Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Mare

Mare

23-02-2020 om 20:15

Wanneer katten naar buiten na verhuizing?


Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-04-2020 om 11:45

Tja Sydney

En mijn kinderen mogen ook niet gillen. De wereld zou zoveel beter zijn als iedereen gewoon eens zou doen wat ik zeg...

Ad Hombre

Ad Hombre

19-04-2020 om 13:29

Het spel der vergelijking

Als we toch gaan vergelijken, dan met honden. Katten alleen nog maar aan de lijn buiten en eventuele poep opruimen dan maar.

Ik neem aan dat Sydney dan vervolgens gaat betogen dat kinderen ook maar aan de lijn moeten?

Sydney

Jij ruilt kindergegil van je buren uit tegen de overlast die je katten geven.

Mijn moeder, die aan vergevorderde Parkinsons lijdt en daardoor hartstikke wiebelig is, vertelde dat ze gisteren een wildvreemde, blazende kat aan op de trap trof toen zij net naar beneden wilde. Lekker dan.

skik

Pirata

Pirata

19-04-2020 om 13:39

Ach Ad

Kind aan de.lijn, dat heb ik vroeger incidenteel wel gedaan ja. Op de "ik ren lekker hard weg" leeftijd. En op de skipiste.

Neu

'Ik neem aan dat Sydney dan vervolgens gaat betogen dat kinderen ook maar aan de lijn moeten?'

Dat dempt het geluid niet ...

Sydney

Als je het halsbandje maar strak genoeg aantrekt hoor je ze niet meer hoor

skik

Skik

LOL!

Dees

Dees

19-04-2020 om 17:37

Hier

Hier nu ook weer. 3 kinderen die bij oma in het pleegzorg zitten. Komen constant onze tuin in zoet te spelen. Bij oma een lege tuin geen speelgoed en om 12 uur gaat de deur open en om 18:00 worden ze binnengeroepen. De kinderen komen bij andere ouders vragen om drinken, ijsjes en als ze vallen.

agressie

Ik heb twee semi-binnenblijf katten. Ze willen normaalgesproken hooguit 5 minuten naar buiten voor een frisse neus (dat dan wel weer 10 keer op een dag).
Tijd terug werd ik door een buurtbewoner woedend aangesproken dat hij mijn katten zou vergiftigen als hij ze nog een keer in zijn tuin zag. Dochter nogal overstuur en katten bleven tot hun verdriet binnen. Totdat ik week of drie later een buurvrouw sprak die vertelde dat de betreffende boze mijnheer haar bovenbuurman was en dat de tuin bij haar huis hoorde en zij katten leuke beesten vond.....

Kaaskopje

Kaaskopje

20-04-2020 om 22:20

Skik

Hoe weet je dat je toxoplasmose van kattenpoep hebt gekregen? Het kan ook in vlees zitten. Rauw vlees. Tartaar, filet americain...

Kaaskopje

Omdat ik nooit rauw vlees at. Filet americain heb ik nog nooit van m'n leven gegeten, biefstuk kregen we vroeger nooit en carpaccio was nog niet uitgevonden.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

20-04-2020 om 23:34

Huisdieren, aan het eind daar nog over nog

Ik las in een reactie dat je een kat moet laten leven waar hij als húisdier hoort te zijn dus in huis. Zolang een kat dat naar tevredenheid doet, wie ben ik dan om daar iets van te vinden, maar ik vind het een ongezonde situatie. Elk levend wezen zou de beschikking moeten hebben over buitenruimte. "Zelfs" legkippen hebben daar recht op. Zware criminelen mogen ook in de gevangenis luchten. Maar nee een kat moet achter slot en grendel, vanwege overlast. Natuurlijk onderken ik dat er overlast is, o.a. in de vorm van hun poep, helemaal waar, maar is dat écht een wereldramp?

Ik zit alweer een aantal weken met mijn handen in de tuingrond. Mijn neus doet het beter dan mijn ogen. Ik rúik weleens poep. Bah, vies, maar ach... het ís niet anders. Voor mij hoort dat bij het buitenleven van de kat én mijzelf. Ik heb tuinhandschoenen aan waar ik meestal niet aan lik.

Wij hebben nog één kat. De kat deelt het jaar in in twee seizoenen. Het binnenseizoen en het buitenseizoen. Dit jaar viel het buitenseizoen van de kat voor het mijne. Heel stellig. Ik heb geprobeerd om dat wat tegen te houden, maar dat werd niet gewaardeerd. Ik maakte me zelfs zorgen over de kou. Het is een mager scharminkeltje van, ik twijfel een beetje, ik denk 13 jaar. Maar ze moest en zou. Nagels tegen het raam (denk aan krijt op een schoolbord) en steeds luider mauwen. Een gesprek voeren of tv kijken... nou vergeet het maar, dat lukt dan niet. Buiten lijkt ze eenzaam te zijn, want ik word begroet alsof ik een jaar weggeweest ben en dat vind ik heel mensig dan ook weer sneu, maar kat in huis dwingen, vanwege mijn goedbedoelde medelijden, zou veel sneuer zijn. De poep in mijn tuin is trouwens zeker van onze eigen kat. Andere komen niet in de tuin. Het is 50/50 met dit exemplaar. Deels binnen en buiten. Gratis mest.

Een éigen kat is wel een middel tegen andere katten. Want dän speelt het territorium zeker wél. Een katachtige markeert de randen van het territorium met zijn geur. Als in een blok van 5 huizen maar één kat is, voelt die zich ongetwijfeld grootgrondbezitter. "Alles is voor Bassie!". Dus ook de strak georganiseerde tuin van de buren.

Wat het begrip huisdieren en de opvatting dat die in huis huisdier moeten zitten te zijn betreft... van de Dlerenbescherming:

"RECREATIE- EN GEZELSCHAPSDIEREN
In Nederland worden miljoenen dieren door particulieren gehouden. Huisdieren zoals honden, katten, konijnen, knaagdieren en vogels, maar ook hobbydieren zoals kippen, geitjes, ezels en paarden."

Nou succes als je een geit, paard of een ezel hebt. Die hoort dus ook in huis huisdier te zijn. Gezellig hoor. 😉

Kaaskopje

Kaaskopje

20-04-2020 om 23:45

Oh...dat zijn hobbydieren!

Nee dat maakt alles anders. Een kat en hond zijn huisdieren, geen hobby dieren. Hobbydieren mogen buiten poepen, huisdieren niet. Vanaf morgenochtend heb ik een nieuwe hobby.

40er

40er

21-04-2020 om 07:16

Kaaskopje

De geiten van de buren lopen ook in het weiland van de buren, gezellig samen bij de kippen. 1 weiland verder lopen de pony's van de volgende buurman. Ze poepen in het eigen weiland, wat de betreffende eigenaar opruimt.
Als jij aan de andere kant naast me zou wonen mocht je natuurlijk altijd komen om de poep van je kat op te ruimen uit mijn tuin hoor!

Ah gossie

"Zware criminelen mogen ook in de gevangenis luchten. Maar nee een kat moet achter slot en grendel, vanwege overlast."

Gevangenen luchten op een afgesloten binnenplaats waaruit ze niet kunnen ontsnappen, dus als je de vergelijking tussen katten en criminelen wil maken, put your money where your mouth is en zet je tuin af zodat ze er niet meer uit kan.

Misschien heb je er overheen gelezen, maar kattenoverlast beperkt zich niet tot poep. En als je niet kan voorkomen dat je kat uit instinct vogels en muizen doodt maar niet opeet omdat er thuis whiskas voor hem staat, hij zomaar huizen of schuren inloopt, zo de straat overschiet zodat je met auto of fiets vol in de remmen moet en inderdaad ook nog in anderman's tuin graaft en poept dan moet je misschien concluderen dat jouw woonsituatie zich niet leent voor het houden van een buitenkat.

skik

Pirata

Pirata

21-04-2020 om 09:02

Oh, maar

Die van mij eet ze meestal wel op hoor, behalve die ratten. Laatst zat ie een volledige kauw naar binnen te werken in de bijkeuken. Dat was de laatste, de volgende dag had ie een belletje om.
Ben het er wel mee eens dat sommige huizen/tuinen minder geschikt zijn. Gelukkig bleven mijn katten meestal in eigen tuin toen ik nog in de wijk woonde, te stroef om nog op de schutting te springen.
Speciaal gewacht met de nieuwe kat tot we "buiten" woonden. Hij was van baby af aan trouwens al buitenbeest, geboren op een agrarisch bedrijf. Die kan nooit meer op een flatje.

Pirata

Ik tref met enige regelmaat dode muizen aan met twee kleine bloedige wondjes in de hals. Onze buurtkatten geven de voorkeur aan Sheba denk ik.

Een paar jaar geleden had een loslopende hond een haan opgejaagd tot in mijn tuin (en dan ben je al zo'n 60 meter van de openbare weg af), beet hem daar dood en liet hem liggen. Ieuw

skik

rode krullenbol

rode krullenbol

21-04-2020 om 11:44

Beste Skik,

Wat heb je toen met die haan gedaan? Aan een niet-vegetarische buur gegeven om er 'coq au vin' van te maken?

Rode krullenbol

Kaaskopje

Kaaskopje

21-04-2020 om 12:46

Skik

Het ging mij bij de gevangenis om de behoefte aan "buiten". Moet je kijken hoe sneu we het nu vinden voor iedereen die nu verplicht binnen zit en niet lekker van de zon kan genieten. Dat geldt ook voor katten en honden.

Wij hebben buren waarbij ik me zorgen maakte over overlast van de kat. Het werd weggewimpeld met "ach, wij hebben kinderen, die lawaai maken". Later hebben ze toch wat gaas voor de heg gezet, dus kennelijk vonden ze het toch fijn om iets te doen, maar bij nieuwe navraag " geen enkel punt, wij zijn niet zo moeilijk".. ik ben altijd naar buren gestapt met de vraag of we overlast gaven. En dan bleek het neer te komen op geven en nemen. Dat vind ik een fijne instelling. Zo hou je het langer vol met elkaar.

Rode krullenbol

Nee, die hebben we walgend met een schep in de biobak gegooid. En daarna alle veren opgeveegd.

skik

Wat wil je nou zeggen Kaaskopje

"Wij hebben buren waarbij ik me zorgen maakte over overlast van de kat. ... En dan bleek het neer te komen op geven en nemen. Dat vind ik een fijne instelling. Zo hou je het langer vol met elkaar."

Nice. Geen van de buren is mij ooit wat komen vragen en mijn kinderen maakten geen lawaai in de tuin. Dus wat moet ik met jouw verhaaltje? Dat ik me niet moet ergeren omdat jij rekening houdt met jouw buren? Ik denk dat de meeste van de kattenbezitters hier uit de buurt geen idee hebben waar hun katten uithangen en wat ze daar uitsproken. Best grote tuinen hier, huizen staan ook niet zo dicht op elkaar. En zelf vinden ze hun katten reuzeschattig, dus zullen er niet stil bij staan dat hun pluizewuisjes niet overal even erg gewaardeerd worden.

skik

Pirata

Pirata

21-04-2020 om 16:37

Supersoaker

Jaag die beesten dan weg met een supersoaker...

Skik

'En zelf vinden ze hun katten reuzeschattig, dus zullen er niet stil bij staan dat hun pluizewuisjes niet overal even erg gewaardeerd worden.'

Nou, dat was voor mij wel een eye-opener. Niet dat sommige mensen niks met katten hebben (dat wist ik wel). Maar wel dat er mensen zijn die vinden dat katten niet persé naar buiten hoeven. Ik ging er altijd vanuit dat iedereen dat wel 'snapte', ook de mensen die niks met katten hebben.

Maar nu weet ik beter.

Pirata

Hmm, als dat beest weer eens in mijn huiskamer zit wordt m'n parket nat van van gesupersoak.

skik

begrip kattenliefhebber

Nu ben ik - ondanks dat ik twee katten heb - geen kattenliefhebber pur sang. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat andere mensen last hebben van mijn katten. Mijn vorige kat was niet binnen te houden, zodra een kind de deur open deed glipte kat naar buiten. Ze was dan wel zo lief voor de buren dat ze elk gedood dier bij ons op de stoep legde of het huis in sleepte (de gruwel).
De katten die ik nu heb zijn totaal geen jagers maar ze komen ook niet verder dan de stoep voor de deur. Inmiddels hebben ze een ruzie met een buurkat en nu durven ze nauwelijks meer de trap af,haha. In eerste jaar dat ik hier woonde mochten ze nog wel op het dakterras komen, maar toen bleek dat ze ook bij andere mensen op de tuinbank gingen liggen of via een open raam naar binnen zijn geglipt, heb ik direct kattenluik dicht gemaakt en is dakterras verboden terrein.

Jessa

Jessa

24-04-2020 om 11:02

Alkes

Dat is nog eens je verantwoording nemen. Top

Flavia

Flavia

24-04-2020 om 11:52

verhuizen

ik ben nu ook aan het kijken hoe ik mijn katten straks in mijn tuin kan houden zonder dat de katten van de buren er wel in maar niet meer uit kunnen. 1 kat is een echte liefhebber om vanaf het balkon de tuinen van de buren te overzien, maar zodra wij binnen zijn gaat hij ook naar binnen.
De ander is te bang om op het balkon te komen dus die verwacht ik ook niet in de tuin.

Ik heb al een hele collectie aan pinterest ideeen voor catio's om te zorgen dat ze wel een frisse neus kunnen halen maar niet weg.

Mijn dochter is met 1 van de katten aan het oefenen om 'm aangelijnd buiten te hebben. dan kunnen we eventueel voor hem een draad door de tuin spannen waar dan een geleide systeem aan kan, wel wat vrijheid maar niet weg kunnen.

Woef

Woef

28-04-2020 om 08:34

Onze katten/nou...Kaaskopje toch

Hebben dus een buitenruimte en zijn verder binnenkat.
Het poepen in andermans tuin is smerig en dus wel een overlast.
Dat kun je niet wegpraten als dat niet in je straatje past. Laat je de hondendrollen ook liggen? Nee? Haal dan je kattendrollen ook maar uit mijn tuin. Ik kan echt narrig worden van die houding.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-04-2020 om 00:51

Woef

Ik ga uit van het gegeven dat we honden persoonlijk de gelegenheid moeten geven om hun behoefte te doen én voldoende beweging te krijgen. Doen we dat niet, dan doen ze hun behoefte in huis en worden het gefrustreerde dikke worsten. Katten kun je gemakkelijker in huis hun behoefte laten doen, maar zónder voldoende ruimte, het goede materiaal en een stukje "buiten" is het voor katten ook niet erg diervriendelijk. Die moeten ook hun energie kwijt. Ik heb dat altijd geaccepteerd. Ook toen ik geen katten had.

Als ik 's nachts de hond uitlaat merk je soms dat katten de buurt overnemen. Ze liggen in tegenstelling tot overdag opeens op kastjes van de kabel of iets dergelijks en blazen en grauwen tegen elkaar. Een beetje creepy voor mij, maar voor die katten hun natuur. Ik vind dat wel mooi.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.