dan zou ik de bal wel weg doen. Je weet wat je hond aan kan, tenminste daar ga ik vanuit als je een hond hebt. Althans...dat hoop ik hahha. Ik hoef mijn hond niet mee te nemen naar een georganiseerde wandeling met vreemde honden. Dat is te veel voor haar,te veel snuffelen etc. Dat doe ik dan ook niet, al zou ik zelf best leuk vinden.
Ik heb vorig jaar een hondje tussen de wielen van een fiets zien schieten, dus tussen de trappers. Man vloog over de kop en landde op zijn hoofd. Die was echt goed gewond. Hondje was flink gekneusd.
Zag er zo eng uit.
Er loopt een dijk met fietspad achter ons huis en de mensen staan daar vaak op in een groep te praten, ik ook. Ik ben een van de weinige waarvan de hond als ze eenmaal de dijk over is, niet meer terug over mag steken tot ik het zeg( en dat is als we naar huis gaan) ik sta zelf ook naast t fietspad aan de speelkamer. Ze vinden me streng maar zo weet ik wel dat ze geen fietser/ wielrenner in de weg loopt en kan ze daar beneden heerlijk spelen in het gras. Al blijf ik kijken waar ze is.

Speelkamer?

Speelkant dus... dacht dat automatisch veranderen uit stond, blijkbaar niet.

Dukkie

Dukkie

06-11-2016 om 20:40

Maar kaaskopje

Vind jij echt dat de aanwezigen in de kantine zich moeten aanpassen omdat de hond anders wild wordt? Dat vind ik net als tango de omgekeerde wereld.
Ik ging met mijn kleine kinderen wel eens de eendjes voeren bij ons in de buurt. Komt er een keer een man met hond langs, die zegt mevrouw ik zou dat brood maar wegdoen, want mijn hond wordt daar helemaal wild van en dan kijktie niet op een paar vingers. Bizar! Hou je hond onder controle of loop met een grote boog om de eendjesvoerders heen. Maar nee, die moeten zich aanpassen en het brood wegstoppen omdat de honsd anders wild wordt en een paar vingers meeneemt?!

Kaaskopje

Kaaskopje

06-11-2016 om 22:47

Dukkie

Ik ben zelf dol op honden, dus ik zou het zelf geen bezwaar vinden om rekening met de hond te houden. Het voorbeeld met de eendjes is wel gek natuurlijk. Je weet toch dat eendjes geen brood mogen?! Ja, dat is echt zo, maar ik wilde eigenlijk zeggen dat het gek is dat hij de hond niet aanlijnde. In dit geval ben ik met je eens dat die man zijn hond gewoon bij zich moest houden.

Ik denk dat ik zelf ook nooit met een hond naar een voetbalkantine zou gaan en ik ben ook zo ingesteld dat ik geen overlast wil veroorzaken. Ik vind het bijvoorbeeld heel vervelend als een hond van ons op een terras gaat blaffen, maar áls ik dan eens ergens met een hond ben en ik zie iets waarvan ik denk dat het even uit beeld gelegd moet worden voor de zekerheid, dan vind ik dat geen heel erg rare vraag. Ik zou zelf bij zo'n verzoek denken "oh netjes dat hij of zij waarschuwt.

Fransien

Fransien

06-11-2016 om 22:47

Bah

Net mijn schoonvader aan de lijn gehad, schoonmoeder mocht naar het ziekenhuis. Net als (nagenoeg) iedere zondagmiddag zijn schoonouders in het bos gaan wandelen, stormt er zo'n stomme hond (labrador) over het pad en springt achter tegen mijn schoonmoeder aan waardoor zij valt en ongelukkig terecht komt. Ze heeft haar arm gebroken, vlak bij de schouder. Het is gezet maar erg pijnlijk en ze mocht gelukkig vanavond naar huis.
Hij doet niets hoor, hij wou alleen maar spelen...

Kaaskopje

Kaaskopje

06-11-2016 om 23:06

Fransien

Wat pijnlijk en vervelend voor je schoonmoeder. Ik ben eens onderuit gebuffeld door een rasloze hond. Ik heb wekenlang last van gekneusde ribben gehad. Echt wel twee maanden. Sindsdien hou ik heel erg in de gaten hoe honden aan komen stormen. Maar dat buffelgedrag is dus niet exclusief aan labradors te koppelen weet ik uit pijnlijke ervaring.

lieverdje

lieverdje

06-11-2016 om 23:11

dus

mogen wij al constateren dat er veel honden niet goed worden opgevoed? Of dat er 'foute' rassen zijn? Misschien zijn labradors teveel doorgefokt op het speelsheid en lompe eigenschappen?

Dat met die eendjes is wel bizar inderdaad. Enerzijds is het goed dat de man waarschuwt, nouja.... het zou helemaal van de zotte zijn als hij dat niet doet, eigenlijk. Anderzijds moet hij gewoon zijn hond aanlijnen als hij weet waartoe het beest in staat is. Pech voor de hond dat hij niet los kan lopen, daar is gewoon geen ruimte voor. Oók niet in het bos, waar iedereen een wandelingetje maakt/fietst/paardrijdt. Dat van "hij doet niks hoor, hij wil alleen spelen", dat kan óók gewoon niet. Hondenbezitters moeten toch weten dat je daar niet mee weg kan komen. Niet alleen bij zo'n valpartij met botbreuk tot gevolg, maar ook als je vieze/beschadigde kleding krijgt door hondenpoten. Ook eens gehad, net een nieuwe jas, vreemde hond springt er enthousiast tegenaan en er zat een ladder in door een nagel die bleef haken. Lekker dan. Kleine kinderen die vriendschappelijk omver worden gebanjerd of in het gezicht gelikt, ook niet zo tof, eigenlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-11-2016 om 01:14

Lieverdje

Ik vrees dat niet hondenbezitters en wel hondenbezitters nooit helemaal op een lijn komen. Je houdt er van of niet. Er is genoeg ruimte voor mens en hond om los te lopen. Een hond heeft het nodig om regelmatig een paar uurtjes los te kunnen lopen en te rennen. Wij doen dat alleen daar waar nadrukkelijk staat aangegeven dat honden los mogen. Ik hoop op dat soort stukjes altijd dat mensen die niet van honden houden een andere route kiezen. Dat is vaak best mogelijk. Niet altijd, maar wel vaak. Zeker in stadsparken, waar duidelijk aangegeven staat waar honden wel en niet mogen. Door die duidelijk aangegeven paden, weet je dat je vervelende confrontaties kunt vermijden door een pad verderop te kiezen. In alle stadsparken bij ons in de buurt is dat mogelijk.

Caesar

Caesar

07-11-2016 om 06:50

Zwarte Piet

De honden discussie begint een beetje op de zwarte pieten discussie te lijken. Veel mensen hebben veel plezier aan een hond. Maar veel mensen hebben er ook last van. Maar die moeten niet zo zeuren volgens sommigen, want hond wil alleen maar spelen. En hij doet biets hoor.
Kunnen we het honden bezit niet gewoon verbieden? Of anderzinds aan banden leggen, zodat niemand er meer last van heeft?

rode krullenbol

rode krullenbol

07-11-2016 om 07:45

Geen reden tot activisme

Er bestaat al wet- en regelgeving die het hondenbezit aan banden legt. Nu nog een goede naleving en handhaving ervan.

Rode krullenbol

Caesar

Caesar

07-11-2016 om 07:52

Er is helemaal geen goede wet- en regelgeving.
Iedereen mag een hond in huis nemen. Daar worden zeer weinig voorwaarden aan gesteld.

40er

40er

07-11-2016 om 08:10

Caesar

Nou, volgens de hier geldende apv moet ik mijn hond aangelijnd houden, ben ik verplicht om de poep op te ruimen en moet ik flink wat hondenbelasting betalen. Wat ik ook allemaal doe.
In huis gelden mijn regels en die zijn we hem druk aan het leren (pup), wat betekent niet springen, niet op de bank en nog wel meer.

Wat zou jij nog meer willen dan waar we ons aan moeten houden?

Caesar

Caesar

07-11-2016 om 08:35

40er

Er is geen wettelijke verplichting om je hond goed op te voeden of te trainen dan wel een cursus daarvoor te volgen samen met de hond. Veel honden zijn dat dus ook niet en veroorzaken overlast. Lees alle voorbeelden hierboven.

Fransien

Fransien

07-11-2016 om 08:50

Wat mij betreft

Wat mij betreft mag er meer gehandhaafd worden.
Als je hond tegen mensen aanspringt in het bos, hoor je hem aan de lijn te houden. Als je hond wild wordt van ballen, neem je hem niet mee naar voetbalveldjes of voetbalkantines. Als je hond kinderen het brood uit de handen hapt, heb je dat beest aan de lijn, een kind moet rustig een boterham kunnen eten in het park, en eventueel een korstje aan de eendjes voeren. Als je hond graag al happend achter fietsers aanrent (beangstigend voor fietsers), dan zorg je dat hij dat niet kan.
Persoonlijk mijd ik losloopgebieden, maar het probleem is niet dat de honden daar loslopen, maar dat ze elders loslopen en totaal niet onder appel staan.

Ik heb geen hekel aan honden, mijn tante had er eentje en dat beest was heerlijk speels, onbesuisd, vrolijk, etc. Maar dat beest zat wel aan de lijn en mocht niet achter fietsers aanrennen, geen kinderen omver lopen, geen vreemden in het gezicht likken, niet tegen iedereen opspringen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Mijn kinderen hebben wel de pest aan honden, vanwege alle ervaringen met onopgevoede rotbeesten.

Lablover

Lablover

07-11-2016 om 08:57

dat werkt niet caesar

Volgens mij hebben we dat al eerder besproken hier. Een cursus voor een pup stelt niets voor, is tien weken waar je zit, lig, kom, volg etc leert. Als je niet blijft oefenen kan de hond dat alleen maar op het trainingsveld.

Daarna komt de puberteit van de hond en dan merk je pas of de hond onder controle komt en blijft. De cursus die je dus daarna doet is al veel belangrijker maar weer: veel honden kunnen het wel op het trainingsveld maar de baas heeft niet genoeg overwicht om dat ook de rest van de week voor elkaar te krijgen.

Mensen beginnen gewoon veel te makkelijk aan een hond en dan mogen we inderdaad nog blij zijn dat zoveel mensen een labrador nemen in plaats van een gevaarlijke vechthond.

Een cursus eisen is dus niet voldoende voor wat er hier geschetst wordt.

Overigens mag een hond gewoon nergens los als de hond niet goed luistert en bij je komt dus zomaar een hond loslaten en hopen dat er niemand langs loopt die niet van honden houdt is niet voldoende. Als jouw hond niet luistert en tegen iemand opspringt zit je gewoon fout ook al mag de hond daar los.

Ik weet niet of ik het in dit draadje las of in het andere maar iemand zette ook nog de golden retriever gelijk aan de labrador voor wat betreft lompheid. Dat slaat helemaal nergens op. Je kunt niet zo over karakters praten van een heel ras. Een golden is over het algemeen veel rustiger maar onze labrador zal weer veel rustiger zijn en beter opgevoed dan de drukste niet opgevoede golden.

Caesar

Caesar

07-11-2016 om 09:25

Lablover

Als zo'n cursus niet werkt, dan is dat toch een groot probleem. Dan val ik toch maar weet terug op het zwartepieten model.

Lablover

Lablover

07-11-2016 om 09:33

jawel

Die cursus werkt wel maar niet voor wat jij wil als de baas zich daar niet voor inzet. Baasje en hond kunnen slagen voor die cursus op een apart trainingsveldje maar toch kan de hond iemand een gebroken arm geven of een vieze jas of een huilend kind. Dan mogen we nog blij zijn dat de hond niet bijt.

Caesar

Caesar

07-11-2016 om 09:39

Lablover

Tijd voor draconische maatregelen dus

Warkin

Warkin

07-11-2016 om 10:04

en het was weer eens raak.

Loop ik te wandelen in het hondenuitlaatgebied…kom ik een meneer tegen met zijn golden retriever en……een nieuwe pup….Jawel, een labrador! Ik dacht meteen: "Oh shit…nee he".

Hondje speelde met andere honden en zag mij en mijn hond aankomen. Sprong heel brutaal tegen mijn hond haar bek aan; mijn hond draaide haar bek weg en liep door. Toen had de kleine mij ineens in de gaten. Sprong vrolijk op me af en hoppa…….tegen mij op met zijn natte, modderpoten!
Heel mijn broek onder de modder!! Hoor ik het baasje van een afstandje met zo'n lijzig stemmetje roepen: "laag, laag, laaaaag"…
Ja, dank je de koekoek met je Laaaag!! Pup luisterde voor geen meter en bleef maar tegen mij opspringen….ik duwde hem toen hardhandig met mijn been weg.

Maar zo'n losgeslagen labradorpup moet je toch aan de lijn houden als je hem niet onder controle hebt? Dat vind ik altijd zo opmerkelijk. Ik hield mijn pup aan de lange lijn en ze bleef aan de lijn totdat ze alle commando's opvolgde. Eerder liet ik ze gewoon niet los! Stel nou dat er een kindje op een fietsje voorbij komt…..die wordt gewoon omver gekegeld door zo'n beest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.