Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Mare

Mare

23-02-2020 om 20:15

Wanneer katten naar buiten na verhuizing?


rode krullenbol

rode krullenbol

17-04-2020 om 18:47

Oh wacht ...

Ik begrijp het al, Pirata. Die muizen pakt jouw kat natuurlijk af van Mock!

Pirata

Pirata

17-04-2020 om 18:49

RK-2

Oooh, dáárom mogen ze elkaar niet!

Triva

Triva

17-04-2020 om 19:02

inderdaad

Ik heb niks met katten maar zeggen dat ze nooit in eigen tuin poepen slaat natuurlijk nergens op. Hoe weet die kat of het de 'eigen tuin' is? Wat snapt die kat van schuttingen? Ik lees dat er hier iemand is met 600 vierkante meter eigen tuin. Dat zou hier onze tuin, de beide buurtuinen én de tuinen van de drie achterburen bijna beslaan. Dus als onze kat in de tuin van de achterburen zou poepen zou dat dus nog in de tuin zijn van diegene met 600 vierkante meter

Rare gedachtengang. Gelukkig hebben wij geen kat, wel een mooie rooie die zo nu en dan komt buurten

Ad Hombre

Ad Hombre

17-04-2020 om 19:21

Triva

"Ik heb niks met katten maar zeggen dat ze nooit in eigen tuin poepen slaat natuurlijk nergens op. Hoe weet die kat of het de 'eigen tuin' is? "

Niet zo naief Triva, als katten ergens verstand van hebben is het wel van territoria. En blijkbaar - in mijn eigen ervaring - hebben ze soms een grote voorkeur voor een specifieke plek om te poepen, dat was dus onze tuin. Dat beest (niet van de directe buren) kwam er iedere dag speciaal voor langs. Groef een gat in de grasmat en liet de shit vervolgens in het putje liggen. Leuk als je een dreumes hebt die je lekker in de tuin wil laten kruipen. Zit je met je huisje met tuin waar je tonnen voor betaald hebt!

Nou ben ik een slecht mens dus ik bedacht een oplossing. Ik was van plan hem te voeren met kattebrokjes, vangen en vervolgens een kilometertje of 50 verder af te zetten. Probleem opgelost, dacht ik.

Maar zo liep het niet.

Zodra we dat beest begonnen te voeren hield hij op met poepen in onze tuin! Uiteindelijk zijn we nog vriendjes geworden.

Dus nou jij weer. Mijn conclusie was dat katten bij voorkeur niet poepen waar ze eten. Het zijn net mensen, gezien deze uitdrukking:

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=don%27t%20shit%20where%20you%20eat

Dan heb ik nog een leuk verhaal van een kat van onze huidige buren die zich in onze garage liet opsluiten. In de auto klom en specifiek het kinderzitje van mijn jongste onderpiste.

Laat ik zeggen dat ik enig begrip heb ontwikkeld voor mensen die zich ergeren aan katten.

Triva

Triva

17-04-2020 om 21:44

Lees nu eens goed wat ik zeg. Hoe weet de kat dat 'zijn' tuin 600 vierkante meter is of 100 vierkante meter? In die van 600 is vast wel een plekje ver genoeg van huis om te bedenken dat hij daar kan poepen. In een tuin van 100 waarschijnlijk niet. Ik bedoel dus vooral: hoe kun je het hebben over een eigen tuin?

Skik

Daar zijn honden en katten toch best anders in. Hier kunnen zowel de honden als de katten vrij buiten lopen (platteland) en ze kunnen ook de tuin uit, het hek voor de oprijlaan is altijd open. De honden lopen nooit weg, die zijn veel meer op ons gericht. Ik krijg een van de honden niet eens de tuin in als ik er zelf niet ben. Dat is mijn schaduw. De andere hond ligt wel vaak buiten maar hij zwerft niet uit zichzelf door de tuin of de weilanden. Van onze katten is er 1 die nooit echt ver weggaat en vooral in en rond het huis zit. De andere 2 katten gaan wel verder weg, die zwerven door de weilanden en dergelijke. Katten zijn gemiddeld gewoon veel minder op de mens gericht.

Natuurlijk heb je ook honden die wel gaan zwerven (veel hangt van het ras af) maar ik merk toch een groot verschil in gedrag. De honden willen altijd mee als we ergens heen gaan, de katten hebben daar geen enkele behoefte aan.

In elk geval zouden mijn honden niet echt ongelukkig worden van een kleine tuin of geen tuin mits we vaak op stap zouden gaan, mijn katten zouden tegen de muur opvliegen.

Pirata

Pirata

17-04-2020 om 22:09

Kadaster

Mijn kat kijkt lijkt niet echt geïnteresseerd in de kadastrale tekeningen.
Verder wandelt hij wel eens met me mee, maar rent dan kriskras de weg over en dat vind ik niet veilig, dus ik breng m dan weer thuis. Met een kat naar de winkel is ook niet zo zinvol.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-04-2020 om 22:12

Triva

"Lees nu eens goed wat ik zeg. Hoe weet de kat dat 'zijn' tuin 600 vierkante meter is of 100 vierkante meter?"

Geloof maar dat een kat 'begrijpt' dat een schutting een natuurlijke (of onnatuurlijke) afbakening van territorium vormt, net zoals hij (of zij) 'snapt' of hij in huis is of niet. Territoriumdrift is een van de basisinstincten van (rooif)dieren.

Hoe, dat kan ik je niet vertellen, maar dat ze het doen is zo duidelijk als wat.

Heb je wel eens een kat gehad?

Emmawee

Emmawee

17-04-2020 om 23:27

Nee Ad

Die kat poept in de tuin van de buren, omdat de kat die plek beschouwt als zijn eigen terrein.
En ze poepen liever niet daar waar ze eten. Dat is zeker waar. Maar niet elke kat hanteert daarbij dezelfde standaard.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-04-2020 om 23:46

Die van ons

Spoorden inderdaad allebei niet, dat klopt. Maar welke kat wel hè?
Wel waren ze heel sociaal. Voor de buurt dan. Allebei durfden ze de tuin niet uit, en was onze zandbak hun favoriete kattenbak.

Ik vermoed echt dat er zoiets als Karma bestaat.

Max

Max

18-04-2020 om 00:54

Huh?

Katten poepen niet waar ze eten?
Hoe zit het dan met binnenkatten, moet je dan noodzakelijk de voerbak een heel eind van de poepbak afzetten?

Verder is een hond idd in geen tienduizend jaar te vergelijken met een kat.

En verder vind ik het een hele hoop gezever.
Vooral dat van jou Ad met je huis van tonnen... tssss. Alsof je met een duurdere tuin meer recht hebt op woongenot of iets van die zever.

Ik heb jaren enorm gemopperd op de buurkat die mijn kleine tuintje kwam bepoepen, zeker toen mijn kinders nog erg klein waren. Maar ach een mens moet iets te mopperen hebben. Ik ben dol op katten verder. (nooit gehad, wel honden)
Ik heb heel veel meer overlast van mensen.

Max

Max

18-04-2020 om 00:58

Oh en

Ik vind de lijst met wandaden van De Kat behalve dat mega irritante poepen echt belachelijk zielig.
Jee, een kat heeft je ooit per ongeluk laten schrikken... Oei zeg.

Weet je wel wat er gebeurd als we honden loslaten?
Of enig idee welke rotzooi mensen trappen??

Emmawee

Emmawee

18-04-2020 om 01:30

Max

"Hoe zit het dan met binnenkatten, moet je dan noodzakelijk de voerbak een heel eind van de poepbak afzetten?"
Dat wordt wel geadviseerd.

Maar zoals ik al zei, katten houden daar verschillende standaarden op na.
Wij hadden twee bakken binnen. De kat ging niet op de bak die in dezelfde kamer stond als het voerbakje en wel op de bak in de keuken. Vanaf het moment dat de kat naar buiten mocht, gebruikte de kat geen enkele bak meer en gaat ie buiten. Zowel bij de buren, als op het hoopje ophoogzand in de hoek.

Maar onze kat van vroeger poepte zowel buiten als binnen en zijn bak stond direct naast zijn voerbakje.

Max

Max

18-04-2020 om 01:49

Nouja

Onze hond heeft ook weleens binnen gepoept, dat hoort ook niet

Hier

Mijn eerste kat was al buiten geweest voordat ze bij ons kwam en niet echt binnen te houden. Het was inderdaad zo’n monster als skik beschrijft - en dan ook nog eens bij haar in de buurt, sorry sorry- Maar er is rechtvaardigheid (voor degenen die vinden dat katten binnen horen)want deze kat heeft op haar nachtelijke tochten een auto in volle vaart niet kunnen ontwijken.
Onze huidige katten willen elke dag 5 minuten naar buiten en dat zo’n 10 keer op een dag. Ik moet daarvoor een trap op en af, ik heb zelf inmiddels een behoorlijke conditie. Poepen doen ze trouwens op de bak, liefst net nadat hij weer schoon geschept is.

Jessa

Jessa

18-04-2020 om 09:59

AnneJ

Dus als je het er niet mee eens bent dat een ander zijn kat buiten laat rondlopen die bij de buren schijt en pist, ben je ineens een Kattenhater? Lekker kortzichtig.

Ik vind katten juist heel erg leuk, maar man is allergisch voor katten (ook een groot liefhebber).

Ad Hombre

Ad Hombre

18-04-2020 om 10:01

Max

"Vooral dat van jou Ad met je huis van tonnen... tssss. Alsof je met een duurdere tuin meer recht hebt op woongenot of iets van die zever."

Jawel, joh. Gelijk krachttermen gebruiken.

Om te beginnen kosten alle huizen tegenwoordig tonnen toen 15 jaar terug was dat ook al. Dat tuintje van kostte echt wel wat en als ik het dan niet kan gebruiken voor mijn dreumes wegens kattestront lijdt ik schade en dat is als je het economisch beklijkt niet weinig.

Jessa

Jessa

18-04-2020 om 10:12

Jippox

Met een tuin van 600m2 met ook nog een stuk dat nogal verwilderd is, is het wel een ander verhaal natuurlijk. Dat is al een ‘half bos’ zegmaar. Daar waar ik woon zijn de tuinen lang niet zo groot.
Je zegt zelf dat je katten nauwelijks buiten de tuin komen. Je buren hebben dan ook totaal geen last. Prima zo toch? Jouw buren ervaren geen overlast van je katten.
Daar hoor je mij ook niet over.

Bij mij in de buurt lopen buurkatten wel degelijk door andermans tuin en maken heel wat kapot. Mijn buurvrouw haar tuin is haar lust en haar leven en ze is ook altijd aan het tuinieren in haar tuin. De frustratie was erg groot toen de kat van de overburen haar in de tuin (en die van mij en de buurman ernaast) tot kattenbak had gebombardeerd. De baasjes wisten het wel, maar totaal geen schadevergoeding voor de verruineerde plantjes, geen excuses, niets...Enkel een lullige dooddoener van: “ja, maar een kat is nu eenaal een buitendier”.

Dus moeten wij de overlast maar voor lief nemen van andermans huisdier?!

Ad Hombre

Ad Hombre

18-04-2020 om 10:15

Oeps

"Om te beginnen kosten alle huizen tegenwoordig tonnen toen 15 jaar terug was dat ook al. Dat tuintje van kostte echt wel wat en als ik het dan niet kan gebruiken voor mijn dreumes wegens kattestront lijdt ik schade en dat is als je het economisch beklijkt niet weinig."

Tel de taal/spelling/tikfouten...

Jessa

Jessa

18-04-2020 om 10:24

draai het nu eens om?

Ik zou wel eens de reacties willen horen als iemand zijn hond in de tuin van een katteneigenaar gaat zitten schijten en de boel loopt te verzieken. En dan ook zo onverschillig reageren: “Ja, maar mijn hond is in wezen een buitendier en u moet uw tuin dan maar goed afzetten zodat mijn hond er niet in kan”.

In de kern is dat precies hetzelfde. Iemands huisdier veroorzaakt schade aan de tuin van een ander.

Pirata

Pirata

18-04-2020 om 10:34

Zeker JeSSa

Dat gebeurt mij hier dus, met die hondenstront.
Maar dat maakt mij kennelijk minder nijdig naar hondenbaasjes dan jij naar kattenbaasjes bent.
Het komt regelmatig voor, op mijn oprit. Of een hond die zomaar ons terrein op rent. Het is hier nl. een leuk wandelgebied voor bazen met honden.
De eigenaar van de drol is overigens altijd gevlogen. Dus ik zucht, pak de schep en ruim het op.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-04-2020 om 11:00

Ook!

En voor ons wel een reden om te gaan verhuizen. Nou niet alleen ivm de honden💩 maar ivm het bijbehorende aso-gedrag. Hoor je mij schelden hier?

En Jessa, je noemt jezelf een kattenliefhebber? Geloof je het zelf?

Jessa

'zou wel eens de reacties willen horen als iemand zijn hond in de tuin van een katteneigenaar gaat zitten schijten en de boel loopt te verzieken. En dan ook zo onverschillig reageren: “Ja, maar mijn hond is in wezen een buitendier en u moet uw tuin dan maar goed afzetten zodat mijn hond er niet in kan”.'

Dat gebeurt toch dagelijks? In voortuinen, in speeltuinen, in parken, op stoepen. Hondenpoep staat met stip op 1 in de ergernissen van burgers.
https://www.gemeente.nu/veiligheid/handhaving/top-10-ergernissen-in-de-openbare-ruimte/

Ad Hombre

Ad Hombre

18-04-2020 om 11:20

Pirata

"Maar dat maakt mij kennelijk minder nijdig naar hondenbaasjes dan jij naar kattenbaasjes bent."

In mijn ervaring doet een kat dat steeds weer en bij voorkeur in dezelfde tuin. Dus in plaats van een keer een drol zijn het er met een beetje pech tientallen tenzij je ze iedere dag gaat opzoeken. Daarnaast graaft een kat plantjes kapot, dat is ook niet zo fijn voor tuinliefhebbers.

Ik heb overigens nog nooit een hondedrol in mijn tuin gevonden, hogstens op straat of op een publiek grasveld. Dat probleem neemt met de verschillende verboden gelukkig af, dat van de katten niet. Ik kom nog maar heel zelden een hondedrol tegen op straat, dat was vroeger wel anders.

Pirata

Pirata

18-04-2020 om 11:26

Kijk Ad

Dan moet zij haar woede op die kat/kattenbaas in kwestie richten ipv te veralgemeniseren.
Of ze gaat die kat ook voeren. Te gekke oplossing.

Jessa

Jessa

18-04-2020 om 11:37

Pirata

Honden horen aan de lijn en ik vind het net zo asociaal van die hondeneigenaar om zijn hond op jouw oprit te laten schijten! Daar zou ik ook pislink van worden.

“De eigenaar van de drol is overigens altijd gevlogen. Dus ik zucht, pak de schep en ruim het op.”

Ja, dat is ook met de buurkatten zo. Er staat geen kaartje bij van wie de drol is. Ik schep het dan ook maar op. Ik erger me wel groen en geel als ik met mijn handen in de kattenstront grijp of wanneer mijn pas aangekochte plantjes kapotgezeken dan wel uitgegraven en kapot zijn. Echt een hoop geld ben ik (om niet te vergeten mijn buren Idem dito) steeds kwijt.

Jessa

Jessa

18-04-2020 om 11:39

Ginny Twijfelvuur

“En Jessa, je noemt jezelf een kattenliefhebber? Geloof je het zelf?“

100%!! Die katten kunnen er niets aan doen. Baasjes wel!! Die sukkels die dondersgoed weten dat hun huisdier andermans tuin verziekt en gewoon doet alsof zijn neus bloedt.

Pirata

Pirata

18-04-2020 om 11:41

Erger u niet

Een vroeger veel gedane uitspraak hier: "Erger u niet, verwonder u slechts".
Ik zweer het, het scheelt een boel energie. Een béétje ergeren mag nog wel van mij hoor. Zucht en weer terug naar de orde van de dag.

Jessa

Jessa

18-04-2020 om 11:42

Sidney

Ik bedoel specifiek in iemands tuin laten schijten en de boel verzieken terwijl je dat als katteneigenaar weet

Jesse

'Ik bedoel specifiek in iemands tuin laten schijten en de boel verzieken terwijl je dat als katteneigenaar weet'

Oh, dus schijten in kinderspeeltuintjes en de boel verzieken terwijl je dat als hondeneigenaar weet, is prima?

Trouwens, ik moet de eerste katteneigenaar nog tegen komen die in staat is om zijn kat specifiek in iemands tuin te laten schijten. De meeste katten zijn niet zo gehoorzaam en kiezen zelf een tuin uit ...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.