Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Groepen crèche

de laatste tijd hoor ik van steeds meer mensen dat hun kinderen op een verticale groep zitten. Nu ben ik steeds nieuwsgieriger geworden hoe dat bij anderen is geregeld en hoe jullie en evt ook de kinderen dat zelf vinden.

Bij de crèche van mijn zoon is het zoals hieronder beschreven geregeld.
Mijn zoon van net 2 zit bij een kleine crèche (per dag max 8 baby's, 10 dreumessen en 15 peuters).
Ze hebben daar een babygroep waar de kinderen tot ± 16 maanden zijn. Daarna stromen ze door naar een dreumesgroep, waar ze tot ±2.5 jaar zijn om vervolgens naar de peutergroep te gaan.
De kinderen verzamelen zich in de baby-en dreumesruimte en kennen dus alle kinderen en alle leidsters.
Ik ben hier zeer tevreden over.

Hoe is het bij jullie geregeld? En zijn jullie er tevreden over?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ervaring met beide

Zoon (nu 7 dus al een tijdje geleden) heeft altijd op horizontale groepen gezeten, dochter (4)op een verticale groep. Voordeel van het laatste is dat ze niet van groep wisselde en de leidsters lekker lang kent en echt een band op bouwt.
De horizontale groep bij de oudste was meer mijn eigen onrust dat hij t ussen zulke grote kinderen moest zitten, dat wilde ik liever niet. Of he tnou echt beter is betwijfel ik nu.

Urslau

Urslau

28-01-2010 om 20:04 Topicstarter

Louise

het voordeel van een verticale groep noemde een collega dat ook. Helaas wisselde daar ook wel eens een leidster en dan vind ik het zelf wel prettig dat de kinderen meerdere mensen kennen. Onze oudste zoon heeft bijna dezelfde leidsters gehad als de jongste nu (er zit bijna 5 jaar tussen).

Ik vind het juist een voordeel om horizontale groepen te hebben. Baby's hebben naar mijn idee toch meer rust nodig en op een verticale groep is dat ver te zoeken. Voordeel is weer wel dat de oudsten zich mogelijk iets meer bezig houden met de jongsten, maar of dat wenselijk is laat ik maar even in het midden.

Vertikaal meer individuele benadering mogelijk

Mijn zoontje (nu 2j5m) zit sinds 9 m. in een vertikale groep. De creche die wij kozen en waar wij een plaats konden krijgen, had alleen maar vertikale groepen dus het was geen duidelijke keuze van ons. Wel hebben we bewust voor deze creche gekozen omdat we de kwaliteit erg goed vinden, de organisatie staat goed bekend.

Het grote voordeel van een vertikale groep is dat het kind niet tussendoor van groep hoeft te wisselen. Wij konden een paar maanden geleden een plaats krijgen op een andere creche (horizontale peutergroep) dichtbij ons huis (ons kdv is behoorlijk ver weg, creches dichtbij zaten toen allemaal vol voor kinderen onder de 2 jaar). Wij hebben er toch voor gekozen om niet te wisselen, omdat het wisselen ons heel ingrijpend lijkt en omdat de horizontale groep ons minder aansprak.

Twee keer van groep wisselen in een kleine vier jaar lijkt mij erg veel, een aparte dreumes-groep lijkt mij overdreven. Juist de continuïteit en het opbouwen van een band met leidster en in mindere mate de andere kinderen en de vaste ruimte, lijken mij ontzettend belangrijk.

Een voordeel van een vertikale groep is dat er meer ruimte lijkt voor individuele verschillen tussen kinderen wat betreft eten, slapen en ontwikkeling. In onze vertikale groep slapen en eten de kinderen op de tijden die het best bij hen passen. Voor de oudere kinderen zijn er vaste eet- en slaaptijden, maar een individueel kind begint daaraan mee te doen op het moment dat dit kind er aan toe is, en niet op een vastgestelde leeftijd. En als het een keertje anders gaat, een kind wil eerder of langer slapen of slaapt tijdens het eten, dan is dat geen probleem. De baby's eten en slapen natuurlijk in hun eigen tempo, en per kind komt daar geleidelijk aan verandering in. Ook de overgang van babyslaapkamer naar peuterslaapkamer gebeurt op het moment dat het kind er aan toe is. Ons kind at vanaf 6 m. meteen "echt" eten in stukken, wij hebben nooit gepureerd (Rapley-methode), en dat was prima, hij kon met 9 m. meteen mee-eten met de grotere kinderen aan tafel. En hij kreeg daarnaast de fles zolang als dat hij dat wilde. Een tijd lang sliep hij juist tijdens de lunch, dan kreeg hij na zijn slaapje brood. Nu doet hij al weer een tijd mee met de vaste eet- en slaaptijden, al slaapt hij vaak wel langer dan de andere kinderen, dat is geen probleem, maar dat kon bijv. niet in de horizontale groep van de andere creche.

De horizontale groep die wij laatst bezochten, had als nadeel dat bij de peuters ze altijd allemaal tegelijk gingen slapen, eten, buitenspelen, knutselen, etc. Terwijl in de huidige vertikale groep er vaak wordt opgesplitst in bijv. een drukke en een rustige groep, of een deel gaat buitenspelen, en onze zoon kan kiezen of hij wel of niet wil buitenspelen (hij wilde vaak een rustige omgeving en bleef dan bij de baby's spelen, dat kon gewoon.) En als hij geen zin heeft om bijv. te tekenen, dan hoeft dat niet. Ook wat betreft motorische, cognitieve en sociale ontwikkeling kan ieder kind meer een eigen tempo volgen. Dit was voor ons ook een belangrijke reden om hem niet naar de andere creche met de horizontale groep te laten gaan.

In onze creche worden vaak groepen gesplitst of gecombineerd, in het begin vond ik dat onrustig maar het biedt wel ruimte voor meer variatie, bijv. een deel van de kinderen gaat buitenspelen, een ander deel blijft binnen. Soms gaan de deuren tussen de groepen open, de oudere kinderen kunnen dan naar wens naar een andere groep gaan. In het begin vond ik dat erg onrustig voor onze zoon, maar nu vindt hij het leuk. Hij kent nu veel leidsters en kinderen van andere groepen en heeft duidelijke voorkeuren. Er zijn in totaal 4 groepen op onze creche, max. 12 kinderen per groep.

Een voordeel van een vertikale groep is dat de kinderen oudere en jongere kinderen zien. Ik merk nu aan onze zoon dat dat belangrijk voor hem is. De oudere kinderen zijn sowieso heel belangrijk voor hem, die vindt hij heel interessant. Hij doet ook duidelijk dingen na. En op een gegeven moment begon hij ook over baby's te praten, en merkte ik dat hij bezig was met het leeftijdsverschil. Nu speelt hij graag met twee kinderen die net iets jonger zijn dan hemzelf. Ook sommige baby's lijken het leuk te vinden dat er veel te zien is en dat de oudere kinderen zich een beetje met hen bemoeien; voor andere baby's is het misschien wat druk.

Onze zoon had in het begin heel veel moeite met wennen, dat lag niet zozear aan het soort kdv of groep denk ik. (Het had met hem zelf te maken, het moment waarop we begonnen, en het feit dat er op dat moment vacatures en vakanties waren waardoor er de eerste maanden veel wisselende leidsters waren.) Maar ik heb me in het begin wel eens afgevraagd of de groep niet te druk was voor hem. Ik was toen kritisch over het gedeeltelijke "open deuren beleid". Maar na verloop van tijd ging het steeds beter en nu heeft hij het er ontzettend leuk. Sowieso denk ik dat een creche leuker is voor de iets grotere kinderen.

Een voordeel van een vertikale groep is dat deze kleiner is dan een horizontale peutergroep, en dat er maar een beperkt aantal baby's in zitten.

Een vertikale groep is wel zwaarder voor de leidsters (zeggen ze zelf). Het hangt denk ik ook erg van de kwaliteit van het kdv en van de leidsters af. Op ons kdv zijn er per groep drie vaste leidster die allen parttime werken (twee leidsters per dag). Daarnaast is er vaak nog een hulp (stageaire ofzo).

In het begin hadden ze vacatures, en met vakanties (we begonnen vlak voor de zomervakantie) waren er daardoor erg veel invallers, ik denk dat dat het wennen heeft bemoeilijkt. Vanaf het moment dat er meer continuïteit was met vaste leidsters, ging het veel beter. Zoiets kan natuurlijk met zowel vertikale als horizontale groepen gebeuren en is deels overmacht voor het kdv.

Hier

is er horizontale en verticale groepen( ouders kunnen kiezen) en allemaal tot 3 jaar.
De groepen zijn z'n 2-en aan elkaar verbonden, ook bij de horizontale groepen( dus baby-dreumes) de kinderen kunen dan dus wel naar elkaar toe , en als het te druk wordt kan de deur even dicht( is zelden) Vanaf 3 gaan de kinderen naar de 3+ groep waar ze ook blijven als ze naar de BSO gaan. Dit heeft als voordel dat ze niet hoeven te wisselen als ze naar school gaan en er de 3jarigen uitdaging wordt gegeven.
Een uitzonderlijke regeling die ons goed bevalt.

Vic

Vic

30-01-2010 om 10:39

Beide meegemaakt

Mijn kinderen hebben op horizontale en verticale groepen gezeten, dus ik ken alle voor- en nadelen. Wat mij betreft is vanaf 1,5 jaar een verticale groep ideaal, en dan een aparte babygroep tot 1,5 jaar (is ook best verticaal als je naar de hele ontwikkeling kijkt).

vlinder72

vlinder72

31-01-2010 om 10:59

Hangt af van het kind

Mijn voorkeur gaat ook uit naar een groep voor kinderen tot 1,5 jaar en een groep voor oudere kinderen. Zeker voor oudere kinderen kunnen baby's heel lastig zijn en voor de meeste baby's zijn grotere kinderen veel te druk. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Mijn vierde wordt heel ongelukkig van een groep met alleen baby's. Hij is zo gewend dat er oudere kinderen om hem heen spelen dat hij in de kinderdagverblijf van groep naar groep gaat (ze hebben er twee). Waar de meeste kinderen zijn, zit onze zoon want dan is hij het gelukkigste . Maar dat is uitzonderlijk ik denk dat de meeste baby's een rustige groep met alleen baby's en babyspeelgoed het leukste zullen vinden.

Urslau

Urslau

31-01-2010 om 21:43 Topicstarter

Lilian1

wat een bijzondere regeling. Het lijkt mij voor de kleintjes van net 4 heerlijk als ze op een vertrouwde plek kunnen zijn. Goed geregeld.

Sascha2

Sascha2

02-02-2010 om 10:29

En bij ons

Wij hebben horizontale groepen. De babygroep is van 0-2 jaar en aansluitend de peutergroepen. Op zich ben ik een voorstander van horizontale groepen. Ik vind de verschillen tussen baby en driejarige erg groot en denk zelf dat een baby beter gedijt in een rustige groep met leeftijdsgenootjes. Maar het ligt ook aan je kind. Mijn derde is vervroegd naar de peutergroep gegaan, met 20 maanden. Zij vermaakte zich niet echt meer in de babygroep, kreeg geen uitdaging meer. Het scheelt denk ik wel, dat haar zusje op dat moment 3,5 was en haar broer bijna 5. Ze is dus gewend om met iets oudere kinderen om te gaan en gedraagt zich daar ook naar . Op het kdv waar mijn kinderen eerst zaten, zijn ook horizontale groepen. Maar daar is de overgang van babygroep naar peutergroep met 19 maanden geregeld. Zo zal het overal verschillen.

Wennen aan wisseling groep duurde vaak lang

Bij mijn kinderen duurde het wennen aan een andere groep erg lang, terwijl als er een nieuwe leidster kwam deze vanzelf vertrouwd werd, tenslotte wisselen ze niet allemaal tegelijk. Zeg er wel bij dat ik beide niet als baby op een verticale groep heb gehad. Jongste is met ca 16 maanden naar een ander KDV gegaan. De regeling van Lilian lijkt me super. Heb gemerkt dat vanaf ca. 3,5 jaar ze zich een beetje gaan vervelen op het KDV.

Is ook super.

We hebben er wel voor moeten knokken om het bij de GGD als geaccepteerd te krijgen maar wat is het fijn voor de kinderen!
De 3+ is gewoon erg fijn. De jongere kinderen hebben ook maar 1 groep want als ze in de horizontale groep zitten dan kunnen ze wel naar de ouderen toe( wat de net kruipende baby's erg interessant vindenwant de deur staat bijna altijd open. En toch hebben ze hun eigen veilige ruimte met een weitje( zoals wij de grote afgeschermde rukmte in de groep noemen) en de boxen .
Ik vind het een erg goede manier want als de kinderen "over"gaan naar de dreumes zijn ze daar al zo vaak binnengekropen dat het gewoon eigen is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.