Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Mare

Mare

23-02-2020 om 20:15

Wanneer katten naar buiten na verhuizing?


Nee

'Ja, zal best zo zijn, maar de buren juist niet. Daar gaat het ‘m juist om.'

Nee, het ging erom dat je niet snapte dat mensen een kat nemen en er de hele dag niet naar omkijken.

Jessa

Jessa

17-04-2020 om 13:05

Pirata

Dan klopt er echt iets niet hoor, als jouw kat in zijn eigen tuin zijn behoefte doet.
Dit is echt voor het eerst dat ik dit lees.

En het feit dat ik in hoofdletters schrijf is niet om schreeuwerig over te komen maar om duidelijk te maken dat dit echt zeer afwijkend gedrag is. Sorry als dat zo op je overgekomen is; niet persoonlijk bedoeld.

Jessa

'Dan klopt er echt iets niet hoor, als jouw kat in zijn eigen tuin zijn behoefte doet.'

Volgens mij heb jij geen verstand van katten. Die van mij doen hun behoefte ook in onze tuin. Dat is niet hun nest. Ons bed is hun nest. En dat bevuilen ze inderdaad niet.

Jessa

Jessa

17-04-2020 om 13:16

Sidney

Nee Sidney, dat snap ik inderdaad totaal niet. Je neemt geen kat om die vervolgens de deur uit te doen om zegge 07:00uur s’ochtends en dan s’avonds weer binnen te laten. En vervolgens heel vreemd opkijken als de buurman boos voor je deur staat omdat poeslief zijn tuin voor de zoveelste keer ondergescheten heeft.

Het één heeft wel degelijk met het ander te maken. Dat heet rekening houden met elkaar. Zo duidelijk?

Jessa

Jessa

17-04-2020 om 13:17

Behoefte doen in eigen tuin

Dan klopt er echt iets niet bij de kat of er is iets mis met de omgeving. En ik heb heel veel ervaring met katten.

Kattenhater Jessa

Blijkbaar ben je geen fan van katten. Ik begrijp ook dat ze overlast kunnen veroorzaken. Echter het is nog steeds niet verboden om je kat buiten te laten lopen. Dat vinden katten over het algemeen prettig. En inderdaad zijn ze daarbij eigenzinnig waar ze lopen of hun behoefte doen.
Daar kun je je kwaad over blijven maken. Maar dat kost je alleen je bloeddruk want helpen gaat het niet. Is het niet de een dan is het wel de ander zijn/haar kat want ze vullen niet gebruikte ruimte op.
Of probeer eens de rijdende rechter? Is dat wat? In elk geval leven in de brouwerij.
Wat hebben die katten je aangedaan eigenlijk?

Jessa

'Je neemt geen kat om die vervolgens de deur uit te doen om zegge 07:00uur s’ochtends en dan s’avonds weer binnen te laten. En vervolgens heel vreemd opkijken als de buurman boos voor je deur staat omdat poeslief zijn tuin voor de zoveelste keer ondergescheten heeft.'

Het een staat volkomen los van het ander. Je laat de kat naar buiten omdat DE KAT daar behoefte aan heeft. Niet omdat je je kat zelf niet in huis wilt hebben.

En al die katten die hun behoefte in hun eigen tuin doen (omdat katten zich helaas niets aantrekken van wat ene Jessa op OOL normaal kattengedrag vindt) komen helemaal niet in de tuin van de buurman.

Tips Jessa

https://www.milieucentraal.nl/in-en-om-het-huis/ongediertebestrijding/kattenoverlast/

Helaas, je kunt het alleen zelf zien op te lossen door tips voor je tuin uit te proberen.
Lees het eens, mogelijk zit er wat voor je bij.

"Voor de gezelligheid zijn katten in huis niet meer weg te denken in Nederland. Buiten veroorzaken poezen en katers overlast door te poepen in de tuin (van de buren). Ook vangen ze soms tuinvogels en maken ’s nachts kabaal. Je mag katten geen kwaad doen en zeker geen gif gebruiken, maar je kunt wel maatregelen nemen tegen kattenoverlast."

Honden

Ik denk dat de meeste honden ook graag zouden willen gaan en staan waar ze maar wilden. Niet alleen maar drie maal daags het uitlaatrondje en wat in de tuin scharrelen, maar net als katten lekker de buurt afstruinen, over straat en door andermans tuinen lopen en dan door het luikje weer naar binnen. Maar ik ken toch geen hondeneigenaars die dat doen. En ook geen konijnenbezitters.

Hoewel ik er geen bezwaar tegen heb als er buurtkatten door mijn tuin lopen en in een hoekje in het zonnetje komen soezen vind ik het dan weer niet zo leuk om een doodgebeten muis voor mijn keukendeur te vinden, in kattenstront te grijpen bij het tuinieren of met de fiets of auto een noodstop te moeten maken omdat er een kat de straat op schiet.

Hou ze lekker binnen. Met natuur heeft het allemaal toch niks te maken, het is een huisdier die gevoerd wordt en onderdak heeft.

skik

Pirata

Pirata

17-04-2020 om 14:17

Haha

Jij bent echt grappig, Jessa. Om 7 uur naar buiten dóen en 's avonds weer binnen láten... dat bepaalt mijn kat zelf wel.
En mijn buren hebben ook allemaal (ja, allemaal) een kat. We vinden elkaars katten leuk (tussen de katten onderling gaat het wat moeizamer).
Gelukkig was er onlangs al geconstateerd in een ander topic dat mijn kat een psych nodig heeft. 🤣

En skik, ik snap je best hoor, maar wij leven hier "buiten". Als iedere keer de buurkat je 100m2 komt bevuilen is dat anders dan hier. Wij smijten de doodgebeten ratten trouwens op het braakliggende terrein. Ze zijn te groot om in te slikken schijnt het. De muizen gaan in zijn geheel op.

Skik

'Ik denk dat de meeste honden ook graag zouden willen gaan en staan waar ze maar wilden. Niet alleen maar drie maal daags het uitlaatrondje en wat in de tuin scharrelen, maar net als katten lekker de buurt afstruinen, over straat en door andermans tuinen lopen en dan door het luikje weer naar binnen. Maar ik ken toch geen hondeneigenaars die dat doen. En ook geen konijnenbezitters.'

Bij honden wordt aan die behoefte voldaan door minimaal 3 wandelingen per dag buiten. Als het goed is. En dan schijten ze ook buiten (er zijn heel veel hondenbaasjes die de poep niet opruimen). Hoeveel mensen ken jij die hun kat uitlaten? En ook nog met ze meerennen om hun jachtinstinct te vervullen?

Konijnen in een hok moeten elke dag los lopen. Dat baasjes dat niet doen, is dierenmishandeling. Niet echt iets om ook voor katten in te voeren.

'Met natuur heeft het allemaal toch niks te maken, het is een huisdier die gevoerd wordt en onderdak heeft.'

Dus mensen hoeven ook niet naar buiten?

Pirata

Pirata

17-04-2020 om 14:23

Oh, konijn

Mijn konijn heeft 10m2 vers gras. Die horen inderdaad niet in een hokje. Worden ze doodongelukkig van. Behalve dat ie weduwnaar is, heeft ie het goed. Is al 13 dus ik zet er geen jongedame meer bij.

Jessa

Jessa

17-04-2020 om 14:28

Sidney

“Het een staat volkomen los van het ander. Je laat de kat naar buiten omdat DE KAT daar behoefte aan heeft. Niet omdat je je kat zelf niet in huis wilt hebben.”

Kan zo zijn dat iemand zijn/haar kat naar buiten doet omdat DE KAT daar behoefte aan heeft. DE BUREN hebben helemaal GEEN BEHOEFTE aan kattendrollen en kattenpis in hun tuin. Het één staat namelijk helemaal NIET los van de ander.
Maar ik begrijp dat je je zelf daarvan probeert te overtuigen; hoef je ook geen verantwoording af te leggen.

Jessa

Jessa

17-04-2020 om 14:32

Pirata

“Jij bent echt grappig, Jessa. Om 7 uur naar buiten dóen en 's avonds weer binnen láten... dat bepaalt mijn kat zelf wel.”

Dat alleen al zegt al genoeg! Maar goed er zijn nog zat mensen die dat dus doen.

“En mijn buren hebben ook allemaal (ja, allemaal) een kat. We vinden elkaars katten leuk (tussen de katten onderling gaat het wat moeizamer).
Gelukkig was er onlangs al geconstateerd in een ander topic dat mijn kat een psych nodig heeft.”

Opgelost dan.

Jessa

Jessa

17-04-2020 om 14:37

Sidney

“Hoeveel mensen ken jij die hun kat uitlaten? En ook nog met ze meerennen om hun jachtinstinct te vervullen?”

Ik niemand. Waarom niet? Juist! Omdat die hun kat te pas en te onpas maar naar buiten gooien en hem s’avonds laat naar binnen laten zonder zich ook maar een minuut af te vragen wat dat beest ondertussen uitvreet bij de buren....
Lekker makkelijk zo. Neem dan een goudvis.

Jessa

Jessa

17-04-2020 om 14:39

Skik

“Dus mensen hoeven ook niet naar buiten?”

Echt.....Serieus??

Sidney vergelijkt nu mensen met katten woehahahahahaha

Pirata

Pirata

17-04-2020 om 14:55

Yeah

Wat een fijne gezellige manier van dicussie voeren heb jij, Jetta! Je overtuigt me echt zo!

Jessa

Jessa

17-04-2020 om 15:01

Pirata

Jessa is de naam, maar maakt niet uit hoor. Ik schrijf ook niet hier om jou te overtuigen.

Jessa

Zoals je kunt lezen in mijn eerdere reactie poepen onze katten ook alleen in onze eigen tuin. Tuin is wel 600m2 met een stuk wat nogal verwilderd is. En daar poepen ze dus. Ik had ook liever dat ze het in het bos zouden doen ( net als alle honden uit de buurt...) maar helaas. De bak blieven ze ook al niet.
Wel hebben we in ons buurtje een super actieve buurt-app en daar vraag ik af en toe of iemand last heeft van onze katten. Tot nog toe is dat niet het geval.
Ze komen ook nauwelijks buiten de tuin omdat het niet zulke helden zijn en ze de kat van de ene buren heel eng vinden en de kippen aan de andere kant ook best wel.

Ik zou niet goed weten hoe ze binnen te houden. Hebben we geprobeerd tot ze ca 1 jaar oud waren, maar toen raakten ze extreem gespitst op de buitendeur. Je kon zelf amper naar binnen of naar buiten zonder belaagd te worden. En lekker de deur open zetten kon natuurlijk ook niet. Dat bleek gewoon niet te doen.

Dus, tja. Wat een aso’s zijn wij!

Tine Winkel

Tine Winkel

17-04-2020 om 16:49

kat (niet) in eigen tuin?

nou, ik heb onze kat toch heel wat keren naar buiten zien gaan en gewoon in onze eigen tuin zien poepen. Nou kan ik wel net doen of het dan even mijn kat niet is... zo kijkt hij zelf namelijk wel (zo'n vage blik van 'geen idee wat ik hier aan het doen ben, maar trek je van mij niets aan'...), maar als ik 5 minuten later de deur weer open doe, komt hij spoorslags naar binnen. En nee, er is echt niets mis met hem. Overigens, katten van de buren komen ook bij ons...het zij zo.

Pirata

Pirata

17-04-2020 om 17:00

Neenee

Al deze katten naar de kattenpsych! Dit kan niet hoor!

Gewenning

Honden zijn er aan gewend dat ze drie keer per dag uitgelaten worden en verder hoogstens in de tuin kunnen lopen. Maar als je ze de kans zou geven en de deur en het tuinhek altijd open zou zetten zouden ze ook lekker gaan struinen.

Sommige mensen verdedigen het loslopen van katten met het argument dat het nou eenmaal natuur is. Maar er is niks natuurlijks meer aan een kat die zijn eten van zijn baasje krijgt en altijd onderdak heeft als hij dat wil. Niet te vergelijken met wilde konijnen, egels, vossen en vogels. Die hebben namelijk geen baasje. En ik snap dus niet dat het onbekommerd door de wijk laten banjeren van een kat heel normaal moet zijn maar niemand het in zijn hoofd haalt om zijn konijn of hond vrij de tuin uit te laten lopen. En dat de rest van de wereld de daarmee gepaard gaande overlast (geen wereldramp maar wel vervelend) maar voor lief moet nemen.

skik

Jessa

Jessa

17-04-2020 om 17:26

Skik

Helemaal met je eens. Ik denk er precies zo over.
Men moet het kennelijk ook maar voor lief nemen dat buurkatten je zorgvuldig aangelegde tuin onderschijten en pissen en daarmee de boel verzieken. Echt geen enkele buur die het fatsoen heeft om de schade te vergoeden. Dan is het opeens zijn kat niet geweest of die eeuwige dooddoener “ja, maar katten zijn nu eenmaal buitendieren”. Yep, zogezegd zijn honden dat ook, maar die lopen niet te pas en te onpas in tuinen te schooieren.
Heb je een kat? Houdt het huisdier van je gewoon bij je; een ander hoeft geen last te ondervinden van een ander zijn kat.

Eh Jessa

Heb je mijn bericht eigenlijk wel gelezen?

Pirata

Pirata

17-04-2020 om 18:24

Frustratie

Ik proef wat frustratie die zich uit richting kattenbaasjes in het algemeen...
Ik snap niet waarom mensen zo weinig verdraagzaam zijn, ik heb zo ook nog wel wat dingetjes waar ik me aan stoor bij buren maar we gunnen elkaar tenminste iets. En indien nodig mogen zij bij mij klagen. Bij de andere buren aangeboden de dierenarts te betalen als hun kat Mock gewond is. Zeker weten dat die van mij de dader dan zou zijn.

Ligt er aan

Het ligt er ook wel aan hoe en waar je woont. Heb je een klein en inderdaad zorgvuldig aangelegd tuintje dan zijn twee kattendrollen echt heel irritant. Daar heb je al snel last van als je op je terras zit en het zonnetje laat de geur tot volle wasdom komen. Woon je allemaal vrijstaand met grote tuinen dan is een af en een kat op doorreis niet erg.

Ik vind die buurkat die elke ochtend in mijn toch al van onkruid vergeven border van het zonnetje gaat genieten geen probleem, maar die sadist die voor mijn raam een gevangen muis gaat martelen en hem dan uiteindelijk doodgebeten op mijn stoepje laat liggen of dat beest dat van de week ineens in mijn huiskamer zat dan weer wel heel naar.

skik

Pirata

Pirata

17-04-2020 om 18:37

Skik

Snap ik. Die van mij kan ook zo leuk met muizen omgaan. Pure wreedheid. Op die momenten heb ik ook liever een cavia.
Gelukkig heeft ie nu een belletje en krijgt geen vogels meer te pakken. Alleen muizen.

rode krullenbol

rode krullenbol

17-04-2020 om 18:40

Maar?

Horen die muizen dat belletje dan niet?

Emmawee

Emmawee

17-04-2020 om 18:42

Tip

Even on topic.
Ik heb mijn kat eerst geleerd om naar me toe te komen bij een bepaald geluid. In ons geval, tikken met een mes tegen een beker. Hij kreeg dan een kattensnoepje.
Vervolgens mocht ie pas naar buiten als hij hongerig was, zodat ie makkelijk terug te lokken was.

En dan nog even off topic:
Zowel onze oude als onze nieuwe kat poept(e) (ook) in onze eigen tuin. Katten poepen in hun eigen territorium. Ze trekken zich daarbij logischerwijs niets aan van onze perceelgrenzen, dus het kan zeker voorkomen dat hun favoriete toiletplek bij de buren is, maar dat hoeft niet. Een enigszins beschut hoekje met zand in de eigen tuin kan het voor de kat aantrekkelijk maken om het binnen de perken te houden. (Geen garantie!)

Ik heb onze buren verteld dat ik altijd bereid ben om de boel op te ruimen, maar dat vonden ze de grootste onzin die ze ooit hadden gehoord.

Pirata

Pirata

17-04-2020 om 18:46

Ik denk dat die muizen het nadeel hebben dat ze alleen kunnen rennen en niet vliegen. Maar sinds het belletje zijn het er wel minder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.